Vanhukset ovat helteillä kovilla

Anonyymi-ap

Suomessa tukalasta helteestä varoitetaan, kun päivän ylimmät lämpötilat kipuavat 27 asteeseen ja vuorokauden keskilämpötila pysyy 20 asteessa.

Pidempien helleaaltojen aikana terveysvaikutukset alkavat lisääntyä. Riskiryhmässä ovat vanhukset, lapset ja perussairauksista kärsivät.

6

86

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sisätilat:
      Sulje ikkunat ja verhot päivällä:
      Kun ulkoilma on sisäilmaa lämpimämpää, on hyvä sulkea ikkunat ja varjostaa auringonpuoleiset ikkunat verhoilla tai sälekaihtimilla.

Tuuleta sisätilat yöllä:
      Avaa ikkunat yöllä ja tuuleta sisätilat läpivedolla tai tehosta koneellista ilmanvaihtoa.

Käytä jäähdytyslaitteita:
      Tarvittaessa voit käyttää jäähdyttäviä ilmastointilaitteita, muista kuitenkin pitää ovet ja ikkunat suljettuina.

Sammuta turhat valot ja sähkölaitteet:
      Turhat valot ja sähkölaitteet lämmittävät asuntoa, joten sammuta ne kun niitä ei tarvitse.

Tuulettimen käyttö:
      Jos sisäilma on alle 35 astetta, tuuletin voi helpottaa oloa. Muista juoda riittävästi, sillä tuuletin lisää hikoilua.

Nesteytys:
      Juo riittävästi: Vanhusten on tärkeää juoda riittävästi vettä tai urheilujuomaa, jossa on elektrolyyttejä (suolaa, natriumia, kaliumia).

Vältä nestehukkaa

Suola- ja elektrolyyttilisä: Jos hikoilu on runsasta, suola- ja elektrolyyttilisä voi olla hyödyllistä nestetasapainon ylläpidossa.

Muut vinkit:
      Vältä liiallista auringossa oleskelua: Pysy varjossa ja käytä aurinkosuojavälineitä.

Pukeudu kevyesti hengittäviin vaatteisiin: Vaatetuksessa voi suosia luonnonmateriaaleja, kuten pellavaa ja puuvillaa.

Ota yhteyttä: Tiedustele vanhusten vointia useammin ja tarjoudu tarvittaessa avuksi arjen askareissa.

• Anonyymi

Hyviä ohjeita sinänsä, eivät vaan onnistu vanhusten kotihoidossa. Kämpät on niin kuumia ja hajut sanoinkuvaamattomia. Olis ihan kiva, jos olis joku ohje kotihoitoonkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyviä ohjeita sinänsä, eivät vaan onnistu vanhusten kotihoidossa. Kämpät on niin kuumia ja hajut sanoinkuvaamattomia. Olis ihan kiva, jos olis joku ohje kotihoitoonkin.

Olin katsomassa vanhaa äitiäni hoivakodissa ja hänen huoneessaan oli hirvittävän kuuma. Huusin hoitajia voisiko joku tulla avaamaan ikkunaa mutta siellä ne vain istuivat toimistossa juomassa kahvia välittämättä kehoituksestani. Lähtiessäni kävin vielä toimiston ovella huomauttamassa että kävisivät avaamassa ikkunan. Toivottavasti joku kävi. En voi olla ihmettelemättä moista piittaamattomuutta hoidettavia kohtaan. Jos minä olisi hoitaja niin pitäisin ikkunat helteellä auki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olin katsomassa vanhaa äitiäni hoivakodissa ja hänen huoneessaan oli hirvittävän kuuma. Huusin hoitajia voisiko joku tulla avaamaan ikkunaa mutta siellä ne vain istuivat toimistossa juomassa kahvia välittämättä kehoituksestani. Lähtiessäni kävin vielä toimiston ovella huomauttamassa että kävisivät avaamassa ikkunan. Toivottavasti joku kävi. En voi olla ihmettelemättä moista piittaamattomuutta hoidettavia kohtaan. Jos minä olisi hoitaja niin pitäisin ikkunat helteellä auki.

eikö ylläpitäjät ymmärrä, että kaveri kirjoittaa näitä ihan huvikseen ka ärsyttääkseen

• Anonyymi

Jos vanhukset eivät ole oppineet vielä vanhanajan perusasioita joutavat saada lämpöhalvauksen.

• Anonyymi

Näin on näreet. Ei ole temppu eikä mikään kävelykyvyttömälle raahautua ikkunan ääreen ja avata se. Ja vaikka henkiset kyvyt rajoittuvat siihen, että päivät kuluvat suu avoinna eteensä toljottaen, pitäisi sentään omata älliä sen verran että yhden ikkunan saa avattua.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      50
      3834
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3415
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      34
      2791
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2428
    5. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1869
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1799
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      185
      1746
    8. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      386
      1449
    9. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      27
      1447
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1228
    Aihe