Voiko sitä enää selvemmin sanoa?
Venäjä pelkää menettävänsä vaikutusvaltansa kansainvälisellä areenalla.
Venäjän johdon toimintaa ohjaa lähes uskonnollinen vakaumus maan historiallisesta ”suuruudesta”, tanskalainen sotilasasiantuntija Anders Puck Nielsenin arvioi julkaisemallaan videolla.
Hänen mukaansa lännessä ei aina ymmärretä, että presidentti Vladimir Putin näkee sodan Ukrainassa puolustuksellisena. Sodalla pyritään säilyttämään suurvalta-asema, minkä vuoksi Kreml on valmis sietämään mittavia tappioita eikä halua tehdä kompromisseja.
Edes laajat myönnytykset eivät ole houkuttelevia, jos ne eivät tue Venäjän suurvaltapyrkimyksiä.
Ukrainan sodan suhteen Vladimir Putinilla ei ole suurta suunnitelmaa. Asiantuntija kuvailee Venäjää ”adhokratiaksi”, jossa päätöksenteko tapahtuu lähinnä tilanteen mukaan improvisoiden.
Putinin maailmankuvassa suurvallat määrittelevät kansainvälisen politiikan suunnan, johon pienemmät valtiot pystyvät vain sopeutumaan.
Nielsenin mukaan Venäjä kokee länsimaiden murentaneen vähitellen sen suurvalta-asemaa kylmän sodan loppumisen jälkeen. Suurimpana pelkona on oman vaikutusvallan menettäminen.
– Jos tämä kehitys jatkuu vielä muutaman vuosikymmenen ajan, niin Venäjä ei ehkä enää olekaan suurvalta. Sitten se olisi vain yksi kansallisvaltio muiden joukossa eikä pystyisi määrittämään maailmanpolitiikan suuntaa, Anders Puck Nielsen sanoo.
Kremlin näkökulmasta sodan jatkuminen saa Venäjän näyttämään vahvemmalta verrattuna tilanteeseen, jossa rauha solmittaisiin ilman konkreettista muutosta Euroopan turvallisuusjärjestykseen.
Sodan lopettamiseen sisältyy merkittävä riski strategisesta tappiosta.
– Olemme tällä hetkellä tilanteessa, jossa Venäjä paradoksaalisesti tarvitsee sotaa pystyäkseen ylläpitämään mystistä mielikuvaa Venäjän suuruudesta, Anders Puck Nielsen sanoo.
Vladimir Putin pelkää tappiota sota ylläpitää harhaa suurvallasta
Anonyymi-ap
6
69
Vastaukset
Amen to that. Antti on kiusallisen oikeassa.
- Anonyymi
Adolf?
- Anonyymi
YES
Vladimir "Adolf" Putin. - Anonyymi
Venäjä olisi jo hävinnyt sodan ilman P-Korean armeijaa.
- Anonyymi
Juuri näin.
- Anonyymi
hyvä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854950- 432666
- 932633
- 1982370
- 1331939
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj251913- 1781560
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161471Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3571271Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51219