https://yle.fi/a/74-20164849
Haitallinen maahanmuutto on tuhonnut jo koulu-opetuksenkin Suomessa.
Suomen kouluissa on jaettu 8-10 arvosanoja, vaikkei oppilas ole osannut lukea tai laskea.
50
262
Vastaukset
- Anonyymi
Rantahurrisiipeilijät ja vasemmistohörhöt tuhonneet kaiken.
- Anonyymi
Persu ettekö opposittiossa vastustaneet pakko Ruotsia, kovin on ollut nyt hiljaista.
Jos olisi Persu, olisin hyvin hiljaa, varmaan siksi en ole Persu, kun ajattelen omilla aivoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Persu ettekö opposittiossa vastustaneet pakko Ruotsia, kovin on ollut nyt hiljaista.
Jos olisi Persu, olisin hyvin hiljaa, varmaan siksi en ole Persu, kun ajattelen omilla aivoilla.Kirjoituksesi ei anna sinusta fiksua kuvaa.
- Anonyymi
Ja sitten vielä muka sitä hemmetintulen DEI Dei Dei, deikoulutusta lisää vielä pitäis ympätä! Ei hitossa!
Kuvitteletko, että sitä on jo alakoulussa hyvinkin paljon.
Ongelma on se, että lapsia hankkivat eniten kaltaisesi idiootit, joista ei ole vanhemmiksi.- Anonyymi
Xw46 kirjoitti:
Kuvitteletko, että sitä on jo alakoulussa hyvinkin paljon.
Ongelma on se, että lapsia hankkivat eniten kaltaisesi idiootit, joista ei ole vanhemmiksi.No onhan sitä vaan. Ei tarvitse kuvitella. Ja nytkin RKP:n opetusministeri Anders Adlercreuz ajaa DEI:tä kouluihin. Hulluus alkoi Marinin hallituksen aikana kun Li Andersson oli opetusministeri.
- Anonyymi
Xw46 kirjoitti:
Kuvitteletko, että sitä on jo alakoulussa hyvinkin paljon.
Ongelma on se, että lapsia hankkivat eniten kaltaisesi idiootit, joista ei ole vanhemmiksi.Onko siellä enää mitään muuta? Perssilmää hoonataan porkkanoilla jne. 💩💩
Anonyymi kirjoitti:
Onko siellä enää mitään muuta? Perssilmää hoonataan porkkanoilla jne. 💩💩
Niinkö sinun lapsillesi, joita sinulla luonnollisesti on, on alakoulussa tehry?
- Anonyymi
"Kouluarvosanat ovat kokeneet inflaation: enemmistö saa 8, 9 tai 10, vaikka osaaminen on ihan muuta
Oppilaat ovat saaneet opettajaltaan matematiikassa arvosanan 8 lähes samalla osaamistasolla, jolla 20 vuotta aiemmin sai arvosanan 6.
- Keskitason oppilaita meillä on huomattavan vähän. On joko niitä, jotka pärjäävät todella hyvin tai niitä, jotka ei pärjää.
Näin kertoo Vantaan Myyrmäen koulun aineenopettaja Kai Ruokojärvi omista havainnoistaan.
Hän on toiminut 5 vuotta historian ja yhteiskuntaopin aineenopettajana kolmessa eri yläkoulussa, ja sama ilmiö on toistunut kaikissa niistä. Ruokojärven mukaan hänen kollegansa ovat tehneet samanlaisia havaintoja.
Mihin keskikasti tuntuu hävinneen?
- Nähdäkseni ovat siirtyneet arvosana-asteikon alapäähän. Arvosanat meinaavat jäädä vitoseen, ja nekin vaativat aika löyhää arviointia ja helppoja kokeita, että heikoimmat saadaan läpi, Ruokojärvi sanoo.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi teki saman havainnon 9. luokan matematiikan arvioinnissa v. 2021, kertoo Karvin arviointiasiantuntija Annette Ukkola.
- Osaaminen ei ollut normaalijakaumallista, kuten aiempina vuosina, vaan oli jakautunut kolmeen populaatioon. Keskitasoisia oppilaita oli vähemmän kuin aiemmin, ja selvästi erottui edistyneet ja keskitasoa heikommat oppilaat.
Vielä on epävarmaa, meneekö tulos koronapandemian piikkiin ja jää kenties yksittäiseksi havainnoksi, vai onko ilmiö pysyvä. Tämän vuoden keväällä julkaistussa 6. luokan oppimistulosten pitkittäisarvioinnin alustavissa tuloksissa tehtiin samankaltainen havainto.
- Ensimmäisissä tuloksissa näytti siltä, että matematiikassa keskitasoisia oppilaita olisi vähemmän, ja osaaminen olisi painottunut vähän keskitason alapuolella ja keskitason yläpuolella oleviin. Mutta tämä vaatii vielä tarkempia analyyseja, Ukkola sanoo.
6. luokan arvioinnissa havaittiin oppilaiden osaamisen ja opettajien antamien arvosanojen ero.
Alle viidesosa oppilaista saavutti äidinkielessä opetussuunnitelman kriteerien mukaisen hyvän osaamisen eli vähintään arvosanan 8. Silti 81 % tytöistä ja 58 % pojista sai opettajaltaan todistukseen arvosanan 8, 9 tai 10.
- Hyvään osaamistasoon yltäviä oppilaita on vähemmän, mutta arvosanoissa kaseja ja parempiakin numeroita kuitenkin on ihan reilusti.
Sama ilmiö nähtiin myös 9. luokan matematiikan arvioinnissa vuonna 2021. Tuolloin verrattiin oppilaiden osaamisen kehittymistä ja opettajien antamia arvosanoja pidemmällä aikavälillä. Arvosanan 8 sai matematiikassa lähes samalla osaamistasolla, jolla vuonna 2000 sai arvosanan 6.
- Kun osaamistasoa verrattiin eri vuosina, kaikissa arvosanaluokissa osaaminen oli laskenut. Kympin oppilaskin osaa nyt vähemmän kuin aiempina vuosina, Ukkola sanoo.
Vaatimustaso on laskenut
Osaltaan kyse voi olla siitä, että uudet 6. luokan osaamisen kriteerit ovat olleet käytössä vain vähän aikaa, eivätkä kaikki opettajat ole ehtineet perehtyä niihin. Ukkolan mukaan opettajat ovat myös laskeneet vaatimustasoaan ja pyöristäneet arvosanoja ylöspäin.
- Aiemmassa arvioinnissamme yli kolmannes opettajista on kertonut madaltaneensa tavoitteita usein ja 38 % joskus. He eivät vaadi yhtä paljon kuin aiemmin. Ongelma on, että ei verrata arvosanoja ja kriteerejä toisiinsa vaan ajatellaan, että kaikkia arvosanoja pitää tulla, tai käytetään kokeiden arvosanataulukoita ilman kriteerejä.
Aineenopettaja Kai Ruokojärvi tunnistaa opettajien taipumuksen pyöristää arvosanoja ylöspäin.
- Arviointi on tämän työn vaikein osa. Yritän itse järjestää useampia kokeita ja teettää erilaisia tehtäviä. Onko oikea numero 6, 7 vai 8, voi olla välillä vaikea sanoa. Voisi uskoa, että taipumusta ylöspäin pyöristämiseen voi olla, mutta itse olen yrittänyt pitää kiinni kriteereistä ja samaan olen nähnyt muidenkin opettajien pyrkivän.
Arviointiasiantuntija Annette Ukkola on ilmiöstä huolissaan.
- Jos oppilaalle tulee viesti, että tämä riittää, niin se ei motivoi ponnistelemaan enempää. Se näkyy kansallisestikin. Jos kasin saa liian helposti, voi olla, että aika paljon jää oppimatta.
Opetustyö vaikeutuu
Oppilaiden osaamisen eriytyminen vaikuttaa paljon myös opettajan työhön, Kai Ruokojärvi kertoo.
- Se on tasapainoilua. Ne, jotka ovat hyviä, saavat hetkessä tehtyä tehtävät, joiden tekemiseen joillain menee koko tunti. On iso työ, että saa molempia opetettua.
Ruokojärven mukaan kaikki lähtee kotoa. Oppilaista näkee, kenelle on kotona luettu ja kenen kanssa on pelattu esim. sanapelejä. Ruokojärvi näkee myös sen, kenen kotona katsotaan uutisia ja keskustellaan maailman menosta.
Lisää tukea tarvittaisiin myös kouluihin: enemmän erityisopettajia ja ohjaajia, joilla olisi aikaa auttaa yksittäisiä oppilaita.
- Olen huolissani. Jos peruskoulusta selviäminen on hyvin vaikeaa, voi työelämään meno olla hyvin vaikeaa."
Sitä saa mitä tilaa. Miksi hallitus tilasi?- Anonyymi
Somppujen äo on 60 tietämillä. Eikä se kovin kummoinen muistakaan fundamentalistisista maista tulevilla ole.
Anonyymi kirjoitti:
Somppujen äo on 60 tietämillä. Eikä se kovin kummoinen muistakaan fundamentalistisista maista tulevilla ole.
Paljonko sinun älykkyysosamääräsi on?
- Anonyymi
"Sitä saa mitä tilaa. Miksi hallitus tilasi?"
Tästä ei voi kylläkään syyttää tätä hallitusta.
Opetuksesta on leikattu tasaisesti useamman hallituksen aikana, ja se voi olla osa syytä.
Mutta kuten jutussa oli, niin varsinaista syytä ei tiedetä.
Maininta kyllä oli siitä, kuinka opettajat huomaavat kenellä on kotona panostettu opettamiseen. Joten syyttävä sormi olisi vanhempiin päin.
On ollutkin juttua, kuinka suurenevassa määrin vanhemmat vaativat lapsilleen hyviä numeroita ilman työtä sen eteen. Ei se lapsi tule pärjäämään työelämässä sillä tavalla.
- Anonyymi
Kiitos Sipilän hallituksen.
- Anonyymi
joo ja jos joku osaamaton nolla jätetään luokalle niin omaiset uhkaa syytteellä
- Anonyymi
Matuille mielistelty, suomen kansaa huijattu.
Ei kait nyt Afrikan savannilta mitään osaajia löydy, niillä on lammaspaimenen geenit. Eivät osanneet edes kaivoa tehdä omin avuin.- Anonyymi
Mutta nykyinen hallitus haluaa juuri siksi sieltä työperäistä maahanmuuttoa.
Koska Suomalaisista osa ymmärtää vielä, ammattiliitojen tärkeyden, kassojen jäsenien järkeä kuvastaa hyvin se, miten he ajattelevat.
Turha maksaa liitoille, kun saman oikeusavun saa heiltäkin, mutta mihin kassojen lakimiehet tukeutuisivat, ellei liitot olisi neuvotelleet niille pohjaa.
Kassojen jäsenillä on lyhyt näköinen ajattelu tapa.
- Anonyymi
Mitenköhän tästä numerohumusta palataan ns. normaaliin? No, ehkäpä työnantajat joutuvat vielä tiukempaan valikointiin. Tai sitten nämä kympin oppilaat palaavat sinne mistä tulivatkin.
- Anonyymi
Meillä on sellaisia yrittäjiä nykyään, kuvittelevat että tyhmän duunarin saa halvalla, mutta koskaan vielä halvalla, ei ole saanut hyvää.
Osaamisen taso on tippunut ihan kaikilla.
Kirjoja on helpotettu rajusti jo pitempään. Esimerkiksi reaaliaineissa oppikirjoissa on alakoulussa tekstiä nykyisin vähemmän kuin niissä kirjoissa, joita vielä parikymmentä vuotta sitten opiskelivat yksilöllistetyt - eli oppilaat, joilla oli ongelmia ja siksi he opiskelivat supistettua oppisisältöä.
En tiedä, miten suuri syy löytyy maahanmuuttajista. Joku tästä vastuun kantaa. On outoa, että lapsilta odotetaan yhä vähemmän lukemista ja kun he eivät sitten edes koulukirjoja lue, lukutaidon heikkenemistä ihmetellään.- Anonyymi
Nyt oli asiallinen ajattelu, tuo Persu huutelu ei rakenna mitään.
Anonyymi kirjoitti:
Nyt oli asiallinen ajattelu, tuo Persu huutelu ei rakenna mitään.
Totta kai puhun asiaa, koska olen opettajana nähnyt tämän kehityksen. Suurin osa täällä huutelijoista ei ymmärrä yhtään mitään koulumaailmasta. Silti päätä pitää aukoa.
- Anonyymi
Ihmettelin kun töiden ohella hankin lisäkoulutusta, kuinka helppoa se on.
Opettajani totesi siihen, että minut on alunperin koulutettu kun arvosanoja on ollut vaikea saada. Nykyään hänenkin pitää varautua ammatillisessa koulutuksessa siihen, ettei uudet oppilaat osaa laskea ja lukea ihan lähtökohtaisesti.
Se tietenkin harmitti minua, koska olin oppimassa uutta, mutta taso oli liian alhainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt oli asiallinen ajattelu, tuo Persu huutelu ei rakenna mitään.
Joo ei saa tuoda ongelmia esiin kuten persut tekee. Lisää kivapuhetta!!
Anonyymi kirjoitti:
Joo ei saa tuoda ongelmia esiin kuten persut tekee. Lisää kivapuhetta!!
Mitä ihmettä sinä sössötöt?
Minulla on takanani vuosikymmeniä työtä koulussa ja tiedän kyllä asiat paremmin kuin sinä. Joutavaa lässytystä.Anonyymi kirjoitti:
Ihmettelin kun töiden ohella hankin lisäkoulutusta, kuinka helppoa se on.
Opettajani totesi siihen, että minut on alunperin koulutettu kun arvosanoja on ollut vaikea saada. Nykyään hänenkin pitää varautua ammatillisessa koulutuksessa siihen, ettei uudet oppilaat osaa laskea ja lukea ihan lähtökohtaisesti.
Se tietenkin harmitti minua, koska olin oppimassa uutta, mutta taso oli liian alhainen.Mille alalle sait sitä lisäkoulutusta? Kuinka paljon sitä sait?
- Anonyymi
PervoPersujen lukutaidottomat pervopenikat saavat sääli arvosanoja kouluissa!!!
- Anonyymi
Samoin kantisten tulee varoa Hus . Päivystyksiä . Ettei vaan sinne joudu tapaturmissaan . Eivät ymmärrä Intialaiset ym. ryssät röngtenkuvista mitään . Kielitaito keskenään puuttuu . Ja myös kaikkien suomessa puhuttujen kielten ymmärrys . Suomi on kuseen laitettu !
- Anonyymi
Opettajat alkoi pelätä henkensä ja turvallisuutensa puolesta, kiitos ministerien.
Matuinvaasiosta kai tämä kaikki alkoi?- Anonyymi
Opettajat äänestää matuttajia ja nyt he ovat saaneet matuja. Mitään tukea ei ainakaan pidä opettajille tarjota, selvittäkööt itse aiheuttamansa ongelman.
- Anonyymi
Tämän päivän akateemisen osaamistaso on sama kuin ammattitutkinnon hankkineen 70 -luvulla.
- Anonyymi
Mutta persu pettää aina. Ihan aina.
- Anonyymi
Kyllähän osaamisen taso on alentunut kaikessa koulutuksessa ja arvosanat ovat epärealistisia. Esimerkiksi Ressun lukioon Helsingissä pääsyraja oli vuonna 2024 keskiarvo 9,75. Väitän, että ei vastaa todellisuutta.
- Anonyymi
Todellisuus olisi 7,7...
- Anonyymi
Meidän talon pihakorttelissa Vantaalla pyörii viereisten vuokrakerrostalojen mamukakaroita isoja laumoja. Kaamea meteli ja heittelevät fillarinsa, potkulautansa ja muut rojunsa minne sattuu ihan keskelle ajoväyliäkin. Meno on muuttunut parissa vuodessa sellaiseksi että tuntee asuvansa mamughetossa, aivan kuin joku Tukholman Rinkeby. Valkoihoiset ukroja ja virolaisia lukuunottamatta ovat muuttaneet pois. Kohta on itsekin muutettava. Myös neekerisakkia pyörii, huput päässä menevät talon pihaan kaartavan musta maasturimersun luo ja kuski antaa aina jonkun muovipussin niille. Liekkö huumeita.
- Anonyymi
Äärivasuri opettajat pilas koulummekin täysin. Haitat pilaa kaiken...
- Anonyymi
Tämä suomalaisen koulun pilaaminen on vasuri Li Anderssonin ansiota.
Anonyymi kirjoitti:
Tämä suomalaisen koulun pilaaminen on vasuri Li Anderssonin ansiota.
Älä viitsi. Alamäkeen syyllisiä ovat kaikki viime aikojen hallitukset.
- Anonyymi
mamut jotka ei osaa laskea tai lukea saavat hyvän arvosanan koska muuten rasismi
- Anonyymi
Pisa tulokset nousee Virossa ja laskee Suomessa.
Virossa ei haittamaahanmuuttoa, suomessa on. Tämä on syy, sanoo kuka tahansa "asiantuntija suvakki" ihan mitä tahanssa- Anonyymi
Okei kuvitellaan tämä skenaario. ”Vääränväriä” on rangaistu. Nyt kun tämä hyödytön eka vaihe on suoritettu voiko ongelman ratkaisun aloittaa vai oliko ”ratkaisu” tuo eka vaihe?
- Anonyymi
Kouluihin voidaan palkata opettajia ja irtisanoa niitä PASKA opettajia jotka ei suoriudu tehtävästään.
Ei tuossa muuta mahdollisuutta ole.
Liian kallista palkata opettajia ja sitten joitain aikuisia ihmisiä erikseen jotka kykenee edes noita vitun lapsia kurissa pitämää.
Todella säälittäviä paskoja nuo korkeasti koulutetut opettajat jotka ei edes lapsia saa kuriin.- Anonyymi
Vihervasurit ovat Suomen perinteisen kulttuurin- ja kouluopetuksenkin tuho.
- Anonyymi
Somalit ja muut heikkolahjaiset, sosäsiittoiset matut voivat tehdä suuria virheitä töissä ja laiminlyöntejä. Se on jo nähtävillä.
- Anonyymi
Woke ja DEI henkisyys tuhoaa myös kouluja, siksi ne on karsittava
- Anonyymi
Mamulapsille jaetaan suuria numeroita vaikkei osaa edes lukea tai kirjoittaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mamulapsille jaetaan suuria numeroita vaikkei osaa edes lukea tai kirjoittaa.
Kertoo vain siitä ettei sivysteneet opettajatkaan halua olla tekemisissä sivistymätyömien matuloiden kanssa. Haluavat vain pikaisesti eroon noista koska noiden opettaminen on ajanhukkaa, koska ei ne mitään opi.
- Anonyymi
Ongelmana on muuttoaalto alhaisen älykkyyden maista. Kun luokassa puolet on tyhmiä kuin saapas niin etevätkään eivät opi kykyjensä mukaan.
- Anonyymi
Lukutaidosta ja laskutaidosta on tullut hanttiaineita, koska hanttiaineita tyhjänpäiväisine nippelitietoineen on liian kanssa viemässä aikaa tärkeiltä aineilta. Elintärkeät kädentaidot puuttuvat tyystin kaupungeissa asuvilta. Jatkossa pitäisi keskittyä perustaitojen oppimiseen ja unohtaa tolkuttomat opetussuunnitelmat. Tietäjäksi ehtii jalostua hyvin aikuisenakin, kun perusta on kunnossa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.834873- 1902268
- 1331869
- 371828
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj231598- 1781520
- 751492
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161421Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3401185- 351136