Kaikki liikkeellä oleva raha on velkaa. Pankit onnistuvat luomaan rahaa tyhjästä koska pankeilla on luotonlaajennus käytössään joka onnistuu uusien asiakkaiden lainasopimuksilla ja liikepankkien avulla josta se uusi raha luodaan tyhjästä liikkeelle näitä uusia lainoja vastaan.
Pankkitoiminta
5
139
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä. Minulle tuo selvisi parikymmentä vuotta sitten. Outo juttu tosiaan. Olisipa se kiva, kun voisi kaverille 'lainata' itse luomaansa virtuaalivaluuttaa ja toinen alkaisi sitten 'maksaa' sitä 'takaisin' ns. oikealla rahalla. Hieno bisnes niille, joilla on lupa sitä harrastaa. Jos olen oikein ymmärtänyt, pankeilla tarvitsee olla hallussaan vain kymmenen prosenttia siitä summasta, jonka he 'lainaavat' velanottajille.
- Anonyymi
Ei kai tarvitse olla edes 10%, vaan joku 3%?
Puhutaan että krypto on on pyramidihuijaus, mutta se ei ole mitään verrattuna pankkijärjestelmään mittaluokassa ja moraalisesti.
- Anonyymi
Siksipä ihmettelen miksei kansalaiset juokse pankkiin ja nosta rahojaan pois jos joku pankki harmittaa.
Monesti valitetaan jostain tietystä pankista kun vittuilevat kadunmiehelle.
Jos se 10% tms asiakkaista lähtisi tilinsä tyhjentämään pankki kaatuisi koska vain ensimmäiset saisi mitään ulos ja lopuille olisi suljettu ovi. - Anonyymi
Nordean verkkopankki kaatui
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011277388.html
Olisiko jo korkea aika ottaa rahat pois tileiltä ja siirtyä käteismaksuun. Monta kertaa viikossa eri pankit ilmoittavat toimintahäiriöistä. Kukin vuorollaan kaatunut ja odottaa vain sopii koska menevät kunnolla mukkelis makkelis ja polvilleen eivät enää pääse.- Anonyymi
Joko itse teit noin?
Mä en jäisi odottelemaan koska vain ensimmäiset saa rahansa, loput ei saa mitään pankin kaaduttua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun694801KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1883745- 1823395
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?763175Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo502899- 251984
- 241921
- 1791724
- 301676
- 431385