”Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.”
Ef 5:32
Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
28
104
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Tämä salaisuus on suuri; mutta minä puhun Kristuksesta ja seurakunnasta.
- AnonyymiUUSI
Den hemlighet som ligger häri är stor; jag säger detta med tanke på Kristus och församlingen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Den hemlighet som ligger häri är stor; jag säger detta med tanke på Kristus och församlingen.
This is a great mystery: but I speak concerning Christ and the church.
- AnonyymiUUSI
Se, joka pilkkaa Herran Jeesuksen Kristuksen seurakuntaa, herjaa Hänen morsiantaan.
Sellaisesta synnistä joutuu varmasti vastaamaan Jumalalle.- AnonyymiUUSI
Jotkut jopa kiihkossaan harjoittavat Jeesuksen seurakunnan herjaamista.
- AnonyymiUUSI
Aina kun jotain asiaa markkinoidaan salaisuuden tai hullutuksen nimellä, silloin kannattaa olla tarkkana.
Tai kun Paavali sanoi, että kuuli puhetta ja sanoja, joita ei ole lupa puhua....tms. sillä totuudessa ei ole mitään hämärää...- AnonyymiUUSI
Jeesus ei salannut oikeilta apostoleiltaan mitään, vaan kertoi heille avoimesti kaiken.
Joh. 15:15
En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus ei salannut oikeilta apostoleiltaan mitään, vaan kertoi heille avoimesti kaiken.
Joh. 15:15
En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.Joh. 16:29
Opetuslapset sanoivat: "Nyt sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Joh. 16:29
Opetuslapset sanoivat: "Nyt sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin.Et taida oikein tuntea Kirjoituksia.
Jeesushan alkuun ja pitkän aikaa puhui paljon virtauksin, joita opetuslapset eivät ymmärtäneet.
Ei pidä hötkyillä. Paavali-vihasi ei sinua vie Kirjoituksiin sisälle, päinvastoin! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Et taida oikein tuntea Kirjoituksia.
Jeesushan alkuun ja pitkän aikaa puhui paljon virtauksin, joita opetuslapset eivät ymmärtäneet.
Ei pidä hötkyillä. Paavali-vihasi ei sinua vie Kirjoituksiin sisälle, päinvastoin!Jeesus käytti alussa vertauksia, esim. vuorisaarnassa, mutta heti perään selitti mitä vertaus tarkoittaa. Ei jättänyt ketään epätietoisuuden tilaan.
Joh. 16:25
"Olen puhunut tästä teille vertauksin. Tulee aika, jolloin en enää käytä vertauksia vaan kerron teille avoimesti kaiken Isästä.
Jeesus lopetti vertauksien käytön ja alkoi puhumaan suoraan kuin mies miehelle.
Näin esim. ystävälleen Nikodemukselle, kun hän tuli kysymään Jeesuksen kasteen jälkeen Jeesukselta kasteen merkitystä.
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."
Opetuslapset sanoivat: "Nyt sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin." - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus käytti alussa vertauksia, esim. vuorisaarnassa, mutta heti perään selitti mitä vertaus tarkoittaa. Ei jättänyt ketään epätietoisuuden tilaan.
"Olen puhunut tästä teille vertauksin. Tulee aika, jolloin en enää käytä vertauksia vaan kerron teille avoimesti kaiken Isästä.
Näin esim. ystävälleen Nikodemukselle, kun hän tuli kysymään Jeesuksen kasteen jälkeen Jeesukselta kasteen merkitystä.
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."
Opetuslapset sanoivat: "Nyt sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin."Ps. 12:7
Herran sanat ovat selkeitä sanoja, hopeata, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan, seitsenkertaisesti puhdistettua. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ps. 12:7
Herran sanat ovat selkeitä sanoja, hopeata, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan, seitsenkertaisesti puhdistettua.Jes. 8:19
Ja kun he sanovat teille: "Kysykää vainaja-ja tietäjähengiltä, jotka supisevat ja mumisevat", niin eikö kansa kysyisi Jumalaltansa? Kuolleiltako elävien puolesta? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus käytti alussa vertauksia, esim. vuorisaarnassa, mutta heti perään selitti mitä vertaus tarkoittaa. Ei jättänyt ketään epätietoisuuden tilaan.
Opetuslapset sanoivat: "Nyt sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin."Juuri tuota tarkoitinkin!
Opetuslapset sanoivat: "NYT sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin."
Joh 16:29
Sitä ennen moni asia oli opetuslapsille vielä useinkin epäselvää. Mutta Pyhä Henki kirkasti ja muistutti ja opasti! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Juuri tuota tarkoitinkin!
Opetuslapset sanoivat: "NYT sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin."
Joh 16:29
Sitä ennen moni asia oli opetuslapsille vielä useinkin epäselvää. Mutta Pyhä Henki kirkasti ja muistutti ja opasti!Vertauksen jälkeen Jeesus selitti heti, mitä vertauksella tarkoitti. Ei jättänyt ketään epätietoisuuden tilaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vertauksen jälkeen Jeesus selitti heti, mitä vertauksella tarkoitti. Ei jättänyt ketään epätietoisuuden tilaan.
Jeesus selitti jo vuorisaarnan yhteydessä vertauksensa heti vertauksen perään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus selitti jo vuorisaarnan yhteydessä vertauksensa heti vertauksen perään.
Eksyttäjät pyrkivät muuttamaan konkreettiset selvät asiat vertauskuvien ja symboolien muotoon, otta eksytys menisi perille.
- AnonyymiUUSI
Eipä mennyt oikein.
Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.”
Luuk 10:21 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jes. 8:19
Ja kun he sanovat teille: "Kysykää vainaja-ja tietäjähengiltä, jotka supisevat ja mumisevat", niin eikö kansa kysyisi Jumalaltansa? Kuolleiltako elävien puolesta?Älä siis tekeydy valheellisesti edesmenneeksi. Asetut silloin vain narriksi.
- AnonyymiUUSI
Paavali puhui Korintossa sekavia molotuksia, glossolaliaa.
Käyttikö sitten sinne Aasiasta paljon tuotua ooppiumia vai mistä oli kysymys, kuka sen tietää. Korintto oli vilkas satamakaupunki siihen aikaan.
1. Kor. 14:19
Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.
1. Kor. 14:9
Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.- AnonyymiUUSI
Wikipedia
Unikon siemenkodasta saatua oopiumia käytettiin kipulääkkeenä tuhansia vuosia. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Wikipedia
Unikon siemenkodasta saatua oopiumia käytettiin kipulääkkeenä tuhansia vuosia.Historia
Oopiumiunikko on mahdollisesti peräisin Lähi-idästä, mistä sen käyttö on levinnyt itään ja länteen. Varhaisimmat merkit oopiumiunikoiden kasvatuksesta ja oopiumin valmistuksesta tunnetaan 7 000 vuoden takaa sumerilaisten savitauluista. Oopiumi mainitaan myös myöhemmissä assyrialaisten lääkintäaiheisissa tauluissa. Myös Euroopasta on samoilta ajoilta löydetty joitain viitteitä oopiumiunikon viljelystä, joskaan siitä ei välttämättä valmistettu oopiumia. Muinaiset egyptiläiset käyttivät oopiumia jo vuoden 2000 eaa. tienoilla lasten rauhoittamiseen ja hammassärkyyn. Roomalaisten kirjoittajien mukaan egyptiläiset käyttivät oopiumia melko laajalti viinin kanssa. Antiikin Kreikassa oopiumi oli suosittua etenkin sotilaskäytössä, ja se mainitaan esimerkiksi Homeroksen Iliaassa ja Odysseiassa. Etenkin lääkäri Galenos suositteli oopiumin käyttöä innokkaasti ja vaikutti sen suosion kasvuun Rooman valtakunnassa. Muslimilääkäreistä esimerkiksi Avicenna (k. 1037) suositteli oopiumia etenkin ripulin ja silmien hoitoon, ja hänen väitetään itsekin kuolleen sen käyttöön. Itään oopiumi levisi arabikauppiaiden mukana 800-luvulla. Koska Koraani kieltää alkoholin, oopiumista tuli muslimimaailmassa melko suosittu päihde.[3]
- AnonyymiUUSI
Temppelinherrat on vaihtunut.
Joh. 14:30
En minä enää puhu paljoa teidän kanssanne, sillä maailman ruhtinas tulee, ja minussa hänellä ei ole mitään.
2. Tess. 2:4
Hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. - AnonyymiUUSI
”Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä. Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa, sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä. "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi." Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa. Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.”
Efesolaiskirje 5:25-33 FB38
”Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo. Ja mies sanoi: "Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani; hän kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu".
Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi. Ja he olivat molemmat, mies ja hänen vaimonsa, alasti eivätkä hävenneet toisiansa.”
1. Mooseksen kirja 2:22-25 FB38 - AnonyymiUUSI
"..Raamatun tekstin tulkintaa ei voi aloittaa siitä, mitä teksti merkitsee "tässä ja nyt", koska Raarnatun tekstien alkuperäinen merkitys on ainoa kriteeri, jonka perusteella voirnrne arvioida sen nykyaikaan suuntaavien tulkintojen oikeellisuutta. Tekstin alkuperäinen merkitys on sen varsinainen, todellinen merkitys. Ellei näin olisi, kukin voisi ymmärtää tekstin mielensä mukaan, eikä kenenkään käsitystä voisi sanoa toista paremmaksi. Tämä veisi hermeneutiikan pettävälle, subjektiiviselle pohjalle.
Tällaista subjektiivisuutta vastustaen emme lakkaa toistamasta, että tekstin alkuperäinen merkitys - siinä määrinkuin se voidaan määritellä - on se kriteeri, jolla tulkinnat on arvioitava.
Olemme täysin varmoja siitä, että mormonien harjoittama kuolleiden puolesta kastaminen 1 Kor.15:29:n perusteella, Jehovan todistajien Jeesuksen jumaluuden kieltäminen, käärmeiden nostajien tulkinta Markus 16:18:sta ja amerikkalaisen unelman markkinoiminen •kristitylle kuuluvana etuoikeutena 3 Joh 2:een vedoten perustuvat kaikki vääriin tulkintoihin. Kaikissa edellä malinituissa tapauksissa virhe tapahtuu hermeneutiikassa ja juuri siitä syystä, että tulkintaa ei ole alistettu eksegeesin tarkistettavaksi. Yllämainittuihin vääriin tulkintoihin syyllistyneiden lähtökohta on ollut "tässä ja nyt", mikä on aiheuttanut sen, että he ovat lukeneet tekstiin jotain, mitä siellä ei alunperin ollut.
Ellei hermeneutiikkaa alisteta eksegetiikan valvontaan, mikä enää rajaisi tulkinnan vapautta? Ehkä joku kohta tappaa tyttärensä harkitsemattoman valan vuoksi Jeftan esimerkkiä seuraten (Tuom 11 :29-40). Sanot ehkä, että terve järki estää tekemästä näin pähkähulluja tekstintulkintoja.
Ikävä kyllä terve järki kuitenkin monesti jää taka alalle. Meitä kiinnostaa, mitä Raamattu tahtoo sanoa meille henkilökohtaisesti ja on oikein olla siitä kiinnostunut. Meillä ei kuitenkaan ole oikeutta pakottaa sitä sanomaan, mitä haluamme sen sanovan, ja väittää Pyhän Hengen inspiroineen tämän tulkinnan. On turha odottaa Pyhän Hengen inspiroivan tulkintoja, jotka poikkeavat siitä, mitä teksti alunperin tarkoitti. Sitä vastoin hän on altis auttamaan meitä tekstin alkuperäisen merkityksen ymmärtämisessä ja sen johdonmukaisessa soveltamisessa elämäämme!..”
Edellinen lainausta kirjasta: Kirjojen kirja - Avaimia Raamatun tulkintaan--Gordon D. Fee - Stuart Gouglas.-- Perussanoma 1996 -- Aikamedia 2014
(Hermeneutiikka , Raamatun tulkintaoppi ) - AnonyymiUUSI
"..Erityisen varovainen on oltava, ellei kyseisen tekstin ole koskaan ymmärretty tarkoittavan mitään sellaista, mitä sen nyt väitetään tarkoittavan. Vastaavanlaisista salamerkityksistä ovat syntyneet kaikki lukemattomat lahkot ja harhaopit, joita maailmasta löytyy..."
".. Meitä kiinnostaa, mitä Raamattu tahtoo sanoa meille henkilökohtaisesti ja on oikein olla siitä kiinnostunut. Meillä ei kuitenkaan ole oikeutta pakottaa sitä sanomaan, mitä haluamme sen sanovan, ja väittää Pyhän Hengen inspiroineen tämän tulkinnan. On turha odottaa Pyhän Hengen inspiroivan tulkintoja, jotka poikkeavat siitä, mitä teksti alunperin tarkoitti. Sitä vastoin hän on altis auttamaan meitä tekstin alkuperäisen merkityksen ymmärtämisessä ja sen johdonmukaisessa soveltamisessa elämäämme!"
Edellä mainitut tekstit lainauksina Kirjasta: Kirjojen kirja--Gordon D. Fee, Douglas Stuart---Kustantaja: Aikamedia Oy - AnonyymiUUSI
144 tuhatta?Tai 144??
”..Moraalinen kypsyys
Jumala kertoi Jesajalle, että kun Immanuel syntyy, hän tulee syömään "voita ja hunajaa siinä iässä, jolloin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän. (Jes. 7.15). Hyvän ja pahan erottamisen ikä on elämän vaihe, jolloin lapsesta tulee aikuinen, joka kykenee tekemään valintoja omantuntonsa avulla.
Ilmestyskirjassa kuvataan esikoisille tarkoitettu rituaali, jota vietettiin Temppelissä, eräänlaisena mieheksi tulemisen siirtymä rituaalina. Hepreaksi sana tuhat ja härkä kirjoitetaan käyttäen samoja kirjaimia. Molemmat näyttävät samalta sanalta ilman vokaalimerkkejä …. Härkä-sanalla tarkoitettiin johtajaa, hallitsijaa ja jopa kuningasta. Kun Ilmestyskirja — joka alun perin oli kirjoitettu hepreaksi — käännettiin kreikaksi, kreikkalainen kääntäjä luki sanan "härkä" ja tulkitsi sen sanaksi "tuhat". Tästä syntyi käsitys, jonka mukaan karitsa seisoi Siionin vuorella sadanneljänkymmenen neljäntuhannen kanssa, kun alkuperäinen teksti kertoi yhdestä karitsasta ja sadastaneljästäkymmenestäneljästä härästä.
Sekä karitsa että härkä ovat puhtaita uhrieläimiä, joilla oli lupa olla Siionin vuorella, ja toimivat puhtaiden, valikoitujen ihmisten vertauskuvina. Messiasta kuvataan karitsana, esikoisia härkinä. Temppelin sisäpiha, vain papistolle tarkoitettu alue, oli kielletty tavallisilta israelilaisilta, mutta pääsiäisenä oli tapana kutsua kaikkein parhaimmat esikoiset, 12 jokaisesta Israelin heimosta, sisään papiston ja Jumalan kasvojen eteen (Temppelin pihan mitta oli tasan 144 kyynärää, mainitaan esimerkiksi Ilmestyskirjassa 21:17. ja monta kertaa juutalaisissa lähteissä).
Luvussa 14.1-5 kerrotaan, että sisällä pojille annettiin soittimet ja heille opetettiin Mooseksen laulu, todennäköisesti Temppelin salaisia Psalmeja, joita he soittivat Jumalan edessä. Israelin maa oli Temppelin aikana jaettu 24:ään lääniin, joista jokaisesta oli vastuussa alueellinen vanhin pappi. Nämä 24 vanhinta pappia kokoontuivat pääsiäisinä Temppelin sisäpihalle johtamaan tätä esikois- nuorukaisten rituaalia (Ilm. 14.3). Erityisesti mainitaan, että nämä nuorukaiset olivat kaikki poikia, jotka eivät vielä olleet koskettaneet naisiin ja olivat siis neitsyitä. Lisäksi, he olivat huuliltaan puhtaita, eivätkä puhuneet valhetta. Valhetta ympärileikatun israelilaisen huulilta pidettiin erityisen vakavana syntinä, koska Jumalan Nimi on totuus (Midrash Korkea Veisu 1.9), vastoin kuin Saatana, joka on valheen isä. Koska esikoiset seisoivat Jumalan edessä, heidän päällään oli oltava Jumalan Nimi suojelumerkkinä (14.1)…”
Sivuilta 25-26 Lainaus Kirjasta :"Juutalaisin silmin -Luennot 1-6”— Daniel Brecher -- Gefen kustannus 2010
(“…Israelin maa oli Temppelin aikana jaettu 24:ään lääniin, —— 1.Aik.25,25 luvut ), ( “…esikoiset, 12 jokaisesta Israelin heimosta— 12 esikoista kertaa 12 heimoa on 144 ). “Karitsa ja 144 ..” (Temppelin pihan mitta oli tasan 144 kyynärää, mainitaan esimerkiksi Ilmestyskirjassa 21:17. Ilm.21:17. “..Ja hän mittasi sen muurin: se oli sata neljäkymmentä neljä kyynärää, ihmismitan mukaan, joka on enkelin mitta…”)- AnonyymiUUSI
144 tuhatta???? Tai 144 ??
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat
“…Jehovan todistajien uskonto eroaa kristinuskosta monin tavoin, kuten hylkäämällä kolminaisuusopin, pitämällä Jeesusta arkkienkeli Mikaelina, sekä kieltämällä Raamatun ilmoittaman iankaikkisen kadotuksen olemassaolon, rajoittamalla taivaaseen pääsyn vain 144 000 voidellulle ihmiselle, sekä uskoessaan Jeesuksen palanneen maan päälle vuonna 1914 näkymättömästi. Vuosi on nykyinen käsitys; Jehovan todistajat opettivat aiemmin Jeesuksen palanneen vuonna 1874…” - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
144 tuhatta???? Tai 144 ??
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat
“…Jehovan todistajien uskonto eroaa kristinuskosta monin tavoin, kuten hylkäämällä kolminaisuusopin, pitämällä Jeesusta arkkienkeli Mikaelina, sekä kieltämällä Raamatun ilmoittaman iankaikkisen kadotuksen olemassaolon, rajoittamalla taivaaseen pääsyn vain 144 000 voidellulle ihmiselle, sekä uskoessaan Jeesuksen palanneen maan päälle vuonna 1914 näkymättömästi. Vuosi on nykyinen käsitys; Jehovan todistajat opettivat aiemmin Jeesuksen palanneen vuonna 1874…”Väittihän eräs Tarsolainen murhamieskin, että Jeesus palasi maan päällä kun hän oli rosvokoplansa kanssa matkalla Damaskontietä kohti Syyriaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?871704- 851212
- 1101113
- 67896
- 102861
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56808- 47721
- 36712
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47661- 33653