Kirkonmiehet perustelevat vauvakastetta perhekuntakasteilla, joista Raamattu puhuu. Mutta vauvakaste ja perhekuntakaste ovat aivan eri asioita. Tietääkseni Suomessa ei ole suoritettu kymmeniin vuosiin yhtään perhekuntakastetta. Eikä apostolisena aikana suoritettu yhtään vauvakastetta. Pietari tai Paavali ei koskaan juossut hädissään kastamaan pientä vauvaa ennen kuin Saatana sieppaa sen tai perisynti turmelee. He tiesivät, että kaste ei auta vauvaa mitenkään eikä vauva tarvitse kastetta eikä ole kelvollinen kastettavaksi. Kirkonmiehet ilmeisesti ajattelevat, että apostolit hyökkäsivät perheen kimppuun ja pakkokastoivat siellä kaikki. Ei se tapahtunut sillä tavalla. Apostolit menivät perhekunnan keskuuteen kutsuttuina evankeliumin julistajina ja he kastoivat siellä vain ne, jotka olivat ottaneet evankeliumin vastaan ja halusivat kasteelle.
Perhekunnan jäsenien kastamiseen sovellettiin samoja sääntöjä kuin kaikkiin muihinkin ihmisiin, vain uskoontulleet kastettiin.
Apostolien teot:
2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin
Myös tässä seuraavassa tapauksessa näemme, että kaikki perhekunnan jäsenet olivat tulleet uskoon ennen kuin heidät kastettiin.
Apostolien teot:
16:29 Niin hän pyysi valoa, juoksi sisälle ja lankesi vavisten Paavalin ja Silaan eteen.
16:30 Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".
16:32 Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.
16:33 Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
16:34 Ja hän vei heidät ylös asuntoonsa, laittoi heille aterian ja riemuitsi siitä, että hän ja koko hänen perheensä oli tullut Jumalaan uskovaksi.
"Uskomalla Herraan Jeesukseen sinä pelastut ja uskomalla pelastuu sinun perhekuntasikin." Ilman omaa henkilökohtaista uskoa sinun perhekuntalaisesi eivät pelastu.
Perhekuntiin kuului kaikki saman katon alla asuvat. Siihen saattoi siis kuulua useita sukupolvia isovanhemmista lapsenlapsenlapsiin, muita sukulaisia, palvelijoita, orjia ja vanhoja, sairaita ja heikkoja ihmisiä, loisia, jotka eivät kyenneet pitämään huolta itsestään (Se oli sitä sen ajan sosiaalihuoltoa).Perhekunnissa oli esim. (3-8)-vuotiaita lapsia. Jos tuollainen lapsi ilmoittaa, ettei ole uskossa eikä halua kasteelle, silloin apostoleilla ei ollut edes oikeutta kastaa häntä. Eikä ollut oikeutta kastaa sellaisia aikuisiakaan, jotka eivät olleet uskossa. Kasteessa nimittäin pääsääntö on se, että kastettavan on oltava uskossa. Ei-uskovan ihmisen kastaminen ei auta ketään.
Perhekuntakasteista puhuminen Raamatussa ei tarkoita sitä, että kaikki perhekunnan jäsenet olisi kastettu. Jos perhekunnasta kastettiin suuri osa, silloin sitä voitiin jo nimittää perhekunnan kasteeksi.
VAUVAKASTE EI OLE PERHEKUNTAKASTE
19
92
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Evankelis-luterilainen vauvakaste ja perhekuntakaste eli ristiäiset ovat kastejuhlat, joissa lapsi kastelemalla tai upottamalla kastelemalla. Se on perhejuhla, jossa lapsi vihitaan evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja jossa lapselle annetaan nimi.
Perhekuntakaste (ristiäiset):
Sijainti: Lapsi voidaan kastaa kirkossa, seurakuntatalolla, kotona tai muussa sovitussa paikassa.
Kasteen toimittaja: Yleensä oman seurakunnan pappi, mutta voi olla toisen seurakunnan pappi tai muu kristitty.
Kummit: Lapsella on oltava vähintään yksi kummi, joka on konfirmoitu.
Kastekaava: Kastekaavan voi valita papin kanssa.
Lapsen nimi: Lapselle annetaan nimi kasteessa.
Kastepuku: Lapsi pukeutuu usein valkoiseen kastepukuun.
Muu: Lapsen kotona kastejuhla, kirkossa kastejuhla, seurakuntatalolla kastejuhla .
Perhekuntakasteen tarkoitus:
Perhekuntakaste on juhla, jossa perhe saa mahdollisuuden juhlia lapsen syntymää ja kastetta ja sitoutua Kristuksen uskoon yhdessä.
----
Toisia arvostellessa pitää AINA muistaa, ettei eksy intomielisenä valhepuheiden tielle, vaan tarkkaan tutkia, mistä on kysymys toisten käsityksissä ja nimeämisissä. Ymmärrän kyllä, että apostolien aikainen perhekuntakaste tarkoitti sitä, että perhekunnan pään, isän tultua kristityksi, koko perhekunta kastettiin isän uskoon.
Lainattu toiselta Suomi24- kirjoittajalta:"Perheisiin kuuluvien lapsien kastaminen oli täysin selviö Jeesuksen ajan juutalaisuudessa (tutustu proselyyttikastekäytäntöön, joka oli perhekaste myös) Alkukirkon aikana ei missään ole mainintaa, että lapsi olisi jätetty kastamattomaksi pelkän ihmisen siunauksen varaan ilman kristillistä kastetta ja siinä annettavia hengellisiä lahjoja."
Uudessa Testamentissa tunnetaan yksi kaste, Jeesuksen asettama kaste syntien anteeksisaamiseksi nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.(Matt.28)
k_v- AnonyymiUUSI
Luterilaiset ovat itse määritelleet vauvakasteen omien mieltymystensä mukaan. No ei siinä mitään mutta vääryydeksi se muuttuu silloin, kun he valehtelemalla perustelevat sitä muka raamatulliseksi kasteeksi.
- AnonyymiUUSI
Raamatussa ei missään sanota, että isän tultua uskoon kaikki lapset kastettiin isän mukana. Se on yksinkertaisesti valhe. Juutalaisuuteen ei myöskään kuulunut Raamatun mukaan minkäänlaista kastetta. Luterilaisuus esittää vain valheita valheiden perään.
- AnonyymiUUSI
Totta: "Perhekuntakasteista puhuminen Raamatussa ei tarkoita sitä, että kaikki perhekunnan jäsenet olisi kastettu"!
UT kertoo, että samassa perheessä saattoi olla sekä uskovia että uskomattomia:
1. Kor 7
"Mutta muille sanon minä, eikä Herra: jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, niin älköön mies häntä hyljätkö".
" Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä."
Jälkimmäinen raamatunkohtakin todistaa sen, että lapsia ei kastettu ja aviopuoliso on "pyhitetty" seremonialliseti, ja se tarkoittaa sitä, että ei ole aviorikos asua uskomattoman puolison kanssa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Totta: "Perhekuntakasteista puhuminen Raamatussa ei tarkoita sitä, että kaikki perhekunnan jäsenet olisi kastettu"!
UT kertoo, että samassa perheessä saattoi olla sekä uskovia että uskomattomia:
1. Kor 7
"Mutta muille sanon minä, eikä Herra: jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, niin älköön mies häntä hyljätkö".
" Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä."
Jälkimmäinen raamatunkohtakin todistaa sen, että lapsia ei kastettu ja aviopuoliso on "pyhitetty" seremonialliseti, ja se tarkoittaa sitä, että ei ole aviorikos asua uskomattoman puolison kanssa.Samariassakin oli perhekuntakasteteita, kun koko kaupunki uskoi, mutta vain uskoontulleet kastettiin:
Ap 8
"Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, "
Ottivtkohan myös sylivauvat?
" Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset."
Miksihän tuossa ei mainita vauvoista mitään? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Totta: "Perhekuntakasteista puhuminen Raamatussa ei tarkoita sitä, että kaikki perhekunnan jäsenet olisi kastettu"!
UT kertoo, että samassa perheessä saattoi olla sekä uskovia että uskomattomia:
1. Kor 7
"Mutta muille sanon minä, eikä Herra: jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, niin älköön mies häntä hyljätkö".
" Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä."
Jälkimmäinen raamatunkohtakin todistaa sen, että lapsia ei kastettu ja aviopuoliso on "pyhitetty" seremonialliseti, ja se tarkoittaa sitä, että ei ole aviorikos asua uskomattoman puolison kanssa.Epäuskoisia ei kastettu, lapset kastettiin
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Samariassakin oli perhekuntakasteteita, kun koko kaupunki uskoi, mutta vain uskoontulleet kastettiin:
Ap 8
"Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, "
Ottivtkohan myös sylivauvat?
" Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset."
Miksihän tuossa ei mainita vauvoista mitään?Miksei vauvojen siunaamisesta puhuta mitään?
Koska perhekunta kastettiin eikä siunattu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Raamatussa ei missään sanota, että isän tultua uskoon kaikki lapset kastettiin isän mukana. Se on yksinkertaisesti valhe. Juutalaisuuteen ei myöskään kuulunut Raamatun mukaan minkäänlaista kastetta. Luterilaisuus esittää vain valheita valheiden perään.
Tietokoneessa on ominaisuus, jolla voit ihan hetkessä tarkistaa jonkin tekstin pätkän. Tarkistapa seuraava lause sieltä koneeltasi: "Hän ja hänen perheensä kastettiin...." Tulee aika monta kohtaa Raamatusta. Lue ne ja sitten häpeä valehtluasi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksei vauvojen siunaamisesta puhuta mitään?
Koska perhekunta kastettiin eikä siunattu"Koska perhekunta kastettiin eikä siunattu"???
Kuuluivatko vauvat "miehiin tai naisiin"?
Missä vaiheessa vauvat ottivat vaarin Filippuksen sanoista: ""Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, " - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Koska perhekunta kastettiin eikä siunattu"???
Kuuluivatko vauvat "miehiin tai naisiin"?
Missä vaiheessa vauvat ottivat vaarin Filippuksen sanoista: ""Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, "Ei perhekuntakasteiefen yhteydessä puhuta miehistä ja naisista
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Koska perhekunta kastettiin eikä siunattu"???
Kuuluivatko vauvat "miehiin tai naisiin"?
Missä vaiheessa vauvat ottivat vaarin Filippuksen sanoista: ""Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, ""Missä vaiheessa vauvat ottivat vaarin Filippuksen sanoista"
Vain helluntailainen voi kysyä tuollaista
- AnonyymiUUSI
Jos isä tuli uskoon jossain kokouksessa kilometrien päässä kotiaan, hyökättiinkö silloin sen isän kotiin kastamaan kaikki lapset.
- AnonyymiUUSI
Ovatko luterilaiset isät uskossa silloin kun heidän lapsiaan kastetaan? Jos ovat, miksi he kiroilevat niin paljon, ryyppäävät ja hakkaavat vaimojaan joulun aikaan.
- AnonyymiUUSI
He luottavat "kasteen armoon"!!!
- AnonyymiUUSI
Minä ainakin olin kun lapseni kastettiin
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
He luottavat "kasteen armoon"!!!
Sitten he ovat uskossa
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minä ainakin olin kun lapseni kastettiin
Hienoa kuulla. Hellarit ei luota kasteen armoon eli Kristuksen täytettyyn työhön
- AnonyymiUUSI
Entä jos isä luopuu uskosta heti kasteen jälkeen, pitääkö vauvankin luopua uskosta silloin.
- AnonyymiUUSI
Ei tietenkään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693