Olen vaihtamassa työtasoja. Vesisulut kiinni ja hana irti. Kupariputkien päissä oli tiukassa puristusrenkaat.
Meneekö niin että sahaan renkaan yläpuolelta putken poikki ja laitan uuden puristusrenkaan tilalle ja sitten vain kiinni? Asia mikä huolettaa on että kun kupariputki lyhenee n. 2cm niin riittääkö pituus enää. Kuinka paljon putken tulisi mennä liittimen sisään?
hana irti ja takaisin
13
14894
Vastaukset
- Jocu_
Kierrä liittimet uudestaan kiinni. Jos vuotavat, vedä kerros putkiteippiä helmen ympärille.
- tasoja vaihtava
Jotenkin ymmärsin että noi helmiliittimet on kertakäyttöisiä ja kun laittaa uudestaan kiinni niin pitää laittaa uusi. Olenko väärässä? Mahtaako helmiliitoksen tarkoitus olla myös se että se puristuu ulkoreunaltaa kiinni putkeen, eli käytännössä liittimen keskikohta "paisuu" kiristettäessä, siinä tapauksessa uusi liitin olisi tarpeen. Sisäsyrjältään se on erittäin tiukasti kyllä kiinni.
Uuden työtason sahaus on vielä kesken ja hana on tällähetkellä takaisin kiinni siten että vanha helmiliitin paikoillaan, pari tippaa vettä on tuntunut liitoksessa vähän ajan kuluttua sulun avauksesta joten rupesi epäilyttämään asia.
Putkiteipistä en ole ennen kuullutkaan... - Jocu_
tasoja vaihtava kirjoitti:
Jotenkin ymmärsin että noi helmiliittimet on kertakäyttöisiä ja kun laittaa uudestaan kiinni niin pitää laittaa uusi. Olenko väärässä? Mahtaako helmiliitoksen tarkoitus olla myös se että se puristuu ulkoreunaltaa kiinni putkeen, eli käytännössä liittimen keskikohta "paisuu" kiristettäessä, siinä tapauksessa uusi liitin olisi tarpeen. Sisäsyrjältään se on erittäin tiukasti kyllä kiinni.
Uuden työtason sahaus on vielä kesken ja hana on tällähetkellä takaisin kiinni siten että vanha helmiliitin paikoillaan, pari tippaa vettä on tuntunut liitoksessa vähän ajan kuluttua sulun avauksesta joten rupesi epäilyttämään asia.
Putkiteipistä en ole ennen kuullutkaan...Se putkiteippi on valkoista teflonteippiä. Halpaa tavaraa LVI-putiikissa tai rautakaupassa. Sillä liitokset tiivistyvät. Ei tarvitse kiristää muhvia kovin lujasti.
Se helmen reunojen puristuminen putkeen hoitaa tiivistyksen putken suhteen. - epäselvä asia
Jocu_ kirjoitti:
Se putkiteippi on valkoista teflonteippiä. Halpaa tavaraa LVI-putiikissa tai rautakaupassa. Sillä liitokset tiivistyvät. Ei tarvitse kiristää muhvia kovin lujasti.
Se helmen reunojen puristuminen putkeen hoitaa tiivistyksen putken suhteen.Voiko teippiä laittaa kierteiden lisäksi myöskin helmiliitoksen ympärille, vai voiko mennä rullalle tai jotain kun pujotetaan toisen putken sisään?
- Jocu_
epäselvä asia kirjoitti:
Voiko teippiä laittaa kierteiden lisäksi myöskin helmiliitoksen ympärille, vai voiko mennä rullalle tai jotain kun pujotetaan toisen putken sisään?
Ammattilaistenkin käyttämä kikka. Teippi pysyy hyvin kaarevan helmen päällä ja liitos tiivistyy kevyellä tiukkauksella.
- Jocu_
Jocu_ kirjoitti:
Ammattilaistenkin käyttämä kikka. Teippi pysyy hyvin kaarevan helmen päällä ja liitos tiivistyy kevyellä tiukkauksella.
Kierteissä on kyllä parasta käyttää tappuraa ja kittiä. Niillä saa helposti pitävän liitoksen, ja tarvittaessa voi kiertää liitosta aukipäinkin. Teipattu liitos ei sitä vuotamatta salli.
- tasoja vaihtava
Jocu_ kirjoitti:
Ammattilaistenkin käyttämä kikka. Teippi pysyy hyvin kaarevan helmen päällä ja liitos tiivistyy kevyellä tiukkauksella.
Rautakaupassa myyjä oli täysin eri mieltä ja sanoi että helmiliitokseen ei saa laittaa teippiä. Tiedä sitten kuka on oikeassa...
Kupariputkissa oli sen verran pituuusvaraa taivutettuna että pelasin varman päälle, eli vanhat helmiliitoksen irti rautasahalla ja uudet tilalle.
Korvaakohan vakuutus jos tulee vesivahinko joskus...? - paras kokemus
tasoja vaihtava kirjoitti:
Rautakaupassa myyjä oli täysin eri mieltä ja sanoi että helmiliitokseen ei saa laittaa teippiä. Tiedä sitten kuka on oikeassa...
Kupariputkissa oli sen verran pituuusvaraa taivutettuna että pelasin varman päälle, eli vanhat helmiliitoksen irti rautasahalla ja uudet tilalle.
Korvaakohan vakuutus jos tulee vesivahinko joskus...?putkiliitosten tekemisestä?? No teoriassa myyjä oli oikeassa, käytännössä entiset helmet olisi aivan hyvin pitäneet 90 % varmasti teipillä tai ilmankin.
- liitoksen tekijä
tasoja vaihtava kirjoitti:
Rautakaupassa myyjä oli täysin eri mieltä ja sanoi että helmiliitokseen ei saa laittaa teippiä. Tiedä sitten kuka on oikeassa...
Kupariputkissa oli sen verran pituuusvaraa taivutettuna että pelasin varman päälle, eli vanhat helmiliitoksen irti rautasahalla ja uudet tilalle.
Korvaakohan vakuutus jos tulee vesivahinko joskus...?liitos kasattaisiin ihan kunnolla, niin liitos
kiristetään ihan oikeasti, avavataan liitos ja todetaan,
että asennus on onnistunut, jos leikkausrengas on tunkeutunut putkeen
asianmukaisesti. Tärkeätä on, että putki todellakin
on leikkautunut n. millin tai kahden etäisyydellä
putken päästä eikä putkessa ole pitkittäisiä
naarmuja. Tämän jälkeen voidaan liitos kasata
lopullisesti. - Jocu_
paras kokemus kirjoitti:
putkiliitosten tekemisestä?? No teoriassa myyjä oli oikeassa, käytännössä entiset helmet olisi aivan hyvin pitäneet 90 % varmasti teipillä tai ilmankin.
Teippiä helmeen, niin lakkaa tiputtelemasta. Rautakaupan myyjällä on mekaniikan puolelta hyvä tietämys..
epäselvä asia kirjoitti:
Voiko teippiä laittaa kierteiden lisäksi myöskin helmiliitoksen ympärille, vai voiko mennä rullalle tai jotain kun pujotetaan toisen putken sisään?
ei pidä laittaa kierteisiin.Hamppu on ejdottomasti parasta kierteisiin kitin kanssa.
(unipack)- putkari2
arvo-poika kirjoitti:
ei pidä laittaa kierteisiin.Hamppu on ejdottomasti parasta kierteisiin kitin kanssa.
(unipack)nyt on saatu opit oikein vanhanajan hyvältä putkimieheltä.... silloin kun leipäkin maistui vielä leivältä.
- putkari2
liitoksen tekijä kirjoitti:
liitos kasattaisiin ihan kunnolla, niin liitos
kiristetään ihan oikeasti, avavataan liitos ja todetaan,
että asennus on onnistunut, jos leikkausrengas on tunkeutunut putkeen
asianmukaisesti. Tärkeätä on, että putki todellakin
on leikkautunut n. millin tai kahden etäisyydellä
putken päästä eikä putkessa ole pitkittäisiä
naarmuja. Tämän jälkeen voidaan liitos kasata
lopullisesti.Kyllä saa yksinkertaisen asian kuulostamaan monimutkaiselta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä742170- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1331420- 1431102
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673