Eurooppa unioneineen etsii itseään eikä löydä. Ranska ja Saksa peittelevät ikiaikaista vastenmielisyyttä toisiaan kohtaan näyttelemällä kaveruutta. Kääpiöksi kutistunut Britannian imperiumi puhkuu ja puhisee. Kansanjoukot liikehtivät, elintaso luisuu, maiden johtajat kokoustavat siellä, täällä ja tuolla, tuloksena ainoastaan päättäväinen päätös velkaantua yhä raskaammin, kun puolustukseen on sijoitettava viisi prosenttia kunkin jäsenmaan bruttokansantuotteesta.
Vastaan tulee taas Petteri Orpo, joka sanoi 7. kesäkuuta 2025, ettei hän ”halua lähteä siitä, että veroja korotettaisiin. ”Myös velkaa on kriittisen paljon”, pääministeri totesi. Sitä on liki 180 miljardia euroa, joka on lähes 60 prosenttia BKT:sta.
No jos ei velalla ja veroilla, mistä sitten rahat puolustukseen? Tietysti rajusta talouskasvusta, joka Orpon mukaan on jo ihan nurkan takana.
Vuonna 2024 Suomen BKT oli vuonna 276 miljardia euroa. Viisi prosenttia siitä on 13,8 miljardia. Nyt puolustukseen kuluu 6,3miljardia. Talouskasvulle olisi siis 7,5 miljardin tilaus vuodessa, joka vuosi. Naton pääsihteeri Mark Rutte teki taikatempun, jakoi Trumpin vaatiman viisi prosenttia kahtia: kovaan puolustukseen 3,5 prosenttia, vähän tulkinnanvaraisempaan lopu 1,5 prosenttia. Laskelman mukaan tämä ”kevytversio” tarkoittaisi, että ensi vuosikymmenen aikana Suomi käyttäisi puolustukseen 100 miljardia euroa. Raskaampi, eli 5 prosentin panostus olisi lähes 140 miljardia euroa kymmenessä vuodessa.
Yksi Eurooppaa repivä seikka on, että kaikki Nato-maat eivät kykene vaadittuun tasoon. Esimerkiksi Espanjalla on suuria vaikeuksia nousta edes kahteen prosenttiin, joka on nykyinen vaatimus Naton rahoitukseen. Mutta paljon rahaa suurempi ristiriita ja uhka on Euroopan maiden johtajien korvien välissä – pakonomainen sodan himo: Ukrainan sodan jatkaminen ja laajentaminen, joka on erityisesti Zelenskyin tavoite.
Läpi historian sota on ollut horjuvan vallan pönkittämisen väline. Kansa yritetään saada unohtamaan sisäiset ristiriidat ja elämän kurjistuminen, kun silmissä on olemassaoloa uhkaava tai ihanan sankarillinen sota. Kohti sotaa tahtovat Euroopan ja varmuudella Suomen selkäranka murtuu, jos Orpon lupaamaa talousihmettä ei tapahdu.
5% bkt:sta Nato puolustukseen, mistä rahat??
Anonyymi-ap
2
55
Vastaukset
- Anonyymi
Orpo ja stub on onneksi nalle puh sarjassa kiva nähdä kun saavat selkäänsä
- Anonyymi
Mistäkö rahat maanpuolustukseen? Tyhmä kysymys...tietenkin siitä kansantaloudesta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185121Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332792- 342629
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302418Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭211640- 1181637
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101540Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231304- 951168
Tänään oli
Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘351153