Liittyykö Oulu kovat rotta tilastot koviin punkkitilastoihin? ja jopa 48% punkeista kantaa borrelioosia. Liekö tilastollinen sattuma?
Rotat ja punkit voivat hyvin Oulussa
12
150
Vastaukset
- Anonyymi
Biologi kertoi jyrsijöiden olevan puutiaisten yksi tärkeimmistä isäntäeläimistä.
- Anonyymi
Näyttää rotat kuulemma viihtyvän enimmäkseen Toppila, Rajakylä jne. alueilla. Alueilla asuu hyvin omien kotimaittensa tavoille kotoutunutta porukkaa. Rotatkin tykkäävät, kun roskapussi heitetään suoraan ikkunasta pihalle.
- Anonyymi
Rottia on joka puolella, kuten punkkejakin. Ottakaa hyvät ihmiset punkkirokote, tbe eri asia kuin borrelioosi, tapaukset lisääntyneet suomessa, puutiaisaivokuumerokote ei vielä jstn ihme syystä kuulu rokoteohjelmaan, vaikkakin tbe on erittäin vakava juttu joillekin. Tivmcovac krt 3, hinta 33e kpl eli satasen pintaan antaa suojan, jo kaksi annosta antaa suojaa, ottoväli on 1 plus 2 vko-1kk ja kolmas 5-12kk.
- Anonyymi
Ticovac on siis rokotteen nimi. Saa digitaalisen sotekeskuksen kautta pyydettäessä, pisto teekoossa. Rotille on loukku, punkeille ei ja niitä on metsät jne täynnä.
- Anonyymi
Joka toinen punkki kantaa borrelioosia. Se ei ole kiva tauti eikä siihen ole rokotetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka toinen punkki kantaa borrelioosia. Se ei ole kiva tauti eikä siihen ole rokotetta.
Joo, mutta ihan eri vakavuusasteeltaan, kuin tbe. Tbe on hermostoperäinen sairaus, aiheuttaa vakavan taudinkuvan joillekin. On sulaa yksinkertaisuutta olla ottamatta rokotteita, etenkin riskialueilla ja nykyään pulukin lähentelee Ahvenanmaata. Hailuoto ja kaakkuri rokottavat jo, aivan ihme hommaa ettei muualle rokotukset yllä.
- Anonyymi
TBE-tapaukset Suomessa vuosina 2020–2023:
2020: 91 tapausta
2021: 148 tapausta
2022: 123 tapausta
2023: 160 tapausta (syyskuun loppuun mennessä, seurantakausi 9 kuukautta)
TBE-riskialueita:
Rannikkoseudut, kuten Ahvenanmaa, Varsinais-Suomi
Lisäksi muita alueita, joilla TBE-viruksen esiintyvyys on merkittävää
Oulu kuulunee lähialueille
Lisätietoja:
Puutiaisaivotulehdus on punkkien pureman välityksellä tarttuva virustauti.
Tauti voi pahimmillaan aiheuttaa aivotulehduksen.
Suomessa keskimäärin 1–2 % punkkeista kantaa TBE-virusta riskialueilla.
Puutiaisaivotulehdusta vastaan on rokotussuoja.
Suojautuminen punkkien puremilta on tärkeää, vaikka rokotuksen ottaa.
Rokotussuojaa on hyvä huolehtia, erityisesti jos asuu tai viettää aikaa TBE-riskialueilla. - Anonyymi
Onko noilla alueilla enemmän rotille kelpaavaa ravintoa ja elinpaikkoja? Onko vesistön läheisyys oleellinen tekijä?
- Anonyymi
Vai onko rotat häädetty kaatopaikalta ja etsivät nyt muualta ravintoa?
- Anonyymi
Voi että on monenlaista rottaa...ympäri Suomen.. Eikö jossain, mikä se nyt oli se paikka, oliko Santahamina, Hamina vai jtn ,niin eikö siellä ole ollut pettämisjuttua jollakin rotalla.. yleensähän noissa asioissa käy niin että asia selvitetään Mies Miestä vastaan ja monesti poliisipoikakin on aika voimaton, jos sota syttyykin kunnolla. Pikkupoika monesti joku poliisipoika, nettipelle. Ukot kun alkaa, niin, no. Usko siinä äkkiä menee, heh ja pojalla viikset vääntyy.
- Anonyymi
Mukavannäköinen mainosmies monikin poika kyllä:)
- Anonyymi
Ja hyvä, mikäli niitä taitojalin on, Sara kuin toinen, ettei tarvitse ottaa joka asiassa "silmää käteen".
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854568
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163493Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392093Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1061307