Elisan mainoksesta: "If you don't find it at Elisa, you don't need it".
Elisan mainos siis väittää, että jos et löydä sitä Elisalta, et tarvitse sitä!
Väite on suorastaan törkeä, ja tuo väite pyrkii ylläpitämään kertakäyttöpuhelinkulttuuria jossa asiakkaan on pakko ostaa uusi puhelin 2 vuoden välein. Tällainen kerskakulutus ei ole hyväksi maapallon luonnonvaroille, eikä tuollainen myöskään ole kestävää kehitystä.
Kas kummaa kun se "kestävää kehitys" on muka kuluttajan velvollisuus, mutta suuryritystä (kuten Elisa) se ei tunnu velvoittavan mihinkään!
Itse olen edistänyt kestävää kehitystä ostamalla puhelimen, jossa on käyttäjän vaihdettavissa oleva akku.
Elisan, dna:n ja Telian mukaan "sellaisia ei ole olemassa".
Onhan niitä olemassa, mutta operaattorikaupat eivät sellaisia halua myydä.
Mainos siis houkuttelee kerskakulutukseen, jossa puhelin uusitaan tarpeettoman usein vain, koska siihen akun vaihto tulisi kohtuuttoman kalliiksi, kun itse akun lisäksi kuluttajan maksettavaksi tulisi myös vaihtotyön hinta.
Tuollainen mainonta pitäisi lailla kieltää, ja lisäksi määrätä, että kiellon rikkomisesta seuraa jo ensimmäisestä rikkomiskerrasta yrityssakko, jonka suuruus on vähintään viiden vuoden kokonaisliikevoittoa vastaava summa.
Tämä olisi kohtuullista sekä edistäisi kestävää kehitystä.
Nykymeininki yrittää syyllistää kuluttajaa kerskakulutuksesta, vaikka juuri operaattoriomisteiset puhelinkaupat ovat Suomen pahimpia kerskakulutuskulttuurin ja siten maapallon luonnonvarojen tuhlaamisen ylläpitäjiä.
Lisäksi operaattorikaupat muutenkin pyrkivät operaattorien oligopoliin, jossa ideana on se, että kaikki ostaisivat puhelimensa operaattoreilta, mikä samalla kaventaa vapaata kilpailua, rajoittaa kuluttajien valinnanvapautta sekä pitkällä aikavälillä nostaa myytävien puhelinten hintatasoa.
Isot puhelinvalmistajat muutenkin pelaavat kieroa peliä:
1. Ei käyttäjän itse vaihdettavissa olevaa akkua
2. Ei latauksen merkkivalo-LEDiä. Tämän tärkeyden huomaat viimeistään silloin, kun latauskaapeliin on tietämättäsi tullut vikaa (ne kaapelit kun ovat pääasiassa muovia ja sisällä on hiuksenohut metallinen johdin joka sekään ei usein ole kuparia, vaan joko alumiinia tai ohuella kuparikerroksella päällystettyä alumiinia).
Laitat puhelimen lataukseen, ja kun tulet 2 tunnin päästä ottamaan puhelintasi latauksesta, niin latautumisen sijasta puhelin on 2 tunnin aikana kuluttanut akun loputkin sähköt, ja puhelin on sammunut virran puutteeseen. JOS puhelimessa olisi se lataus-merkkivalo-LED, niin huomaisit tilanteen siitä, ettei se LED edes syty, tai syttyy, mutta sammuu (lähes) samantien.
3. Jos ostat valmistajan mielestä liian halvan puhelimen (esim. Huawei/Honor Y5 II aikanaan), niin sinua rangaistaan esim. kevottomalla bassotoistolla musiikinkuuntelussa langallisilla kuulokkeilla.
4. Samsung erityisesti tekee sitä, että puhelimen tekstiviesteistä voi tehdä varmuuskopion tietokoneelle, mutta varmuuskopiotiedosto on salakirjoitettu, eikä sinulle anneta salausavainta, josta syystä sen varmuuskopion voi palauttaa vain samaan puhelimeen. Jos puhelimen emolevy joudutaan huollossa vaihtamaan, niin se katsotaan eri puhelimeksi, eli sen varmuuskopion palautus ei tällöin onnistu.
Ylläolevista syistä:
1. En koskaan osta puhelinta operaattorikaupasta
ja
2. En koskaan osta ns. isojen merkkivalmistajien puhelimia.
Pienen riippumattoman puhelinvalmistajan tuote on hyvä valinta, löytyy käyttäjän vaihdettavissa oleva akku, löytyy lataus-LED, löytyy mahdollisuus rajata akun maksimilatausprosentti, joka tosin toimii vain, kun puhelimen käyttöjärjestelmä on käynnissä, eli jos lataa sammutettuna olevaa puhelinta, sitten latautuu aina 100% saakka.
Pikkuvalmistajalla ei ole varaa tehdä em. törkytemppuja maksavalle asiakkaalleen, koska valmistaja tietää, että jos niin tekisi, se sama asiakas ei koskaan tulisi ostamaan uutta samanmerkkistä puhelinta.
Isot valmistajat eivät tuosta välitä, kun ne kaikki pelaavat samaa kieroa peliä.
Käyttäjien kannatta boikotoida yrityksiä, jotka toimivat tavoilla, jotka törkeästi loukkaavat asiakkaansa etuja.
Mitä useampi toimisi näin, sitä isompi olisi vaikutus.
Samoin:
Nykyään kannattaa suosia yrityksiä, joilla asiakkaille annetaan mobiilivaihdenumero puhelinnumerona, siis johon soittaminen maksaa saman kuin toiseen kännykkään.
Jos voin valita kahdesta yrityksestä, joista toisella on mobiilivaihdenumero ja toisella 010, 020, 030, 029 jne... niin aivan varmasti ostan sieltä, missä on mobiilivaihdenumero käytössä.
Jos ei Jimm's PC Store tätä halua tajuta, niin 06 -lankanumerolla löytyy kilpaileva PC -tarvikkeiden myyjä.
Elisan törkeä mainonta
8
171
Vastaukset
- Anonyymi
On sullakin murheet. 😮
Että jaksat keuhkota tuollaisesta. 😂
Eikö ole kuitenkin huolestuttavampaa se, kun Elisa ei myy liikkeissään ruokaa? - Anonyymi
No ei oikein mene läpi tuo lässytys, että puhelimien akut lestävät vain 2 vuotta.
Ja sitten muka olisi jo akun simahtamisen takia ostettava kokonaan uusi puhelin.
Puhelimen akut kestävät hyvinkin 3...5 vuotta, ja pidempäänkin. - Anonyymi
Tässä ei ole kyse ihan samasta tapauksesta, josta ketjhun aloittaja kirjoitti. Kuluttaja-asiamies vie kuitenkin Elisan markkinaoikeuteen virheellsesn ja harhaanjohtavan mainonnan käyttämisestä.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011305189.html
Elisa mainosteli Black Fridaynä tuotteitaan, ja väitti hintoja alennetuiksi. Ei kuitenkaan pystynyt osoittamaan että normaaliin hintaan verrattuna nyt myytäisiin alennuksella. - Anonyymi
Heh heh…
Tuo mainostan on tarkoitettu ulkomaalaisille. Ei suomalaisille. Johan se nyt näkyy siinä, että ei ole suomenkielinenkään.- Anonyymi
Paljon täällä puhutaan lokaalisti englantia. Ex-pormestari Jan vapaavuori sanoi jo vuosia sitten, että palveluammatteihin Suomeen pitää hyväksyä englanninkielisiä työntekijöitä.
Meillä ei ole enää edellytyksiä vaatia bussikuskeilta ja ravintolan tarjoilijoilta yms. suomenkielen osaamista. Isoissa kansainvälisissä firmoissa konttorikielenä on englanti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljon täällä puhutaan lokaalisti englantia. Ex-pormestari Jan vapaavuori sanoi jo vuosia sitten, että palveluammatteihin Suomeen pitää hyväksyä englanninkielisiä työntekijöitä.
Meillä ei ole enää edellytyksiä vaatia bussikuskeilta ja ravintolan tarjoilijoilta yms. suomenkielen osaamista. Isoissa kansainvälisissä firmoissa konttorikielenä on englanti.Hyvä asia, että vieraskielisetkin saa mennä töihin nykyään. Pakkoruotsikin pitäisi saada oikeasti pakkoruotsiksi.
- Anonyymi
Puhelimen akun vaihtohan ei ole mitenkään kiellettyä. Sen voi ja saa vaihtaa kuka vain itse. Jotain taitoa se vaatii mutta niin makaroonin keittokin. Kukaan ei oikeasti kaipaa niitä itsestään irtoavia akkuja ja takakuoria ja monta kertaa painavampia puhelimia ilman vesitiiviyttä.
Turhaa murehdit noista yritysnumeroista. Kukaan ei odota soittoasi. - Anonyymi
Elisan myyjä soitti, sai jotenkin ylipuhuttua liittymän siirron oli kyllä halpa 24 €/kk rajaton. Sitten tuli vahvistus postissa ja sim kortti ja päivämäärä jolloin pitää vaihtaa kortti elisaksi.
Kun luin tilausvahvistusta niin 24 e /kkrajaton, turvapaketi vajaat 8 e /kk sama tietokoneelle ja vieläpäpä liikkuva netti sim kortti 22 € /kk
Eli myyntimies tuplas maksun, törkeetä.
Ajattelin peruuttaa, no sehän ei onistu, ei numeroa, jokin lomake johon vastataan 3-14 päivän kuluessa... ihan perseestä. No laitoin postissa reklamaation. Sitten soitti soneran myynti, että olenko tosissaa vaihtamassa, sanoin en ! OK peruutamme siirron ja saan 30 € lahjakortin Lidl kauppaan. Antoi vielä oman (asiakaspalveluun) numeron jos tulee ongelmia.
Elisalta ei tullut mitään ilmoitusta peruutuksesta, muttei ole tullut kyllä laskuakaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 11410165
- 524970
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html422161Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1052038- 261874
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131551Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,411382Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v31961Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk54957Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31932