Elisan mainoksesta: "If you don't find it at Elisa, you don't need it".
Elisan mainos siis väittää, että jos et löydä sitä Elisalta, et tarvitse sitä!
Väite on suorastaan törkeä, ja tuo väite pyrkii ylläpitämään kertakäyttöpuhelinkulttuuria jossa asiakkaan on pakko ostaa uusi puhelin 2 vuoden välein. Tällainen kerskakulutus ei ole hyväksi maapallon luonnonvaroille, eikä tuollainen myöskään ole kestävää kehitystä.
Kas kummaa kun se "kestävää kehitys" on muka kuluttajan velvollisuus, mutta suuryritystä (kuten Elisa) se ei tunnu velvoittavan mihinkään!
Itse olen edistänyt kestävää kehitystä ostamalla puhelimen, jossa on käyttäjän vaihdettavissa oleva akku.
Elisan, dna:n ja Telian mukaan "sellaisia ei ole olemassa".
Onhan niitä olemassa, mutta operaattorikaupat eivät sellaisia halua myydä.
Mainos siis houkuttelee kerskakulutukseen, jossa puhelin uusitaan tarpeettoman usein vain, koska siihen akun vaihto tulisi kohtuuttoman kalliiksi, kun itse akun lisäksi kuluttajan maksettavaksi tulisi myös vaihtotyön hinta.
Tuollainen mainonta pitäisi lailla kieltää, ja lisäksi määrätä, että kiellon rikkomisesta seuraa jo ensimmäisestä rikkomiskerrasta yrityssakko, jonka suuruus on vähintään viiden vuoden kokonaisliikevoittoa vastaava summa.
Tämä olisi kohtuullista sekä edistäisi kestävää kehitystä.
Nykymeininki yrittää syyllistää kuluttajaa kerskakulutuksesta, vaikka juuri operaattoriomisteiset puhelinkaupat ovat Suomen pahimpia kerskakulutuskulttuurin ja siten maapallon luonnonvarojen tuhlaamisen ylläpitäjiä.
Lisäksi operaattorikaupat muutenkin pyrkivät operaattorien oligopoliin, jossa ideana on se, että kaikki ostaisivat puhelimensa operaattoreilta, mikä samalla kaventaa vapaata kilpailua, rajoittaa kuluttajien valinnanvapautta sekä pitkällä aikavälillä nostaa myytävien puhelinten hintatasoa.
Isot puhelinvalmistajat muutenkin pelaavat kieroa peliä:
1. Ei käyttäjän itse vaihdettavissa olevaa akkua
2. Ei latauksen merkkivalo-LEDiä. Tämän tärkeyden huomaat viimeistään silloin, kun latauskaapeliin on tietämättäsi tullut vikaa (ne kaapelit kun ovat pääasiassa muovia ja sisällä on hiuksenohut metallinen johdin joka sekään ei usein ole kuparia, vaan joko alumiinia tai ohuella kuparikerroksella päällystettyä alumiinia).
Laitat puhelimen lataukseen, ja kun tulet 2 tunnin päästä ottamaan puhelintasi latauksesta, niin latautumisen sijasta puhelin on 2 tunnin aikana kuluttanut akun loputkin sähköt, ja puhelin on sammunut virran puutteeseen. JOS puhelimessa olisi se lataus-merkkivalo-LED, niin huomaisit tilanteen siitä, ettei se LED edes syty, tai syttyy, mutta sammuu (lähes) samantien.
3. Jos ostat valmistajan mielestä liian halvan puhelimen (esim. Huawei/Honor Y5 II aikanaan), niin sinua rangaistaan esim. kevottomalla bassotoistolla musiikinkuuntelussa langallisilla kuulokkeilla.
4. Samsung erityisesti tekee sitä, että puhelimen tekstiviesteistä voi tehdä varmuuskopion tietokoneelle, mutta varmuuskopiotiedosto on salakirjoitettu, eikä sinulle anneta salausavainta, josta syystä sen varmuuskopion voi palauttaa vain samaan puhelimeen. Jos puhelimen emolevy joudutaan huollossa vaihtamaan, niin se katsotaan eri puhelimeksi, eli sen varmuuskopion palautus ei tällöin onnistu.
Ylläolevista syistä:
1. En koskaan osta puhelinta operaattorikaupasta
ja
2. En koskaan osta ns. isojen merkkivalmistajien puhelimia.
Pienen riippumattoman puhelinvalmistajan tuote on hyvä valinta, löytyy käyttäjän vaihdettavissa oleva akku, löytyy lataus-LED, löytyy mahdollisuus rajata akun maksimilatausprosentti, joka tosin toimii vain, kun puhelimen käyttöjärjestelmä on käynnissä, eli jos lataa sammutettuna olevaa puhelinta, sitten latautuu aina 100% saakka.
Pikkuvalmistajalla ei ole varaa tehdä em. törkytemppuja maksavalle asiakkaalleen, koska valmistaja tietää, että jos niin tekisi, se sama asiakas ei koskaan tulisi ostamaan uutta samanmerkkistä puhelinta.
Isot valmistajat eivät tuosta välitä, kun ne kaikki pelaavat samaa kieroa peliä.
Käyttäjien kannatta boikotoida yrityksiä, jotka toimivat tavoilla, jotka törkeästi loukkaavat asiakkaansa etuja.
Mitä useampi toimisi näin, sitä isompi olisi vaikutus.
Samoin:
Nykyään kannattaa suosia yrityksiä, joilla asiakkaille annetaan mobiilivaihdenumero puhelinnumerona, siis johon soittaminen maksaa saman kuin toiseen kännykkään.
Jos voin valita kahdesta yrityksestä, joista toisella on mobiilivaihdenumero ja toisella 010, 020, 030, 029 jne... niin aivan varmasti ostan sieltä, missä on mobiilivaihdenumero käytössä.
Jos ei Jimm's PC Store tätä halua tajuta, niin 06 -lankanumerolla löytyy kilpaileva PC -tarvikkeiden myyjä.
Elisan törkeä mainonta
Anonyymi-ap
2
65
Vastaukset
- Anonyymi
On sullakin murheet. 😮
Että jaksat keuhkota tuollaisesta. 😂
Eikö ole kuitenkin huolestuttavampaa se, kun Elisa ei myy liikkeissään ruokaa? - Anonyymi
No ei oikein mene läpi tuo lässytys, että puhelimien akut lestävät vain 2 vuotta.
Ja sitten muka olisi jo akun simahtamisen takia ostettava kokonaan uusi puhelin.
Puhelimen akut kestävät hyvinkin 3...5 vuotta, ja pidempäänkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek195183Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5502633Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.192352Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1512220- 242007
- 821654
- 1461535
- 1271241
- 128946
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40899