Rikas mies ja Lasarus

Anonyymi-ap

Mitä mieltä ovat mormonit tästä?

Päivän Evankeliumi
LUUK.16: 19. Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.20. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita21. ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.22. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.23. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.24. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!' 25. Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa. 26. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'27. Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon28. - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.29. Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'. 30. Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.31. Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
Kiista. Onko tämä kertomus tai vertaus? Olen sitä mieltä, että tämä on kertomus.
Perustelut:
Yhdessäkään vertauksessa ei ole nimiä. Ei tuhlaaja pojalla eikä ole Kylväjällä.
Rikas mies käskee mennä varoittamaan veljiä.
Jeesus ei sanoisi vertauksessa vanhan liiton pelastuksesta vaan uuden liiton.

8

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mua taas kiinnostaa yhden aloittajan mainitsema 1 Timoteuksen kirje 6:16. Miten se pitäis ymmärtää?

• Anonyymi

Hienoa, että toit tämän Jeesuksen opetustarinan esille. Kiitos siitä.

Aina mitä Jeesusu sanoi, tarkoitti jotain hyvin tärkeää. Hän vain opetti, miten käy, jos halveksii muita, luottaa omaan rikkauteensa, on ahne, ei halua muiden voivan hyvin, tekee vilppiä, polkee muiden oikeuksia yms. Silloin ihminen palvelee jo tässä elämässään, ehkä tietämättään, pahuutta. Hän tavallaan valitsee herrakseen pahuuden jo täällä. Jos hän ei huomaa virhettään ja korjaa käytöstään, hän voi päätyä kadotukseen. Jeesus vain varoitti ihmisiä. Siksi Hänen esimerkkiään ja neuvojaa kannattaa jokaisen noudattaa. Jos tekee virheitä, pitäisi niitä aidosti katua, pyytää Jumalalta anteeksi ja korjata parhaan kyvyn mukaan eli tehdä parannus. Ei sen kummempaa.

Kaikkea hyvää!

• Anonyymi

Mutta onko se tosi tarina, siis joutuuko pahat ihmiset helvettiin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta onko se tosi tarina, siis joutuuko pahat ihmiset helvettiin?

Kyllä siinä ihan totuuspohjaa on, koska ei Jeesus turhia puhunut koskaan. Ainoastaan Jumalalla on tieto siitä, kuka on menossa minnekin. Ohjeet on kuitenkin annettu selvästi ja jokaisella on pelastumisen mahdollisuus. Jeesus on tie pelastukseen. Jos Hänen neuvonsa ottaa tosissaan, ihminen armahdetaan.

Kaikkea hyvää!

• Anonyymi

Täällä alkaa olla järkevät keskustelut vähissä. Tälläkään ei ole mitään tekemistä mormonismin kanssa.

• Anonyymi

Oliko tämä Lasarus se sama heppu joka näytteli kuollutta Jeesuksen "ihmeessä"?

• Anonyymi

Hänkin oli Lasarus, mutta eri ihminen kuin tuo vertauksen Lasarus. Ei näytellyt, vaan ihan oikea ihme oli tuo.

Voi hyvin! (sivusta.)

• Anonyymi

Jeesus puhui vertauksesta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      2947
    2. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      60
      2839
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2323
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      26
      1788
    5. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1689
    6. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1576
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1566
    8. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1226
    9. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1225
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1050
    Aihe