Rikas mies ja Lasarus

Anonyymi-ap

Mitä mieltä ovat mormonit tästä?

Päivän Evankeliumi
LUUK.16: 19. Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.20. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita21. ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.22. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.23. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.24. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!' 25. Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa. 26. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'27. Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon28. - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.29. Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'. 30. Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.31. Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
Kiista. Onko tämä kertomus tai vertaus? Olen sitä mieltä, että tämä on kertomus.
Perustelut:
Yhdessäkään vertauksessa ei ole nimiä. Ei tuhlaaja pojalla eikä ole Kylväjällä.
Rikas mies käskee mennä varoittamaan veljiä.
Jeesus ei sanoisi vertauksessa vanhan liiton pelastuksesta vaan uuden liiton.

8

170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mua taas kiinnostaa yhden aloittajan mainitsema 1 Timoteuksen kirje 6:16. Miten se pitäis ymmärtää?

• Anonyymi

Hienoa, että toit tämän Jeesuksen opetustarinan esille. Kiitos siitä.

Aina mitä Jeesusu sanoi, tarkoitti jotain hyvin tärkeää. Hän vain opetti, miten käy, jos halveksii muita, luottaa omaan rikkauteensa, on ahne, ei halua muiden voivan hyvin, tekee vilppiä, polkee muiden oikeuksia yms. Silloin ihminen palvelee jo tässä elämässään, ehkä tietämättään, pahuutta. Hän tavallaan valitsee herrakseen pahuuden jo täällä. Jos hän ei huomaa virhettään ja korjaa käytöstään, hän voi päätyä kadotukseen. Jeesus vain varoitti ihmisiä. Siksi Hänen esimerkkiään ja neuvojaa kannattaa jokaisen noudattaa. Jos tekee virheitä, pitäisi niitä aidosti katua, pyytää Jumalalta anteeksi ja korjata parhaan kyvyn mukaan eli tehdä parannus. Ei sen kummempaa.

Kaikkea hyvää!

• Anonyymi

Mutta onko se tosi tarina, siis joutuuko pahat ihmiset helvettiin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta onko se tosi tarina, siis joutuuko pahat ihmiset helvettiin?

Kyllä siinä ihan totuuspohjaa on, koska ei Jeesus turhia puhunut koskaan. Ainoastaan Jumalalla on tieto siitä, kuka on menossa minnekin. Ohjeet on kuitenkin annettu selvästi ja jokaisella on pelastumisen mahdollisuus. Jeesus on tie pelastukseen. Jos Hänen neuvonsa ottaa tosissaan, ihminen armahdetaan.

Kaikkea hyvää!

• Anonyymi

Täällä alkaa olla järkevät keskustelut vähissä. Tälläkään ei ole mitään tekemistä mormonismin kanssa.

• Anonyymi

Oliko tämä Lasarus se sama heppu joka näytteli kuollutta Jeesuksen "ihmeessä"?

• Anonyymi

Hänkin oli Lasarus, mutta eri ihminen kuin tuo vertauksen Lasarus. Ei näytellyt, vaan ihan oikea ihme oli tuo.

Voi hyvin! (sivusta.)

• Anonyymi

Jeesus puhui vertauksesta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      209
      11944
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      29
      8228
    3. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      59
      6353
    4. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      177
      5277
    5. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      58
      5000
    6. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      51
      4523
    7. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      119
      4451
    8. Missä vaiheessa

Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      119
      3946
    9. Juuri muiston ne

Rakastuneet katseesi. Huh
      Ikävä
      83