Miten uskon julistamisen pitäisi tapahtua?

Anonyymi-ap

Sinä tunnet katusaarnaajia, joiden resepti evankelioinnissa on lyhyt, olet ehkä itsekin sellainen: Usko, että Jeesus kuoli sinun syntiesi takia, niin saat syntisi anteeksi. Sen jälkeen rukoillaan joku uskoontulorukous.

Tällä tavalla tuotetaan uskovaisia, jotka ovat kuten Jeesuksen kylväjävertauksen siemenet: sana putoaa tien sivuun tai ohdakepensaaseen. Siemenillä ei ole juurta, ne eivät kasva. Uskosta luovutaan helposti.

Jeesuksen menetelmä oli toinen. Esim. Emmauksen tiellä kulkiessaan "hän selitti heille Mooseksesta ja kaikista profeetoista alkaen, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu."

Mitä tarkoittavat synti, uhri, lunastus, sukulunastaja, profetiat, messias, laki, armo...? Nämä asiat jäävät vieraiksi
pikaevankelioinnilla, jos ei uskon taustatietoja kerrota. Usko ei kasvata juurta.

On tärkeää tehdä selväksi, miten kristillinen usko sisältää tiettyjä historiallisia tapahtumia, profetioita ja oppeja, ja miten VT:ssa kaikki kohdistuu tulevaan Messiaaseen Jeesukseen. On tehtävä selväksi asioiden taustat ja vanhan ja uuden liiton ero.

Pelkkä evankeliointi ja siunauksen toivottaminen sen päätteeksi on hengellinen heitteillejättö, joka tuottaa uskontojen uhreja. Se on myös yksilön henkilökohtaisiin kysymyksiin ja tarpeisiin vastaamatta jättämistä. Se on pinnallista.

Tarvitaan myös jälkihoitoa, tarvitaan ihmisiä, joilla on sellainen opettamisen ja palvelemisen armolahja, että he osaavat vastata toisen kysymyksiin ja suorittaa sielunhoitoa. Tarvitaan uskovaisten yhteys uudelle tulokkaalle. Kohtaaminen sydämen ja sielun tasolla.

2

149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä se on lähtökohta, että uskotaan pelastava evankeliumi:

1. Korinttilaiskirje 15:1-4 FB38
      [1] Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte [2] ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. [3] Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, [4] ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan,

Asetutaan hetkeksi siihen ympäristöön jossa Paavali eli ja Korinton seurakunta. Uutta testamenttiä ei vielä ollut kootussa muodossa kirjakaupoissa. Monet ihmiset olivat lukutaidottomia, eivätkä he tienneet mitään juutalaisten käsissä olleista kirjoituksista.

2. Tessalonikalaiskirje 2:15 FB38
      [15] Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme.

Paavali kehoitti seurakuntia pitämään kiinni niistä opetuksista jotka löytyivät hänen kirjoittamista kirjeistään tai hän ja hänen työtoverinsa olivat puhuneet.

Puhujien tarve oli suunnaton, koska lukutaidottomuus oli niin yleistä, ja kaikenlaisia opettajia oli julistamassa mitä sattuu:

2. Timoteuskirje 2:2 FB38
      [2] Ja minkä olet kuullut minulta ja minkä monet ovat todistaneet, usko se luotettaville miehille, jotka sitten ovat soveliaita muitakin opettamaan.

Raamatun tunteminen ja opetus ovat tärkeitä. Kuitenkin pelastuminen tapahtuu uskomalla Jeesukseen:

2. Timoteuskirje 3:14-15 FB38
      [14] Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut, [15] ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

Kirjoitukset kasvattavat ja opettavat uskomaan Jeesukseen. Usko joka on laitettu Kristukseen, pelastaa.

Roomalaiskirje 10:17 FB38
      [17] Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

• Anonyymi

...
        Kaikki ovat kutsuttuja evankelioimaan. Oma perhe, sukulaiset, ystävät, työkaverit, tuttavat ja tuntemattomiakin kun siihen tulee tilaisuus ja saa Jumalalta siihen kutsun ja voiman. Sitä varten Jumala on meidät kutsunut ja pelastanut ja siihen hän on kaikki uskovaiset luonut.

2. Korinttilaiskirje 5:15 FB38
        [15] ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      50
      3464
    2. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      588
      2218
    3. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      89
      2177
    4. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1980
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1628
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1608
    7. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      66
      1504
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1426
    9. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      1417
    10. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1359
    Aihe