Maaseutu oli Salonseudulla pullollansa Kansakouluja 1960 luvulla, mutta onko muilla.....

Anonyymi-ap

Itse olen sitä ikäluokkaa jolloin oli vain niin köyhä kunta jossa oli vain silloin ns: sanottu - supistettu koulu - jossa kolme ensimmäistä luokkaa käytiin vain lauantaisin koulua - koska oli vain yksi opettaja ja viIkolla se opetti muita luokkia.

7

121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Muistan aina kun äiteeni toi mut kirkonkylämme kouluun, tarakalla istuin silloin koluun mennessä ekaa kertaa syksyllä - siitä se sitten alkoi mun kansakouluni ja muistan kuinka sen luokan lattia tuoksui uudelta harmaaalta maalilt silloin ja pulpetitttien kannet olivat ja maalttu muistaalseni sinisiksi

• Anonyymi

Kansakouluni opettaja sodassa ollut oli näin jälkeenpäin ehkä kuin kapiainen - piti kuria isolle poikaporukalle joita 47 oli tytöhän osasivat tietysti käyttäytyä.
      Oli kuitenki koulu jossa oma keittiökin jossa ruokailimme ja kyllä se ruoka silloin maistuikin, vaikka puuroa vain se silloin oli silloin, puollukkapuuro oli silloin hyvää

• Anonyymi

Voi niitä läksyjä ja kaikki piti ulkoa osata ja varsinkin uakontotunnit jäivät jälkeeni - se harmaa kirja jossa takaapäin jotkin autiomaassa ratsastaa - kannessa.

Löysin sen saman kirjan kirpputorilta, josta se opettajamme oli kuullustellut ulkoläksyjäni -

• Anonyymi

Ei olisi ihan tätäpäivää, kun muistelen lukujärjestystäni silloin: aamulla jokainen Uskontoa ,,,
      Maanatai 2untii uskontoa.......,,,uskontoa 2 tuntii uskontoa uskontoa
      Ja , vihossani aina luki : Uskonto 10

• Anonyymi

Minäpä kävin 70-luvulla alaluokkia ja olin ylpeä siitä että olin ensimmäisiä jotka saivat käydä peruskoulun 1974 alkaen kun aloitin peruskoulun ja koko koulunkäynnin. Ei käyty sitten viikonlopulla silloin mitään kouluja eikä haettu yläasteelle vaan sinne siirryttiin suoraan ala-asteen perään.Tosin piti tehdä valintoja yläasteelle mitä jotain tiettyjä aineita tai niiden laajempia osioita pitikin sitten omalla kohdalla lukea(matematiikassa eri laajuuden verran esim.).Ihan Salon kaupungissa kävin silloin koulun, sen peruskoulun ja muistan että siellä ala-asteella oli joitain esim.Tampeeeelta tulleiden perheiden esim.lapsia.Oli kai Salora (ja myöhemmin sitten paljon se Nokiakin sitten viimein) alkanut vetää jo muualta päin Suomesta porukkaa töihin?,vai miksi niitä esim.tamperelaisia esim.jo oli silloin 70-luvulla tullutkin seudulle?. Oli varmaan Salon kultakausi tavallaan se 1970-2012 saakka.. aika..?.(Tosin olihan täällä vissiin jo kivikaudelta alkaen kaikenlaista "menoa"mutta niistä ajoista,niin historiallisista sentään...,ei niin tarkkaan
      tiedetä..)

• Anonyymi

Hiihtokilpailut muistan suomusjärvellä 1967, ne olivat koulujen väliset silloin kun niitä kasnsakoulujakin oli joka kylässä ja jopa KETTULASSAKIN.
      Alpakka lusikan pinen vainnvoitin, perkele kun toisilla olivat jo silloin ne lasikuitusukset ja mää hiihdin vanhoilla PUUSUKSILLA.
      Jos oikein kaivan lusikkalaatikkoani, siellhän se mustunut pikkulusikka löytyykin, heh.

• Anonyymi

Olin taas unohanut jonkin kirjan kotiini, menet sennhakeaan siet, huusi Merola opettajani siloin, lähdin sitä sitten kävellen hakeman kolmen kilsan päästä.
      Tulin takaisin ja koulu oli vasta syömässä - ei silloin osannut kuinka joku satananopetta ja vanha vääpelinpaska kusetti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      196
      3631
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      57
      2267
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      378
      2229
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2102
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1501
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      497
      1246
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      121
      1073
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      62
      1043
    Aihe