Jeesus ei edustanut korvaustelogiaa
Korvausteologia eli supersessionismi tarkoittaa teologista ajatusta, jonka mukaan kristillinen kirkko tai seurakunta olisi ottanut Israelin eli juutalaisten paikan Jumalan valittuna kansana ja ottanut Israelille kuuluvat lupaukset. Korvausteologian mukaan juutalaisilla ei olisi pelastushistoriallista merkitystä. Korvausteologian piirissä on useita käsityksiä juutalaisten ja Israelin asemasta Jumalan suunnitelmassa. Korvausteologiaa ilmenee paikoin erityisesti reformoiduissa kirkoissa.
Korvausteologia johtaa harhaan
38
178
Vastaukset
- Anonyymi
Ei muita syyllistämällä voi tasoittaa sotarikosten ja kansanmurhan tietä.
- Anonyymi
Jeesus oli uskoltaan Juutalainen, eikä vaihtanut sitä mihinkään muuhun uskoon tai uskontoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus oli uskoltaan Juutalainen, eikä vaihtanut sitä mihinkään muuhun uskoon tai uskontoon.
Jeesus on ainoa välimies ihmisen ja Jumalan välissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juutalaiset tietävät että Jeesus oli Rooman valtakunnan sotilaan äpärälapsi.
Kai ne tietävät kun ovat valittu kansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihtoi tavallaan. Rikkoi räikeästi käskyjä ja kehotti muitakin siihen. Siitä hyvästä lentää kyllä pihalle.
- Anonyymi
Sapattirikosista tuomittu juutalainen.
Ei aivan täysin oikeaoppinut juutalainen.- Anonyymi
Jeesus oli Jumalan Poika, joka toimi Juutalaisen uskon opettajana eli Rabbina ja jota sapatinsäännöt eivät koskeneet.
Joh. 1:49
Natanael sanoi: "Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas!"
Matt. 12:5
Tai ettekö ole laista lukeneet, että papit tekevät temppelissä sapattinakin työtä mutta ovat silti syyttömiä? [4. Moos. 28:9,10] - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus oli Jumalan Poika, joka toimi Juutalaisen uskon opettajana eli Rabbina ja jota sapatinsäännöt eivät koskeneet.
Joh. 1:49
Natanael sanoi: "Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas!"
Matt. 12:5
Tai ettekö ole laista lukeneet, että papit tekevät temppelissä sapattinakin työtä mutta ovat silti syyttömiä? [4. Moos. 28:9,10]Luuk. 4:16
Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan. - Anonyymi
Hän reformoi sen.
Juutalaisilla on nykyään reformiseurakunta. Se on lähimpänä moderneja kristittyjä. Se ei tunnusta Jeesusta, mutta muuten.
Sitä voi pitää moraaliltaan myös edustyneempänä kuin esim. moderniortodoksia. Se on pohjalla tällä hetkellä.
- Anonyymi
Jeesus oli hyvä ja suosittu opettaja.
Luuk. 4:22
Ja kaikki lausuivat hänestä hyvän todistuksen ja ihmettelivät niitä armon sanoja, jotka hänen suustansa lähtivät; ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Joosefin poika?"- Anonyymi
Jeesus kuului sen ajan kirkkoon ja maksoi kirkollisveroa.
Jeesus maksaa temppeliveron
24 Kun he saapuivat Kapernaumiin, tuli Pietarin luo temppeliveron kantajia, jotka sanoivat: "Kai teidän opettajanne maksaa temppeliveroa?"
25 "Maksaa kyllä".
- Anonyymi
Jeesus kuului Juutalaiseen synagoogaan, ei hän mitään muuta seurakuntaa perustanut. Jeesus kutsuu muita seurakuntia saatanan syngoogiksi.
Raamatun mukaan uusi Juutalaisten temppeli laskeutuu taivaasta alas maan päälle.
Ei siellä pyhässä kaupungissa ole mitään pakanoiden temppeleitä, eikä Pakanoiden perustuksia, pilareita eikä portteja.
Ilm. 3:12
Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.
Ilm. 21:12
siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet;
Ilm. 21:14
Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.
Matt. 5:18
Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. - Anonyymi
Ilm. 3:9
Katso, minä annan sinulle SAATANAN SYNAGOOGASTA niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan valhettelevat; katso, minä olen saattava heidät siihen, että he tulevat ja kumartuvat sinun jalkojesi eteen ja ymmärtävät, että minä sinua rakastan.
Ilm. 2:2
Minä tiedän sinun tekosi ja vaivannäkösi ja kärsivällisyytesi, ja ettet voi pahoja sietää; sinä olet koetellut niitä, JOTKA SANOVAT ITSEÄÄN APOSTOLEIKSI, eivätkä ole, ja olet havainnut heidät valhettelijoiksi; - Anonyymi
Kuka odottaa, että vanhat laintaulut tulevat uuteen taivaasta laskeutuvaan Jerusalemin temppeliin ja lakeja ja käskyjä tulee noudattaa?
Hepr. 9:4
Siellä oli kultainen suitsutusalttari ja liitonarkku, joka oli kauttaaltaan kullalla päällystetty. Arkussa oli kultainen, mannaa sisältävä astia ja Aaronin sauva, joka puhkesi lehteen, sekä liiton taulut. [2. Moos. 16:33, 25:10,16, 30:1; 4. Moos. 17:25]
Ilm. 11:19
Taivaassa avattiin Jumalan temppeli, niin että temppelissä oleva liitonarkku voitiin nähdä. Salamat leimusivat, ukkonen jylisi, maa järähteli ja raemyrsky riehui. [2. Moos. 25:9; Hepr. 9:4 | 2. Moos. 19:16; Ilm. 4:5, 8:5]- Anonyymi
Ilm. 3:12
Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, JOKA LASKEUTUU ALAS TAIVAASTA minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.
Jeesuskaan ei käytä enää vanhaa tavallista miehen nimeä Jeesus/Joshua.
- Anonyymi
Kun Jeesus ei kivittänyt aviorikoksesta tavattua naista ei ollut kunnon juutalainen, joka olisi tappanut ennaltaehkäisevästi.
- Anonyymi
Jeesuksella oli Jumalan Poikana valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, keitä hän tapasikin.
Luuk. 5:24
Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi," -hän sanoi halvatulle-"minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
-syntinen nainen
-sokea mies
-halvaantunut mies
-lapset
-ristinryöväri
Nyt Jeesus on taivaassa ja tilanne on toisenlainen.
Ei syntiä voi puolustella tuollaisen syntisen naisen yksittäistapauksen pohjalta, koska tiedä asian taustoja.
Luuk. 12:5
Vaan minä osoitan teille, ketä teidän on pelkääminen: peljätkää häntä, jolla on valta tapettuansa syöstä helvettiin. Niin, minä sanon teille, häntä te peljätkää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksella oli Jumalan Poikana valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, keitä hän tapasikin.
Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi," -hän sanoi halvatulle-"minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
-syntinen nainen
-sokea mies
-halvaantunut mies
-lapset
-ristinryöväri
Nyt Jeesus on taivaassa ja tilanne on toisenlainen.
Ei syntiä voi puolustella tuollaisen syntisen naisen yksittäistapauksen pohjalta, koska tiedä asian taustoja.
Luuk. 12:5
Vaan minä osoitan teille, ketä teidän on pelkääminen: peljätkää häntä, jolla on valta tapettuansa syöstä helvettiin. Niin, minä sanon teille, häntä te peljätkää.Isä, Poika ja Pyhä Henki on sidottu samoihin Jumalan lakeihin.
Matt. 5:18
Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Luuk. 16:17
Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.
- Anonyymi
Laki nimenomaan vaatii kivittämään naisen. Lain piirto sitä vaatii, sekä tappamaan sapattirikkojan. Mitä fariseukset noudattivat. Se piirto toimi Jeesuksen kohdalla.
- Anonyymi
Luehan tarkemmin. Nainen katui sitä syntiä, koska tuli Jeesuksen luokse.
Kyllä katuvalle syntiselle annettiin armoa palon ennen Jeesuksen syntymää. Ei se mikään uusi asia ole.
Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi," -hän sanoi halvatulle-"minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luehan tarkemmin. Nainen katui sitä syntiä, koska tuli Jeesuksen luokse.
Kyllä katuvalle syntiselle annettiin armoa palon ennen Jeesuksen syntymää. Ei se mikään uusi asia ole.
Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi," -hän sanoi halvatulle-"minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."Ps. 103:8
Laupias ja armahtavainen on Herra, pitkämielinen ja suuri armossa.
Pirullista eksytystä sellainen opetus, että Jumalan armo olisi tullut mukaan kuvioihin vasta Jeesuksen kuoleman vuoksi.
- Anonyymi
Ei Jumalan armahtavaisuus rajoitu pelkästän Jeesuksen aikaan, kuten usein hoetaan.
Room. 9:18
Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
2. Moos. 34:6
Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: "Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa."- Anonyymi
Syntien anteeksisaaminen on kuitenkin eri asia kuin syntiä aina seuraava ragaistus.
4. Moos. 14:18
'Herra on pitkämielinen ja suuri armossa, hän antaa anteeksi pahat teot ja rikokset, mutta ei jätä niitä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen'. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syntien anteeksisaaminen on kuitenkin eri asia kuin syntiä aina seuraava ragaistus.
4. Moos. 14:18
'Herra on pitkämielinen ja suuri armossa, hän antaa anteeksi pahat teot ja rikokset, mutta ei jätä niitä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen'.2. Sam. 12:13
Niin Daavid sanoi Naatanille: "Minä olen tehnyt syntiä Herraa vastaan". Naatan sanoi Daavidille: "Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole.
2. Sam. 12:15
Sitten Naatan meni kotiinsa. Ja Herra löi lasta, jonka Uurian vaimo oli Daavidille synnyttänyt, niin että se sairastui vaikeasti.
18 Seitsemäntenä päivänä lapsi kuoli.
Jumala ei sallinut, että Daavidin huoripoika olisi seuraavana päivänä 8 pv. ikäisenä liitetty ympärileikkauksessa Jumalanlasten ikuiseen liittoon.
- Anonyymi
Johanneksen todistuksen mukaan Jeesus irtisanoutui juutalaisuudesta, johon oli kasvanut. Jeesus arvosti Natanaelia, koska tämä oli kunnon israelilainen, joka ei käynyt "juutalaisten juhlissa" vaan vaali sitä ainutlaatuista Jumalan sanaa, jota ilman israelilaisuudella ei olisi määritelmää.
Juutalaisilla, jotka olivat alun perin jättäneet Israelin pyhäkön jo muinoin Eeli-papin aikana, oli oma lakinsa. Se ei ollut Israelin Mooses/Poika/Toora. Kyse on Talmudista ja koko halakhasta. Ovet oli suljettu juutalaisten varalta. Juutalaisten kuningas oli kohdannut loppunsa ja Jeesuksen oppilaat olivat syntyneet uudelleen Jumalan lapsiksi eivätkä olleet enää juutalaisia eli liiton kannalta kuolleita.
Joh 2:18-19
Silloin juutalaiset sanoivat hänelle: "Minkäs merkin meille annat, kun tuollaisia teet?"
Jeesus vastasi heille: "Hajottakaa tämä temppeli, niin kolmessa päivässä nostan sen hereille." (tarkoittaen temppelillä ruumistaan, jonka jäsenet eli rakennuskivet olivat hänen oppilaansa)
Joh 2:23-24
Kun Jeesus oli Jerusalemissa ... hän ei uskoutunut/omistautunut heille.
Joh 8:7 "TEIDÄN laissanne" (juutalaisilla oli oma epäisraelilainen lakinsa)
Joh 8:21-23
Jeesus sanoi heille: "Menen pois, ja tulette etsimään minua, ja te kuolette synteihinne. Sinne minne olen menossa, te ette voi tulla."
Sitten juutalaiset sanoivat: "Tappaako hän itsensä? Hänhän sanoi: minne olen menossa, te ette voi tulla."
Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta..."
Joh 10:34 "TEIDÄN laissanne" (juutalaisilla oli oma epäisraelilainen lakinsa)
Joh 11:54
Jeesus ei enää kulkenut vapaasti juutalaisten keskuudessa vaan meni sieltä erämaan läheisyydessä olevalle maaseudulle Efraimin kaupunkiin ja jatkoi siellä oppilaineen. (Efraim oli Joosefin poika; se jolle Israel siirsi esikoisoikeuden Lean pojalta Ruubenilta; Efraimin kaupunki oli Sikem ja sen yhteydessä on Israelin Jumalan huone, bet El)
Joh 14:31
"Nouskaa, lähdetään pois täältä." (Jeesus herätti kuolleista, pois fariseusten Jerusalemista)
Joh 15:25 "niin kuin HEIDÄN lakiinsa on kirjoitettu" (juutalaisilla oli oma epäisraelilainen lakinsa)
Joh 18:31 "Tuomitkaa hänet TEIDÄN LAKINNE mukaan." (juutalaisilla oli oma epäisraelilainen lakinsa)
Joh 18:35 "Olenko MINÄ MUKA JUUTALAINEN? SINUN kansakuntasi ja ylipappisi ovat toimittaneet sinut minulle: mitä sinä olet tehnyt?" (Jeesus oli kasvanut juutalaisuudessa. Hän oli ollut juutalainen mutta syntynyt uudelleen pyhästä hengestä, Israelin neitsyestä.)
Joh 20:19 ovet oli suljettu juutalaisten varalta
Ja Jeesus, se Joosefin poika, oli elossa. Ei hän ollut juutalaisten kuningas vaan hän oli ristiinnaulinnut sen. Juudaksen säkki oli tuhottu. Sieltä tuli vedet ja vanhat rypäleen veret ulos. Ja sekä Pilatos että juutalaisten ylipapit irtisanoutuivat juutalaisten kuninkaasta, koska he olivat Aaronin poikia ja he tunsivat Jumalan sanan ja mitä Jumalan sanassa on osoitettu yksinomaan Aaronin poikien tehtäväksi ja etuuksiksi. Saddukealaisuudesta ei ole pitkä matka israelilaisuuteen.
Daavidin pojat olivat omineet niitä tehtäviä ja etuuksia itselleen ja saaneet koko juutalaisen kansakunnan rikkomaan liittoa vastaan ja taivaan isän tahtoa vastaan. Kuten Stefanos selitti, ei Jumala asu Daavidin valitsemassa paikassa ihmisten kivistä rakentamassa babylonialaisessa rakennuksessa. Sikemissä, Efraimin kaupungissa, on Israelin keskuspaikka, ei Juudeassa eikä Babylonissa.
Kuollut Jeesus oli se elävän Jeesuksen tappama ja Mooseksen eli Pojan kautta kadotukseen tuomittu mies, jonka täytyi kuolla, niin kuin Kaifaskin myönsi, jottei koko kansakunta tuhoutuisi. Jeesus onnistui. Hoosianna Joosefin poika, joka tulee 12 heimon Israelin herran eli Mooseksen nimittämän Joosua-messiaan nimellä.
Ei Daavidin poika, juutalaisten kuningas, joka tuli raskaalla ikeellä alistamaan israelilaisia. Ja joka tekojensa perusteella ei kirjoittanut lainjäljennöstä niin kuin Israelin johtajan kuuluu, jotta Jumalan sana jäisi mieleen ja kansakunta pysyisi Jumalan suosiossa.
Siksi Jeesusta sanottiin krestokseksi. Khrestos = kevyt. "Ikeeni on kevyt."
Varhaiset krestiläiset käyttivät kalasymbolia, mikä muistuttaa paitsi ihmisten kalastamisesta (pois maailmasta puutarhaan ja ylösnousemuksiin) myös siitä, että Joosua oli "ben Nun", kalan poika.
Ei "vanhan liiton" Joosuan ja Eleasarin israelilaisuudella ole mitään tekemistä "korvausteologian" kanssa. Ja elävä Jeesus ei ollut (enää) juutalainen eikä hän ollut myöskään kristitty. Mutta hänen ikeensä oli kevyt. Hän oli se "khrestos", jollaista Israelin 10 heimoa kaipasivat Salomon raskaan ikeen jälkeen. Juutalaisten omista kirjoituksista voi lukea, miten Efraimin kaupungissa suhtauduttiin Salomon poikaan ja mitä Salomon poika sanoi ikeestään. Daavidin pojat eivät olleet israelilaisia Jumalan lapsia vaan juutalaisia.- Anonyymi
Puhut täyttä potaskaa. Jeesus oli Juutalainen uskoltaan loppuun asti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on Hamasin miehiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minä puhu potaskaa vaan yritän tuoda esiin historiallista Jeesusta. Eikö olekin riemastuttavaa, että Tuomas oli oikeassa kirjoittaessaan, että se joka ymmärtää sitaattien merkityksen, ei maista kuolemaa? No kokeillaanpa eri reittiä vaihteeksi.
Josefus: Juutalaissodan historia, VI:
Lisäksi helluntaina, kun papit olivat menossa temppelin sisäpihalle yöllä, niin kuin heillä oli tapana hoitaessaan tehtäviään, kertoivat, että he olivat tietoisia ensin hälinästä ja mellakasta ja sitten äänestä, joka kuulosti kuin jonkun suuren herran ääneltä: "Lähdetään pois täältä." (vrt. Joh 14:31)
Mutta oli vielä pahempikin enne. Neljä vuotta ennen sotaa kaupungin nauttiessa rauhasta ja hyvinvoinnista saapui siihen juhlaan, jossa juutalaisilla on tapana rakentaa lehtimajoja Jumalalle, eräs Jeesus Ananiaan poika, karkea maalainen, (vrt. Joh 11:54) joka temppelissä seistessään yhtäkkiä puhkesi huutamaan: "Ääni idästä, ääni lännestä, ääni neljältä tuulelta, ääni Jerusalemia ja temppeliä vastaan, ääni sulhasta ja morsianta vastaan, ääni koko kansakuntaa vastaan."
(vrt. Jer 7:34: "Minä vaiennan Juudan kaupungeista ja Jerusalemin kaduilta ilon ja riemun huudot, sulhasen äänen ja morsiamen äänen. Tämä maa muuttuu rauniokasaksi.")
Yötä päivää hän kierteli kujilla huutonsa huulillaan. Jotkut johtavista asukkaista näistä pahaenteisistä sanoista hermostuneina pidättivät tyypin ja rankaisivat ankarasti. Mutta lausumatta sanaakaan omasta puolestaan tai heistä, jotka löivät, jatkoi vaan huutojaan kuten ennenkin. Niinpä virkamiehet olettaen -niin kuin olikin asian laita- että tässä oli jokin yliluonnollinen vaikute, veivät hänet Rooman maaherran eteen.
Siellä, vaikka oli tullut luita myöten löylytetyksi ruoskalla, ei hän anonut armoa saati vuodattanut kyyneltäkään, vaan antaen murheellisimman muunnelman huudolleen vastasi jokaiseen ruoskaniskuun sanoin "Voi Jerusalemia!" Kun maaherra Albinus kysyi häneltä kuka hän on ja mistä hän oli tullut ja miksi hän päästi näitä huutojaan, hän ei koskaan vastannut hänelle sanallakaan vaan loputtomasti kertasi valitusvirttään kaupungista, kunnes Albinus julisti hänet mielipuoleksi ja päästi hänet vapaaksi. Koko ajanjakson aina sodan syttymiseen asti hän ei lähestynyt ketään asukasta eikä hänen nähty keskustelevan yhdenkään kansa, vaan jokapäiväisesti niin kuin omatekoisen rukouksen tavoin hän toisti tätä surkuttelua: "Voi Jerusalemia!" ...
- - -
Ananias on sama nimi kuin Anan eli Hannas. Anan+Jah, Jumalan Anan. Anan = 'pilvi'.
Hän oli joskus nuorena ollut Jonatan ben Anan mutta synnyttyään pyhästä hengestä hän oli juutalaisille Jeesus. Armonaika oli käytetty loppuun, Pietari oli pantu ruokkimaan omaa laumaa ja seuraavaksi vuorossa oli parantumattomien fariseusten paikkaa kohtaava oikeudenmukainen rangaistus rikkomuksista Jumalaa ja taivaan valtakuntaa kohtaan.
Johanneksen evankeliumi sopii erinomaisesti yhteen tämän katkelman kanssa. Ei Joosefin poika ollut kuollut 30-luvulla.
Ja Pilatos on kreikkaa ja tarkoittaa seiväsmiestä, viitaten Samarian ylipappiin praetoriumissaan eli johtajan teltassa. Israelilaismiehet ovat seiväsmiehiä pesahina ja Pilatos esiintyykin vain pesahina tuossa Johanneksen totuudenmukaisessa todistuksessa ja tarkastaa uhrien viattomuuden. Viallista karitsaa ei voisi uhrata ja syödä. Ei se tapahtunut Jerusalemissa vaan Joosefin poikien puutarhassa.
Mutta Josefuksen mukaan siis Jeesus, joka vaikuttaa kovin tutulta, tuli huutamaan Jerusalemin loppua Albinuksen päivinä. Pontius Pilatus, josta ei oikeastaan tiedetä melkein mitään, oli häipynyt kuvioista jo vuosikymmeniä sitten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minä puhu potaskaa vaan yritän tuoda esiin historiallista Jeesusta. Eikö olekin riemastuttavaa, että Tuomas oli oikeassa kirjoittaessaan, että se joka ymmärtää sitaattien merkityksen, ei maista kuolemaa? No kokeillaanpa eri reittiä vaihteeksi.
Josefus: Juutalaissodan historia, VI:
Lisäksi helluntaina, kun papit olivat menossa temppelin sisäpihalle yöllä, niin kuin heillä oli tapana hoitaessaan tehtäviään, kertoivat, että he olivat tietoisia ensin hälinästä ja mellakasta ja sitten äänestä, joka kuulosti kuin jonkun suuren herran ääneltä: "Lähdetään pois täältä." (vrt. Joh 14:31)
Mutta oli vielä pahempikin enne. Neljä vuotta ennen sotaa kaupungin nauttiessa rauhasta ja hyvinvoinnista saapui siihen juhlaan, jossa juutalaisilla on tapana rakentaa lehtimajoja Jumalalle, eräs Jeesus Ananiaan poika, karkea maalainen, (vrt. Joh 11:54) joka temppelissä seistessään yhtäkkiä puhkesi huutamaan: "Ääni idästä, ääni lännestä, ääni neljältä tuulelta, ääni Jerusalemia ja temppeliä vastaan, ääni sulhasta ja morsianta vastaan, ääni koko kansakuntaa vastaan."
(vrt. Jer 7:34: "Minä vaiennan Juudan kaupungeista ja Jerusalemin kaduilta ilon ja riemun huudot, sulhasen äänen ja morsiamen äänen. Tämä maa muuttuu rauniokasaksi.")
Yötä päivää hän kierteli kujilla huutonsa huulillaan. Jotkut johtavista asukkaista näistä pahaenteisistä sanoista hermostuneina pidättivät tyypin ja rankaisivat ankarasti. Mutta lausumatta sanaakaan omasta puolestaan tai heistä, jotka löivät, jatkoi vaan huutojaan kuten ennenkin. Niinpä virkamiehet olettaen -niin kuin olikin asian laita- että tässä oli jokin yliluonnollinen vaikute, veivät hänet Rooman maaherran eteen.
Siellä, vaikka oli tullut luita myöten löylytetyksi ruoskalla, ei hän anonut armoa saati vuodattanut kyyneltäkään, vaan antaen murheellisimman muunnelman huudolleen vastasi jokaiseen ruoskaniskuun sanoin "Voi Jerusalemia!" Kun maaherra Albinus kysyi häneltä kuka hän on ja mistä hän oli tullut ja miksi hän päästi näitä huutojaan, hän ei koskaan vastannut hänelle sanallakaan vaan loputtomasti kertasi valitusvirttään kaupungista, kunnes Albinus julisti hänet mielipuoleksi ja päästi hänet vapaaksi. Koko ajanjakson aina sodan syttymiseen asti hän ei lähestynyt ketään asukasta eikä hänen nähty keskustelevan yhdenkään kansa, vaan jokapäiväisesti niin kuin omatekoisen rukouksen tavoin hän toisti tätä surkuttelua: "Voi Jerusalemia!" ...
- - -
Ananias on sama nimi kuin Anan eli Hannas. Anan Jah, Jumalan Anan. Anan = 'pilvi'.
Hän oli joskus nuorena ollut Jonatan ben Anan mutta synnyttyään pyhästä hengestä hän oli juutalaisille Jeesus. Armonaika oli käytetty loppuun, Pietari oli pantu ruokkimaan omaa laumaa ja seuraavaksi vuorossa oli parantumattomien fariseusten paikkaa kohtaava oikeudenmukainen rangaistus rikkomuksista Jumalaa ja taivaan valtakuntaa kohtaan.
Johanneksen evankeliumi sopii erinomaisesti yhteen tämän katkelman kanssa. Ei Joosefin poika ollut kuollut 30-luvulla.
Ja Pilatos on kreikkaa ja tarkoittaa seiväsmiestä, viitaten Samarian ylipappiin praetoriumissaan eli johtajan teltassa. Israelilaismiehet ovat seiväsmiehiä pesahina ja Pilatos esiintyykin vain pesahina tuossa Johanneksen totuudenmukaisessa todistuksessa ja tarkastaa uhrien viattomuuden. Viallista karitsaa ei voisi uhrata ja syödä. Ei se tapahtunut Jerusalemissa vaan Joosefin poikien puutarhassa.
Mutta Josefuksen mukaan siis Jeesus, joka vaikuttaa kovin tutulta, tuli huutamaan Jerusalemin loppua Albinuksen päivinä. Pontius Pilatus, josta ei oikeastaan tiedetä melkein mitään, oli häipynyt kuvioista jo vuosikymmeniä sitten.Tai no voittehan toki lukea Johannesta ymmärtämättä, miksi siellä on tiettyjä yksityiskohtia, ja uskotella toisillenne, ettei Josefuksella ollut mitään hyvää syytä kirjoittaa tuosta Jeesuksesta, jota ruoskittiin mutta joka jatkoi vaan Jerusalemia kohtaavan rangaistuksen julistamista. Josefusta nyt vaan huvitti kirjoittaa tuollainen juttu, niin kuin häntä huvitti kirjoittaa siitä Hyrkanoksen purppuraviitasta ja miten sitä ei enää pidettäisi niin hankalasti roomalaisten vartioimana - juuri siinä yhteydessä kun Hannaan poika nimitettiin ylipapiksi Joosef Kaifaan tilalle. Voi voi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai no voittehan toki lukea Johannesta ymmärtämättä, miksi siellä on tiettyjä yksityiskohtia, ja uskotella toisillenne, ettei Josefuksella ollut mitään hyvää syytä kirjoittaa tuosta Jeesuksesta, jota ruoskittiin mutta joka jatkoi vaan Jerusalemia kohtaavan rangaistuksen julistamista. Josefusta nyt vaan huvitti kirjoittaa tuollainen juttu, niin kuin häntä huvitti kirjoittaa siitä Hyrkanoksen purppuraviitasta ja miten sitä ei enää pidettäisi niin hankalasti roomalaisten vartioimana - juuri siinä yhteydessä kun Hannaan poika nimitettiin ylipapiksi Joosef Kaifaan tilalle. Voi voi.
horiset omiasi
- Anonyymi
Ei siellä Pyhässä kaupungissa ole mitään Paavalin pilareita, perustuksia, eikä portteja.
Ilm. 21:12
Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia, ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin kahdentoista heimon nimet. [21:12,13: Hes. 48:31-34]
Ilm. 21:14
Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]- Anonyymi
Eikä Paavalin kaltaisilla murhamiehillä ole mitään asiaa sinne pyhään kaupunkiin.
1. Joh. 3:15
Jokainen, joka vihaa veljeään, on murhaaja, ja te tiedätte, ettei iankaikkinen elämä voi pysyä yhdessäkään murhaajassa.
- Anonyymi
Ikäkin on silkka numero vaikka ihmisten laitokset notifikoivat sitä alituisesti näinä pahoina aikoina.
- Anonyymi
Pitkä ikä on siunaus, Jumalan lakien mukaan elämisen siunaus.
1. Kun. 3:14
"Ja jos vaellat minun teitäni säädösteni ja määräysteni mukaisesti, niin kuin isäsi Daavid vaelsi, minä annan sinulle pitkän iän."
Raamatussa saarnamiesten paha äkkikuolema ei tarkoita mitään marttyyrikuolemaa, vaan rangaistusta siitä, että on puhunut väärin luvattuun maahan menemisestä ja sinne pääsemisestä.
4. Moos. 14:37 ne miehet, jotka olivat saattaneet sen maan pahaan huutoon, kuolivat äkkikuolemalla Herran edessä.
- Anonyymi
Oikeat uskovat pakenivat kun Jeesus kuoli.
Mark. 14:27
Ja Jeesus sanoi heille: "Kaikki te loukkaannutte, sillä kirjoitettu on: 'Minä lyön paimenta, ja lampaat hajotetaan'. - Anonyymi
Ei tuota Paavali idiotismia tarvitse joka väliin tunkea.
- Anonyymi
Vaarallinen aihe, koska monen lahkon toiminta perustuu Paavalin oppeihin ja naisten alistamisen kulttuuriin, johon Paavali antaa luvan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaarallinen aihe, koska monen lahkon toiminta perustuu Paavalin oppeihin ja naisten alistamisen kulttuuriin, johon Paavali antaa luvan.
Jeesus varoittaa Johannesta niistä, jotka sanovat olevansa APOSTOLEITA, vaikka eivät sitä ole.
Ilm. 2:2
Minä tiedän sinun tekosi ja vaivannäkösi ja kärsivällisyytesi, ja ettet voi pahoja sietää; sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseänsä apostoleiksi, eivätkä ole, ja olet havainnut heidät valhettelijoiksi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä751440Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2481342Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1551122Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2551098- 51805
- 65774
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62757Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39738Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44711- 30647