Maailman suurin ateistien kokoontuminen tapahtuu Calicut Trade Centerissä Kozhikoden kaupungissa Keralan osavaltiossa Intiassa.
https://www.youtube.com/watch?v=L_nucTMnc4U
Olisiko se hyvä, että vastaavanlaisia kokoontumisia järjestettäisiin muuallakin siten, että ateismin ajankohtaisista asioista ja haasteista voitaisiin keskustella?
Minkä tähden osa palstan ateisteista vastustaa ateismia harjoittavien ihmisten kokoontumisia? Ja kokevat ne jopa niin kielteisinä, että vastoin asioista olevaa tietoa kieltävät sellaisten olemassaolon?
Ateistien kokoontuminen asioiden äärelle
16
158
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ole mitään ateistien kokoontumisia eikä ralleja. (Rally) Keksit ne omasta päästäsi.
Ateisteilla ei ole mitään syytä kokoontua yhteen. Ei juhlan aihetta eikä muutakaan tarvetta. Ateismi on vain sitä, ettei uskota yhteenkään jumalaan.
Sinulle tämä asia taitaa olla täysin mahdoton käsittää?- Anonyymi
Ateisteilla on omat jumalattomat seremoniat, jotka ovat osa ateismin harjoittamista. Osassa maissa, missä ateismi on muodostanut rajapinnan esim. poliittisen liikehdinnän kanssa, on ateismin mukaiset riitit olleet osa kansalaisen "luottamuksellisuutta" yhteiskunnassa. Siinä missä toisenlaisissa yhteiskunnissa ateistit ovat olleet vapaita valitsemaan itselleen oikean seremonian, jos näin ovat nähneet tarpeelliseksi.
Ateismin harjoittaminen on saanut erilasia ilmiasuja erilaisissa yhteiskunnissa eri aikoina. Siellä missä toisaalla ateismisten järjestöjen toiminta on kohdistunut lähiyhteisön tai muiden avustamiseen, on toisaalla ollut isompia kokoontumisia, joissa on käsitelty asioita, tai toisaalla tarjottu avustusta lainopillisissa asioissa mm.. Ovatpa ateistit kokoontuneet myös taistelevan ateismin nimissä rikkomaan ja särkemään esim. teistisiä palvos paikkoja.
Mutta näiden ateismissa harjoitettavien kokoontumisien ei tulisi antaa kuitenkaan hämärtää sitä kysymystä, voisivatko ateistit pitää esim. telttakokoussarjoja tai kuten kussakin yhteiskunnassa asiat nähdään parhaiksi toteuttaa, joissa tuotaisiin esille ateismin asiaa ja siihen liittyviä seikkoja? Sekä olisi kanslaisdebattia. - Anonyymi
Onhan ateismipalstallakin joskus satoja henkilöitä, jotka kokoontuvat käsittelemään ateismin asiaa. Ketkä heistä mitäkin aatetta kannattavat on vaikea sanoa. Mutta osa kirjoittajista selkeästi ilmaisee omaa henkilökohtaista ateistista vakaumustaan.
Tämä seikka, että eräänlainen ateistinen webbinaario on olemassa puhuu omaa kieltään sitä vastaan, että ateistit eivät kokoontuisi yhteen. Mutta, että heilläkin on käytössään nykyajan keinoja siihen.
- Anonyymi
Minä ainakaan en tarvitse mitään laumaelukoiden kokopntumisia. Enkä edes osallistuisi sellaisiin. Minulla on oma elämä ja omat aivot. Niillä mennään.
- Anonyymi
Kyllä. Ateismia harjoitetaan myös siten, kuten erilaisten yhteiskuntien normistossa on tapana ajatella. Väestöpohjaltaan pienemmissä maissa ehditään nähdä enemmän yksilöitä ja suuremmissa massojen kohtaaminen on arkea, vaikka se voikin ahdistaa jopa siihen tottuneita.
Toisaalta vastauksesta olisi aistittavissa, että olisi kokoontumishaluisia ateisteja ja heitä ketkä eivät olisi sellaisesta kiinnostuneita. Ja jokainen toki itse päättää, ellei ole yhteiskunnassa joka joltain osin pakottaa, jos siihen kykenee.
Ongelmalliseksi asian tekee esim. palsta-ateismissa ilmenevä ajatus siitä, että jos jotakin ei tiedä, niin sitä ei olisi, kuten ateistien kokoontumisia on. Jota kyllä omien aivojen käyttö hyvin ehkäisee.
Pohjimmiltaan kysymys on ateismin asemasta yhteiskunnassa. Yhteiskunta voi olla sekulaari demokratia, mutta sen myötä voi olla olemassa voimia, jotka näkevät ateismin joko myönteisesti tai negatiivisena tekijänä. Ja tämä voi vaikuttaa paitsi yksittäisten ateismin harjoittajien elämään, niin myös laajemmin yhteiskunnissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Ateismia harjoitetaan myös siten, kuten erilaisten yhteiskuntien normistossa on tapana ajatella. Väestöpohjaltaan pienemmissä maissa ehditään nähdä enemmän yksilöitä ja suuremmissa massojen kohtaaminen on arkea, vaikka se voikin ahdistaa jopa siihen tottuneita.
Toisaalta vastauksesta olisi aistittavissa, että olisi kokoontumishaluisia ateisteja ja heitä ketkä eivät olisi sellaisesta kiinnostuneita. Ja jokainen toki itse päättää, ellei ole yhteiskunnassa joka joltain osin pakottaa, jos siihen kykenee.
Ongelmalliseksi asian tekee esim. palsta-ateismissa ilmenevä ajatus siitä, että jos jotakin ei tiedä, niin sitä ei olisi, kuten ateistien kokoontumisia on. Jota kyllä omien aivojen käyttö hyvin ehkäisee.
Pohjimmiltaan kysymys on ateismin asemasta yhteiskunnassa. Yhteiskunta voi olla sekulaari demokratia, mutta sen myötä voi olla olemassa voimia, jotka näkevät ateismin joko myönteisesti tai negatiivisena tekijänä. Ja tämä voi vaikuttaa paitsi yksittäisten ateismin harjoittajien elämään, niin myös laajemmin yhteiskunnissa.Veikkaan, että ne kokopntumishaluiset ateistit ovat varmaan uskislaumansa hylänneitä, ja kakarana oppineet, että pitää olla seurat ja samanmielinen lauma ympärille. Ei tavallinen terve suomalainen mitään kokoontumisia tarve. Ne ovat lähinnä kidutusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veikkaan, että ne kokopntumishaluiset ateistit ovat varmaan uskislaumansa hylänneitä, ja kakarana oppineet, että pitää olla seurat ja samanmielinen lauma ympärille. Ei tavallinen terve suomalainen mitään kokoontumisia tarve. Ne ovat lähinnä kidutusta.
Jos katsoo ateismia suomalaisesta katsantokannasta voi saada erilaisen kuvan kuin siitä voi saada muualla. On selvää, että ajatus ateismin äärelle kokoontumisesta voi olla aluksi vieras ja uusi. Mutta toisaalta ei ateismi ole kuitenkaan sen erikoisempi kuin mikään muukaan asia, joiden tiimoilta ihmiset kokoontuvat. On monenlaisia ateistisia kokoontumisia.
Kaikki eivät välttämättä näe yhtäläisyyttä seurojen, laumojen ja ateististen kokoontumisten välillä. Voi olla, että asia, on kuten sen kerrot olevan. Osa ehkä ajattelee sisällön merkitsevän enemmän? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos katsoo ateismia suomalaisesta katsantokannasta voi saada erilaisen kuvan kuin siitä voi saada muualla. On selvää, että ajatus ateismin äärelle kokoontumisesta voi olla aluksi vieras ja uusi. Mutta toisaalta ei ateismi ole kuitenkaan sen erikoisempi kuin mikään muukaan asia, joiden tiimoilta ihmiset kokoontuvat. On monenlaisia ateistisia kokoontumisia.
Kaikki eivät välttämättä näe yhtäläisyyttä seurojen, laumojen ja ateististen kokoontumisten välillä. Voi olla, että asia, on kuten sen kerrot olevan. Osa ehkä ajattelee sisällön merkitsevän enemmän?Voi hyvää päivää sinullekin. Ei uskonnottomalla ole mitään syytä kokoontua porukalla miettimään omaa uskonnottomuutta, kun se nyt on lähinnä vain uskonnottomuutta
Minä olen 7v. alkaen vieroksinut yhteiskunnan uskonnon puuskemista. So what, ei vois vähempää kiinostaa. Ei se minuun ole vuosien varrella vaikuttanut, ja vuosia on jo lähemmäs 70 v. Ei elämäänsä voi perustaa toisten vastustamiselle, ja siitä kinaamiseen, kuka on oikeassa. Pitää hankkia oma elämä . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi hyvää päivää sinullekin. Ei uskonnottomalla ole mitään syytä kokoontua porukalla miettimään omaa uskonnottomuutta, kun se nyt on lähinnä vain uskonnottomuutta
Minä olen 7v. alkaen vieroksinut yhteiskunnan uskonnon puuskemista. So what, ei vois vähempää kiinostaa. Ei se minuun ole vuosien varrella vaikuttanut, ja vuosia on jo lähemmäs 70 v. Ei elämäänsä voi perustaa toisten vastustamiselle, ja siitä kinaamiseen, kuka on oikeassa. Pitää hankkia oma elämä .Entä se asia, että kaikilla ei ole vapautta valita julkiateismia. Onko sillä merkitystä, vai onko se vain sattuma, minne ateistiksi sattuu syntymään? Ja jokainen tyytyköön siihen kohtaloon muista välittämättä?
Sukupuolien edustajilla on Pride marssi. Miksi sellaista ei voisi olla joidenkin muidenkin asioiden kannattajilla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä se asia, että kaikilla ei ole vapautta valita julkiateismia. Onko sillä merkitystä, vai onko se vain sattuma, minne ateistiksi sattuu syntymään? Ja jokainen tyytyköön siihen kohtaloon muista välittämättä?
Sukupuolien edustajilla on Pride marssi. Miksi sellaista ei voisi olla joidenkin muidenkin asioiden kannattajilla?Semmoiset alueet, joissa pitää olla samaa mieltä kuin kaikki muutkin pitäisi ratsasta, ja pidättää diktaattorit ihmisoikeusrikkomuksista. On kyllä aika käsittämätöntä, jos Suomessa on vielä vuonna 2025 alueita, joissa ei saa ajatella vapaasti. Olen minä sitä toki epäillytkin, mutta en uskonut, että tilanne on niin paha.
Itse olen asunut maaseudulla Etelä-Suomessa. Kyllähän nuo poikaystävieni äidit ovat paheksuneet, kun en ole kuulunut kirkkoon. Kettuilua on toki saanut kuunnella, mutta mitä sillä on väliä. Kai Suomen laki suojelee ihmisen itsenäisyyttä. Ihan mitä vaan ei toiselle ihmiselle saa tehdä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä se asia, että kaikilla ei ole vapautta valita julkiateismia. Onko sillä merkitystä, vai onko se vain sattuma, minne ateistiksi sattuu syntymään? Ja jokainen tyytyköön siihen kohtaloon muista välittämättä?
Sukupuolien edustajilla on Pride marssi. Miksi sellaista ei voisi olla joidenkin muidenkin asioiden kannattajilla?Ateismi nyt ei ole enää kovin uutta. Sehän ollut jo kauan osa suomalaista yjteiskuntaa ja ihan hyväksyttyä. On aika jälkeenjänyttä peräänkuuluttaa oikeuksia, jotka on saatu jo aikaa sitten. Psikallisiin protestikulkueisiin pitää varmaan löytää osallistujat paikallisista sorretuista.
Jos sattuu asumaan Suomi- neidon haitarissa, niin sieltähän voi muuttaa pois. Ei kantsi jumittua huonoille kotikulmille.
- Anonyymi
Intiassa ateistin osa on paljon kovempi kuin Suomessa sillä Intiassa riittää tuhansia jumalia kiellettäväksi. Suomessa pärjäilee ateistina kun muistaa kieltää sen ainoan oikean Jumalan.
- Anonyymi
Miksi ateistit dokaa ja näpistelee?
- Anonyymi
Onko itsetuntosi niin huono että kuuppasi pysyy kasassa vain valehtelemalla kanssaihmisistä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko itsetuntosi niin huono että kuuppasi pysyy kasassa vain valehtelemalla kanssaihmisistä?
Ateistit tosiaan dokaa ja osa näpisteleekin. Etenkin teini-iässä. Ei ne uskovat kakarat sellaista tee. Eivät käy ulkona myöhään viikonloppuisin eivätkä varasta kaupoista.
- Anonyymi
Vaikka Suomessa yleisesti ottaen media ei tuo monipuolisesti esille erilaisia maailmalla tapahtuvia asioita. Voi silti olla, että uudenlaisten tavat elää ja harjoittaa ateismia voivat syntyä juuri siellä missä on enemmän ihmisiä. Ja sitä kautta levitä joko hetkellisiksi tai pidempiaikaisiksi vuorovaikutuksiksi ateistiseen liikehdintään.
Pirstoutuva ateistinen maailmankuva voi olla hyväksi ihmisille, koska uudet ja tulevat ateismin muodot voivat hyvinkin tarjota ihmisille merkityksellisyyttä ja aktiviteetteja.
Ja, jotkin ateismin monimuotoisista tavoista harjoittaa sitä voivat nousta globaaleiksi trendeiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 948201
- 403942
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241400
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html351282Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,321132Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121030Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797