Pitääkin jälleen mennä käymään! Tulkaa te muutkin linja-autoalan ja koriteollisuuden historian alkulähteille! Linja-autossa ja Laviassa ompi tunnelmaa!
https://www.facebook.com/linjaautomuseo/
Linja-auto- ja koriteollisuusmuseon kesäkausi alkaa 6.7.25 Laviassa
26
344
Vastaukset
- Anonyymi
Väinö Keto-Seppälä oli paronien, erityisesti Ajokkiparonien hampaissa. Yhteistyön kättä Ajokin kanssa ei siten päästy lyömään. Niinpä Väinö aloitti oman korituotannon Laviassa nykyisen museon tiloissa. Lavian Autokori teki yhteistyötä Kutterin kanssa, jota Linja-autoliitto ei ollut vielä tuolloin pilannut. Väinö kuoli epäselvissä olosuhteissa "onnettomuudessa". Lavian Autokori jatkoi kuitenkin kukoistustaan monen paronin suureksi harmiksi myös Väinön poismenon jälkeen. Lavian Autokorin toiminta loppui vasta 80-luvulla, kun Linja-autoliitto tuhosi sen yhteistyökumppanina toimineen Kutterin.
- Anonyymi
Hulluus rehottaa taas voimakkaasti. Lavian Autokoin toiminta loppui 70/80-luvun taitteessa. Linja-autoliitto ei ole missään vaiheessa ollut Kutterin toiminnassa mukana. Tarkoitat ehkä Matkahuoltoa, mutta sekin oli paljon sen jälkeen kun Lavian koiteollisuus oli loppunut. Joissakin maissa on tapana muokata historiaa kulloisillekin vallanpitäjille suosiolliseksi, mutta tällaista koriteollisuuden historian muokkausta ja asioiden sijoittamista totuuden vastaiseen järjestykseen en ole ennen nähnytkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hulluus rehottaa taas voimakkaasti. Lavian Autokoin toiminta loppui 70/80-luvun taitteessa. Linja-autoliitto ei ole missään vaiheessa ollut Kutterin toiminnassa mukana. Tarkoitat ehkä Matkahuoltoa, mutta sekin oli paljon sen jälkeen kun Lavian koiteollisuus oli loppunut. Joissakin maissa on tapana muokata historiaa kulloisillekin vallanpitäjille suosiolliseksi, mutta tällaista koriteollisuuden historian muokkausta ja asioiden sijoittamista totuuden vastaiseen järjestykseen en ole ennen nähnytkään.
Viimeinen korikin valmistui vielä 1982 eikä toiminta vielä siihen loppunut!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hulluus rehottaa taas voimakkaasti. Lavian Autokoin toiminta loppui 70/80-luvun taitteessa. Linja-autoliitto ei ole missään vaiheessa ollut Kutterin toiminnassa mukana. Tarkoitat ehkä Matkahuoltoa, mutta sekin oli paljon sen jälkeen kun Lavian koiteollisuus oli loppunut. Joissakin maissa on tapana muokata historiaa kulloisillekin vallanpitäjille suosiolliseksi, mutta tällaista koriteollisuuden historian muokkausta ja asioiden sijoittamista totuuden vastaiseen järjestykseen en ole ennen nähnytkään.
Kuka omistaa Matkahuollon?
- Anonyymi
Otapas seinähullu jankuttaja ja menee poliisin pakeille asiasta. Henkirikokset kun eivät vanhene, niin he aloittavat varmaankin tutkinnan.
Tuosta Kutter-kuviosta puhuttaessa kannattaa siinäkin pysyä totuudessa, Lavian Autokorin toiminta loppui 1982 ja se oli valmistanut jo kauan pääasiassa erikoisautoja, linja-autoja vain muutamia puhdehomminaan.
Matkahuolto tuli Kutterin ahdingon pelastajaksi vasta 1984 eli 2 vuotta Lavian Autokorin lopetuksen jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otapas seinähullu jankuttaja ja menee poliisin pakeille asiasta. Henkirikokset kun eivät vanhene, niin he aloittavat varmaankin tutkinnan.
Tuosta Kutter-kuviosta puhuttaessa kannattaa siinäkin pysyä totuudessa, Lavian Autokorin toiminta loppui 1982 ja se oli valmistanut jo kauan pääasiassa erikoisautoja, linja-autoja vain muutamia puhdehomminaan.
Matkahuolto tuli Kutterin ahdingon pelastajaksi vasta 1984 eli 2 vuotta Lavian Autokorin lopetuksen jälkeen.Päätöstä Lavian Autokorin toiminnan lopettamisesta EI tehty viimeisen korin valmistumisen yhteydessä 1982 vaan vuosia sen jälkeen. Suurimpana syynä lopettamiseen oli yhteistyökumppani Kutterin vaikeudet, jotka alkoivat jo ennen kuin MH tuli virallisesti omistajaksi 1984. Kutterin marinointi ja kypsyttäminen myyntimielentilaan oli aloitettu LAL:n toimesta JO 1980!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päätöstä Lavian Autokorin toiminnan lopettamisesta EI tehty viimeisen korin valmistumisen yhteydessä 1982 vaan vuosia sen jälkeen. Suurimpana syynä lopettamiseen oli yhteistyökumppani Kutterin vaikeudet, jotka alkoivat jo ennen kuin MH tuli virallisesti omistajaksi 1984. Kutterin marinointi ja kypsyttäminen myyntimielentilaan oli aloitettu LAL:n toimesta JO 1980!
Yrittäisit edes hieman peitellä tyhmyyttäsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yrittäisit edes hieman peitellä tyhmyyttäsi.
Mielen sairaus on tauti, jota ei itse välttämättä huomaa. Näin taitaa olla tässäkin tapauksessa. Jostakin syystä tämän saman kirjoittelijan jutut ovat menneet viime päivinä todella sekaviksi. Onkohan kesällä ja auringolla jotakin tekemistä asian kanssa vai yrittääkö vain mielipuolisilla kirjoituksillaan peitellä muita lähipiirinsä ongelmia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päätöstä Lavian Autokorin toiminnan lopettamisesta EI tehty viimeisen korin valmistumisen yhteydessä 1982 vaan vuosia sen jälkeen. Suurimpana syynä lopettamiseen oli yhteistyökumppani Kutterin vaikeudet, jotka alkoivat jo ennen kuin MH tuli virallisesti omistajaksi 1984. Kutterin marinointi ja kypsyttäminen myyntimielentilaan oli aloitettu LAL:n toimesta JO 1980!
LAL mm. painosti Kutteria jo 1980 luopumaan puukehikkoisten bussinkorien valmistamisesta. Kutter joutui pulaan. Muita kuin puurunkoisia Laviankaan tehtaalla ei ollut mahdollista tehdä. Loppu alkoi häämöttää.
1982 oli jo selvät merkit ilmassa että LAL haluaa Kutterin itselleen. Lavian porukat ymmärsivät että LAL:n ikeen alla Lavian Autokorilla ei olisi mitään mahdollisuuksia jatkaa toimintaansa. Lavian Autokori Oy lakkautettiin virallisesti 1984. Samana vuonna kun MH oli virallisesti onnistunut painostamaan Kutterin kylmään syleilyynsä. Kutter tuhoutui lopullisesti 1988. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
LAL mm. painosti Kutteria jo 1980 luopumaan puukehikkoisten bussinkorien valmistamisesta. Kutter joutui pulaan. Muita kuin puurunkoisia Laviankaan tehtaalla ei ollut mahdollista tehdä. Loppu alkoi häämöttää.
1982 oli jo selvät merkit ilmassa että LAL haluaa Kutterin itselleen. Lavian porukat ymmärsivät että LAL:n ikeen alla Lavian Autokorilla ei olisi mitään mahdollisuuksia jatkaa toimintaansa. Lavian Autokori Oy lakkautettiin virallisesti 1984. Samana vuonna kun MH oli virallisesti onnistunut painostamaan Kutterin kylmään syleilyynsä. Kutter tuhoutui lopullisesti 1988.Vai puurunko-Kuttereita 80-luvulla, kaikkea sitä kuulee.
Lavin Autokorilla ei ollut vuosikymmeniin mahdollisuutta, eikä mielenkiintoa tehdä linja-autokoreja muille kuin omistajalleen, eikä sekään kummoisesti toteutunut.
Liikennöitsijät kokivat Kutterin varsin hyväksi koriksi, eivätkä halunneet tehtaan kaatuvan, sillä Kuttereita oli melkoisen paljon liikenteessä ja päätyivät sitten ostamaan Kutter Oy:n.
Entisten yrittäjien resurssit alkoivat olla lopussa ja malleja olisi pitänyt uudistaa.
Kutterin uusi kiinteistö Kivenlahdessa vei yhtiön talouden kuralle ja myynti tuli eteen.
No sitten kävi kuten kävi. Nämäkin asiat kuuluvat yrittämiseen ja joskus tie vaan nousee pystyyn, eikä siihen tarvita salaliittoja eikä muutakaan mitä ajat takaa.
Tamponipojathan tietävät miltä tuntuu, kun vähän väliä pitää anoa armoa konkurssin partaalla, joten ei pitäisi olla vierasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai puurunko-Kuttereita 80-luvulla, kaikkea sitä kuulee.
Lavin Autokorilla ei ollut vuosikymmeniin mahdollisuutta, eikä mielenkiintoa tehdä linja-autokoreja muille kuin omistajalleen, eikä sekään kummoisesti toteutunut.
Liikennöitsijät kokivat Kutterin varsin hyväksi koriksi, eivätkä halunneet tehtaan kaatuvan, sillä Kuttereita oli melkoisen paljon liikenteessä ja päätyivät sitten ostamaan Kutter Oy:n.
Entisten yrittäjien resurssit alkoivat olla lopussa ja malleja olisi pitänyt uudistaa.
Kutterin uusi kiinteistö Kivenlahdessa vei yhtiön talouden kuralle ja myynti tuli eteen.
No sitten kävi kuten kävi. Nämäkin asiat kuuluvat yrittämiseen ja joskus tie vaan nousee pystyyn, eikä siihen tarvita salaliittoja eikä muutakaan mitä ajat takaa.
Tamponipojathan tietävät miltä tuntuu, kun vähän väliä pitää anoa armoa konkurssin partaalla, joten ei pitäisi olla vierasta.Lavian Autokori teki kaikki korinsa puurungolla yhteistyössä Kutterin kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lavian Autokori teki kaikki korinsa puurungolla yhteistyössä Kutterin kanssa.
No olisiko siinä puurungossa se syy, miksi koritehdas lopetettiin?
Ei Kutterilla ollut mitään järkeä tehdä puurunkoja enää Lavialle, tehtaalle joka teki linja-autokorin silloin tällöin.
Puukori oli jo menneisyyttä. Vaikkakin uutena ja timmissä kunnossa esim. joku puukori-Boxer oli varsin miellyttävän hiljainen ja resonoimaton ja jopa esim. kesällä tuntui viileämmälle kuin teräsrunkoiset. Ehkä se oli mielikuvitusta, mutta sen verran totuuden siementä on, että puu johtaa lämpöä paljon huonommin kuin teräs. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
LAL mm. painosti Kutteria jo 1980 luopumaan puukehikkoisten bussinkorien valmistamisesta. Kutter joutui pulaan. Muita kuin puurunkoisia Laviankaan tehtaalla ei ollut mahdollista tehdä. Loppu alkoi häämöttää.
1982 oli jo selvät merkit ilmassa että LAL haluaa Kutterin itselleen. Lavian porukat ymmärsivät että LAL:n ikeen alla Lavian Autokorilla ei olisi mitään mahdollisuuksia jatkaa toimintaansa. Lavian Autokori Oy lakkautettiin virallisesti 1984. Samana vuonna kun MH oli virallisesti onnistunut painostamaan Kutterin kylmään syleilyynsä. Kutter tuhoutui lopullisesti 1988." Lavian Autokori Oy lakkautettiin virallisesti 1984. Samana vuonna kun MH oli virallisesti onnistunut painostamaan Kutterin kylmään syleilyynsä."
Ketähän tässä uskoisi?
Kädessäni on kirjanen "V. Keto-Seppälän linja-autoliikenteen ja koriteollisuuden vaiheet 1927-1994:"
Silloin 1994 sivulla 16 lukee näin;"Lavian Autokori Oy on kuitenkin edelleen olemassa, ja siellä tehdään kaikenlaista korien korjausta ... kaikkiin Hautamäki-yhtiöiden autoihin" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Lavian Autokori Oy lakkautettiin virallisesti 1984. Samana vuonna kun MH oli virallisesti onnistunut painostamaan Kutterin kylmään syleilyynsä."
Ketähän tässä uskoisi?
Kädessäni on kirjanen "V. Keto-Seppälän linja-autoliikenteen ja koriteollisuuden vaiheet 1927-1994:"
Silloin 1994 sivulla 16 lukee näin;"Lavian Autokori Oy on kuitenkin edelleen olemassa, ja siellä tehdään kaikenlaista korien korjausta ... kaikkiin Hautamäki-yhtiöiden autoihin"Oleellisin pointti lienee se, että 1982 valmistui viimeinen kori mutta Lavian Autokori Oy ei lakannut silloin. Päätös KORITUOTANNON lopettamisesta tehtiin virallisesti vasta 1984 kun yhteistyön jatkuminen Kutterin kanssa oli käynyt Matkahuollon isännyyden myötä varmuudella mahdottomaksi.
Täällähän siis joku väitti että Lavian Autokori Oy:n toiminta olisi loppunut jo 1982 ja ennen kuin Matkahuolto alkoi omistajana määrätä Kutterissa, mikä ei pidä paikkaansa. Kirjoittajan tarkoitus oli jälleen valkopestä LAL:n/MH:n touhuja ja niihin liittyen minun oli todettava että Lavian Autokorin toiminta jatkui vielä 1982 jälkeenkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oleellisin pointti lienee se, että 1982 valmistui viimeinen kori mutta Lavian Autokori Oy ei lakannut silloin. Päätös KORITUOTANNON lopettamisesta tehtiin virallisesti vasta 1984 kun yhteistyön jatkuminen Kutterin kanssa oli käynyt Matkahuollon isännyyden myötä varmuudella mahdottomaksi.
Täällähän siis joku väitti että Lavian Autokori Oy:n toiminta olisi loppunut jo 1982 ja ennen kuin Matkahuolto alkoi omistajana määrätä Kutterissa, mikä ei pidä paikkaansa. Kirjoittajan tarkoitus oli jälleen valkopestä LAL:n/MH:n touhuja ja niihin liittyen minun oli todettava että Lavian Autokorin toiminta jatkui vielä 1982 jälkeenkin.Turha sinun on rimpuilla noissa salaliittofiktioissa.
Kyllä se tehtaan toiminta loppui 1982.
Ja koritehdas jossa kopistellaan 1 kori vuodessa, ei ole erikoisen kiinnostava yhteistyökumppani kenellekään.
Lavian Autokori saattoi hyvinkin jatkaa korjaushommissa jne. mutta tässä onkin kyseessä LINJA-AUTOJEN koritehtailusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turha sinun on rimpuilla noissa salaliittofiktioissa.
Kyllä se tehtaan toiminta loppui 1982.
Ja koritehdas jossa kopistellaan 1 kori vuodessa, ei ole erikoisen kiinnostava yhteistyökumppani kenellekään.
Lavian Autokori saattoi hyvinkin jatkaa korjaushommissa jne. mutta tässä onkin kyseessä LINJA-AUTOJEN koritehtailusta."mutta tässä onkin kyseessä LINJA-AUTOJEN koritehtailusta."
Joka päätettiin lopettaa 1984, ei 1982. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"mutta tässä onkin kyseessä LINJA-AUTOJEN koritehtailusta."
Joka päätettiin lopettaa 1984, ei 1982.Montako bussia Lavian tehtaasta putkahti liikenteeseen sanotaan vaikka aikavälillä 1980-1984? Vaikkapa vuosittain lueteltuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montako bussia Lavian tehtaasta putkahti liikenteeseen sanotaan vaikka aikavälillä 1980-1984? Vaikkapa vuosittain lueteltuna.
Viimeiset kolme koria valmistuivat vuonna 1982.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montako bussia Lavian tehtaasta putkahti liikenteeseen sanotaan vaikka aikavälillä 1980-1984? Vaikkapa vuosittain lueteltuna.
Mitä merkitystä tällä lukumäärällä on? Koreja valmistettiin tarpeen mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä merkitystä tällä lukumäärällä on? Koreja valmistettiin tarpeen mukaan.
Tarpeen, mutta ei koritarpeen mukaan, vaan tarvittiin "täytetyötä" noiden erikoisautojen valmistuksen lomaan. Tällöin yhden linja-auton korin tekeminen saattoi viedä lähes vuoden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarpeen, mutta ei koritarpeen mukaan, vaan tarvittiin "täytetyötä" noiden erikoisautojen valmistuksen lomaan. Tällöin yhden linja-auton korin tekeminen saattoi viedä lähes vuoden.
Sillä on määrällä on sellainen merkitys, että joku Kutter tai vaikka Lahden Autokori ei näe kovin suurta taloudellista hyötyä siinä, että nykertelisi puukorin osia silloin tällöin, kun muuten touhuavat metallikorien kanssa.
Ja jotenkin minulla on sellainen muistikuva, että Keto-Seppälän firmat olivat MELKOISEN paljon kallellaan wanhaan hyvään aikaan, joten korihommat oli taputeltu jo 70-luvulla kohti hautaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarpeen, mutta ei koritarpeen mukaan, vaan tarvittiin "täytetyötä" noiden erikoisautojen valmistuksen lomaan. Tällöin yhden linja-auton korin tekeminen saattoi viedä lähes vuoden.
Olkoon vaikka noin mutta pointti siltikin oli että:
Ajokki (sis. paroneja) yrmi Väinö Keto-Seppälää -> Väinö perusti oman koritehtaan -> Väinö kuoli -> Väinön tehdas lyöttäytyi yhteen Ajokin paronivapaan kilpailijan, Kutterin, kanssa -> paronit valtasivat Kutterinkin -> yhteistyö Väinön tehtaan kanssa loppui -> lopulta Kutter tuhoutui -> lopulta Ajokkikin tuhoutui.
Opetus: Mihin ikinä Ajokki- tai Kutter-paronit koskivatkin, se muuttui p*skaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olkoon vaikka noin mutta pointti siltikin oli että:
Ajokki (sis. paroneja) yrmi Väinö Keto-Seppälää -> Väinö perusti oman koritehtaan -> Väinö kuoli -> Väinön tehdas lyöttäytyi yhteen Ajokin paronivapaan kilpailijan, Kutterin, kanssa -> paronit valtasivat Kutterinkin -> yhteistyö Väinön tehtaan kanssa loppui -> lopulta Kutter tuhoutui -> lopulta Ajokkikin tuhoutui.
Opetus: Mihin ikinä Ajokki- tai Kutter-paronit koskivatkin, se muuttui p*skaksi.Lisätietoja Ajokin kummajaismaisesta, kantikkaasta ja krumeluurittomasta korituotannosta, joka pelitti vielä 80-luvulla muttei enää myöhemmin kelvannut muille kuin Paunulle, saatavilla VL:n facessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisätietoja Ajokin kummajaismaisesta, kantikkaasta ja krumeluurittomasta korituotannosta, joka pelitti vielä 80-luvulla muttei enää myöhemmin kelvannut muille kuin Paunulle, saatavilla VL:n facessa.
Tiedonnälkäisille linja-autoalan historiasta kiinnostuneille aukeaa jälleen tälle kesälle eldorado klo 12:
Lavian linja-auto- ja koriteollisuusmuseo, Tampereentie 14, Lavia, Pori - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olkoon vaikka noin mutta pointti siltikin oli että:
Ajokki (sis. paroneja) yrmi Väinö Keto-Seppälää -> Väinö perusti oman koritehtaan -> Väinö kuoli -> Väinön tehdas lyöttäytyi yhteen Ajokin paronivapaan kilpailijan, Kutterin, kanssa -> paronit valtasivat Kutterinkin -> yhteistyö Väinön tehtaan kanssa loppui -> lopulta Kutter tuhoutui -> lopulta Ajokkikin tuhoutui.
Opetus: Mihin ikinä Ajokki- tai Kutter-paronit koskivatkin, se muuttui p*skaksi.Keto-Seppälä oli ihan kokolias yritys Ajokin perustamisen aikoihin, mutta jokuhan siinä on hiertänyt, näkökannat ehkä niin erilaiset, että Ajokki päätti pitäytyä entisellä omistuspohjalla. Ei siinä sen dramaattisempaa ole ollut.
Aika pitkään mielestäsi "paronit" suunnittelivat Lavian Autokorin listimistä, Väinö kuoli 1948 ja Mh osti Kutterin 1984? Soita Paranoid.
Se mikä on muuttunut paskaksi on Lavian Autokorin tuotteet, lienee vaivainen 1 kpl jäljellä.
- Anonyymi
Kuka nyt viitsii lähteä katsomaan sukuoikeusparonien bussinraatoja? Ja vielä maksaa siitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun533886KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar912280Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo451932- 221763
- 281506
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?231450- 151142
- 311108
- 1061033
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale791022