Linja-auto- ja koriteollisuusmuseon kesäkausi alkaa 6.7.25 Laviassa

Anonyymi-ap

15

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Väinö Keto-Seppälä oli paronien, erityisesti Ajokkiparonien hampaissa. Yhteistyön kättä Ajokin kanssa ei siten päästy lyömään. Niinpä Väinö aloitti oman korituotannon Laviassa nykyisen museon tiloissa. Lavian Autokori teki yhteistyötä Kutterin kanssa, jota Linja-autoliitto ei ollut vielä tuolloin pilannut. Väinö kuoli epäselvissä olosuhteissa "onnettomuudessa". Lavian Autokori jatkoi kuitenkin kukoistustaan monen paronin suureksi harmiksi myös Väinön poismenon jälkeen. Lavian Autokorin toiminta loppui vasta 80-luvulla, kun Linja-autoliitto tuhosi sen yhteistyökumppanina toimineen Kutterin.

      • Anonyymi

        Hulluus rehottaa taas voimakkaasti. Lavian Autokoin toiminta loppui 70/80-luvun taitteessa. Linja-autoliitto ei ole missään vaiheessa ollut Kutterin toiminnassa mukana. Tarkoitat ehkä Matkahuoltoa, mutta sekin oli paljon sen jälkeen kun Lavian koiteollisuus oli loppunut. Joissakin maissa on tapana muokata historiaa kulloisillekin vallanpitäjille suosiolliseksi, mutta tällaista koriteollisuuden historian muokkausta ja asioiden sijoittamista totuuden vastaiseen järjestykseen en ole ennen nähnytkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hulluus rehottaa taas voimakkaasti. Lavian Autokoin toiminta loppui 70/80-luvun taitteessa. Linja-autoliitto ei ole missään vaiheessa ollut Kutterin toiminnassa mukana. Tarkoitat ehkä Matkahuoltoa, mutta sekin oli paljon sen jälkeen kun Lavian koiteollisuus oli loppunut. Joissakin maissa on tapana muokata historiaa kulloisillekin vallanpitäjille suosiolliseksi, mutta tällaista koriteollisuuden historian muokkausta ja asioiden sijoittamista totuuden vastaiseen järjestykseen en ole ennen nähnytkään.

        Viimeinen korikin valmistui vielä 1982 eikä toiminta vielä siihen loppunut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hulluus rehottaa taas voimakkaasti. Lavian Autokoin toiminta loppui 70/80-luvun taitteessa. Linja-autoliitto ei ole missään vaiheessa ollut Kutterin toiminnassa mukana. Tarkoitat ehkä Matkahuoltoa, mutta sekin oli paljon sen jälkeen kun Lavian koiteollisuus oli loppunut. Joissakin maissa on tapana muokata historiaa kulloisillekin vallanpitäjille suosiolliseksi, mutta tällaista koriteollisuuden historian muokkausta ja asioiden sijoittamista totuuden vastaiseen järjestykseen en ole ennen nähnytkään.

        Kuka omistaa Matkahuollon?


      • Anonyymi

        Otapas seinähullu jankuttaja ja menee poliisin pakeille asiasta. Henkirikokset kun eivät vanhene, niin he aloittavat varmaankin tutkinnan.
        Tuosta Kutter-kuviosta puhuttaessa kannattaa siinäkin pysyä totuudessa, Lavian Autokorin toiminta loppui 1982 ja se oli valmistanut jo kauan pääasiassa erikoisautoja, linja-autoja vain muutamia puhdehomminaan.
        Matkahuolto tuli Kutterin ahdingon pelastajaksi vasta 1984 eli 2 vuotta Lavian Autokorin lopetuksen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otapas seinähullu jankuttaja ja menee poliisin pakeille asiasta. Henkirikokset kun eivät vanhene, niin he aloittavat varmaankin tutkinnan.
        Tuosta Kutter-kuviosta puhuttaessa kannattaa siinäkin pysyä totuudessa, Lavian Autokorin toiminta loppui 1982 ja se oli valmistanut jo kauan pääasiassa erikoisautoja, linja-autoja vain muutamia puhdehomminaan.
        Matkahuolto tuli Kutterin ahdingon pelastajaksi vasta 1984 eli 2 vuotta Lavian Autokorin lopetuksen jälkeen.

        Päätöstä Lavian Autokorin toiminnan lopettamisesta EI tehty viimeisen korin valmistumisen yhteydessä 1982 vaan vuosia sen jälkeen. Suurimpana syynä lopettamiseen oli yhteistyökumppani Kutterin vaikeudet, jotka alkoivat jo ennen kuin MH tuli virallisesti omistajaksi 1984. Kutterin marinointi ja kypsyttäminen myyntimielentilaan oli aloitettu LAL:n toimesta JO 1980!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päätöstä Lavian Autokorin toiminnan lopettamisesta EI tehty viimeisen korin valmistumisen yhteydessä 1982 vaan vuosia sen jälkeen. Suurimpana syynä lopettamiseen oli yhteistyökumppani Kutterin vaikeudet, jotka alkoivat jo ennen kuin MH tuli virallisesti omistajaksi 1984. Kutterin marinointi ja kypsyttäminen myyntimielentilaan oli aloitettu LAL:n toimesta JO 1980!

        Yrittäisit edes hieman peitellä tyhmyyttäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrittäisit edes hieman peitellä tyhmyyttäsi.

        Mielen sairaus on tauti, jota ei itse välttämättä huomaa. Näin taitaa olla tässäkin tapauksessa. Jostakin syystä tämän saman kirjoittelijan jutut ovat menneet viime päivinä todella sekaviksi. Onkohan kesällä ja auringolla jotakin tekemistä asian kanssa vai yrittääkö vain mielipuolisilla kirjoituksillaan peitellä muita lähipiirinsä ongelmia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päätöstä Lavian Autokorin toiminnan lopettamisesta EI tehty viimeisen korin valmistumisen yhteydessä 1982 vaan vuosia sen jälkeen. Suurimpana syynä lopettamiseen oli yhteistyökumppani Kutterin vaikeudet, jotka alkoivat jo ennen kuin MH tuli virallisesti omistajaksi 1984. Kutterin marinointi ja kypsyttäminen myyntimielentilaan oli aloitettu LAL:n toimesta JO 1980!

        LAL mm. painosti Kutteria jo 1980 luopumaan puukehikkoisten bussinkorien valmistamisesta. Kutter joutui pulaan. Muita kuin puurunkoisia Laviankaan tehtaalla ei ollut mahdollista tehdä. Loppu alkoi häämöttää.

        1982 oli jo selvät merkit ilmassa että LAL haluaa Kutterin itselleen. Lavian porukat ymmärsivät että LAL:n ikeen alla Lavian Autokorilla ei olisi mitään mahdollisuuksia jatkaa toimintaansa. Lavian Autokori Oy lakkautettiin virallisesti 1984. Samana vuonna kun MH oli virallisesti onnistunut painostamaan Kutterin kylmään syleilyynsä. Kutter tuhoutui lopullisesti 1988.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        LAL mm. painosti Kutteria jo 1980 luopumaan puukehikkoisten bussinkorien valmistamisesta. Kutter joutui pulaan. Muita kuin puurunkoisia Laviankaan tehtaalla ei ollut mahdollista tehdä. Loppu alkoi häämöttää.

        1982 oli jo selvät merkit ilmassa että LAL haluaa Kutterin itselleen. Lavian porukat ymmärsivät että LAL:n ikeen alla Lavian Autokorilla ei olisi mitään mahdollisuuksia jatkaa toimintaansa. Lavian Autokori Oy lakkautettiin virallisesti 1984. Samana vuonna kun MH oli virallisesti onnistunut painostamaan Kutterin kylmään syleilyynsä. Kutter tuhoutui lopullisesti 1988.

        Vai puurunko-Kuttereita 80-luvulla, kaikkea sitä kuulee.
        Lavin Autokorilla ei ollut vuosikymmeniin mahdollisuutta, eikä mielenkiintoa tehdä linja-autokoreja muille kuin omistajalleen, eikä sekään kummoisesti toteutunut.
        Liikennöitsijät kokivat Kutterin varsin hyväksi koriksi, eivätkä halunneet tehtaan kaatuvan, sillä Kuttereita oli melkoisen paljon liikenteessä ja päätyivät sitten ostamaan Kutter Oy:n.
        Entisten yrittäjien resurssit alkoivat olla lopussa ja malleja olisi pitänyt uudistaa.
        Kutterin uusi kiinteistö Kivenlahdessa vei yhtiön talouden kuralle ja myynti tuli eteen.
        No sitten kävi kuten kävi. Nämäkin asiat kuuluvat yrittämiseen ja joskus tie vaan nousee pystyyn, eikä siihen tarvita salaliittoja eikä muutakaan mitä ajat takaa.
        Tamponipojathan tietävät miltä tuntuu, kun vähän väliä pitää anoa armoa konkurssin partaalla, joten ei pitäisi olla vierasta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai puurunko-Kuttereita 80-luvulla, kaikkea sitä kuulee.
        Lavin Autokorilla ei ollut vuosikymmeniin mahdollisuutta, eikä mielenkiintoa tehdä linja-autokoreja muille kuin omistajalleen, eikä sekään kummoisesti toteutunut.
        Liikennöitsijät kokivat Kutterin varsin hyväksi koriksi, eivätkä halunneet tehtaan kaatuvan, sillä Kuttereita oli melkoisen paljon liikenteessä ja päätyivät sitten ostamaan Kutter Oy:n.
        Entisten yrittäjien resurssit alkoivat olla lopussa ja malleja olisi pitänyt uudistaa.
        Kutterin uusi kiinteistö Kivenlahdessa vei yhtiön talouden kuralle ja myynti tuli eteen.
        No sitten kävi kuten kävi. Nämäkin asiat kuuluvat yrittämiseen ja joskus tie vaan nousee pystyyn, eikä siihen tarvita salaliittoja eikä muutakaan mitä ajat takaa.
        Tamponipojathan tietävät miltä tuntuu, kun vähän väliä pitää anoa armoa konkurssin partaalla, joten ei pitäisi olla vierasta.

        Lavian Autokori teki kaikki korinsa puurungolla yhteistyössä Kutterin kanssa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lavian Autokori teki kaikki korinsa puurungolla yhteistyössä Kutterin kanssa.

        No olisiko siinä puurungossa se syy, miksi koritehdas lopetettiin?
        Ei Kutterilla ollut mitään järkeä tehdä puurunkoja enää Lavialle, tehtaalle joka teki linja-autokorin silloin tällöin.
        Puukori oli jo menneisyyttä. Vaikkakin uutena ja timmissä kunnossa esim. joku puukori-Boxer oli varsin miellyttävän hiljainen ja resonoimaton ja jopa esim. kesällä tuntui viileämmälle kuin teräsrunkoiset. Ehkä se oli mielikuvitusta, mutta sen verran totuuden siementä on, että puu johtaa lämpöä paljon huonommin kuin teräs.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        LAL mm. painosti Kutteria jo 1980 luopumaan puukehikkoisten bussinkorien valmistamisesta. Kutter joutui pulaan. Muita kuin puurunkoisia Laviankaan tehtaalla ei ollut mahdollista tehdä. Loppu alkoi häämöttää.

        1982 oli jo selvät merkit ilmassa että LAL haluaa Kutterin itselleen. Lavian porukat ymmärsivät että LAL:n ikeen alla Lavian Autokorilla ei olisi mitään mahdollisuuksia jatkaa toimintaansa. Lavian Autokori Oy lakkautettiin virallisesti 1984. Samana vuonna kun MH oli virallisesti onnistunut painostamaan Kutterin kylmään syleilyynsä. Kutter tuhoutui lopullisesti 1988.

        " Lavian Autokori Oy lakkautettiin virallisesti 1984. Samana vuonna kun MH oli virallisesti onnistunut painostamaan Kutterin kylmään syleilyynsä."

        Ketähän tässä uskoisi?
        Kädessäni on kirjanen "V. Keto-Seppälän linja-autoliikenteen ja koriteollisuuden vaiheet 1927-1994:"
        Silloin 1994 sivulla 16 lukee näin;"Lavian Autokori Oy on kuitenkin edelleen olemassa, ja siellä tehdään kaikenlaista korien korjausta ... kaikkiin Hautamäki-yhtiöiden autoihin"


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        " Lavian Autokori Oy lakkautettiin virallisesti 1984. Samana vuonna kun MH oli virallisesti onnistunut painostamaan Kutterin kylmään syleilyynsä."

        Ketähän tässä uskoisi?
        Kädessäni on kirjanen "V. Keto-Seppälän linja-autoliikenteen ja koriteollisuuden vaiheet 1927-1994:"
        Silloin 1994 sivulla 16 lukee näin;"Lavian Autokori Oy on kuitenkin edelleen olemassa, ja siellä tehdään kaikenlaista korien korjausta ... kaikkiin Hautamäki-yhtiöiden autoihin"

        Oleellisin pointti lienee se, että 1982 valmistui viimeinen kori mutta Lavian Autokori Oy ei lakannut silloin. Päätös KORITUOTANNON lopettamisesta tehtiin virallisesti vasta 1984 kun yhteistyön jatkuminen Kutterin kanssa oli käynyt Matkahuollon isännyyden myötä varmuudella mahdottomaksi.

        Täällähän siis joku väitti että Lavian Autokori Oy:n toiminta olisi loppunut jo 1982 ja ennen kuin Matkahuolto alkoi omistajana määrätä Kutterissa, mikä ei pidä paikkaansa. Kirjoittajan tarkoitus oli jälleen valkopestä LAL:n/MH:n touhuja ja niihin liittyen minun oli todettava että Lavian Autokorin toiminta jatkui vielä 1982 jälkeenkin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Oleellisin pointti lienee se, että 1982 valmistui viimeinen kori mutta Lavian Autokori Oy ei lakannut silloin. Päätös KORITUOTANNON lopettamisesta tehtiin virallisesti vasta 1984 kun yhteistyön jatkuminen Kutterin kanssa oli käynyt Matkahuollon isännyyden myötä varmuudella mahdottomaksi.

        Täällähän siis joku väitti että Lavian Autokori Oy:n toiminta olisi loppunut jo 1982 ja ennen kuin Matkahuolto alkoi omistajana määrätä Kutterissa, mikä ei pidä paikkaansa. Kirjoittajan tarkoitus oli jälleen valkopestä LAL:n/MH:n touhuja ja niihin liittyen minun oli todettava että Lavian Autokorin toiminta jatkui vielä 1982 jälkeenkin.

        Turha sinun on rimpuilla noissa salaliittofiktioissa.
        Kyllä se tehtaan toiminta loppui 1982.
        Ja koritehdas jossa kopistellaan 1 kori vuodessa, ei ole erikoisen kiinnostava yhteistyökumppani kenellekään.
        Lavian Autokori saattoi hyvinkin jatkaa korjaushommissa jne. mutta tässä onkin kyseessä LINJA-AUTOJEN koritehtailusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      224
      4329
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      70
      2787
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      394
      2453
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2373
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      43
      1667
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      556
      1419
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      96
      1344
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      57
      1340
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1339
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1206
    Aihe