Corepylleröt mylläävät pihoja - kiusankappaleita ei saa keväällä ampua.

Anonyymi-ap

Riistaneuvosto haluaisi hävittää Corepylleröt Lieksasta – kannan pelätään riehaantuvan kohti Kolia

Lieksan Corepyllerökanta on vahvistunut hälyttävästi. Muualla Pohjois-Karjalassa niitä tavataan vasta satunnaisesti, usein yllätyksenä lenkkipolulla tai torikahvilla.

Pohjois-Karjalan riistakeskus ja alueellinen riistaneuvosto ovat huolissaan Corepylleröiden yleistymisestä Lieksan seudulla. Erityisesti Mätäsvaaran ja Viekin alueella on havaittu jopa ryhmissä liikkuvia, omituisesti hyräileviä Corepylleröitä.

Neuvosto suosittelee kannan täydellistä torjuntaa:

"Tavoitteena on, että Lieksasta tulisi jälleen Corepyllerövapaa vyöhyke. Meillä ei ole varaa pöllöillä tämän kanssa."

Corepylleröiden leviämistä ruokitaan – kirjaimellisesti

Yllättävää kyllä, kanta on voinut kasvaa ihmisten hyväntahtoisuuden vuoksi. Useat ovat ruokkineet metsän eläimiä, mutta ruuan hajun houkuttelemina paikalle on tullut myös Corepylleröitä.

"Voi olla, että kun on ruokittu peuroja tai oravia, on tullut siinä samalla myös yksi tai useampi Corepyllerö. Ne on niin uteliaita – ja nälkäisiä," kertoo riistakeskuksen edustaja Toni Peltoniemi, joka ei ole nukkunut sitten huhtikuun.

Pylleröruton pelko kummittelee

Corepylleröt eivät toistaiseksi levitä tautia, mutta asiantuntijat pelkäävät uuden pylleröruton puhkeamista, joka voisi vaikuttaa mm. paikalliseen marjatalouteen, retkeilyyn ja grillimakkarainfrastruktuuriin. Jos tauti saapuu, Lieksassa saatetaan joutua hävittämään kokonaisia grillipaikkoja.
Rajoitettu metsästys: keväällä vain pallillisia Corepylleröitä

Corepylleröitä saa metsästää läpi vuoden, mutta keväällä on voimassa poikkeus:

"Emo-Corepylleröillä saattaa olla pieniä pyllerönpoikasia mukana, joita ei saa säikäyttää. Ne menee herkästi takkuun," muistuttaa Peltoniemi.

Kansalaisilta toivotaan valppautta

Riistakeskus toivoo, että kansalaiset ilmoittavat Corepylleröhavainnoista ja eivät missään nimessä ruoki niitä:

"Ne oppivat nopeasti. Anna yksi banaani torilla – ja seuraavalla viikolla se jo vaatii sitä. Oikeasti. Vaatii."

Yhteenveto

Lieksa käy nyt taistelua nopeasti lisääntyviä Corepylleröitä vastaan. Paikalliset viranomaiset toivovat ripeää reagointia, ennen kuin Koli muuttuu Corepylleröiden kotivuoreksi ja retkeilijät joudutaan evakuoimaan alueelta.

3

69

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Vanhat vääräjalkaiset revapylleröt jotka eivät tule enää tiineeksi, kielto ei varmaan koske heitä.

• Anonyymi
        UUSI

Ei kannata tuhlata aikaa ja energiaa corepylleröihin. On vain häpeäksi itselle jos yhdistetään tuohon porukkaan.

• Anonyymi
      UUSI

Näin neljä corepylleröä ajamassa Toyota Lanb Cruiserilla. Varmaan menossa kaivamaan jonkun perunapeltoa kuonoillaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      149
      2852
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      365
      2030
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1757
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1698
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1401
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      949
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe