Yhteisöllisyyttä ilman ideologista painostusta

Anonyymi-ap

Olen lukenut ehdotuksen pridemarssin järjestämisestä Lieksassa Pielisentiellä – kaupungin sydämessä. Kirjoittajan mukaan marssin tarkoitus on juhlia moninaisuutta ja hyväksyntää. Nämä sanat kuulostavat kauniilta, mutta herättävät myös vakavaa pohdintaa siitä, millaista maailmankuvaa halutaan nostaa esiin yhteisenä ihanteena.

Olen kasvanut ajassa, jolloin perhe, usko ja kunnioitus perinteisiä arvoja kohtaan olivat yhteiskunnan peruspilareita. Raamattu on ohjannut monen suomalaisen moraalia sukupolvien ajan, ja sen opetuksissa miehen ja naisen välinen avioliitto on osa luomisjärjestystä. Kristillinen etiikka ei kehota vihaan, mutta se kutsuu selkeyteen moraalikysymyksissä. Ei ole syrjintää todeta, että kaikkea elämäntapaa ei tarvitse juhlia julkisesti.

Pride-tapahtumat ovat muuttuneet vuosien varrella yhä näkyvämmäksi poliittiseksi kannanotoksi. Ne eivät enää ole vain suvaitsevaisuuden ilmentymiä, vaan niissä tuodaan esiin ideologiaa, joka ei ole neutraali. Kunnallinen osallistuminen, virkamiesten marssiminen ja koulujen ohjaaminen mukaan – jopa pienet lapset mukaan lukien – asettaa kyseenalaiseksi perheiden oikeuden päättää itse lastensa arvokasvatuksesta. Onko oikein, että julkinen valta ottaa näin voimakkaasti kantaa asiaan, jossa kansalaisilla on perustavanlaatuisia maailmankatsomuksellisia eroja?

Kysyn myös: onko meillä todella tarvetta järjestää marssi, jossa kaupungin keskus suljetaan ja julkiset työntekijät ohjataan osallistumaan ideologiseen tapahtumaan? Vai olisiko yhteisöllisyyttä mahdollista rakentaa sellaisin keinoin, jotka eivät herätä ristiriitoja tai sulje pois niitä, jotka pitävät kiinni perinteisestä arvopohjasta?

Lieksan on mahdollista olla lämmin ja välittävä yhteisö ilman, että siihen sisältyy painetta hyväksyä kaikkea ajattelutapaa julkisesti ja näkyvästi. Todellinen suvaitsevaisuus sisältää myös oikeuden ajatella toisin – ja sanoa se ääneen.

1

55

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei kukaan ole ketään pakottamassa Lieksa pridewn. Täysin vapaaehtoinen tapahtuma.

Ihmisoikeudet eivät ole myöskään mielipidekysymys. Uskovaisilla on oikeus olla uskontonsa pauloissa, mutta se ei anna heille oikeutta syrjiä toisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5228
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3732
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      48
      3135
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3035
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3015
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2383
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1868
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      145
      1818
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1810
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1741
    Aihe