Kasvissyöjät

juuresharja

Aloitin nyt tämän keskustelun tänne koska yleensä eläintensuojeluun liittyy aikas läheisesti kasvisruokavalio.

Miksi kasvissyöjät eivät syö punaista lihaa mutta kanaa ja kalaa kyllä?

29

1929

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a.v.a

      >>>Miksi kasvissyöjät eivät syö punaista lihaa mutta kanaa ja kalaa kyllä?

      • juuresharja

        mielipiteitä ihmisiltä jotka syövät nimenomaan kalaa ja kanaa muttei punaista lihaa, koska olen tavannut tällaisia "kasvissyöjiä" mutten ole vastausta saanut koskaan kysymykseeni.

        Voi toki olla omantunnon asia, kuten moni muukin valinta elämässä.


      • Shitteri
        juuresharja kirjoitti:

        mielipiteitä ihmisiltä jotka syövät nimenomaan kalaa ja kanaa muttei punaista lihaa, koska olen tavannut tällaisia "kasvissyöjiä" mutten ole vastausta saanut koskaan kysymykseeni.

        Voi toki olla omantunnon asia, kuten moni muukin valinta elämässä.

        no sillä tuskin on mitään tekemistä eläimien kanssa. eiköhän ne ole jotain terveyshihhuleita tai mitä lie.


      • Heidi

        Olen juuri sellainen "kasvissyöjä", mitä lähes kaikki tuntuu "mollaavan". En ole syönyt punaista lihaa lähes seitsemään vuoteen // Nyt olen kohta 16-vuotias. ALuksi se taisi olla huomionkerjäämistä äidiltä --> ja aluksi en syönyt mitään lihaa. "Idolini", lastehoitajamme Laura, oli juuri sellainen "kasvissyöjä" kuin mitä minä olen nyt. Hän oli ainut ihminen, joka sai päätäni edes vähän kääntymään ja suostuin jatkamaan kalan, kanan ja kalkkunan syöntiä, mutta jättämään punaisen lihan pois. Äitini liharuuatkaan eivät olleet kovin maittavia.. "Tappelimme" tästä kauan äitini kanssa, mutta lopulta hän antoi periksi, onneksi. :) Olen ollut lähes puolet koko elämästäni tällä ruokavaliolla, eikä ole pätkääkään harmittanut. Se on terveellistä (jos korvaa menetetyt aineet korvaavilla, SOIJA!), ja on mielestäni hyvä, että syön edes jotakin lihaa! En sinänsä pidä siitä, että sanon itseäni "kasvissyöjäksi", mutta en minä koko ruokainenkaan ole. Semivegetaristi on uusin sana minkä opin, ja tästä lähtien kutsun itseäni sillä nimellä, koska se on lähinnä ruokavaliotana ja en ole varsinaisesti "kasvissyöjä".

        -Kommentoikaas ihmiset.


      • Heidi
        Heidi kirjoitti:

        Olen juuri sellainen "kasvissyöjä", mitä lähes kaikki tuntuu "mollaavan". En ole syönyt punaista lihaa lähes seitsemään vuoteen // Nyt olen kohta 16-vuotias. ALuksi se taisi olla huomionkerjäämistä äidiltä --> ja aluksi en syönyt mitään lihaa. "Idolini", lastehoitajamme Laura, oli juuri sellainen "kasvissyöjä" kuin mitä minä olen nyt. Hän oli ainut ihminen, joka sai päätäni edes vähän kääntymään ja suostuin jatkamaan kalan, kanan ja kalkkunan syöntiä, mutta jättämään punaisen lihan pois. Äitini liharuuatkaan eivät olleet kovin maittavia.. "Tappelimme" tästä kauan äitini kanssa, mutta lopulta hän antoi periksi, onneksi. :) Olen ollut lähes puolet koko elämästäni tällä ruokavaliolla, eikä ole pätkääkään harmittanut. Se on terveellistä (jos korvaa menetetyt aineet korvaavilla, SOIJA!), ja on mielestäni hyvä, että syön edes jotakin lihaa! En sinänsä pidä siitä, että sanon itseäni "kasvissyöjäksi", mutta en minä koko ruokainenkaan ole. Semivegetaristi on uusin sana minkä opin, ja tästä lähtien kutsun itseäni sillä nimellä, koska se on lähinnä ruokavaliotana ja en ole varsinaisesti "kasvissyöjä".

        -Kommentoikaas ihmiset.

        Juuri se minkälaisista puhutaan.

        Katsokaas tämä tarinani.


      • h-eid-i
        Heidi kirjoitti:

        Olen juuri sellainen "kasvissyöjä", mitä lähes kaikki tuntuu "mollaavan". En ole syönyt punaista lihaa lähes seitsemään vuoteen // Nyt olen kohta 16-vuotias. ALuksi se taisi olla huomionkerjäämistä äidiltä --> ja aluksi en syönyt mitään lihaa. "Idolini", lastehoitajamme Laura, oli juuri sellainen "kasvissyöjä" kuin mitä minä olen nyt. Hän oli ainut ihminen, joka sai päätäni edes vähän kääntymään ja suostuin jatkamaan kalan, kanan ja kalkkunan syöntiä, mutta jättämään punaisen lihan pois. Äitini liharuuatkaan eivät olleet kovin maittavia.. "Tappelimme" tästä kauan äitini kanssa, mutta lopulta hän antoi periksi, onneksi. :) Olen ollut lähes puolet koko elämästäni tällä ruokavaliolla, eikä ole pätkääkään harmittanut. Se on terveellistä (jos korvaa menetetyt aineet korvaavilla, SOIJA!), ja on mielestäni hyvä, että syön edes jotakin lihaa! En sinänsä pidä siitä, että sanon itseäni "kasvissyöjäksi", mutta en minä koko ruokainenkaan ole. Semivegetaristi on uusin sana minkä opin, ja tästä lähtien kutsun itseäni sillä nimellä, koska se on lähinnä ruokavaliotana ja en ole varsinaisesti "kasvissyöjä".

        -Kommentoikaas ihmiset.

        Eipä oo kukaan kommentoinut mulle vaikka oon lähes ainut joka tätä asiaa puolustaa. :DD


    • sip-su

      Miksi ihmiset jotka eivät syö punaista lihaa, mutta kalaa ja kanaa kylläkin, kutsuvat itseään kasvissyöjiksi? Mistä on edes lähtöisin tämä kummalinen nimitys kyseisille lihansyöjille?

    • nenia

      ne jotka eivät syö punaista lihaa mutta syövät muuten lihaa eivät ole kasvissyöjiä,he eivät vain syö punaista lihaa.

      Sitten on sellaisia jotka sanovat olevansa kasvissyöjiä koska eivät syö punaista lihaa eikä kanaa,mutta syövät kalaa,ei hekään ole kasvissyöjiä koska kalakin on lihaa,kala on eläin.

      Mutta sitten kun on sellaisia jotka eivät syö punaista lihaa,ei kanaa,ei kalaa,ei kananmunaa ovat kasvissyöjiä ja sitten ovat nämä vegaanit ihan erikseen.

      Itse en syö punaista lihaa,en kanaa,en kalaa,enkä edes kananmunaa,luokittelen itseni kasvissyöjäksi,enkä ymmärrä ihmisiä jotka sanovat olevansa kasvissyöjiä mutta syövät silti joko kanaa,kalaa tai kananmunaa.. Jos syö edes jotain lihaa ei voi sanoa että on vain kasvissyöjä,silloin on vain jättänyt jonkun lihan pois.

      aina ei voi kaikkia ymmärtää, eikä edes aina kannata yrittää.

    • on kutsua itseään kasvissyöjäksi, jos vain tiettyjen eläinten lihaa jättää syömättä. Tällaisen ruokavalion noudattamiselle yleisin kuulemani peruste on terveydellinen. Olen kyllä itsekin kuullut sitä kutsuttavan kasvissyönniksi. Olen jopa ollut ravintolassa, jonka kasvisruokalista oli seuraava: 1. kanasalaatti 2. Katkarapusalaatti!

      Sanan oikeassa merkityksessä kasvissyöjistä monet perustelevat ruokavaliotaan terveellisyyden tai makutottumusten lisäksi tai pelkästään eettisyydellä. Tällöinhän kyseeseen tulee itsearvoisesti eläintuotteiden välttäminen. Juuri esimerkiksi kanan liha ja kananmunat ovat erittäin epäeettisin menetelmin tuotettuja.

      Itse en ole syönyt vuosiin mitään, mikä on kävellyt. Kalaa yritän välttää, mutta lihansyöjien maailmassa joutuu usein esim. liiketapaamisissa tilanteisiin, joissa kasvisvaihtoehtoa ei ole saatavissa. Tällöin olen valinnut mieluiten luonnonvesistä pyydetyn, ei tehotuotetun kalan. Lisäksi uskon kyllä saaneeni ravintoloissa, ainakin Etelä-Euroopassa, 'kasvisannoksia', joissa todellisuudessa on käytetty esim lihalientä.

      Selvensikö tämä termistöä?

    • Pörri

      Olisikohan terveydellisten syiden lisäksi toinen syy se, että eri eläimiä pidetään eri arvoisina?

      • juuri tästä syystä. olet siis varmasti oikeassa, pörri, kanalla mielletään olevan vähemmän oikeuksia kuin lehmällä.


    • Vegaanitar

      Nyt olet kuules hieman erehtynyt.

      KASVISSYÖJÄ EI SYÖ LIHAA. Lihaa, eli kuollutta eläintä, syövä "kasvissyöjä" on kylläkin sekasyöjä. Ja tämän tyyppiset kuluttajat, jotka rehvastelevat kasvissyöjänimikkeellään, aiheuttavat paljon hallaa meille oikeasti pelkillä kasviksilla eläville. Edes semi-vegetaari tai demi-vegetaari ei sovi kanan- tai kalansyöjän luokitelmaksi.

      Omasta mielestäni kasvissyöjän kriteerit täyttäisi oikeastaan vain vegaanit, mutta ainakin yleisesti vielä lakto-veget ja lakto-ovo-veget lasketaan kasvissyöjäryhmään.

      Henkilö, joka kasviksen lisäksi nauttii (huh) lihaa (oli se minkä väristä tahansa), elää ehkä kasvisPAINOTTEISELLA ruokavaliolla... Mutta siinäpä se. Joten kaikki te, jotka tunnistatte tekstistä itsenne ja huomaatte väärinkäytöksenne: Please, have some decency. Ettei minulta, vegaanilta, jatkuvasti kysytä typeriä kysymyksiä kuten "kai sä kasvissyöjänä näitä katkarapuja syöt?". Kiitos.

      • juuresharja

        "Nyt olet kuules hieman erehtynyt. "
        Ei, en ole. En tiennyt että minun täytyy ilmaista mikä minun mielestäni on kasvissyöjä ja mikä ei. Sen vuoksi aiemmassa vistissäni oli kirjoitusasu "kasvissyöjät" koska en itse pidä heitä kasvissyöjinä.

        Olisin niin kovasti halunnut kuulla sellaisten ihmisten perusteluja ruokavaliolleen, jotka syövät kalaa ja kanaa muttei punaista lihaa.

        Minultakin kysytään paljon typeriä kysymyksiä. Mutta jos kysyjä ei itse pidä sitä typeränä, vastaan asiallisesti. Ei sillä että sinä et olisi vastannut asiallisesti, ihan vain heitin tähän loppuun.


    • Appu

      Itse tunnen ihmisen, joka kutsuu itseään kasvissyöjäksi. Syyt ruokavalioon ovat kuulemma puhtaasti eettiset. Hän ei syö edes liivatetta, mutta mutta... kanaa neiti popsii hyvällä ruokahalulla! Minusta kana (broileri) on epäeettisin lihanmuoto jota löytyy. Syytä tälle logiikattomuudelle en ole ikinä kuullut. Kummia ovat ihmisten aatokset.

      Mutta tosiasia tietty on, ettei kukaan lihaa syövä ole kasvissyöjä. Munien ja maidon syöminen ei vielä edellytä tappamista, mutta nekään eivät ole kasviksia. Niitä syövät ovatkin lakto-ovo-vegetaristeja, vain kasviksia syövät vegetaristega.

      • hah

        "vain kasviksia syövät vegetaristega."

        Vain kasviksia syövät ovat vegaaneja!! Ja vegaanius on elämäntapa ei ruokavalio!!!!


      • Appu
        hah kirjoitti:

        "vain kasviksia syövät vegetaristega."

        Vain kasviksia syövät ovat vegaaneja!! Ja vegaanius on elämäntapa ei ruokavalio!!!!

        "Vegaani
        Wikipedia.

        Vegaani on henkilö, joka pyrkii välttämään kaikkia eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita ja eläinten riistoon perustuvia palveluita. Vegaani ei käytä ruokavaliossaan lainkaan lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita, hunajaa tai näiden johdannaisia eikä yleensä pukeudu vaatteisiin, jotka on tehty nahasta, villasta tai silkistä. Veganismia harjoitetaan tavallisimmin eettisistä, uskonnollisista, ekologisista tai terveydellisistä syistä. Eettisistä syistä harjoitettu veganismi perustuu spesismin vastustamiseen tai ajatuksiin eläinten oikeuksista.

        Sana vegaani on lainattu englannin kielestä. Alkuperäisen sanan vegan keksivät ensimmäisen vegaaniliiton perustajat Britanniassa 1944 halutessaan erottua eläinkunnan tuotteita käyttävistä kasvissyöjistä. Sana muodostettiin yhdistämällä sanan vegetarian (vegetaristi) alku ja loppu. Tällä pyrittiin ilmaisemaan, että yleinen vegetarismi jättää mm. maitoteollisuuden tukemisellaan eläinten arvostuksen puolitiehen ja vasta veganismi on sen eettisen lähtökohdan looginen johtopäätös."

        ja

        "Vegetaristisella ruokavaliolla käsitetään yleensä sellaista ruokavaliota, johon ei kuulu mitään lihaa eikä verituotteita, mutta johon kuuluvat yleensä maitotuotteet ja kananmuna. Vegetarismin variaatioita erotetaan toisistaan eri etuliittein. Esimerkiksi kasviksia ja kananmunaa käyttävä henkilö on ovo-vegetaristi ja maitoa sekä kananmunaa käyttävä on lakto-ovo-vegetaristi.

        Henkilöitä, jotka eivät käytä mitään eläinkunnasta peräisin olevia ruoka-aineita, kutsutaan yksinkertaisesti vegetaristeiksi. Ravitsemustieteellisissä tutkimuksissa käytetään selvyyden vuoksi termiä ”strict vegetarian” (tiukka vegetaristi). Monet ”tiukat vegetaristit” ovat itse asiassa vegaaneita, jotka välttävät kaikkia eläinkunnasta peräisiä olevia tuotteita muussakin kuin ruokavaliossaan.

        Jos vegetaristista ruokavaliota laajennetaan siten, että se sisältää myös kananmunan, niin eteen lisätään ovo-etuliite (ovo-vegetaristi). Mikäli laajennus koskee vastaavasti munaa ja maitoa käytetään nimitystä lakto-ovo-vegetaristi."

        Wikipedia

        Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa!


      • hah
        Appu kirjoitti:

        "Vegaani
        Wikipedia.

        Vegaani on henkilö, joka pyrkii välttämään kaikkia eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita ja eläinten riistoon perustuvia palveluita. Vegaani ei käytä ruokavaliossaan lainkaan lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita, hunajaa tai näiden johdannaisia eikä yleensä pukeudu vaatteisiin, jotka on tehty nahasta, villasta tai silkistä. Veganismia harjoitetaan tavallisimmin eettisistä, uskonnollisista, ekologisista tai terveydellisistä syistä. Eettisistä syistä harjoitettu veganismi perustuu spesismin vastustamiseen tai ajatuksiin eläinten oikeuksista.

        Sana vegaani on lainattu englannin kielestä. Alkuperäisen sanan vegan keksivät ensimmäisen vegaaniliiton perustajat Britanniassa 1944 halutessaan erottua eläinkunnan tuotteita käyttävistä kasvissyöjistä. Sana muodostettiin yhdistämällä sanan vegetarian (vegetaristi) alku ja loppu. Tällä pyrittiin ilmaisemaan, että yleinen vegetarismi jättää mm. maitoteollisuuden tukemisellaan eläinten arvostuksen puolitiehen ja vasta veganismi on sen eettisen lähtökohdan looginen johtopäätös."

        ja

        "Vegetaristisella ruokavaliolla käsitetään yleensä sellaista ruokavaliota, johon ei kuulu mitään lihaa eikä verituotteita, mutta johon kuuluvat yleensä maitotuotteet ja kananmuna. Vegetarismin variaatioita erotetaan toisistaan eri etuliittein. Esimerkiksi kasviksia ja kananmunaa käyttävä henkilö on ovo-vegetaristi ja maitoa sekä kananmunaa käyttävä on lakto-ovo-vegetaristi.

        Henkilöitä, jotka eivät käytä mitään eläinkunnasta peräisin olevia ruoka-aineita, kutsutaan yksinkertaisesti vegetaristeiksi. Ravitsemustieteellisissä tutkimuksissa käytetään selvyyden vuoksi termiä ”strict vegetarian” (tiukka vegetaristi). Monet ”tiukat vegetaristit” ovat itse asiassa vegaaneita, jotka välttävät kaikkia eläinkunnasta peräisiä olevia tuotteita muussakin kuin ruokavaliossaan.

        Jos vegetaristista ruokavaliota laajennetaan siten, että se sisältää myös kananmunan, niin eteen lisätään ovo-etuliite (ovo-vegetaristi). Mikäli laajennus koskee vastaavasti munaa ja maitoa käytetään nimitystä lakto-ovo-vegetaristi."

        Wikipedia

        Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa!

        Anteeksi vain mutta oletpas sinä varsinainen saapas!!! Itse olen ollut vegaani jo 8vuotta... ja sinä???
        Tarkoitin tuolla viestillä nyt lähinnä sitä että vegaani ei syö mitään eläinkunnan tuotteita kun taas vegetaristit ja niiden monet muodot syövät esim. maitotuotteita ja kananmunia yms.
        Oliko tuo edellinen viestini vaikea ymmärtää vai oliko se liian pitkä vai onko lihansyöjäwannabeteinivegetaristiaivosi pilanneet loputkin aivosolut??????


      • Appu
        hah kirjoitti:

        Anteeksi vain mutta oletpas sinä varsinainen saapas!!! Itse olen ollut vegaani jo 8vuotta... ja sinä???
        Tarkoitin tuolla viestillä nyt lähinnä sitä että vegaani ei syö mitään eläinkunnan tuotteita kun taas vegetaristit ja niiden monet muodot syövät esim. maitotuotteita ja kananmunia yms.
        Oliko tuo edellinen viestini vaikea ymmärtää vai oliko se liian pitkä vai onko lihansyöjäwannabeteinivegetaristiaivosi pilanneet loputkin aivosolut??????

        Yritin sinulle kertoa, miten nuo termit sanakirjoissa määritellään. Sinä olet vagaani ja ole vain sitä ihan vapaasti, miten minun ruokavalioni tai elämäntapani tähän kuuluu? Kysehän nyt oli vain sanojen yleisitä merkityksistä. Siis tässä vielä sanakirjojen yleisimmät tulkinnat asiasta:

        Lakto-ovo-vegetaristi syö kasviksia, maitotuotteita ja munia (jos vain toista, jätetään toinen etuliite pois)

        Vegetaristi syö vain kasviksia. Usein käytetään tarkennusta "tiukka vegetaristi" sillä monesti vegetaristi sanaa käytetään (väärin) kattamaan myös lakto-ovo-vegetaristit. Jo pelkkä sana "vegetaristi" kertoo, että kyse on kasviksista, joita maito ja munat eivät ole.

        Vegaanius on edellämainittuja enemmän kokonaisvaltainen elämäntapa. Siihen sisältyy mm. luomutuotteiden suosiminen, nahan ja vastaavien materiaalien välttäminen vaatetuksessa sekä eläinkokeilla testatun kosmetiikan ym. tuotteiden välttäminen.

        Kieliköhän aggressiivisuutesi kenties jostain ravitsemusongelmasta? Tuollaisia oireita kuulemma voi tulla koirille, joita pidetään lihattomalla ruokavaliolla. Ymmärrettäväähän se tietysti on, että ihminen hermostuu, kun ei lukemaansa ymmärrä. Ja muuten, en ole enkä edes halua olla vegaani tai vegetaristi. Ihminen on sekaravinnon syöjä luonnostaan.

        Jospa siis lopettaisit räykyttämisen ja haukkumisen, kun muuten minun tekee mieli jatkaa samaa linjaa...


      • väittämä
        Appu kirjoitti:

        Yritin sinulle kertoa, miten nuo termit sanakirjoissa määritellään. Sinä olet vagaani ja ole vain sitä ihan vapaasti, miten minun ruokavalioni tai elämäntapani tähän kuuluu? Kysehän nyt oli vain sanojen yleisitä merkityksistä. Siis tässä vielä sanakirjojen yleisimmät tulkinnat asiasta:

        Lakto-ovo-vegetaristi syö kasviksia, maitotuotteita ja munia (jos vain toista, jätetään toinen etuliite pois)

        Vegetaristi syö vain kasviksia. Usein käytetään tarkennusta "tiukka vegetaristi" sillä monesti vegetaristi sanaa käytetään (väärin) kattamaan myös lakto-ovo-vegetaristit. Jo pelkkä sana "vegetaristi" kertoo, että kyse on kasviksista, joita maito ja munat eivät ole.

        Vegaanius on edellämainittuja enemmän kokonaisvaltainen elämäntapa. Siihen sisältyy mm. luomutuotteiden suosiminen, nahan ja vastaavien materiaalien välttäminen vaatetuksessa sekä eläinkokeilla testatun kosmetiikan ym. tuotteiden välttäminen.

        Kieliköhän aggressiivisuutesi kenties jostain ravitsemusongelmasta? Tuollaisia oireita kuulemma voi tulla koirille, joita pidetään lihattomalla ruokavaliolla. Ymmärrettäväähän se tietysti on, että ihminen hermostuu, kun ei lukemaansa ymmärrä. Ja muuten, en ole enkä edes halua olla vegaani tai vegetaristi. Ihminen on sekaravinnon syöjä luonnostaan.

        Jospa siis lopettaisit räykyttämisen ja haukkumisen, kun muuten minun tekee mieli jatkaa samaa linjaa...

        "Ihmisen hampaat soveltuvat hyvin kasvisravinnon murskaamiseen ja hienontamiseen. Lihansyöjällä sen sijaan on pitkät, kapeat ja terävät raateluhampaat. Ihmisellä samoin kuin kasvissyöjäeläimillä on huomattavasti pitempi suolisto kuin lihansyöjäeläimillä. Pitkä suolisto on tarpeen kasvissyöjille siksi, että kaikki ravintoaineet ehtivät imeytyä ruoan kulkiessa suolistossa. Lihansyöjän suolen on oltava lyhyt, jotta ruokamassa kulkisi nopeasti suolen läpi eikä alkaisi mädäntyä. --- Lihansyöjän hapan sylki on tarkoitettu lihan valkuaisaineiden sulattamiseen. Ihmisen sylki on emäksistä, ja siinä ptyaliini pilkkoo tärkkelystä. Lihansyöjien maha erittää monin kerroin enemmän suolahappoa kuin ihmisen mahalaukku. Lihansyöjäeläinten virtsa on hapanta, ihmisen emäksistä. Maksan toiminnassa on eroja. Lihansyöjän maksa pystyy tehokkaasti poistamaan lihan mukana elimistöön tulevia virtsahappoja. Ihmisen maksa sen sijaan pystyy käsittelemään virtsahappoa vain rajoitetusti."

        Heinänen, Pekka. Kasvisravintoa kautta aikojen. Tampere: MC-Pilot Oy Kustannus. 2001:201-202.


      • Appu
        väittämä kirjoitti:

        "Ihmisen hampaat soveltuvat hyvin kasvisravinnon murskaamiseen ja hienontamiseen. Lihansyöjällä sen sijaan on pitkät, kapeat ja terävät raateluhampaat. Ihmisellä samoin kuin kasvissyöjäeläimillä on huomattavasti pitempi suolisto kuin lihansyöjäeläimillä. Pitkä suolisto on tarpeen kasvissyöjille siksi, että kaikki ravintoaineet ehtivät imeytyä ruoan kulkiessa suolistossa. Lihansyöjän suolen on oltava lyhyt, jotta ruokamassa kulkisi nopeasti suolen läpi eikä alkaisi mädäntyä. --- Lihansyöjän hapan sylki on tarkoitettu lihan valkuaisaineiden sulattamiseen. Ihmisen sylki on emäksistä, ja siinä ptyaliini pilkkoo tärkkelystä. Lihansyöjien maha erittää monin kerroin enemmän suolahappoa kuin ihmisen mahalaukku. Lihansyöjäeläinten virtsa on hapanta, ihmisen emäksistä. Maksan toiminnassa on eroja. Lihansyöjän maksa pystyy tehokkaasti poistamaan lihan mukana elimistöön tulevia virtsahappoja. Ihmisen maksa sen sijaan pystyy käsittelemään virtsahappoa vain rajoitetusti."

        Heinänen, Pekka. Kasvisravintoa kautta aikojen. Tampere: MC-Pilot Oy Kustannus. 2001:201-202.

        Ihminen on kuitenkin hampaistoltaan ja suolistoltaan kaukana todellisista kasvinsyöjistä (esim. mitättömän pieni umpisuoli, lyhyempi ohutsuoli). Lihansyöjäksi en ole ihmistä väittänytkään, vaan nimenomaan sekaravinnon syöjäksi. Uskoakseni (ja monien tutkimusten mukaan) länsimainen ruokavalio on jo turhan lihapitoinen, huomattavasti vähempi riittäisi (selkeästi suurimman osan ravinnosta tulisi koostua kasviksista). Ihmisen sekaravinnonsyöjän luonteesta kertoo vielä se, että pelkällä kasvisravinnolla on hyvin vaikeaa ellei mahdotonta tyydyttää esim. kaikkien vitamiinien tarvetta. Jos ihminen olisi luonnostaan kasvissyöjä, niin miten tuo selittyisi?

        Ihminen on kasviksiin päin kallellaan oleva kompromissi pedoista ja todellisista kasvissyöjistä ja meidän anatomiassamme ja fysiologiassamme on yhtymäkohtia kumpaankin ryhmään. Minun puolestani jokainen saa toki syödä mitä tykkää :)


      • Shitteri

        maitotuotteet ja kananmunat eivät myöskään ole lihaa.sen enempää kun kasviksiakaan.kyllä mä lasken ainakin näitä käyttävät kasvissyöjiksi....vaikka virallinen nimi onkin lakto-ovo vegetaristi niinkuin sanoit.ja eipä se sitten niin kauheen eettistä ole syödä mitään eläinkunnan tuotteita. mutta eipä se soijan syöntikään ole. soijahan on yksi suurista syypäistä siihen, että sademetsät ovat katoava luonnonvara.


      • Cuthalu
        Shitteri kirjoitti:

        maitotuotteet ja kananmunat eivät myöskään ole lihaa.sen enempää kun kasviksiakaan.kyllä mä lasken ainakin näitä käyttävät kasvissyöjiksi....vaikka virallinen nimi onkin lakto-ovo vegetaristi niinkuin sanoit.ja eipä se sitten niin kauheen eettistä ole syödä mitään eläinkunnan tuotteita. mutta eipä se soijan syöntikään ole. soijahan on yksi suurista syypäistä siihen, että sademetsät ovat katoava luonnonvara.

        Suurin osa Brasilian sademetsäalueilla kasvatetusta soijjasta menee karjatalouden käyttöön. Brasilian sademetsiä raivataan paljon senkin takia että karjataloudelle saataisiin lisää sinne.


      • Shitteri
        Cuthalu kirjoitti:

        Suurin osa Brasilian sademetsäalueilla kasvatetusta soijjasta menee karjatalouden käyttöön. Brasilian sademetsiä raivataan paljon senkin takia että karjataloudelle saataisiin lisää sinne.

        no eikös sillon kannattaisi boikotoida myös soijaa jos boikotoi sitä karjatalouttakin? kun ne kerta ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa.sademetsiä kaatuu soijan viljelyn takia joka puolestaan menee karjalle rehuksi.


      • täh?
        Shitteri kirjoitti:

        no eikös sillon kannattaisi boikotoida myös soijaa jos boikotoi sitä karjatalouttakin? kun ne kerta ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa.sademetsiä kaatuu soijan viljelyn takia joka puolestaan menee karjalle rehuksi.

        Se soija, jonka minä suihini syön, ei mene karjataloudelle. Yleensä huuhdon sen hieman muuttuneessa muodossa pöntöstä alas.


    • mim

      tälläinen ihminen ei ole kasvissyöjä vaan sekasyöjä. kana ja kala eivät ole kasviksia vaan lihaa siinä kuin sikakin. itseäni ärsyttääkin että tällaiset ihmiset kutsuvat itseään kasvissyöjäksi ja aiheuttavat ihmisille sitten tällaisia mielikuvia. punaisenlihan pois jättäminen on toki parempi vaihtoehto kuin syödä sitä, mutta ei se mitään kasvissyöntiä ole.

      • Itse en syö mitään lihaa, mutta kalaa ja kananmunia sen sijaan syön. Kana on kyllä ihan lihaa, eikä sellainen ole kasvis-syöjä joka syö kananlihaa.

        Jotkut kasvis-syöjät jättävät kaikki eläinkunnan tuotteet kokonaan pois, kuten myös kananmunat, kalan ja jopa maidon. Joten olenko siis vegaani vai en, sillä itse en ole jättänyt näitä tuotteita pois ruokavaliostani.


      • juuresharja
        DarkFear kirjoitti:

        Itse en syö mitään lihaa, mutta kalaa ja kananmunia sen sijaan syön. Kana on kyllä ihan lihaa, eikä sellainen ole kasvis-syöjä joka syö kananlihaa.

        Jotkut kasvis-syöjät jättävät kaikki eläinkunnan tuotteet kokonaan pois, kuten myös kananmunat, kalan ja jopa maidon. Joten olenko siis vegaani vai en, sillä itse en ole jättänyt näitä tuotteita pois ruokavaliostani.

        Miksei muita jos kalaa? Terveellisyys syynä? Vai mikä?


      • Appu
        DarkFear kirjoitti:

        Itse en syö mitään lihaa, mutta kalaa ja kananmunia sen sijaan syön. Kana on kyllä ihan lihaa, eikä sellainen ole kasvis-syöjä joka syö kananlihaa.

        Jotkut kasvis-syöjät jättävät kaikki eläinkunnan tuotteet kokonaan pois, kuten myös kananmunat, kalan ja jopa maidon. Joten olenko siis vegaani vai en, sillä itse en ole jättänyt näitä tuotteita pois ruokavaliostani.

        Vegaani et ole, etkä edes kasvissyöjä. Kala on lihaa sekin ja muna ja maito eivät kuulu vegaanin ruokavalioon. Vegaanit eivät myöskään (yleisimmän määrittelyn mukaan) käytä nahkavaatteita, syö liivateruokia (monet karkit) tai käytä eläinkokein testattua kosmetiikkaa.

        Olet siis sekaravinnon syöjä, joka on jättänyt punaisen lihan ja broilerin pois.


    • seve

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      322
      3393
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      212
      2827
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      144
      2514
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      18
      2029
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2025
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1696
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1672
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1578
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1286
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      246
      1231
    Aihe