En saa nukutuksi tietyssä tilanteessa

Anonyymi-ap

Itsellä oli sellainen lapsuus äidin luona jossa paljon joutui yö ja ilta aikaan olemaan varuillaan. Oven takana me lapset "nukuttiin" ja toisella puolella saattoi äiti meuhkata ja riehua jonkun miehen kanssa. Äiti vielä kuvitteli että me pystyttäisiin siinä metelissä nukkumaan. Sitten kun äiti illalla lähti baariin, niin lapsena ymmärsi sen että nyt täytyisi yrittää nukahtaa, ennenkuin äiti palaa takaisin, koska sitten emme kukaan saa enää nukuttua ja aamulla pitäisi päästä kouluun. En juuri koskaan onnistunut saamaan unta , vaan makasin valppaana pedissä pitkään yöhön. Kun äiti sitten tuli sieltä, aina tuli myös joku mies, miesystävä ja sitten sai kuunnella huutoa ja väkivaltaa molemmin puolin, ei mitään kunnioitusta meitä lapsia kohtaan. Meitä oli minä alle 15v, pikkusisko ja pikkuveli jotka oli nuorempia. Laitettiin monesti valot päälle koska mitä siinä pystyy nukkumaan. Äiti tuli vaan välillä ovelle käskemään että nukkukaa ja valot pois mutta jatkoi meuhkaamista. Se oli hirveää kuunnella niitä kovia ääniä mitkä lähtee, kun ihmiset nakkelee toisiaan pitkin seiniä ja pelkäät että äiti kuolee. Äiti oli myös itse väkivaltainen miehiä kohtaan ja muutenkin aggressiivinen, huusi. Joskus en jaksanut sitä ja menin rappukäytävään nukkumaan peiton ja tyynyn kanssa, no en saanut siellä koskaan unta ja aamulla sitten ei kyennyt kouluun menemään.. siitä tuli myös huono omatunto koska jätin pienemmät sisarukset yksin, jotka makasivat myös hiljaa hereillä. Ei meillä lapsilla auttanut pyytää rauhaa. En ymmärrä miten äiti pystyi tekemään noin.

Olen nyt itse raskaana ja pian saan ensimmäisen lapseni.
Tajusin että ne harvat kerrat kun puolisoni on yöllä , aivan sama missä, oli se vaikkapa kalassa tai muuta, tekemisellä ei ole väliä. Kehoni menee sellaiseen levottomaan tilaan ennen kuin menen nukkumaan. Sitten kun menenkin petiin, niin syke nousee niin etten saa nukahdettua, joudun hengittämään suu auki eikä sekään auta. Yritän tehdä hengitysharjoituksia ja muuta mutta ei se auta. Tämä johtuu siitä koska tiedän että hän tulee jossain vaiheessa kotiin, mutta en tiedä aikaa ja tuntuu että valppaana vain odotan, vaikka tahtoisin nukkua. En vaan saa itseäni rauhoitettua, vaikka kuinka haluan. Tuntuu inhottavalta että tavallaan minun takia toisella ei ole mukava olla esimerkiksi kesäyönä kalassa pitempään yöhön, koska minä valvon niin pitkään kunnes ovi käy. Juurikin nyt on sellainen tilanne. Taustaa sillä tavalla että traumaterapiassa olen käynyt useamman vuoden, mutta en tästä ongelmasta ole koskaan päässyt yli. Tämä on ollut mulla koko aikuisuuden matkassa.. ei kai auta kuin kärsiä , vai mitä näissä tilanteissa sitten voisi tehdä. Harmittaa koska unirytmi on itselle tärkeä. Mutta vaikuttaa että koska lapsena jatkuvasti olin hätätilassa tällaisessa tilanteessa, reagoin samalla tavalla nyt aikuisena vaikka järki sanoo että kaikki on hyvin ja tuskin herään siihen kolahdukseen kun mies tulee kotiin.. todella turhauttavaa. :(

9

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

Laitan tähän vinkkejä ja linkkejä auttavista tahoista, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä.

- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/

Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. MIELI Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Esimerkiksi MIELI Kriisichat, joka on ma ja to avoinna klo 15-21 sekä ti ja ke klo 15-19.

Tukinetissä on myös paljon keskusteluryhmiä ja ryhmächattejä.

Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

- MIELI Kriisipuhelin

Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

- Kriisikeskukset

Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

Ystävällisin terveisin
      MIELI kriisikeskus/Kata

• Anonyymi

Pystytkö luomaan kotona itsellesi turvallisen tilan tai tunnelman . Radio tai juurikin ne valot.
      Keskittyminen hiljaisen talon tunnelmaan ja positiivisen olotilan hakemiseen. Ajatuksena hyvän olon tunteesta niin ettei menneisyys pääse nujertamaan. Onnistuisiko pelon tunteen sivuuttaminen ?
      Itselläni toimii luoda sellainen ympäristö jollaisessa tunnen hyvää oloa.

• Anonyymi

... Mitä olen terapioiden apuun tutustunut. Vaikuttaa että niissä paneudutaan aivan liikaa menneisyyden vatvomiseen ja ylläpitävät ikäviä tunnetiloja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

... Mitä olen terapioiden apuun tutustunut. Vaikuttaa että niissä paneudutaan aivan liikaa menneisyyden vatvomiseen ja ylläpitävät ikäviä tunnetiloja.

eli sä et ole valmis käsittelee niitä tunteita joita ne tapahtumat herättävät vaan haluat sivuuttaa ne tunteet koska et ole valmis niiden tunteiden kokemiseen ja niiden käsittelyyn,koska ne tuo sen pahan olon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Useinhan ne ongelmat tulevat siitä entisestä ajasta .mutta nykyään on psykologeja jotka tähtäävät nykyiseen ja tulevaisuuteen . Mutta vaikuttaa että koska jäitte pienenä usein yksin ja se tuotti silloin jo ahdistusta vaan yritit vaan pärjäillä .sitä on kun painekattila , ja sitten samankaltainen yksinäisyyden tunne tulee aikuisena ja niin keho tuntee että tämä tunne on ollut ennenkin ja alkaa reagoimaan , ja saa paineet pihalle . Siksi terapeutti haluavaa tietää tarkoin miten olet elänyt ennen ja miten olet sen elämisen kokenut .
        Ihminen on sentään ihmeellinen kapistus kun ajattelee että kovankin stressiin alla osataan toimia , jansitten kun aikaa menee niin. Se stressi tulee jostain esille ja aiheuttaa tuskaa ja sydämmen tykytystä. Raskaana ollessa myös hormoonit aiheuttavat paljon mielen ailahteluja , joten toivon että saat oikean avun ja pääset näistä,ikävistä muistoista irti ja opit käsittelemään näitä tilanteita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

eli sä et ole valmis käsittelee niitä tunteita joita ne tapahtumat herättävät vaan haluat sivuuttaa ne tunteet koska et ole valmis niiden tunteiden kokemiseen ja niiden käsittelyyn,koska ne tuo sen pahan olon.

Itselläni ei ole tarvetta käydä läpi tunteita. Ikäviä juttuja on saattanut joskus tapahtua mutta en elä niissä. Vaatii Ammattilaisesta vankkaa ammattitaitoa ettei sekaisin oleva asiakas löydä uusia syitä pahalle ololleen ja löydä lisäksi uusia traumaattisia kokemuksia.
        Terapiassa käyvillä ihmisillä on taipumus analysoida kaikkea ja kaikkia. Haavoittuva ihminen on helposti manipuloitavissa kunkin ammattiauttajan tarkoitusperiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itselläni ei ole tarvetta käydä läpi tunteita. Ikäviä juttuja on saattanut joskus tapahtua mutta en elä niissä. Vaatii Ammattilaisesta vankkaa ammattitaitoa ettei sekaisin oleva asiakas löydä uusia syitä pahalle ololleen ja löydä lisäksi uusia traumaattisia kokemuksia.
        Terapiassa käyvillä ihmisillä on taipumus analysoida kaikkea ja kaikkia. Haavoittuva ihminen on helposti manipuloitavissa kunkin ammattiauttajan tarkoitusperiin.

Mutta aloittaja elää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta aloittaja elää.

Aloittaja elää mutta täällä ihmiset kommentoivat toiselle henkilölle/kirjoittajalle.

• Anonyymi

Olet varmaan puhunut tästä miehellesi,täytyisi löytää jokin kompromissi.Olet kuitenkin raskaana ja miehesi pitäisi ymmärtää mitä koet kun jäät yöllä yksin.Äidin hyvinvointi on myös vauvankin hyvinvointi.Pyri välttämään stressiä ja jos nyt jäät yksin seuraavan kerran niin elä tässä hetkessä.Voit vaikka mietiskellä että ihanaa saan mennä nukkumaan ja kaikki on hyvin.Olen itse oivaltanut kun on ollut univaikeuksia että uni ei tule pakotettuna vaan että mä saan mennä nukkumaan ja johan alkaa nukuttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      2557
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      229
      1431
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      84
      1277
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      79
      1184
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      39
      1169
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      133
      1075
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      11
      1002
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      116
      900
    9. Kostan sulle vielä sen älyttömän julkisen nöyryytyksen

Onneksi on lentokentällä kavereita... Kosto tulee olemaan muuten korkojen kanssa.
      Ikävä
      27
      851
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      78
      790
    Aihe