https://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisoista/milloin-huolestua/
Amerikkalainen psykoterapeutti Steven Hassan esittelee kirjassaan Combatting cult mind control esimerkkien avulla vaikutusjärjestelmää, jota Hassan kutsuu henkiseksi kontrolliksi (mind control). Jos uskonnollinen yhteisö pyrkii vaikuttamaan jäseniinsä näiden vaikutusjärjestelmien avulla, on syytä huolestua. Tämän vaikutusjärjestelmän ja henkisen kontrollin neljä vaihetta ovat:
1. käytöksen
2. ajattelun
3. tunteiden
4. informaation valvonta
Jokainen elementti vaikuttaa toisiinsa. Jos esimerkiksi pystyt muuttamaan ihmisen käyttäytymistä, hänen ajattelunsa ja tunteensa pyrkivät muuttumaan vastaavasti, koska ihminen pyrkii luontaisesti välttämään tekojensa ja ajatuksiensa välistä ristiriitaa (Hassan 1988, 59-67).
1. Käytöksen valvonta
säätelee yksilön fyysistä todellisuutta ja ympäristöä. Jäsenen tulee esimerkiksi käyttäytyä, pukeutua, syödä, nukkua, suorittaa rituaalit ja tehdä työtä juuri sillä tavoin kuin ryhmä vaatii. Tärkeintä on oppia tottelemaan johtajaa ja yrittää tulla kehittyneempien jäsenten kaltaiseksi. Jos jäsen ei käyttäydy tarpeeksi innostuneesti, johtaja voi syyttää häntä itsekkääksi, syntiseksi tai laiskaksi. Johtaja ei pysty määräämään kenenkään sisäisiä ajatuksia, mutta hän pystyy muuttamaan yksilön käytöstä, jota sitten sydän ja mieli seuraavat.
2. Ajattelun valvonta
ohjaa yksilön sisäistämään yhteisön oppirakennelman, oppimaan uuden tavan käyttää kieltä ja vaimentamaan epäilynsä ajatuksenpysäyttämistekniikoiden avulla. Kunnollisen jäsenen on hallittava ajatuksensa. Totalitaarisissa yhteisöissä oppi on ainoa Totuus, ainoa oikea kartta todellisuudesta. Todellisuuden tapahtumat tulkitaan opin suodattimen läpi. Oppi on yleensä hyvin mustavalkoinen: kaikki hyvyys on ryhmässä ja sen johtajassa. Kaikki pahuus on ulkopuolella. Oppi vastaa kaikkiin ongelmiin ja sopii kaikkiin tilanteisiin. Jäsenen ei tarvitse ajatella koska oppi ajattelee hänen puolestaan.
3. Tunteiden valvonta
käyttää instrumentteinaan syyllistämistä ja pelottelua. Jäsenet voidaan ehdollistaa niin tehokkaasti syyttämään aina itseään, että he ovat vain iloisia, kun johtaja moittii heitä esim. liian tehottomasta varainhankinnasta. Suljetuissa yhteisöissä voidaan määritellä tarkasti, mitkä tunteet ovat hyväksyttyjä: uskollisuus liikkeelle ja johtajalle palkitaan arvonannolla, mutta epäilyt, persoonalliset halut ja tunteet leimataan synniksi ja itsekkyydeksi. Joissakin liikkeissä vaaditaan seksuaalisten ajatustenkin tukahduttamista, mistä syntyvä turhautuneisuus voidaan purkaa esimerkiksi ankaralla työnteolla, toisissa taas seksuaalisiin orgioihin osallistuminen voi olla pakollista. Johtajan tai koko seurakunnan edessä tunnustettuja syntejä ei unohdeta, vaan niitä voidaan käyttää painostukseen tai kiristykseen sitten, kun jäsen ei käyttäydy odotusten mukaan.
4. Informaation valvonta
estää yhteisölle haitallisen informaation pääsyn jäsenien ulottuville. Esimerkiksi ulkopuolisten tiedotusvälineiden seuraamista ei pidetä tarpeellisena tai siihen ei jää aikaa. Kaikki tieto saadaan yhteisön omista julkaisuista, jotka vääristävät informaation yhteisölle edulliseen muotoon. Yhteisö saattaa suositella, että on vältettävä kahdenkeskistä keskustelua yhteisöstä irtaantuneiden kanssa. Johtajat eivät yleensä kerro jäsenille enempää kuin on tarpeen heille määrättyjen tehtävien suorittamiseksi. Oppi on usein jaettu useisiin ”totuuden tasoihin”. Korkeimmille tasoille pääsee vasta kun uskollisuus liikkeelle on varmistunut.
Henkisen kontrollin neljä elementtiä muodostavat toisiinsa vaikuttavan verkoston, jonka avulla pystytään vaikuttamaan voimakkaisiinkin yksilöihin.
Tunnistatko helluntailainen mitään näistä manipulaatiokeinoista seurakunnassasi?
24
133
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Lääkärilehdessä kerrottiin lahkolaismiehestä joka sairasti epilepsiaa ja oli mennyt psykoosiin, mutta ei suostunut käyttämään mitään lääkkeitä koska nautti suurta arvostusta kohtauksiensa ansiosta siinä uskonyhteisössä, mihinkä hän kuului.
- AnonyymiUUSI
Saako kysyä, mihin lahkoon tai lahkoihin tämä on suunnattu ja onko sinulla rohkeutta kertoa
- AnonyymiUUSI
No eikö se selviä otsikosta ja palstan nimestä?
Tosin minun puolestani voi kertoa, jos tunnistaa näitä piirteitä muissakin seurakunnissa, sillä olen varma, että jokainen seurakunta, joka kokee olemassaolonsa sekä rahavirtojen virtaamisen pohjattomaan kassaansa jollain tavalla uhatuksi, ottaa näitä keinoja käyttöönsä enemmän tai vähemmän. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No eikö se selviä otsikosta ja palstan nimestä?
Tosin minun puolestani voi kertoa, jos tunnistaa näitä piirteitä muissakin seurakunnissa, sillä olen varma, että jokainen seurakunta, joka kokee olemassaolonsa sekä rahavirtojen virtaamisen pohjattomaan kassaansa jollain tavalla uhatuksi, ottaa näitä keinoja käyttöönsä enemmän tai vähemmän.Tähän voisi lisätä, että "maan kuningasten" rinnalla istuvien valtiokirkkojen ei tarvitse enää nykyisin käyttää niin paljon manipulointikeinoja (eikä henkistä tai fyysistä väkivaltaa), sillä niiden asema ja rahavirrat ovat nykyisin melko turvattuja muutenkin.
Vuosisatojen aivopesu on tehnyt tehtävänsä.
- AnonyymiUUSI
Helluntailaisuus tuottaa nykyisin eniten uskontojen uhreja.
Helluntailainen mies on perustanut Uskontojen Uhrien auttavan palvelun.- AnonyymiUUSI
Tai voi olla, että joidenkin lahkojen uhrit ovat niin sidoksissa tai peloissaan, etteivät uskalla tai ymmärrä hakea apua. Jos esim koko perhe, suku ja ystävät kuuluu kirkkoon/lahkoon, niin vaatii todella paljon rohkeutta irtautua siitä, jos tulee sen jälkeen hyljätyksi. Se on ihmiselle hyppy täysin tuntemattomaan.
Moni uhri uskookin, että turvallisempi tuttu helvetti kuin tuntematon taivas.
- AnonyymiUUSI
TV7:lla eräs helluntailainen nainen kertoi, että alkoi kokouksissa hokemaan kiihtyvällä tahdilla kolmea keksimäänsä outoa sanaa peräkkäin.
Arvostus kasvoi huomattavasti siinä uskonyhteisössä, mihinkä hän kuului.- AnonyymiUUSI
Niin valetta ja panettelua kuin voi, naurettavia höpöjä!
- AnonyymiUUSI
Näistä asioista ei oikein saisi puhua julkisesti. On tapana käsitellä ongelmat seurakunnan sisällä, joten voitko pyytää ylläpitoa poistamaan tekstisi?
- AnonyymiUUSI
Onpa outo pyyntö...
Uskotko tosiaankin, että seurakuntien johtajisto alkaisi vapaaehtoisesti käsitellä mitään manipulointiongelmia, ellei painetta tulisi ulkoapäin? - AnonyymiUUSI
Helluntaiseurakunta on julkinen laitos, jonka asioita saa lain mukaan käsitellä julkisesti. Helluntaiseurakuntien jäsenet kuuluvat suomalaiseen yhteiskuntaan, eivät ole jonkin "seurakunnan" omaisuutta, vankeja.
Tuohan on vuosikymmeniä ollut hell.srk:ien käytäntö, salata ongelmat ja rikokset ja muka käsitellä niitä srk:ssa. Rikosuhrin sielunpelastukseen vedoten vaaditte anteeksiannot törkeillekin teoillenne. Ette te mitään käsittele, vaan salaatte, "lakaisette mattojen alle".
- AnonyymiUUSI
Keniassa lahkopastori määräsi seurakuntalaiset paastoamaan, koska heidät piti kohta temmata taivaaseen.
Lehtitietojen mukaan 300 ruumista on löydetty ja 400 vielä etsitään.- AnonyymiUUSI
Lahkopastori.... tunnetko mitään muita sanoja kuin lahkositäjatätä !
Kysehän on täysin sekopäisestä joukosta jossa ei mitään tervettä oppia ole olemassakaan.
Pitää olla järkeä vailla että tuollaista sekopäähullutusta kuuntelee minuuttia jossa siinäkin liikaa kaikki.
- AnonyymiUUSI
Aloitus on täyttä ropaskaa, mitään neljästä en tunnista enkä ole minkään vaikutuksen alla, ihan ihmejorina koko aihe !
- AnonyymiUUSI
No miten olisi käytöksen valvonta?
"1. Käytöksen valvonta
säätelee yksilön fyysistä todellisuutta ja ympäristöä. Jäsenen tulee esimerkiksi käyttäytyä, pukeutua, syödä, nukkua, suorittaa rituaalit ja tehdä työtä juuri sillä tavoin kuin ryhmä vaatii. Tärkeintä on oppia tottelemaan johtajaa ja yrittää tulla kehittyneempien jäsenten kaltaiseksi."
Esim tosihelluntalainen puhuu kielillä ja kaatuilee Hengen vaikutuksesta, vaikka Raamatussa sanotaan "eiväthän kaikki puhu kielillä" 1. Kor. 12:30. - AnonyymiUUSI
No entäpä seuraava kohta?
"2. Ajattelun valvonta
ohjaa yksilön sisäistämään yhteisön oppirakennelman, oppimaan uuden tavan käyttää kieltä ja vaimentamaan epäilynsä ajatuksenpysäyttämistekniikoiden avulla. Kunnollisen jäsenen on hallittava ajatuksensa. Totalitaarisissa yhteisöissä oppi on ainoa Totuus, ainoa oikea kartta todellisuudesta. Todellisuuden tapahtumat tulkitaan opin suodattimen läpi. Oppi on yleensä hyvin mustavalkoinen: kaikki hyvyys on ryhmässä ja sen johtajassa. Kaikki pahuus on ulkopuolella. Oppi vastaa kaikkiin ongelmiin ja sopii kaikkiin tilanteisiin. Jäsenen ei tarvitse ajatella koska oppi ajattelee hänen puolestaan."
Ateistitkin siis itkevät viattomien lasten puolesta, joita murhataan ilman mitään säälin tunnetta, mutta hurskaat kristityt "Jeesuksen seuraajat" siunaavat murhaajia ja oikeuttavat heidän raakalaisuutensa, koska he ovat "Jumalan silmäteriä".
Tämä siitä huolimatta, että tämä "Jumalan silmäterä" murhasi myös oman sekä kristittyjen Messiaan Jeesuksen, jota nämä kristityt väittävät seuraavansa sekä kristittyjen Raamatussa UTssa tätä "Jumalan silmäterää" nimitetään Haagariksi.
Lisäksi kristittyjen "esikuva" eli Jeesus, jota he väittävät muka seuraavansa, samaistuu kaikkiin kärsiviin, erityisesti lapsiin.
Matt.25
41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
- AnonyymiUUSI
Yllättävän hyvä avaus. Kiitos!
Arvelen että mainittuja manipulaation keinoja käytetään tiedostamattakin. Ne kulkevat väistämättä mukana lahkon toiminnassa.
Kun uusia jäseniä nousee vaikuttajien paikalle, he toimivat samoin kuin muut ennen heitä. Ja rivijäsenet, joita hallitaan metodeilla, osallistuvat itsekin manipulointiin toinen toistaan valvoen.
Järjestelmä itsessään on mätä ja paha. Se ei voi parantua, koska siihen pyrittäessä vaarantuisi sen olemassaolo. Ajattele sitä jos vaikka 80 % jäsenistä ja johtajista heräisi unestaan ja näkisi totuuuden! Mitä siitä seuraisi!?
Niin - väitän monien olevan mukana manipulaatiossa tietämättään ja ymmärtämättä sitä. - AnonyymiUUSI
No tätähän helluntailaiset harjoittavat tälläkin foorumilla! Kaikki heille "seurakunnissaan" ja Iso Kirjassa opetettua ja koulutettua.
Olepa täällä toisinajattelija, esim. luterilainen, niin mind control kaikilla neljällä kohdin käynnistyy.
Avaussana esitetty.- AnonyymiUUSI
Tai puhu rauhan puolesta, niin olet "Pietarin trolli".
Kyllä jenkki-vapaamuurarit asiansa osaavat. - AnonyymiUUSI
Luterilaisessa "Jumalan valtionseurakunnassa" ei enää tarvita niin vahvaa mind controllia, sillä suurin osa kansasta on kuulunut siihen jo vuosisatoja ja on jo perin pohjin aivopestyjä...niin aivopestyjä, että jopa jotkut ateistitkin haluavat kuulua siihen.
Mutta mennäänpä kirkon syntyhetkiin, niin mind controllin lisäksi käytettiin myös ruumiillista väkivaltaa ja ihmisiä murhattiin, jos eivät suostuneet taipumaan ainoan oikeaoppisen kirkon mind controlliin.
Nykyään kaikki Jumalan valtionseurakuntalaiset saavat käyttäytyä vaikkapa kuin siat pellossa eli ihan miten lystäävät! Esim paatunut ja katumaton murhamieskin voi kuulua tähän seurakuntaan, sillä sen olemassaolo ei ainakaan toistaiseksi ole uhattuna ja rahaakin virtaa kassaan riittävästi elättääkseen lihavan paskaa jauhavan papiston. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Luterilaisessa "Jumalan valtionseurakunnassa" ei enää tarvita niin vahvaa mind controllia, sillä suurin osa kansasta on kuulunut siihen jo vuosisatoja ja on jo perin pohjin aivopestyjä...niin aivopestyjä, että jopa jotkut ateistitkin haluavat kuulua siihen.
Mutta mennäänpä kirkon syntyhetkiin, niin mind controllin lisäksi käytettiin myös ruumiillista väkivaltaa ja ihmisiä murhattiin, jos eivät suostuneet taipumaan ainoan oikeaoppisen kirkon mind controlliin.
Nykyään kaikki Jumalan valtionseurakuntalaiset saavat käyttäytyä vaikkapa kuin siat pellossa eli ihan miten lystäävät! Esim paatunut ja katumaton murhamieskin voi kuulua tähän seurakuntaan, sillä sen olemassaolo ei ainakaan toistaiseksi ole uhattuna ja rahaakin virtaa kassaan riittävästi elättääkseen lihavan paskaa jauhavan papiston.Parhami ja Olseni oli niitä miehiä, joiden touhuista ei voi lasten kuullen edes puhua.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nykyään kaikki Jumalan valtionseurakuntalaiset saavat käyttäytyä vaikkapa kuin siat pellossa eli ihan miten lystäävät! Esim paatunut ja katumaton murhamieskin voi kuulua tähän seurakuntaan, sillä sen olemassaolo ei ainakaan toistaiseksi ole uhattuna ja rahaakin virtaa kassaan riittävästi elättääkseen lihavan paskaa jauhavan papiston.Heh. Heitin avaussanan "luterilainen" ja mind control alkoi heti!
Hän hyökkää jopa ev.l.kirkossa vallitsevaa vapautta vastaan, "saada käyttäytyä kuin siat pellossa" ja syyttää siitä, ettei tässä ole mind controlia, eli kirkko ei puutu tähän yksilön omantunnonvapauteen!
Edellä koko helluntailainen mind control-vuodatus. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Heh. Heitin avaussanan "luterilainen" ja mind control alkoi heti!
Hän hyökkää jopa ev.l.kirkossa vallitsevaa vapautta vastaan, "saada käyttäytyä kuin siat pellossa" ja syyttää siitä, ettei tässä ole mind controlia, eli kirkko ei puutu tähän yksilön omantunnonvapauteen!
Edellä koko helluntailainen mind control-vuodatus.Kun Poika tekee teidät vapaaksi, niin tulelle todella vapaiksi.
Helluntailaisuus on ihmisen sitomista uskonjengin jäseneksi jengikulttuurin sääntöjen mukaisesti. Ensin vaaditaan paha laittomuuden teko, anabaptistinen uudestikaste, lahkokaste, jolla häpäistäään Isä, Poika ja Pyhä Henki, jonka nimeen on lapsena kastettu kritistyksi.
- AnonyymiUUSI
Vastustan Suomen liittämistä NATO:oon ilman laillisia kansanvaaleja ja Suomen itsenäisyyden luovuttamista USA:n hallintaan.
Kannatan hyvien rauhansuhteiden lujittamista yhdessä Venäjän kanssa.
USA ja NATO pois Suomesta! Rauha, rauha!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 948321
- 403982
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021926- 241420
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html361341Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,331153Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121100Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53867Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31842Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29807