Ajatellaan Pohjois-koreaa. Koreassa ihmiset elävät absoluuttisen vinoutuneessa yhteiskunnassa. Vapaudet on minimaaliset, tieto on lähinnä propagandaa ja yhteiskunta perustuu yhden perheen palvontaan.
Nämä ihmiset tiedä muusta koska ovat kasvaneet ja harmillisesti jopa sopeutuneet täysin vinoutuneeseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin.
Pointtina ja aasinsiltana on, että kun ihmiset kasvavat vinoutuneiden asenteiden ja arvojen parissa, he eivät enää välttämättä edes ymmärrä miten vinossa heidän arvonsa ja kulttuurinsa ovatkaan.
Kun jollakin alueella kieroilu, valehtelu, epäluotettavuus ovat osa arkea, sitä opitaan pitämään normaalina ja siihen jopa sopeudutaan. Tällaisiin piirteisiin ei tulisi koskaan sopeutua. Niitä tulisi vastustaa.
Jos enemmistö alueen ihmisistä toimii heikolla moraalilla, vaatii ihmiseltä voimakasta identiteettiä toimia itse eri tavalla moraalia noudattaen. Huonoilla tavoilla on tapana tarttua.
Karjalassa olen paikallisia haastatellut monasti epäluotettavuudesta ja kaikki ovat kertoneet, että mitään ei voi sanoa koska asiat leviävät heti. Eräskin sanoi että ei hänkään voi ystävilleen kertoa asiotaan koska asiat leviävät heti. Omakohtainen kokemus on, että se mitä sanot jollekin on välittömästi levitetty eteenpäin. Tästä oppineena vältän alkuperäisasukkaiden seuraa alueella.
Toisin sanoen, epäluotettavuus on otettu osaksi arkea ja on sopeuduttu siihen vaikka se on vääryyttä ja kaikki toimivat yhteisöt perustuu ihmisten luotettavuuteen. Elämää pyöritetään Karjalassa siis täysin vinoutuneilla malleilla joka vahingoittaa aina uutta sukupolvea. Ihmissuhteiden ja esimerkiksi työasoissa kumppanuuksien tulee perustua luotettavuuteen.
Massan mukana meneminen on laajemminkin iso ongelma. Massat ovat vain harvoin oikeassa. Historia jo itsessään todistaa tämän. Totuudenpuhujilla ei ole majasijaa ja he harvoin ovat suosiossa. Tosin totuutta rakastavat eivät suosiota kaipaakkaan. Totuus on itseisarvo.
Kukaan ei voi mitään sille millaiseen kulttuuriin syntyy mutta jokainen voi valita kuunteleeko omaatuntoa vai ei.Se on yksi tärkeämpiä asiota.
Kun arjen väärät mallit hyväksytään normeiksi
6
106
Vastaukset
- Anonyymi
Alueella jopa testataan ihmistä että onko hän samanlainen kuin useimmat. Jos ei ole kade niin siitä ei pidetä. Tällainen ryhmädynamiikka on vinoutunut kun vääristä arvoista tehdään normeja.
- Anonyymi
Ei minun mielestäni siitä kiinni, enemmän siitä että jos olet tyytyväinen itseesi ja elämääsi niin pommituksen kohteena olet. Kummallinen piirre tuo kateus, jos on ansaittua omaisuutta tai mainetta niin se halutaan tuhota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minun mielestäni siitä kiinni, enemmän siitä että jos olet tyytyväinen itseesi ja elämääsi niin pommituksen kohteena olet. Kummallinen piirre tuo kateus, jos on ansaittua omaisuutta tai mainetta niin se halutaan tuhota.
Tuo mitä kuvailit on kääntäen sama mitä totesin että testataan jopa että onko samanlainen. Eli jos on erilainen itä-suomessa eli vaikka tyytyväinen itseensä niin on pommituksen kohteena. Muuallakin on kateutta mutta itä-suomessa sekin on venäläistä laadultaan eli pyritään tuhoamaan ihmsieltä onnea tai jopa ihminen itse. Täysin narsistista kateutta.
Yhtä kaikki, täysin sairasta toimintaa. Itsetunto jäänyt kehittymättä itä-suomessa hyvin monilta. Se selittää tuollaisen primitiivisen tuhoamisvimman ja kateuden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo mitä kuvailit on kääntäen sama mitä totesin että testataan jopa että onko samanlainen. Eli jos on erilainen itä-suomessa eli vaikka tyytyväinen itseensä niin on pommituksen kohteena. Muuallakin on kateutta mutta itä-suomessa sekin on venäläistä laadultaan eli pyritään tuhoamaan ihmsieltä onnea tai jopa ihminen itse. Täysin narsistista kateutta.
Yhtä kaikki, täysin sairasta toimintaa. Itsetunto jäänyt kehittymättä itä-suomessa hyvin monilta. Se selittää tuollaisen primitiivisen tuhoamisvimman ja kateuden.Tavat ei ole venäläisiä vaan savolaisia.
- Anonyymi
Talo elää tavallaan, valittaja vinkuu ajallaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803