Jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut (Gal. 2:21 KR 38)

Anonyymi-ap

Apostoli Paavali joutui kerran julkisesti oikaisemaan apostoli Pietaria, sillä Paavali oli nähnyt, ettei Pietari elänyt kristittyjen keskuudessa evankeliumin mukaisella tavalla. Tästä tilanteessa voimme lukea Gal. 2. luvun jakeesta 11 alkaen.  Asia oli tällainen: Antiokian kaupungissa Paavali ja Barnabas olivat opettaneet Kristuksen evankeliumia pakanoille.

Pakanatkin uskoivat Kristukseen – ja niin Jumala vanhurskautti heidät ilman juutalaista lakia ja lain mukaisia töitä. Nämä pakanuudesta kristinuskoon kääntyneet eivät siis tarvinneet enää ympärileikkausta eivätkä Mooseksen lakia, koska he olivat jo uskosta vanhurskautettuja kristittyjä. Kristus oli heidän vanhurskautensa.

Tämä koskee meitäkin. Kristus on meidänkin vanhurskautemme. Omalla ansiollaan hän tekee meidät vanhurskaiksi Jumalan edessä ilman meidän tekemiä lain töitä, yksin uskon kautta, ja hän myös itse on meidän ainoa lakimme kantaaksemme Jumalalle hedelmää.

Näin olivat Antiokian pakanat, yksinomaan uskon kautta Kristukseen, ilman lakia ja ilman töitä, tulleet Jumalan vanhurskauteen ja Hengen elämään.  Kun Pietari tuli heitä tervehtimään, niin hän suhtautui pakanuudesta luopuneisiin samalla tavalla kuin muihin kristittyihin. Hän eli, söi ja joi  vapaasti näiden uusien uskovien kanssa, vaikka juutalaisen ei ollut lupa syödä pakanoiden kanssa eikä heillä muutenkaan ollut lupa pitää mitään yhteyttä pakanoihin.

Näin Pietari eli ja toimi, sillä Kristus oli puhdistanut nuo pakanat omalla verellään ja tästä syystä Pietari piti heitä veljinään ja sisarinaan.  Pietari teki aivan oikein. Mutta sitten hän alkoi käyttäytyä aivan toisella tavalla uskovia antiokialaisia kohtaan. Siitä Paavali halusi julkisesti ja kaikkien kuullen  oikaista Pietaria.

Pietarille kävi Antiokiassa niin kuin hänelle oli käynyt Jerusalemissa ylimmäisen papin pihalla, kun Jeesusta kuulustetiin. Siellä ylimmäisen papin pihalla, juutalaisten seurassa, Pietari kielsi Kristuksen, koska hän pelkäsi juutalaisia.  

Juuri näin hän teki myös Antiokiassa, kun  kaupunkiin tuli Jerusalemista juutalaiskristittyjä. Raamattu kertoo: ”Sillä ennen kuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän (Pietari) syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja, ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin” (Gal. 2:12-13).

Paavali jäi yksin, koska hän ei Pietarin ja Barnabaan ja muiden tavoin luopunut pakanataustaisista uskovista eikä hän siirtynyt Jerusalemista tulleiden juutalaiskristittyjen puolelle.  Mutta yksinäisenäkin Paavali nousi ja puhui rohkeasti pyhää Pietaria vastaan ja nuhteli tätä julkisesti,  kaikkien kuullen, siitä, ettei hän nyt elänyt yksinomaan evankeliumin mukaan.  

Mutta sinä lukijani voit ajatella: ”Mitäpä tuo niin paljon merkitsi, kenen kanssa Pietari söi? Tarvitsiko Paavalin nyt noin suurta asiaa tuosta tehdä?  

jatkuu...

52

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ... jatkoa

      Vaan katsopa vähän tarkemmin niin näet, miten suuresta asiasta tässä oli kysymys. Pietarin ja Barnabaan ja muiden käytöksen muutoksessa oli kysymys siitä, kelpaako syntinen Jumalalle yksin uskon kautta Kristukseen vai täytyykö ihmisellä olla myös lain töitä uskonsa lisäksi kelvatakseen Jumalan edessä.  

      Aluksi Pietari tosin tunnusti antiokialaisten pakanoiden uskon riittäväksi ja heitä vanhurskauttavaksi. Hän seurusteli heidän kanssaan ymmärtäen, että he olivat saaneet Jumalalta samanlaisen armon  kuin hän itse oli saanut.  

      Mutta kun juutalaiskristittyjä tuli Jaakobin luota Antiokiaan, alkoi Pietari pelätä heitä eikä hän uskaltanut enää olla pakanakristittyjen seurassa kuten hän oli siihen asti ollut. Pietari erottautui heistä niin kuin joistakin saastaisista ja hän oleskeli ainoastaan juutalaiskristittyjen kanssa. Ja samoin tekivät monet muut.

      Samalla kun Pietari ja muut erottautuivat pakanakristityistä, he myös tuomitsivat näiden pakanakristittyjen uskon vääräksi tai riittämättömäksi. Antiokialaiset kristityt olivatkin jälleen pakanoita, joista juutalaisten piti pysyä erossa.  Tästä Pietarin ja muiden käytös kertoo. Pietari ja hänen mukanaan muut ikään kuin sanoivat pakanakristityille: Te luulette pelkällä uskollanne, ilman lain töitä, kelpaavanne Jumalalle. Mutta eipä niin ole.

      Te olette vielä saastaisia pakanoita, vaikka uskottekin Kristukseen, ja sen tähden me erottaudumme teistä niin kuin saastaisista erottaudutaan. Me syömme ja oleskelemme vain näiden kristittyjen kanssa, jotka sekä uskovat Kristukseen että noudattavat Mooseksen lakia ja sillä tavalla ovat oikeasti vanhurskaita.  

      Tästä nyt näet, miten suuresta asiasta oli kysymys: Pietari ja muut eivät eläneet enää evankeliumin opetuksen mukaisesti, vaan käytöksellään hän ja häntä seuranneet sekoittivat lain ja evankeliumin, uskon ja työt niin, että heidän opetuksestaan tuli tämän kaltainen: Vanhurskaaksi tullaan lailla ja evankeliumilla yhdessä.  

      Tämä on Kristuksen evankeliumin raiskaamista. Puhdas evankeliumi opettaa, että meillä yksin uskon kautta on armollinen Jumala ja syntinen tulee vanhurskaaksi pelkästään uskomalla Kristukseen ilman, että hän tekee sen lisäksi mitään.

      Tämä evankeliumi tulee pilatuksi aina sinä hetkenä kun uskon rinnalla vaaditaan myös lain töitä vanhurskauttamista varten.  Suurin syy siihen, että Hengen elämä heikentyy uskovissa sieluissa meidän aikanamme on mielestäni se, että kiusauksen aikana harvat säilyvät uskon yksinkertaisuudessa. Salaa monet alkavat ajatella, että uskon lisäksi varmaan tarvitaan lain töitä, jotta kelpaisi Jumalalle.

      Koettele itseäsi, sillä tämä villitys kätkeytyy usein kauniin suojan alle ja salaa syö sinulta uskon rohkeuden ja oikean Hengen elämän. Ja juuri tähän villitykseen kaikki evankeliumin väärentäjät koko ajan ahkerasti yllyttävät sinua. Itse sielunvihollinenkin teroittaa lakkaamatta, kuinka
      välttämätöntä sinulle ovat uskon teot.

      Tällaiseen opetukseen sydämesi helposti yhtyy ja sielunvihollinen saa voiton. Muista tämä: Jos vanhurskaus (edes vähäisessä määrin) tulee laista, niin Kristus on turhaan kuollut.  

      Lähde:
      [ Otteita Fredrik G. Hedbergin (1811
      1893)  vuosina 1858-1860 julkaisemasta
      suomenkielisestä lehdestä Kristillisiä sanomia. Otteet kielellisesti uudistettu vanhasta fraktuuratekstistä (POM).]

      s-seutulainen

      • Anonyymi

        Sama Paavali, joka kirjoitti vanhurskautuksesta uskon kautta roomalaiskirjeen 3. ja 4. luvussa, kirjoitti SAMASSA KIRJEESSÄ Kristuksesta ja Aadamista näin:

        Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu KAIKILLE IHMISILLE ELÄMÄN VANHURSKAUTTAMISEKSI; sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta MONET (eli kaikki) ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet (eli kaikki) TULEVAT VANHURSKAIKSI.

        Kysymys kuuluukin: luenko Paavalin roomalaiskirjeestä ainoastaan 3. ja 4. luvun ja viskaan 5. luvun roskakoriin eli hävitänkö OMAAN USKOONI PERUSTUVALLA vanhurskautusopillani Paavalin kaikkienvanhurskauttamisopin, joka perustuu yksinomaan Kristuksen vanhurskaaseen tekoon ja kuuliaisuuteen? Toiminko TÄSSÄ KOHTAA tismalleen samalla tavoin kuin sovituksen sanan kohdalla, jossa häivytän hevon kuuseen sen tosiasian, että Jumala sovitti konkreettisesti koko maailman ITSENSÄ KANSSA antaen kaikki synnit anateeksi?

        Ja jatkanko samaa turmelemisen ja häivyttämisen taktiikkaa kolossalaiskirjeen 1. luvun lunastussanoman kohdalla?


    • Anonyymi

      Tämä on helluntailaisutta käsittele palsta. Luterilaiusuus ei kuulu palstalle, vaan luterilaisuutta varten on toinen osio.
      MAHTUUKO PAATUNEESEEN MIELEESI JA PAHUUTTA JA HÄIJYYTTÄ ÄÄRIÄÄN MYÖTEN TÄYNNÄ OLEVAAN SYDÄMEEESI, S-SEUTULAINEN!

      • Anonyymi

        Käsittele sitten helluntailaisuutta, tee siitä aloitus ja kerro mitä sinulla on siitä sanottavana.
        Mitä tahdot kertoa helluntailaisuudesta tai jostakin muusta "-laisuudesta" tai "-läisyydestä"?
        Vai haluaisitko ehkä julistaa evankeliumia edestämme kärsineestä, kuolleesta ja ylösnousseesta Jeesuksesta Kristuksesta!?

        s-seutulainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittele sitten helluntailaisuutta, tee siitä aloitus ja kerro mitä sinulla on siitä sanottavana.
        Mitä tahdot kertoa helluntailaisuudesta tai jostakin muusta "-laisuudesta" tai "-läisyydestä"?
        Vai haluaisitko ehkä julistaa evankeliumia edestämme kärsineestä, kuolleesta ja ylösnousseesta Jeesuksesta Kristuksesta!?

        s-seutulainen

        s-seutulainen, sinä jumalaton et julista evankeliumia, vaan luterilaista saastaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        s-seutulainen, sinä jumalaton et julista evankeliumia, vaan luterilaista saastaa!

        En ole koskaan enkä missään törmännyt vastaavanlaisiin henkisesti vaippaikäisiin aikuistaaperoihin kuin esim. sinunlaisesi helluntailaisia haukkuvat, omalle idiotismilleen sokeat hengelliset jalkapallohuligaanit. On kuin lauma kiljua riipineitä teinejä olisi päässyt riehumaan jonnekin aikuisten tilaisuuteen.


    • Anonyymi

      Se, mitä Paavali kirjoittaa vanhurskautuksesta, on alisteista sille, mitä hän kirjoittaa sovituksesta. Sovitukseen näet SISÄLTYY syntien anteeksiantamus, vaikka esim. Usko Toivonen muuta väittääkin. Jumala antoi jo koko maailman syntivelan anteeksi Golgatan ristillä. Jumala OTTI POIS koko maailman synnin Golgatalla.

      Kohdassa 2 Kor. 5:19 Paavali EI kirjoita:

      "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa, jminkä nojalla Hän VANHURSKAUTTAA NE, JOTKA USKOVAT JEESUKSEEN."

      Tämä on esim. Usko Toivosen tulkinta, jos hän olisi avoin ja rehellinen. Tätä hän tarkoittaa pitkillä ja polveilevilla sitaateillaan ja selostuksillaan, joiden aikana hän loikkii kenguruna pitkin Uutta testamenttia.

      Paavali kirjoittaa sen sijaan täysin yksiselitteisesti:

      "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa EIKÄ LUKENUT HEILLE HEIDÄN RIKKOMUKSIAAN."

      Usko Toivosen tulkinta tuosta "ei lukenut heille" -kohdasta - jos hän olisi avoin eikä kiertelisi - on se, että Jumala ei tosiasiassa antanut Jeesuksen kuolemassa ainuttakaan syntiä anteeksi vaan ripustaa yksilöihmisten synnit johonkin hieman sivummalle mutta pitää ne mielessään ja antaa niitä anteeksi YKSILÖITTÄIN vasta siitten, kun kun joku ymmärtää uskoa Jeesukseen.

      Eli Jeesuksen kuolemalla ei KUOLINHETKELLÄ ollut Jumalaan minkäänlaista konkreettista vaikutusta. Jumalaan vaikuttaa KONKREETTISESTI ainoastaan ihmisen USKO. Jumala arvostaa ihmisen USKOA paljon konkreettisemmin kuin Poikansa kuolemaa.

      Siksi sinä ja Usko T. olette niiin ihastuneita nimenomaan niihin Raamautn kohtiin, joissa korostetan ihmisen uskoa. Eikä niissä mitään väärää olekaan, kunhan a settaa ne SOVITUKSEN ja LUNASTUKSEN ASIAYHTEYTEEN, mitä te ette tee.

      Sovitus ja lunastus kun ovat ne kaksi Uuden testamentin sanaa, jotka merkitykseltään selkeitä ja MUODOSTAVAT ASIAYHTEYDEN ITSESSÄÄN JA ITSENÄÄN ja joita ei saa samentaa eikä latistaa itse keksityllä asiayhteysjorinalla, joka perustuu siihen, että sanalle "sovittaa" ei ole lupa antaa merkitystä jakeissa 2 Kor. 5:18 ja 19. Tuo sana saa merkityksen vasta jakeessa 20 - vasta jakeen 20 yhteydessä se tarkoittaa JOTAIN. Tämä katala väistöliike saa aikaan sen, että VIITEEN VUOTEEN KUMPIKAAN TEISTÄ EI OLE KYENNYT VASTAAMAAN, mitä jae 2 Kor. 5:19 tarkoittaa.

      Mikäään ei ole niin huvittavaa ja falskia ja kieroa kuin se teidän vakiovastauksenne: "Se tarkoittaa sitä, mitä siinä lukee." Eikä pelkurimaista - jos jotakin ei ymmärrä, oolisi kohtuullaista myöntää tämä ymmärtämäättömyytensä. Mutta kun ei.

      Omasta opista on tullut niin rakas, että sovituksen sana on häivytettävä taustalle ja vanhurskautus-oppi on nostettava ylimmäispapillisesti kunniapaikalle.

      Saatte molemmat kaksisataaa euroa, jos jompikumpi tai molemmat kykenee antamaan vastauksen kysymykseen: "Mitä verbi ''sovittaa itsensä kanssa' tarkoittaa?"

    • Anonyymi

      Luterilaiset eivät julista sovituksen Sanaa, vaan beidän oppinsa perusta on kirkon viranhaltijan suorittamat sakramentit! usko toivonen ja s-seutulainen ovat kumpikin tyhijä kaivoa,

    • Anonyymi

      1Tim.2:5-7 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus, joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa, ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.

      • Anonyymi

        Paavali oli kristillisen valheen isä. Siksi pitää lukea muutakin kuin Paavalin kirjeitä.

        Room. 3:7

        Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?


    • Anonyymi

      Jumalan lait on ikuisia. Vanhurskaus liittyy Jumalan käksyjen tottelemiseen.


      Jaak. 2:25

      Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä.

      Matt. 5:18

      Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]

      Paavali oli murhamies ja yritti erilaisilla valheilla kumota lakien merkityksen.

      • Anonyymi

        Paavali oli kuuluisa valheveikko. Siksi ne opit miellyttää monia.

        Ensimmäinen Jesuiitta. Tarkoitus pyhittää keinot.

        Room. 3:7

        Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?


      • Anonyymi

        En ole koskaan enkä missään törmännyt vastaavanlaisiin henkisesti vaippaikäisiin aikuistaaperoihin kuin Mooseksen lakia palvovat ja/tai Paavalia haukkuvat, omalle kasvamattomuudelleen sokeat hengelliset häiriköt. On kuin lauma villintyneitä varhaisteinejä olisi päässyt riehumaan jonnekin aikuisten tilaisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan enkä missään törmännyt vastaavanlaisiin henkisesti vaippaikäisiin aikuistaaperoihin kuin Mooseksen lakia palvovat ja/tai Paavalia haukkuvat, omalle kasvamattomuudelleen sokeat hengelliset häiriköt. On kuin lauma villintyneitä varhaisteinejä olisi päässyt riehumaan jonnekin aikuisten tilaisuuteen.

        Ei Moosen lakia säätänyt. Jumala on lakien säätäjä.


    • Anonyymi

      Jos Ananiaan ja Safiiran murhaa olisi tutkittu, niin kyllä Paavali kokeneena murhamiehenä olisi ollut pääepäilty siihen tekoon.

      1. Kor. 9:26

      Minä en siis juokse päämäärättömästi enkä nyrkkeillessäni huido ilmaan.

      Fil. 3:4

      vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,

    • Anonyymi

      Paavali pitää Jeesuksen Golgatan uhria pyhänä. Pyhä tarkoittaa kaikesta muusta erotettua.

      Koska Jeesus piti itseään eikä suinkaan opetuslastensa uskoa Tienä, Totuutena ja Elämänä, meidän on ajateltava samoin.

      Älkäämme pitäkö OMAA USKOAMME Tienä, Totuutena ja Elämänä.

      Emme saa kääntää asetelmaa nurinkuriseksi: älkäämme kuvitelko, että MEIDÄN uskomme olisi Jumalan silmissä pyhempi kuin Hänen Poikansa ristinkuolema.

      Uskokaamme ja luottakaamme siihen, että Jumala paitsi antoi maailman syntivelan anteeksi MYÖS SAMALLA SOI TUON ANTEEKSIANTAMUKSEN LAHJAN MAAILMALLE Jeesuksen kuolemassa, koska piti Poikansa kuolemaa niin suuressa arvossa. Sitähän "sovitti maailman ITSENSÄ KANSSA" tarkoittaa. Paavali EI kirjoita: "sovitti OMALTA PUOLELTAAN" vaan "sovitti ITSENSÄ KANSSA".

      Joka tätä sovituksen sanaa alkaa sorkkia, sorkkii evankeliumin YDINTÄ.

    • Anonyymi

      Korintossa Paavali puhui Delfoin oraakkelin kanssa hurmoskielillä sekavia molotuksia.

      1. Kor. 14:19

      Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.
      1. Kor. 14:9

      Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

      Paavali ei ollut Karitsan apostoli.

      Ilm. 21:14

      Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.

      • Anonyymi

        Palvo sinä Moosesta niin paljon kuin jaksat. Muista käydä ympärileikkauttamassa itsesi.


    • Anonyymi

      Miten Paavali liittyy Ananiaksen ja Safiiran kuolemaan?????

    • Anonyymi

      Totta on että pakanat saivat Hengen armolahjat ja ihmetekoja ilman ympärileikkausta. Mutta ei tuo juutalaisillakaan liittynyt mitenkään ympärileikkaukseen vaan Jumalaan panostuksen suuruuteen. Vaatimus ympärileikkauksesta ja laista olisi johtanut Leevin heimon johtoasemaan kuin automaattisesti ilman että Pyhä Henki olisi saanut valita omia suosikkejaan.

      Lain hylkääminen oli Leevin heimon johtoaseman hylkäämistä. Joka tehtiin tietoisesti.

      Lain noudattaminen on vanhurskasta mutta tuo vanhurskaus ei hyväksynyt pahoja seuraansa kun taas Kristus oli pahojen puolella. Ja tuli kutsumaan pahoja kääntymykseen.

      OLI PAINAVAT SYYT valita Kristuksen kanta. Ja unohtaa lakivanhurskaus.

    • Anonyymi

      Paavali ei ole evankeliumissa.
      Paavali ei ollut Tooran vaalija.
      Paavali todisteli itse itsestään. (vrt. Jeesukseen, Joh 5)
      Jeesus sanoi Pietarille: "Ruoki karitsani... Ruoki lampaani... Ruoki lampaani." (Joh 21)
      Pietari ryhtyi paimeneksi, ja lampaat söivät sitä leipää, jonka Jeesus oli saanut taivaasta isältä.


      Joh 5:31 Jos annan todistuksen itse itsestäni, todistukseni ei ole pätevä.
      Joh 5:32 Toinen se toimii todistajanani...
      ...
      Joh 5:36 Mutta on minulla suurempikin todistus kuin Johanneksen antama:
      sillä ne teot, jotka isä on antanut minulle saatettavaksi päätökseen,
      ne samaiset teot, joita minä teen, todistavat minusta, että (juuri taivaan) isä on minut lähettänyt.
      ...
      Joh 5:45 Älkää ajatelko, että minä esitän syytökseni teitä kohtaan isälle:
      Yksi teitä syyttää, nimittäin Mooses, johon tukeudutte.
      Joh 5:46 Jos olisitte uskoneet Moosesta, olisitte uskoneet minua: sillä hän kirjoitti minusta.
      Joh 5:47 Mutta jos ette nyt usko hänen kirjoituksiinsa, kuinka uskoisitte minun sanojani?
      ...
      Joh 8:39 Jos olisitte Abrahamin siementä, tekisitte Abrahamin tekoja.


      Paavalin kirjeet kertovat Rooman uskonnosta.

      • Anonyymi

        Palvo Moosesta aivan rauhassa, kukaan ei ole estämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palvo Moosesta aivan rauhassa, kukaan ei ole estämässä.

        Ei Moosen lakeja säätänyt. Lait on Jumalasta, eikä niitä ole peruttu.

        Matt. 5:18

        Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]

        Jeesusta meidän on uskominen, eikä mitään Tarsolaisia murhamiehiä, Rooman Mafian jäsentä.


    • Anonyymi

      Paavali oli murhamies ja tiesi, että murhamiehet eivät peri Jumalan valtakunttaa.

      Siksi yritti kaikella valheen voimalla tehdä Jumalan lait mitättömiksi.

      • Anonyymi

        Paavali ei kaihtanut valehtelemista, eikä pitänyt sitä edes syntinä.

        Room. 3:7

        Sillä jos Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?

        On arvioitu, että Paavalin kirjeistä 80 % on ihan kelvollista opetusta, mutta sinne sekaan on laitettu 20 % valheita.

        Siksi kaikki Paavalin opetukset tulee verrata Jeesuksen ja hänen kanssaan kulkeneiden oikeiden apostolien opetukseen.


      • Anonyymi

        1. Joh. 3:15

        Jokainen, joka vihaa veljeään, on murhaaja, ja te tiedätte, ettei iankaikkinen elämä voi pysyä yhdessäkään murhaajassa.


    • Anonyymi

      Niin jos vihaa Paavalia, on murhaaja.

      Ei kuitenkaan niin paha kuin jos haluaa tappaa kaikki gazalaiset.

      • Anonyymi

        Factatietoa, Paavali murhasi Stefanoksen ja valehteli tarvittaessa.


      • Anonyymi

        Niin, kuka oli murhaaja, eikö luterilaisten oppi-isät!
        Reformaation isät Martti Luther ja Philip Melanchthon antoivat arvovaltansa ja teologisen tukensa vainoille ja väkivallalle puheillaan ja kirjoituksillaan. Dokumentit osoittavat, että Luther ja Melanchthon antoivat useita jyrkkiä ja väkivallan sallivia lausuntoja uudestikastajista. He eivät pelkästään hyväksyneet ihmisten vainoamista ja heihin kohdistettua fyysistä väkivaltaa, vaan jopa kannustivat vallanpitäjiä siihen sekä maallisin että teologisin perustein.

        Silloinen maallinen hallinto käytti arvovaltaisten kirkonmiesten tuomitsevia puheita ja kirjallisia lausuntoja hyväksi uudestikastajiin kohdistamansa vainon legitiimeinä perusteluina. Keisarikunnassa laadittiin uskonpuhdistajien tukemana laki, joka mahdollisti vainoamisen ”laillisesti”.

        Luther joutui ottamaan kantaa anabaptisteiksi nimitettyjen kristittyjen tappamiseen vuonna 1527. Hän antoi suostumuksensa laille ja kuolemantuomioille, vaikka tapahtumia hänen omien sanojensa mukaan olikin ”kauheaa katsella”.😢😭😭


    • Anonyymi

      Paavalin rienaajat menevät kadotukseen kirjoitti Pietari, joten heidän kirjoituksensa eivät ole minkään arvoisia!

    • Anonyymi

      19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
      20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
      21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
      22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
      23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
      24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
      25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
      26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
      27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
      28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
      29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
      30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
      31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
      ( Room. 3)

      s-seutulainen

      • Anonyymi

        Ymmärräkö, s-seutulainen ei ole sinun uskosta osattoman maailman ilmisen ja syntisen julistaa Jumalan Sanaa!


      • Anonyymi

        Laki koskee kaikkia ihmisiä...älä tapa, älä varasta, älä valehtele...

        Paavali teki murhan ja yritti valheillaan kumota lait.


    • Anonyymi

      12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
      13 eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.
      14 Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.
      15 Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
      16 Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
      ( Hebr. 4)

      s-seutulainen

      • Anonyymi

        Minä olen kaiken olevaisten sielu. Minä olen alku, keskikohta ja loppu kaikelle.
        Minä olen äly viisaissa, minä olen loisto säteilevässä, minä olen voima väkivallattomissa.
        Minä olen tieto, jonka kautta kaikki tunnetaan. Minä olen totuus, jonka kautta kaikki nähdään.

        Minä olen kaikissa olennoissa samanlainen, kenellekään en ole vihollinen enkä ystävä. Mutta ne, jotka palvelevat minua antaumuksella, ovat minussa, ja minä heissä.
        Vaikka pahankin teon tehnyt palvoo minua koko sydämellään, hänet on pidettävä oikeamielisenä, sillä oikeaan suuntaan hän pyrkii nopeasti, ja hän saavuttaa rauhan.

        Se, joka ei kadehdi ketään, on ystävällinen kaikille, vapaa omistushalusta ja minuudesta, tasainen ilossa ja surussa, anteeksiantavainen,
        joka on tyytyväinen, hillitty, vakaa, ja palvelee minua koko sydämellään, hän on minulle rakas.

        (Bhagavad Gītā 10:20–22, 9:29–30, 12:13–15)

        Tässä Krishna, kaikkialla oleva Jumalallinen minuus, on sielun ydin, kaiken lävitse näkevä tietoisuus. Hän ei tuomitse, vaan vastaanottaa, ohjaa ja muuttaa pahan hyvään, antaen armon sille, joka lähestyy häntä vilpittömästi. Hän on läsnä kaikkialla ja jokaisessa olennossa.


      • Anonyymi

        s-seutulainen, et pole koskaan käynyt Jeesuksen tykö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        s-seutulainen, et pole koskaan käynyt Jeesuksen tykö.

        Jeesus on taivaassa Isän Jumalan oikealla puolelle. Ei sinne ihmisillä ole mitään asiaa.

        1. Tim. 6:16

        Hän yksin on kuolematon, hän asuu valossa, jota ei voi lähestyä. Häntä ei yksikään ihminen ole nähnyt eikä voi nähdä. Hänen on kunnia ja ikuinen valta. Aamen.


    • Anonyymi

      Matt. 5:18

      Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]

      • Anonyymi

        Paavali ei pysynyt totuudessa.

        Room. 3:7

        Sillä jos Jumalan totuus tulee minun VALHEENI kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali ei pysynyt totuudessa.

        Room. 3:7

        Sillä jos Jumalan totuus tulee minun VALHEENI kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?

        Paavali ei rakastanut Jumalaa.

        1. Joh. 5:3

        Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa. [Matt. 11:30]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali ei pysynyt totuudessa.

        Room. 3:7

        Sillä jos Jumalan totuus tulee minun VALHEENI kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?

        Missäköhän takahikiän hevonperseessä te aikuistaaperot mahdatte kokoontua? Kuka lienee tiedän profeettanne? Nuo teidän horinanne ja raamattusitaattinne ovat sitä tasoa, että tässä täytyy olla taustalla joku pseudokarismaattinen johtaja, joka on saanut teidät hyppysiinsä.


    • Anonyymi

      Jumala ei ole asettanut yhtä ainoaa luterilaista Sanan opettajaksi. Jeesuksen todistuksen mukaan luterilaiset ovat raatelevia susia, varkaita ja rosvoja.
      Luterilaisen opin ja luterilaisen kirkkolaitoksen perusta on ns. kasteen kautta astuminen taivasten valtakuntaan. Mutta mitä Sana sanookin: Minä olen (Jeesus) ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
      Jumala tykö on vain yksi ja ainoa ovi, Jeesus. Näin ollen minkään moinen vesikaste ei ole ovi, vaan päinvastoin Jeesus varoittaa:
      "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
      Katemaljojen ääreltä Jumalan valtakuntaan nousseet ovat varkaita ja ryöväreitä.

      • Anonyymi

        Kommentti:

        "Jeesuksen todistuksen mukaan luterilaiset ovat raatelevia susia, varkaita ja rosvoja"
        on kaoottisessa historiakäsityksessään ja umpityperyydessään toisaalta ratkiriemukas, kun se on kirjoitettu Helluntailaisuus-palstalle.

        :D :D :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentti:

        "Jeesuksen todistuksen mukaan luterilaiset ovat raatelevia susia, varkaita ja rosvoja"
        on kaoottisessa historiakäsityksessään ja umpityperyydessään toisaalta ratkiriemukas, kun se on kirjoitettu Helluntailaisuus-palstalle.

        :D :D :D

        Eikös se ollut hellunailainen tosiuskovainen joka tappoi kadulla lapsen kanssa kävelleen naisen Tampereella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentti:

        "Jeesuksen todistuksen mukaan luterilaiset ovat raatelevia susia, varkaita ja rosvoja"
        on kaoottisessa historiakäsityksessään ja umpityperyydessään toisaalta ratkiriemukas, kun se on kirjoitettu Helluntailaisuus-palstalle.

        :D :D :D

        Tätä on alkuperäinen luterilaisuus: Lutherin tässä yhteydessä esittämänsä ei kovin kristilliseltä kuulosta: ”Myös kapinallinen ihminen, josta sellaista voidaan todistaa, on jo Jumalan ja keisarin pannassa, niin että se tekee oikein ja hyvin, joka ensimmäisenä sellaisen tappaa. Sillä itse kukin ihminen on sekä ylituomari että pyöveli, kun on kysymyksessä julkinen kapinannostaja,.. Sen tähden on nyt iskettävä, kuristettava ja pistettävä kuoliaaksi – salaa ja julkisesti – kuka vain osaa, ja ajateltava, että ei voi olla toista sen myrkyllisempää, vahingollisempaa, saatanallisempaa kuin kapinallinen ihminen; niin kuin lyödään kuoliaaksi hullu koira: ellet sinä tapa (häntä), niin hän tappaa sinut ja koko maan sinun kanssasi. ”

        Ja niin ruhtinaat tekivät. 100 000 ihmistä menetti henkensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentti:

        "Jeesuksen todistuksen mukaan luterilaiset ovat raatelevia susia, varkaita ja rosvoja"
        on kaoottisessa historiakäsityksessään ja umpityperyydessään toisaalta ratkiriemukas, kun se on kirjoitettu Helluntailaisuus-palstalle.

        :D :D :D

        Näetkö sanioja,ioka nousee Taivasten valtakuntaan muualta kujin ovesta on varas ja ryöväri. Luterilaisuudessa noustaan Taivasten valtakuntaqan kirkon sakramentin kautta. Sakramentit eivät ole Jeesus, vaan muualta astumista!


    • Anonyymi

      Ei ihminen voi Jeesusta tavata. Jeesus on taivaassa. Ihminen maan päällä.

      Joh. 8:21

      Puhuessaan taas kansalle Jeesus sanoi: "Minä menen pois. Silloin te etsitte minua mutta kuolette synteihinne. Minne minä menen, sinne ette te pääse."

    • Anonyymi

      Pietari erehtyi kaveeraamaan Paavalin kanssa. Molemmat kokivat pahan äkkikuoleman Roomassa.

      Johannes oli viisas ja pitä etäisyyttä Paavaliin ja eli pitkä elämän ja koko luonnollisen kuoleman.

    • Anonyymi

      Murheellinen on tämän palstan hengellinen tila.

      s-seutulainen

      • Anonyymi

        s-seutulainen, murehdi omaa tilaasi!


    • Anonyymi

      Luterilaisuudella on kammottava päämäärä: estää ihmisiä löytämästa Elämään vievää ahdasta porttia!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      8
      1408
    2. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1145
    3. Jännitän sinua J mies

      Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      103
      1057
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

      Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      933
    5. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

      Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      62
      807
    6. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

      paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      81
      715
    7. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

      "Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      178
      694
    8. Tunneälyä testaamaan!

      Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      676
    9. solmussa solmussa

      Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      669
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

      En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      42
      623
    Aihe