Pohjois-karjalassa ja käsittääseni eteläisessä veljessä, on itsetunto-ongelmat erittäin silmiinpistävän suuria väestöllä. Luin vanhaa vuodelta 2019 olevaa keskustelua ja kopioin tähän yhden lainauksen:
"Jos haluat ihan oikeasti elää ja uskot pysyväsi järjissäsi täällä aikoinaan heimostaan karkotettujen savolaisten reservaatissa, niin mikäpä ettei täällä katto pään päälle löydy. Tosin siitä katosta et ikinä omiasi saa pois jos sellaisen erehdyt ruutukaavan ulkopuolelta omaksesi ostamaan. Olet varmaan kuullut sanonnan; "Ilo elää karjalassa"? No sen voit heti kättelyssä unohtaa ettet pety paikallisten mentaliteettiin, joka muuten periytyy suoraan savolaiselta rosvojoukolta joka aikoinaan poltti täältä karjalaiskylät, tsasounat ja luostarit, tappoi tai karkoitti karjalaiset ja ryösti näiden maat. Sitten ne alkoivat keskenään riidellä ryöstömaista ja se näkyy ja tuntuu paikallisessa luonteessa vieläkin. Mutta terve tuloa vaan, toivottavasti viihdyt. Maisemallisesti, ilman asukkaita, tämä olisi ihan huippuseutua."
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16184422/millainen-joensuu-on-kotikaupunkina#comment-136474875
Mikäli tällainen historiallinen perspektiivi pitää paikkansa, voidaan ajatella että yksi juurisyy itsetunto-ongelmiin karjalassa voisi olla väärällä identiteetillä eläminen. Jos aidot karjalaiset ajettiin pois mailtaan ja vielä otettiin heidän identiteettinsä käyttöön, niin onhan ihminen aika hukassa väärällä identiteetillä. P-karjalassahan väestö kutuu itseään karjalaisiksi mitä he eivät kuitenkaan ole.
Ei asiota voi perustaa valheelle tai itsepetokseen.
Varastivatko savolaiset karjalaisten maat ja identiteetin?
24
166
Vastaukset
- Anonyymi
Jos ja kun savolaiset valtasi karjalan ja ajoi karjalaiset itään ja varasti heidän maansa, ottivat käyttöön heidän identiteettinsä, niin tämä voisi selittää miksi P-karjalassa suhtaudutaan äärimmäisen rasistisesti ja nuivasti muualta tulleisiin ihmisiin.
Kun ja jos edes identiteetti ei ole omaa vaan varastettua, niin suhtautuuhan ihminen silloin muualta tulleisiin nuivasti koska heitä pidetään uhkana. Valehteluun ja itsepetokseen kun lähtee niin saa olla aina pakomatkalla.- Anonyymi
Muihin suhtaudutaan nuivasti koska ollaan savolaisia niihin jäljellä oleviin karjalaisiinkiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muihin suhtaudutaan nuivasti koska ollaan savolaisia niihin jäljellä oleviin karjalaisiinkiin.
Mutta ei tuo selitä mitään vielä. Ei Pirkanmaalla tai Hämeessä tai muuallakaan maassa olla omissa maakunnissaan sairaalloisen nuivia muita suomalaisia kohtaan. Joku poikkeus on aina mutta isossa kuvassa ei sellainen ainakaan minun kotiseudullani ole edes mikään kysymys. Ketään ei edes kiinnosta missä olet syntynyt tai mistä muuttanut.
Tuollainen asenne ylläpitää sisäsiittoisuutta ja sisäsiittoisuuden seuraukset tiedetään mm älylle - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmeellisen sisäänpäinkääntynyt asennemaailma. Järjettömyyttä suhtautuva nuivasti tai vihamielisesti toisiin suomalaisiin heidän omassa maassaan. Sitten ihmetellään kun joudutaan kantamaan sisäsiittoisuuden seuraukset geeneissä.
Koko maakunnassa tuntuu olevan epärehellisyys ja epäluotettavuus kaiken keskiössä. On normalisoitu vääryys.
Tämä "rosvojoukkomentaliteetti" selittäisi senkin miksi paikalliset niin usein ottaa hyödyn toisista ja puukottavat sitten selkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ei tuo selitä mitään vielä. Ei Pirkanmaalla tai Hämeessä tai muuallakaan maassa olla omissa maakunnissaan sairaalloisen nuivia muita suomalaisia kohtaan. Joku poikkeus on aina mutta isossa kuvassa ei sellainen ainakaan minun kotiseudullani ole edes mikään kysymys. Ketään ei edes kiinnosta missä olet syntynyt tai mistä muuttanut.
Tuollainen asenne ylläpitää sisäsiittoisuutta ja sisäsiittoisuuden seuraukset tiedetään mm älylleNo kyllähän selittää, antaa suoran vastauksen pohdintaasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmeellisen sisäänpäinkääntynyt asennemaailma. Järjettömyyttä suhtautuva nuivasti tai vihamielisesti toisiin suomalaisiin heidän omassa maassaan. Sitten ihmetellään kun joudutaan kantamaan sisäsiittoisuuden seuraukset geeneissä.
Koko maakunnassa tuntuu olevan epärehellisyys ja epäluotettavuus kaiken keskiössä. On normalisoitu vääryys.
Tämä "rosvojoukkomentaliteetti" selittäisi senkin miksi paikalliset niin usein ottaa hyödyn toisista ja puukottavat sitten selkään.Kuvailit suomalaisen identiteetin.
- Anonyymi
Esson baarin pojatko täällä pohtivat 😂
- Anonyymi
Ei kun yksi pakkomielteinen mt-potilas keskustelee itsensä kanssa ja vastailee itselleen, saa siten mieleisensa vastaukset ja kuvittelee olevansa mahottoman viisas...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kun yksi pakkomielteinen mt-potilas keskustelee itsensä kanssa ja vastailee itselleen, saa siten mieleisensa vastaukset ja kuvittelee olevansa mahottoman viisas...
Itse asiassa eriävät mielipiteet on kaikkein hyödyllisempiä etenkin jos ne perustellaan erittäin hyvin. Samaa mieltä kaikesta olemalla ei synny uusia ajatuksia. Valitettavasti argumentoinnin taso on aika heikko tällä palstalla ja suomi24 ssä ylipäätään.
Joskus kyllä tulee luettua sellaisia helmiä missä jostain aiheesta kirjoittelee pitkästi kaksi erimielistä mutta toisiaan kunnioittavalla tavalla niin, että argumentit lentelevät eikä toisen herjaaminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa eriävät mielipiteet on kaikkein hyödyllisempiä etenkin jos ne perustellaan erittäin hyvin. Samaa mieltä kaikesta olemalla ei synny uusia ajatuksia. Valitettavasti argumentoinnin taso on aika heikko tällä palstalla ja suomi24 ssä ylipäätään.
Joskus kyllä tulee luettua sellaisia helmiä missä jostain aiheesta kirjoittelee pitkästi kaksi erimielistä mutta toisiaan kunnioittavalla tavalla niin, että argumentit lentelevät eikä toisen herjaaminen.Sinunlaiset ajavat kaikki järki-ihmiset pois näiltä palstoilta.
- Anonyymi
savolaiset pahin vitsaus Pohjois-Karjalalle.
- Anonyymi
Pohtii Jonne 13v.
- Anonyymi
Kuinka vähä-älyinen täytyy olla, että jaksaa jauhaa jostain savolaisuudesta ja karjalaisuudesta?
- Anonyymi
Kun lukee tuon aloituksen ja kommentit, niin siinä vastaus:)
- Anonyymi
Kuten moni on sanonut ja sanon itsekkin, niin se olisi tutkimuksen aihe itsessään että mikä on tämän maakunnan asukkaista tehnyt tällaisia eli kateellisia, kieroja, juorahtavia ja epäluotettavia ja vielä samalla sisäänpäinkääntyneitä ja ahdasmielisiä sekä toistensa kanssa niin samanlaisia. En minä tiedä missään muualla tällaista ilmenevän tällaisessa laajuudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten moni on sanonut ja sanon itsekkin, niin se olisi tutkimuksen aihe itsessään että mikä on tämän maakunnan asukkaista tehnyt tällaisia eli kateellisia, kieroja, juorahtavia ja epäluotettavia ja vielä samalla sisäänpäinkääntyneitä ja ahdasmielisiä sekä toistensa kanssa niin samanlaisia. En minä tiedä missään muualla tällaista ilmenevän tällaisessa laajuudessa.
Miksi asut täällä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menisit jo lääkäriin. Sitä kaikki me toivomme ja paranemista!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet pelkkä höpö höpö setä ja sellaisena sinua kohdellaan sinua jatkossakin;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä et tiedä tämän maan heimoista yhtään mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä et tiedä tämän maan heimoista yhtään mitään.
Tiedän riittävästi tästä heimosta joka asuttaa Pohjois-karjalaa. Sen, että he eivät noudata minkäänlaista moraalia ja periaatteita tai normaaleita käytöstapoja. Ja se että vain pieni vähemmistö heistä on kunnollista väkeä. Ja toki sen että heidän seuraa kannattaa välttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän riittävästi tästä heimosta joka asuttaa Pohjois-karjalaa. Sen, että he eivät noudata minkäänlaista moraalia ja periaatteita tai normaaleita käytöstapoja. Ja se että vain pieni vähemmistö heistä on kunnollista väkeä. Ja toki sen että heidän seuraa kannattaa välttää.
Kaikki suomalaiset samanlaisia opit sen kun tutustut muihinkin.
- Anonyymi
Vai onko vika ruotsalaisen kaarlekustaan joka perusti aikoinaan tampereen ja kuopion ja näin ryöväsi lisää aluetta idästä. Haluaisitteko oikeesti että raja kulkisi esim. Okussa ja olisimme äitivenäjää. Sekin kyllä vielä mahdollista kun vlad rupeaa haluamaan puskurialueita. Ei ole pitkä matka täältä rajalle.
- Anonyymi
Venäjä hyökkää Suomeen lähivuosien kuluessa. Tämä on lähes varma asia. Tukholman profetia täyttyneen.
Toivottavaa olisi että Suomessa elettäisiin kuin suomalaiset eli ollaan rehellisiä ja oikeudentuntoisia ja Jumalaa pelkääviä.
- Anonyymi
Karjalainen-lehden nimi voisi olla Sudettisavolainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706594
- 584472
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283158- 612997
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271566- 151564
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381505- 341349
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471273