Hapankaalin raikkaus on hyvä mutta hinta kallis ja porkkana pitoisuus vähäinen. Ostin kuitenkin hapankaalta vitamiinien ja raikkauden vuoksi. Raastoin siihen vähän halpaa porkkanaa.
Etikkakurkkua kaupan sammiostakin ostettu mutta päätin jättää laittamatta mukaan. omaehtoinen hapankaalin fermentointi ois kova mutta kokemusta ei ole. Sama kuin suolakurkkujen.
Lasipurkki tiivisteellä löytyisi ja kaupasta pieniä avomaakurkkujakin näyttäisi löytyvän.
hapankaalin raikkaus
3
76
Vastaukset
- Anonyymi
Kun kaali on syksyisin halpaa ostan muutamia, kookkaita kaalinpäitä ja valmistan oman hapankaalini.
Suikalointi on suurin työ.
Sen jälkeen jyskytän tylppäisellä, pesismailan kokoisella juntalla mössöksi.
Kerroksittain 20-litran muovisaaviin karkean suolan kanssa. Muovinen ristikko ja paino päälle. Huoneen lämmössä viikon verran tai ainakin kunnon vaahtokäymiseen saakka. Sitten kylmiöön.
Pohjalla olen muhittanut yhden suuren kokonaisen kaalinpään. Hyvä hapankaalikääryleiden valmistuksessa. Joskus myös avomaan kurkkuja hapankurkuiksi.
Jyskytys tapahtuu alimman kerroksen autotallin lattialla vahvapohjaisessa muoviämpärissä.
Porkkanan ja katajanmarjat jätin jo varhain pois.
Itse tehdyssä voi säätää happamuusasteen. Maistamani kaupan kaalit ovat makuuni keskenkäyneitä.
1700-luvulla kapteeni Cook havaitsi h-kaalin tehokkaaksi keripukin estäjäksi ja pakotti miehistön sömään sitä...hienoa..itse tykkään että mukana on vähän porkkanaakin.. halpoja kaaleja on tullut ostettua mutta ne on menny coleslaaviksi tai borssiksi.. toisinaan kaalikeitoiksi tai jopa laatikoiksi..
juu..laivakorppujen lisäksi pitää olla hapankaalta mukana..
- Anonyymi
Minulla on nyt hapankaalirasia vain innokkeena omille fermentoinneille. Tänään sain umpiotölkkejä "patentti"-kannella. Ne pitää vielä huuhtoa ennen käyttöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815