Kristinuskon tarinassa Jeesuksen kahdentoista opetuslapsen hahmot ovat keskeisessä roolissa. Heitä pidetään Jeesuksen lähimpinä seuraajina, hänen opetustensa kantajina ja todistajina. Kuitenkin yllättävä aukko avautuu, kun käännymme Uuden testamentin varhaisimpien kirjoitusten, Paavalin kirjeiden, puoleen: missä ovat opetuslapset?
Paavalin aidot kirjeet ovat kirjoitettu noin 20–30 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen (n. 48–60 jaa), ja ne muodostavat varhaisimmat kristilliset dokumentit. Näissä kirjeissä Paavali mainitsee Keefasin (Pietari?), Jaakobin ja joskus Johanneksen, mutta ei koskaan viittaa heihin opetuslapsina – ei nimellä, ei ryhmänä, ei tehtäväkuvana. Nämä henkilöt esiintyvät yksittäisinä, ei osana mitään ”kaksitoistalukuista” sisäpiiriä. (Gal. 1:18–19; 2:9)
Paavalin tuntemus Jeesuksen elämästä on muutenkin hämmästyttävän ohut. Hän ei viittaa Jeesuksen opetuksiin, vertauksiin, ihmetekoihin tai elämäntapahtumiin juuri lainkaan. Hän tuntee Jeesuksen "ilmoituksen kautta" (Gal. 1:11–12), ei maanpäällisen elämän perusteella. Tämä antaa aiheen kysyä: oliko tarina Jeesuksen opetuslapsista Paavalin aikana edes olemassa?
Evankeliumeissa opetuslasten merkitys kasvaa vähitellen. Markuksen evankeliumi (n. 65–70 jaa) esittelee ensimmäisenä ryhmän, jonka Jeesus kutsuu seuraamaan itseään. Tässäkään varhaisessa evankeliumissa opetuslapset eivät ole erityisen valoisia hahmoja: he ovat hämmentyneitä, epäuskoisia ja lopulta pakenevat (Mark. 14:50). Vasta Matteus ja Luukas (n. 80–90 jaa) rakentavat opetuslapsista vahvempia uskon esikuvia, ja Johanneksen evankeliumissa (n. 90–100 jaa) heidän hahmonsa ovat jo täynnä teologista symboliikkaa ja roolitettua draamaa.
Historiallisesti tämä kehityskulku viittaa siihen, että ”opetuslapset” ovat kirjallinen rakennelma, ei historiallinen fakta. Ajatus tietystä 12:n miehen ryhmästä, jonka Jeesus olisi kouluttanut, syntyy vasta evankeliumikirjallisuuden muotoutumisen aikana – vuosikymmeniä tapahtumien jälkeen, ja maantieteellisesti hyvin kaukana Galileasta ja Jerusalemista, todennäköisesti Roomassa, Syyriassa tai Vähässä-Aasiassa.
Kirkollinen perimätieto, joka yhdistää evankeliumit silminnäkijöihin (esim. "Markus Pietarin tulkkina"), perustuu 100-luvun kirjoittajiin, kuten Papias (Eusebios, HE 3.39). Näitä lähteitä ei voi pitää historiallisesti luotettavina, vaan ne heijastavat myöhempää pyrkimystä luoda auktoriteettiketju apostoleista evankeliumeihin.
Tästä voimme tehdä päätelmän:
Paavalin hiljaisuus opetuslapsista ei ole sattumaa, vaan merkki siitä, että tarina opetuslapsista – kuten me sen tunnemme – ei ollut vielä olemassa. Se syntyi vuosikymmenten kuluessa, kun varhaiskristityt rakensivat Jeesuksesta kertovia tarinoita liturgisiin, opetuksellisiin ja teologisiin tarkoituksiin. Opetuslapset eivät olleet historiallisia hahmoja, vaan kirjallisia työkaluja.
“The striking absence of any reference to the disciples in the authentic Pauline letters... raises the possibility that the concept of the Twelve as a group of Jesus’ intimate followers may be a literary creation of the evangelists.”
- Burton L. Mack, A Myth of Innocence (1988), s. 68
Lähteet:
* Paavali: Galatalaiskirje 1–2
* Mack, Burton L.: A Myth of Innocence, Fortress Press, 1988
* Ehrman, Bart D.: Jesus: Apocalyptic Prophet of the New Millennium, Oxford University Press, 1999
* Eusebios: Kirkon historia 3.39 (Papiaksen lainaus)
* Sanders, E.P.: The Historical Figure of Jesus, Penguin Books, 1993
Paavali ei tiennyt Jeesuksen opetuslapsista: Myytti syntyi vasta myöhemmin
26
126
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Paavali vainosi Jeesuksen opetuslapsia ennen kääntymistään. Hän tapasi Jerusalemissa nimeltä mainittuna Johanneksen, Pietarin ja Jaakobin, joista viimeinen oli Herran biologinen veli. Gal 1-2
- AnonyymiUUSI
Myytikot ovat ihan pihalla.
Bart Ehrman: Did Jesus Exist?
Kirja arvostelu, Janne Saarela, Jurvan Baptisti seurakunta.
https://jurvanbaptistiseurakunta.fi/kirjaesittelyja/bart-ehrman-did-jesus-exist/ - AnonyymiUUSI
Saulus Tarsolainen oli Stefanoksen murhamies ja Rooman hirmuvallan kansalainen, jolla oli lupa tappaa ihmisiä, mikäli he ovat uhka Rooman vallalle. Hän piilotteli väärällä nimellä (Paavali) ulkomailla kymmenkunta vuotta ja vältteli tietenkin Jeesuksen apostolien tapaamista.
Arabiassa ja Damaskoksessa yhteensä kymmenisen vuotta, eikä kukaan tiedä, mitä mies siellä puuhasteli.- AnonyymiUUSI
Paavalin isä rikastui Rooman hirmuvallalle tekemistään palveluksista. Samoin sen kansalaisuuden sai poika Saulus, joka kävi muiden rikkaiden nuorukaisten tapaan kuuluisan Gamalielein yksityisoppilaana opiskelemassa Juutalaista uskontoa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Paavalin isä rikastui Rooman hirmuvallalle tekemistään palveluksista. Samoin sen kansalaisuuden sai poika Saulus, joka kävi muiden rikkaiden nuorukaisten tapaan kuuluisan Gamalielein yksityisoppilaana opiskelemassa Juutalaista uskontoa.
Paavali meni Juutalaisten eksyttämisessä niin pitkälle, että tekeytyi nasiiriksi, vaikka ei siihen aikaan ollut enää ketään nasiireja. Paavali soluttautui sekä Juutalaisuuteen että Kristinuskoon heidän luottamuksen saadakseen.
Ap. t. 18:18
Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen*. [Kysymys on Vanhan testamentin lupauskäytännöstä, ks. 4. Moos. 6.][4. Moos. 6:18; Ap. t. 21:24] - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Paavali meni Juutalaisten eksyttämisessä niin pitkälle, että tekeytyi nasiiriksi, vaikka ei siihen aikaan ollut enää ketään nasiireja. Paavali soluttautui sekä Juutalaisuuteen että Kristinuskoon heidän luottamuksen saadakseen.
Ap. t. 18:18
Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen*. [Kysymys on Vanhan testamentin lupauskäytännöstä, ks. 4. Moos. 6.][4. Moos. 6:18; Ap. t. 21:24]Petoksen ensimmäinen vaihe on juuri luottamuksen hankkiminen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Paavali meni Juutalaisten eksyttämisessä niin pitkälle, että tekeytyi nasiiriksi, vaikka ei siihen aikaan ollut enää ketään nasiireja. Paavali soluttautui sekä Juutalaisuuteen että Kristinuskoon heidän luottamuksen saadakseen.
Ap. t. 18:18
Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen*. [Kysymys on Vanhan testamentin lupauskäytännöstä, ks. 4. Moos. 6.][4. Moos. 6:18; Ap. t. 21:24]Aika sutki tämä Paavali.
- AnonyymiUUSI
Pienhän maa oli silloinkin. Muutto ulkomaille toviksi tuli vissiin tarpeeseen tilanteessa.
- AnonyymiUUSI
Paavali sanoo Jeesuksen olleen vaimosta syntynyt ihminen ja Daavidin jälkeläinen. Tämä Jeesus naulittiin ristille ja kuoli, mutta Jumala herätti hänet kuolleista.
Paavali vainosi niitä, jotka todistivat Jeesuksesta, kunnes kääntyi samaan uskoon kuin he.
Galatalaiskirje:
1:22 Mutta olin kasvoiltani tuntematon Juudean seurakunnille, jotka ovat Kristuksessa.
1:23 Heidän kuuloonsa oli vain tullut: "Meidän entinen vainoojamme julistaa nyt sitä uskoa, jota hän ennen hävitti";
1:24 ja he ylistivät Jumalaa minun tähteni.
Paavali asui Pietarin luona kaksi viikkoa ja tapasi Herran biologisen veljen Jaakobin.
Galatalaiskirje:
1:17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
1:18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
1:19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
Sovittiin työnjaosta, jonka mukaan Pietari vastasi lähetystyöstä juutalaisten keskuuteen ja Paavali saarnasi pakanoille. Johannes ja Jaakob olivat mukana sopimuksessa.
Galatalaiskirje:
2:7 vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille -
2:8 sillä hän, joka antoi Pietarille voimaa hänen apostolintoimeensa ympärileikattujen keskuudessa, antoi minullekin siihen voimaa pakanain keskuudessa -
2:9 ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.
Paavali mainitsee monien alkuperäisten opetuslasten olleen vielä elossa, kun kirjoitti korinttolaisille. 1. Kor. 15
Paavalin Jeesus on siis historiallinen ihminen eikä vain jokin hengellinen harhanäky. Samoin uskoivat opetuslapset ennen häntä. Jeesusta ei keksitty tyhjästä.- AnonyymiUUSI
"Paavali mainitsee monien alkuperäisten opetuslasten olleen vielä elossa, kun kirjoitti korinttolaisille. 1. Kor. 15"
Väitteesi ei kestä tarkempaa tarkastelua. Paavali kirjoittaa:
"...hän ilmestyi Keefakselle, sitten niille kahdelletoista..." (1. Kor. 15:5)
Mutta:
- Nimetöntä ryhmää "kaksitoista" ei missään yhdistetä "opetuslapsiin" eikä Jeesuksen seuraajiin maan päällä.
- Tämä "kaksitoista" on yksittäinen maininta ilman mitään selitystä – se ei viittaa evankeliumien kertomaan opetuslapsijoukkoon.
Tutkijoiden kanta:
“Paul never refers to ‘the disciples’ or to any group of twelve during Jesus’s lifetime. His list in 1 Corinthians 15 is a resurrection vision tradition, not a historical account of Jesus’s companions.”
— Bart D. Ehrman, Did Jesus Exist? (2012), s. 141
“The reference to ‘the Twelve’ in 1 Cor. 15:5 is formulaic and symbolic. It does not prove Paul knew of an historical group of twelve disciples during Jesus’s ministry.”
— Dale C. Allison, Constructing Jesus (2010), s. 242
Joten:
1. Kor. 15 kuvaa ylösnousemuksen ilmestysperimätietoa, ei Jeesuksen elinaikaista opetuslapsipiiriä. Paavali ei koskaan eikä missään esitä tuntevansa opetuslapsia Jeesuksen seuraajina. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Paavali mainitsee monien alkuperäisten opetuslasten olleen vielä elossa, kun kirjoitti korinttolaisille. 1. Kor. 15"
Väitteesi ei kestä tarkempaa tarkastelua. Paavali kirjoittaa:
"...hän ilmestyi Keefakselle, sitten niille kahdelletoista..." (1. Kor. 15:5)
Mutta:
- Nimetöntä ryhmää "kaksitoista" ei missään yhdistetä "opetuslapsiin" eikä Jeesuksen seuraajiin maan päällä.
- Tämä "kaksitoista" on yksittäinen maininta ilman mitään selitystä – se ei viittaa evankeliumien kertomaan opetuslapsijoukkoon.
Tutkijoiden kanta:
“Paul never refers to ‘the disciples’ or to any group of twelve during Jesus’s lifetime. His list in 1 Corinthians 15 is a resurrection vision tradition, not a historical account of Jesus’s companions.”
— Bart D. Ehrman, Did Jesus Exist? (2012), s. 141
“The reference to ‘the Twelve’ in 1 Cor. 15:5 is formulaic and symbolic. It does not prove Paul knew of an historical group of twelve disciples during Jesus’s ministry.”
— Dale C. Allison, Constructing Jesus (2010), s. 242
Joten:
1. Kor. 15 kuvaa ylösnousemuksen ilmestysperimätietoa, ei Jeesuksen elinaikaista opetuslapsipiiriä. Paavali ei koskaan eikä missään esitä tuntevansa opetuslapsia Jeesuksen seuraajina."Ne kaksitoista" ovat 10 apostolia (Tuomas ei ollut läsnä, Iskariot oli kuollut) ja 2 Emmauksen tietä kulkenutta opetuslasta. Luukas 24 ja Johannes 20
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Ne kaksitoista" ovat 10 apostolia (Tuomas ei ollut läsnä, Iskariot oli kuollut) ja 2 Emmauksen tietä kulkenutta opetuslasta. Luukas 24 ja Johannes 20
1. Kor. 15:5 maininta ”niille kahdelletoista”:
Paavali kirjoittaa ennen kuin Luukas ja Johannes on edes kirjoitettu (n. 80–100 jaa). Hän ei tunne Emmauksen tietä tai Tuomaan poissaoloa, koska ne ovat myöhempien evankeliumien kirjallisia yksityiskohtia, ei historiallista tietoa Paavalin ajalta.
Tutkijat toteavat:
“Paul’s ‘twelve’ is a traditional title. It refers not to a literal headcount but to the group’s symbolic identity. The number 12 had enduring theological significance, echoing the tribes of Israel.”
— James D.G. Dunn, Jesus Remembered (2003), s. 854
- AnonyymiUUSI
Paavali kirjoittaa kirjeitä seurakunnille, ei mitään historiankirjoitusta.
Paavali on esimerkki ihmisille miten voivat kääntyä lakihenkisestä uskosta Jeesuksen seuraajiksi.- AnonyymiUUSI
Hylkäsitkö sinä Jumalan? Ei olisi kannattanut. Jeesus ei ole Jumala.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hylkäsitkö sinä Jumalan? Ei olisi kannattanut. Jeesus ei ole Jumala.
Onko Paavali Jumala!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onko Paavali Jumala!
On hän joillekin uskoville.
- AnonyymiUUSI
Kyllä kelpasi Paavalille lainkohdat kun kyse oli naisten alistamisesta.
1. Kor. 14:34
naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin LAKIKIN sanoo.
Mutta kun kysyttiin Stefanoksen murhasta, niin lait olikin täytetty, kumottu ja haudattu.- AnonyymiUUSI
Paavali oli kristittyjen sekaan liukerrellut valeapostoli.
Ilm. 2:2
"Minä tiedän sinun tekosi, sinun vaivannäkösi ja kestävyytesi. Minä tiedän, ettet voi sietää pahoja ihmisiä. Sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseään apostoleiksi vaikka eivät ole, ja olet havainnut heidät valehtelijoiksi.
- AnonyymiUUSI
Paavali oli täys roisto. Murhamies ja valehtelija.
Kyllä kelpasi lainkohdat, kun kyse oli naisten alistamisesta.
1. Kor. 14:34
naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin LAKIKIN sanoo.
Mutta kun kysyttiin Stefanoksen murhasta, niin lait oli täytetty, kumottu ja haudattu.- AnonyymiUUSI
Jeesus ei tunnusta Paavalia omaksi apostolikseen.
Ilm. 2:2
"Minä tiedän sinun tekosi, sinun vaivannäkösi ja kestävyytesi. Minä tiedän, ettet voi sietää pahoja ihmisiä. Sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseään apostoleiksi vaikka eivät ole, ja olet havainnut heidät valehtelijoiksi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus ei tunnusta Paavalia omaksi apostolikseen.
Ilm. 2:2
"Minä tiedän sinun tekosi, sinun vaivannäkösi ja kestävyytesi. Minä tiedän, ettet voi sietää pahoja ihmisiä. Sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseään apostoleiksi vaikka eivät ole, ja olet havainnut heidät valehtelijoiksi.Tuo on puoskarin arvailua.
- AnonyymiUUSI
Paavali tiesi keitä vainosi ja keihin liittyi kääntymisen jälkeen. Nimeltä mainitsee Johannes, Jaakob ja Pietari nimiset opetuslapset, joista 2 tunnetaan apostoleina ja Jaakob oli Herran biologinen veli.
- AnonyymiUUSI
Paavalilla oli pirut mielessä.
Ei pitänyt valehtelemista pahana ollenkaan, eikä syntinä.
Paavali oli ensimmäinen Jesuiita.
Tarkoitus pyhittää keinot.
Room. 3:7
Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?
Paavalin kirkastama totuus kihahtaa helposti päähän. - AnonyymiUUSI
Saatana puhuu ketjussa ja aloitus on pimeydestä
- AnonyymiUUSI
Otahan sitä pullaa. Tulee parempi mieli.
- AnonyymiUUSI
Paavalilla oli oma pieni tislaamo.
Hän oli ihan ite keksinyt alkoholin rikastamisen. Arabeilla ei ollut vielä hajuakaan tiukemmasta viinasta. He lipittelivät viiniä ja olutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs481251- 1581077
- 60886
Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.
Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää27736Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli178729Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä51721- 11713
- 8712
- 346698
Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla
Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti78655