magnolia

nuppu

Turun Ruissalossa kasvaa upeita magnolioita ja haluisin niin sellasen omalle pihalleni: elikä, tietääkö kukaan, onko missään myynnissä näistä ruissalolaisista jalostettuja taimia? Tai onko yleensä saatavilla jotain edes etelä-suomessa menestyvää kantaa? Mistä kannattaisi kysellä?

5

1023

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Garden

Kauppilan tuotehaku kertoo, heillä myydään magnolia "Ruissaloo" ja sen lisäks ainakin kahta muuta kotimaista kantaa, vyöh.1-2.

• nuppu

kiitos vihjeestä, miten en ite taas tajunnut, haku ja Kauppila! Nimittäin jos siellä ei jotain ole myynnissä, niin ei sitä sit kyllä ole missään, tosi on! MUTTA kertokaa vielä viisaammat, milloin magnolia kannattaa istuttaa? Odotanko ens kevääseen, vai ostanko nyt taimen jos niitä on? Ollaanhan jo loppukesässä, ehtiikö enää kunnolla juurtua?

• sari 1
        nuppu kirjoitti:

kiitos vihjeestä, miten en ite taas tajunnut, haku ja Kauppila! Nimittäin jos siellä ei jotain ole myynnissä, niin ei sitä sit kyllä ole missään, tosi on! MUTTA kertokaa vielä viisaammat, milloin magnolia kannattaa istuttaa? Odotanko ens kevääseen, vai ostanko nyt taimen jos niitä on? Ollaanhan jo loppukesässä, ehtiikö enää kunnolla juurtua?

Minä jättäisin oston kevääseen,olen noissa syksynpuolen ostoksissa melkein aina pettynyt,ehkä eivät ehdi kunnolla juurtua vai mikä lienee. Olen päättänyt että en laita mitään arvokasta syksyisin maahan.

• pipsax
        sari 1 kirjoitti:

Minä jättäisin oston kevääseen,olen noissa syksynpuolen ostoksissa melkein aina pettynyt,ehkä eivät ehdi kunnolla juurtua vai mikä lienee. Olen päättänyt että en laita mitään arvokasta syksyisin maahan.

oivallettu Sari 1.en minäkään laittaisi syksyllä..

• acUmina

Magnoliat on hienoja pensaita ja puita. Kaikista tärkeintä niille on oikeanlainen kasvupaikka eli about metrin paksuinen kerros multaa, pH 5-6, kastelua etenkin keväällä (siellä missä ne kasvaa luonnossa sataa paljon enemmän kuin täällä) ja kesän kuumilla, voimakas lannoitus keväällä ja mielellään syyslannoite sitten elokuun alkupuolella. Paikan pitäisi olla tuulensuojainen ja hallansuojainen eli mielellään muun kasvillisuuden seassa maanpeitekasvit tyvellä. Isolle osalle käy aurinkoinen paikka mutta pensasmagnolia viihtyy parhaiten puolivarjossa.
      Vyöhykkeitä suomessa kasvatetuille magnolioille (ja siis kasvupaikan mikroilmasto on tärkeempi kuin varsinainen vyöhyke):
      acuminata poppelimagnolia I-II (III) parhaat alkuperät
      denudata kiinanmagnolia (Ia)
      hypoleuca hopeamagnolia (I-II) parhaat alkuperät
      kobus japaninmagnolia I-(II)
      kobus 'Vanha Rouva' japaninmagnolia I-II(III)
      kobus var. borealis japaninmagnolia I-II(III)
      salicifolia pajunlehtimagnolia I-II
      sieboldii pensasmagnolia I-III
      stellata tähtimagnolia I-(II)
      stellata 'Rosea' tähtimagnolia Ia
      stellata 'Royal Star' tähtimagnolia I
      stellata 'Waterlily' tähtimagnolia Ia
      tripetala sateenvarjomagnolia (I-II)
      x kewensis 'Wada's Memory' wadanmagnolia I-II
      x loebneri 'Donna' tarhamagnolia I
      x loebneri 'Leonard Messel' tarhamagnolia I-(II)
      x loebneri 'Merrill' tarhamagnolia I-II
      x soulangeana-lajikkeet loistomagnolia (Ia) vain kestävimmät
      'Butterflies' keltamagnolia I
      'Elizabeth' keltamagnolia I
      'Galaxy' sprengerinmagnolia (I-II)
      'Susan' tyttömagnolia Ia

Näkee niitä välillä muitakin mutta tuossa ne yleensä vastaan tulevat. Kannattaa ostaa mieluiten astiataimia eli sellaisia millä tulee juuristo purkkiin muotoutuneena/läpikasvaneena eikä hajoa purkista nostettaessa. Jos paakkutaimi niin sitten napakka iso paakku ja vain kevätistutus. Kevyt suojaaminen suositeltavaa esim. pakkaspeitteellä ensimmäisiksi talviksi ainakin aremmille lajikkeille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe