magnolia

nuppu

Turun Ruissalossa kasvaa upeita magnolioita ja haluisin niin sellasen omalle pihalleni: elikä, tietääkö kukaan, onko missään myynnissä näistä ruissalolaisista jalostettuja taimia? Tai onko yleensä saatavilla jotain edes etelä-suomessa menestyvää kantaa? Mistä kannattaisi kysellä?

5

1045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Garden

Kauppilan tuotehaku kertoo, heillä myydään magnolia "Ruissaloo" ja sen lisäks ainakin kahta muuta kotimaista kantaa, vyöh.1-2.

• nuppu

kiitos vihjeestä, miten en ite taas tajunnut, haku ja Kauppila! Nimittäin jos siellä ei jotain ole myynnissä, niin ei sitä sit kyllä ole missään, tosi on! MUTTA kertokaa vielä viisaammat, milloin magnolia kannattaa istuttaa? Odotanko ens kevääseen, vai ostanko nyt taimen jos niitä on? Ollaanhan jo loppukesässä, ehtiikö enää kunnolla juurtua?

• sari 1
        nuppu kirjoitti:

kiitos vihjeestä, miten en ite taas tajunnut, haku ja Kauppila! Nimittäin jos siellä ei jotain ole myynnissä, niin ei sitä sit kyllä ole missään, tosi on! MUTTA kertokaa vielä viisaammat, milloin magnolia kannattaa istuttaa? Odotanko ens kevääseen, vai ostanko nyt taimen jos niitä on? Ollaanhan jo loppukesässä, ehtiikö enää kunnolla juurtua?

Minä jättäisin oston kevääseen,olen noissa syksynpuolen ostoksissa melkein aina pettynyt,ehkä eivät ehdi kunnolla juurtua vai mikä lienee. Olen päättänyt että en laita mitään arvokasta syksyisin maahan.

• pipsax
        sari 1 kirjoitti:

Minä jättäisin oston kevääseen,olen noissa syksynpuolen ostoksissa melkein aina pettynyt,ehkä eivät ehdi kunnolla juurtua vai mikä lienee. Olen päättänyt että en laita mitään arvokasta syksyisin maahan.

oivallettu Sari 1.en minäkään laittaisi syksyllä..

• acUmina

Magnoliat on hienoja pensaita ja puita. Kaikista tärkeintä niille on oikeanlainen kasvupaikka eli about metrin paksuinen kerros multaa, pH 5-6, kastelua etenkin keväällä (siellä missä ne kasvaa luonnossa sataa paljon enemmän kuin täällä) ja kesän kuumilla, voimakas lannoitus keväällä ja mielellään syyslannoite sitten elokuun alkupuolella. Paikan pitäisi olla tuulensuojainen ja hallansuojainen eli mielellään muun kasvillisuuden seassa maanpeitekasvit tyvellä. Isolle osalle käy aurinkoinen paikka mutta pensasmagnolia viihtyy parhaiten puolivarjossa.
      Vyöhykkeitä suomessa kasvatetuille magnolioille (ja siis kasvupaikan mikroilmasto on tärkeempi kuin varsinainen vyöhyke):
      acuminata poppelimagnolia I-II (III) parhaat alkuperät
      denudata kiinanmagnolia (Ia)
      hypoleuca hopeamagnolia (I-II) parhaat alkuperät
      kobus japaninmagnolia I-(II)
      kobus 'Vanha Rouva' japaninmagnolia I-II(III)
      kobus var. borealis japaninmagnolia I-II(III)
      salicifolia pajunlehtimagnolia I-II
      sieboldii pensasmagnolia I-III
      stellata tähtimagnolia I-(II)
      stellata 'Rosea' tähtimagnolia Ia
      stellata 'Royal Star' tähtimagnolia I
      stellata 'Waterlily' tähtimagnolia Ia
      tripetala sateenvarjomagnolia (I-II)
      x kewensis 'Wada's Memory' wadanmagnolia I-II
      x loebneri 'Donna' tarhamagnolia I
      x loebneri 'Leonard Messel' tarhamagnolia I-(II)
      x loebneri 'Merrill' tarhamagnolia I-II
      x soulangeana-lajikkeet loistomagnolia (Ia) vain kestävimmät
      'Butterflies' keltamagnolia I
      'Elizabeth' keltamagnolia I
      'Galaxy' sprengerinmagnolia (I-II)
      'Susan' tyttömagnolia Ia

Näkee niitä välillä muitakin mutta tuossa ne yleensä vastaan tulevat. Kannattaa ostaa mieluiten astiataimia eli sellaisia millä tulee juuristo purkkiin muotoutuneena/läpikasvaneena eikä hajoa purkista nostettaessa. Jos paakkutaimi niin sitten napakka iso paakku ja vain kevätistutus. Kevyt suojaaminen suositeltavaa esim. pakkaspeitteellä ensimmäisiksi talviksi ainakin aremmille lajikkeille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe