Heimolaisuus

Anonyymi-ap

Ihmiskunta on sosiaalisena lajina hyvinkin hakeutuva heimoihin.

Tämä on ollut selviytymisen kannalta hyödyllistä, ja näkyy eläinkunnassa muissakin sosiaalisilla eläimillä.

Mutta ihmisellä tämä on viety pitkälle. Heimo käyttäytyminen näkyy monella tasolla, ja yksi henkilö voi kuilua useampiin heimoihin.

Yksi selvin on kansalaisuus. Se on yhdistävänä tekijänä suunnilleen kaikille olemassa. Mutta sen lisäksi voidaan mennä tarkemmaksi. Esimerkiksi kunta, kaupunki, alue, tie tai vain talous.

Mukana tässä voi olla myös vaikka koulu/työ porukka, urheiluseuran fanitus, joku muu seura yms.

Tähän kuuluu myös uskonnot. Ne antavat tunnetta kuulua johonkin tiettyyn porukkaan. Ja tämä asia tuntuu kummastuttavan teistejä, että ateisteilla ei yleensä ole uskonnollista "heimoa" jonka kanssa viettää aikaa.

Mutta tässä onkin se juttu. Näitä eri ryhmiä mihin kuulua on niin paljon, ettei yhteisollisyyteen tarvitse uskontoa. Koko asia voi olla niin merkityksetön, että ajan viettää mielummin toisenlaisten asioiden merkeissä.

Toki ateistejen joukossa on myös niitä, jotka haluavat asian yhteydessä yhteisöllisyyttä kuten tukiryhmät uskonnon uhreille, mutta harva siitä innostuu muuten. Toisin kuin teismissä, missä se on suorastaan vaatimus kuulua johonkin nimettyyn ryhmään.

6

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "...yksi henkilö voi kuilua useampiin heimoihin."

      Yksi henkilö kuuluu vain yhteen heimoon.

      "Yksi selvin on kansalaisuus...kunta, kaupunki, alue...koulu/työ porukka, urheiluseuran fanitus, joku muu seura...uskonnot..."

      Mikään näistä ei ole heimo.

      Heimo on muutamasta perhekunnasta koostuva maksimissaan noin 150 henkilöä käsittävä joukko, jossa ihmiset tuntevat läpikotaisin toisensa ja heimon sosiaaliset suhteen. Tämän vuoksi heimo ei tarvitse lakeja eikä johtajia. Se on läpeensä tasa-arvoinen ja jakaa tasapuolisesti kaikkien kesken pyytämänsä ja keräämänsä ruuan. Heimon maksimikoko määräytyy ihmisen aivokapasiteetin mukaan. Meidän aivomme eivät kykene tuntemaan läpikotaisin enempää kuin 150 ihmistä ja heidän sosiaaliset suhteensa.

      Avaajan luettelemia heimoja lähinnä olevia käsitteitä olisi suku tai perinteinen maalaiskylä. Näissähän kaikki tuntevat toisensa ja niissä on omat kirjoittamattomat sääntönsä, joita kaikki noudattaa. Tällaisessa yhteisössä rikollisuus on käytännössä tuntematon käsite. Yhteisö pitää huolen, että kaikki pysyvät kaidalla tiellä ja jos joku on synnynnäisesti psykopaatti niin sellainen ajetaan heimosta pois.

      Avaajan luettelemat yhteisöt kuten kaupunki, alue, kansa ja uskonto ovat keinoja pitää heimoa suuremmat ihmisjoukot koossa ja järjestyksessä. Ongelmia alkaa ilmaantua kun koko kasvaa yli 150 ihmisen eivätkä kaikki enää tunne toisiaan läpikotaisin. Sukulaista tai sydänystävää on vaikea pahoinpidellä tai tappaa, mutta kun kohteena on tuntematon ja kiinnijäämisen riski olematon, houkutus rikokseen kasvaa. Juuri tämän vuoksi ensimmäiset kaupunkien, kuningaskuntien ja imperiumien lait olivat niin ankaria. Näitä tuettiin jumalilla, jotka keksittiin juuri sitä tarkoitusta varten, että niillä perustellaan lait, yhteiskuntaluokat ja omaisuuden jako. Heimoon verrattunahan ihmiset eivät enää olleet tasa-arvoisia eikä ruokaa enää jaettu kaikkien kesken tasapuolisesti.

      Tarvitaanko yhteisöllisyyttä? Totta kai tarvitaan. Ihminen on yhteistyökykyisin eläin koko eläinkunnassa. Kansa, kaupunki, alue tai uskonto ovat ihan hyviä yhteisöllisyyden muotoja, mutta heimo olisi myös hyvä olla. Useimmilla se heimo on oma kylä tai naapurusto. Harrasteseurakin voi olla heimo, mutta jäsenten vaihtuvuus ei välttämättä tue sitä, että siitä tulee todellinen heimo, jossa ihmiset ovat muutakin kuin pintapuolisesti tuttuja.

      Voiko yhteisöllisyyttä ja heimoja olla ilman jumalia? Totta kai voi olla. Meille on iskostunut aabrahamilaisten uskontojen maailmankuva, jossa jumala on keskiössä ja säännöt ankaria. Tämä tukee laajempaa yhteisöllisyyttä, mutta ei vahvoja heimoja. Itse asiassa niiden pointti onkin ollut yhdistää heimot ja häivyttää heimorajat. Tärkein suhde on ihmisen ja jumalan välinen suhde, ei ihmisen ja lähiyhteisön suhde. Mielestäni yhteisöllisyyden ja heimon tai lähiyhteisön tasapainoa voisi katsoa idän uskontojen suunnalta. Esimerkiksi Japanissa ei ole uskon dogmeja ja jumalia, mutta silti ihmiset ovat yhteisöllisiä ja sidoksissa omaan lähiyhteisöön. En ole mikään erityinen Japanin asiantuntija, mutta päättelen sen siitä, että omaleimaiset perinteet ja kulttuuri ovat pysyneet hyvin kasassa ja yhteiskuntaan on ulkopuolisen vaikea päästä sisään.

      • Huomasin X:ssä (amerikkalaisen) moraalisen pohdinnan, jossa herää aamuyöstä oman talon alakerrasta tulevaan kolinaan. Hiivit aseen kanssa keittiöön. Jääkapin ovi on aiki ja kelmeässä valossa on tuntematon ihminen syömässä ruokaa jääkaapista. Hän nostaa kädet ylös ja sanoo, että hänellä on nälkä. Ampuisitko tunkeutujan?

        Metsästäjäkeräilijät kysyisivät, ampuisitko ihmisen, joka ei jaa jääkaappinsa sisältöä nälkäiselle.


      • Anonyymi

        Sosiaaliantropologiassa heimo tarkoittaa yleensä muutaman sadan tai muutaman tuhannen ihmisen yhteisöä, jolla on löyhä yhteinen identiteetti, mutta ei poliittista hierarkiaa tai keskitettyä valtajärjestelmää.

        Toisaalta heimo tarkoittaa voi tarkoittaa kansatieteellisenä, historiallisena tai sosiologisena käsitteenä myös muunlaista kylien, sukujen, klaanien, asutusten tai muiden vastaavien yhteisöjen muodostamaa ykseyttä, jossa yleensä vallitsevat sama kulttuuri ja kieli.

        Kulttuuriantropologiassa heimolla tarkoitetaan kylässä asuvaa muutaman sadan ihmisen joukkoa, jolta puuttuu voimakas johtajuus. Heimoa yhdistää lähinnä sukulaisuus ja heimo on teoriassa ryhmien joukko. Väestömäärä on aina yleensä alle 1 000.

        "Useimmilla se heimo on oma kylä tai naapurusto.
        Harrasteseurakin voi olla heimo"

        Aikaisemmin sanoit ettei nuo ole heimoja?

        ""Yksi selvin on kansalaisuus...kunta, kaupunki, alue...koulu/työ porukka, urheiluseuran fanitus, joku muu seura...uskonnot..."

        Mikään näistä ei ole heimo. "


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sosiaaliantropologiassa heimo tarkoittaa yleensä muutaman sadan tai muutaman tuhannen ihmisen yhteisöä, jolla on löyhä yhteinen identiteetti, mutta ei poliittista hierarkiaa tai keskitettyä valtajärjestelmää.

        Toisaalta heimo tarkoittaa voi tarkoittaa kansatieteellisenä, historiallisena tai sosiologisena käsitteenä myös muunlaista kylien, sukujen, klaanien, asutusten tai muiden vastaavien yhteisöjen muodostamaa ykseyttä, jossa yleensä vallitsevat sama kulttuuri ja kieli.

        Kulttuuriantropologiassa heimolla tarkoitetaan kylässä asuvaa muutaman sadan ihmisen joukkoa, jolta puuttuu voimakas johtajuus. Heimoa yhdistää lähinnä sukulaisuus ja heimo on teoriassa ryhmien joukko. Väestömäärä on aina yleensä alle 1 000.

        "Useimmilla se heimo on oma kylä tai naapurusto.
        Harrasteseurakin voi olla heimo"

        Aikaisemmin sanoit ettei nuo ole heimoja?

        ""Yksi selvin on kansalaisuus...kunta, kaupunki, alue...koulu/työ porukka, urheiluseuran fanitus, joku muu seura...uskonnot..."

        Mikään näistä ei ole heimo. "

        "Sosiaaliantropologiassa heimo tarkoittaa yleensä muutaman sadan tai muutaman tuhannen ihmisen yhteisöä..."

        Jep, tuo minun kuvaamani kiinteä, muutamasta perheestä muodostuva ja toisensa tunteva yhteisö on ryhmä. Wikipedian mukaan yli 70 hengen ryhmä hajoaa helposti sisäisiin ristiriitoihin, mutta tuossa väitteessä ei ollut lähdettä. Itse olen käyttänyt tuota 150 hengen maksimikokoa, joka tulee brittiläiseltä antropologilta Robin Dunbarilta.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Dunbar's_number

        "Aikaisemmin sanoit ettei nuo ole heimoja?"

        Kylä on kunnan osa ja riittävän pieni, jotta se voisi käydä ryhmästä. Kunta on liian iso, mutta pieni kylä sopiva. Harrasteseura on vähän rajatapaus, vaikka sanoinkin ettei se ole heimo.

        Varsinkin tämä osa Dunbarin ajatuksista on juuri sitä, mitä kerroin ensimmäisessä kommentissani vaikka käytin ajattelemattomuuttani väärää nimeä eli kyseessä ei ole heimo vaan ryhmä tai muutamasta ryhmästä koostuva kiinteä joukko.

        "Dunbar's surveys of village and tribe sizes also appeared to approximate this predicted value, including 150 as the estimated size of a Neolithic farming village; 150 as the splitting point of Hutterite settlements; 200 as the upper bound on the number of academics in a discipline's sub-specialisation; 150 as the basic unit size of professional armies in Roman antiquity and in modern times since the 16th century, as well as notions of appropriate company size."


    • Anonyymi

      Tunsin kerran erään Heimon. Hän ei kuulunut mihinkään heimoon, eikä siitä ollut hänelle mitään vaivaa. Hän oli Heimo ilman haittoja.

    • Anonyymi

      ilmeisesti kieliasuni oli liian karkea tänne ja pointti hävisi sen takia. Ajattelin aluksi pistää kaikki heimo sanat heittomerkkeihin, mutta ajattelin otsikon jo kertovan sanan olevan kieli poskella tehty. Joten tarkennan nyt asiaa. Tarkoitin yhteisöllisyyden tunnetta herättäviä asioita. Tarkoitukseni oli korostaa sitä, että tälläisiä on useita, jotka voivat luoda sitä tunnetta.

      Täällä on teistit ihmetelleen juuri sitä, eikö ateisteilla oli mitään yhteisollisyyttä. Ja tämän piti olla siihen kannanotto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      87
      3418
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2837
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2356
    4. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2308
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2251
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2236
    7. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2123
    8. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2057
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1964
    10. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      114
      1926
    Aihe