Omaiset, kun mikään ei riitä

Anonyymi-ap

Työskentelen vanhusten parissa palvelutalossa. Työ on antoisaa vaikkakin raskasta eikä työssä jaksamista millään lailla vaativat omaiset. Olen toistuvasti törmännyt omaisiin jotka imevät kaiken työ ilon. Oman isän tai äidin hoitoon ollaan jatkuvasti tyytymättömiä, soitetaan lähi ja sairaanhoitajille pienimmästäkin asiasta, ja loukkaannutaan jos ei aina heti ehdi vastaamaan, jyrätään sekä asukkaan mielipide että hoitajien ammattitaito tyyliin minä tiedän mikä isälle on parasta. Ymmärrän että oma läheinen on kaikille se rakas ja tärkein mutta mihin on hävinnyt suhteellisuudentaju vaatimusten suhteen?

28

339

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vaimoni oli sairaalassa yli vuoden, ymmärsin hänen tuskassa.
      Hänestä alkoi tuntumaan ettei hän saanut riittävästi hoitoa.
      Kyse oli huonosti onnistuneesta avanna leikkauksesta.
      Sivuillisena ehtisin huomaamaan että suurin osa hoitajista suoritti työnsä äärirajoilla.
      Mutta silloin kun te huusitte työn rasittavuuden takia palkkaa lisää, minä olisin vaatinut työkäsiä enemmän.
      Palkankorotus tuossa tilanteessa tyydytti kaksikuukautta.

• Anonyymi

Yhdet ja samat omaiset pyörittää koko henkilökuntaa, ei ole mitään ymmärrystä että muitakin hoidettavia on. Minä minä ensin

• Anonyymi

Aloittajalla on oikeaa asiaa.

• Anonyymi

On, mutta sen palkan korotuksen oli voinut pienetää, sellä ehdolla että työkäsiä tulee lisää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On, mutta sen palkan korotuksen oli voinut pienetää, sellä ehdolla että työkäsiä tulee lisää.

Opettele edes hivenen matematiikkaa ennen kuin kommentoit.

• Anonyymi

Puoli vuotta kävin jatkuvasti hoivakodissa.
      Lähihoitajien ajasta yli 90 % meni arkirutiinien pyörittämiseen, ruokailut, suihkut, vessassa käytöt.
      En ymmärrä mistä ihmeen hoidosta tässä nyt kirjoitetaan ?
      Tuskin lääkityksestä, tuskin fysikaalisista tms. hoidosta, tuskin mitään hierontaa tai jalkahoitoa.
      Itse soitin hoivakodin lähihoitajalle joka päivä, kun en päässyt paikalle, kun henkilö ei itse pystynyt soittamaan (aina).

• Anonyymi

Et ymmärrä et, joten miksi kommentoit asiaa josta et mitään ymmärrä?
        Ja miksi sinä hoitajalle soittelet - ja kuka ei itse pystynut soittamaan?
        Ihme sekavaa sepustusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et ymmärrä et, joten miksi kommentoit asiaa josta et mitään ymmärrä?
        Ja miksi sinä hoitajalle soittelet - ja kuka ei itse pystynut soittamaan?
        Ihme sekavaa sepustusta.

Asukas ei itse pysty soittamaan tai vastaamaan, joten hoitaja auttaa.
        Kerro ihmeessä mistä hoitamisesta on kyse ?
        Ruuan jakelu tai vessassa auttaminen ei ole hoitamista. Vietän 10 tuntia joka viikko hoivakodissa, joten näenhän minä mitä siellä tapahtuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ruuan jakelu tai vessassa auttaminen ei ole hoitamista. Vietän 10 tuntia joka viikko hoivakodissa, joten näenhän minä mitä siellä tapahtuu.

Näet muttet ymmärrä. Vai oletatko että se hoito olisi asukkaan sängyn äärellä tapahtuvaa paijaamista ja kuumeisen otsan kostuttamista kostealla kankaalla vaihtaen huolestuneita katseita paikalla olevan lääkärion kanssa ? Katsos kun hoivakoti ja sairaala ovat eri paikkoja. Ja mitä puheluihin tulee, on niillä asukkailla oma puhelin jotka sitä pystyvät käyttämään. Muilla ei sitä tarvita koska eivät enää kykene sen välityksellä kommunikoimaan. Mistä helvetistä teitä idiootteja oikein sikiää ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näet muttet ymmärrä. Vai oletatko että se hoito olisi asukkaan sängyn äärellä tapahtuvaa paijaamista ja kuumeisen otsan kostuttamista kostealla kankaalla vaihtaen huolestuneita katseita paikalla olevan lääkärion kanssa ? Katsos kun hoivakoti ja sairaala ovat eri paikkoja. Ja mitä puheluihin tulee, on niillä asukkailla oma puhelin jotka sitä pystyvät käyttämään. Muilla ei sitä tarvita koska eivät enää kykene sen välityksellä kommunikoimaan. Mistä helvetistä teitä idiootteja oikein sikiää ?

siis mikä sitten on hoitoa ? en näe kuin päivittäisiä rutiineja, joihin omaiset ei puutu millään tavalla
        kaikilla on puhelimet, mutta kaikille ei soitto tai vastaaminen ole helppoa
        järjessä ei ole mitään vikaa ja puhuminen onnistuu kyllä
        ja hoitajien kanssa on sovittu, että tällainen auttaminen on ihan ok
        tässä hoivakodissa kaikki asukkaat pystyvät kommunikoimaan oikeinkin hyvin
        jos olet töissä hoivakodissa, niin aika outoa tuo kielenkäyttösi, ei kuulu palveluammattiin
        (tosin ymmärrän, jos sinun hoitosi on paskavaippojen vaihtoa)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

siis mikä sitten on hoitoa ? en näe kuin päivittäisiä rutiineja, joihin omaiset ei puutu millään tavalla
        kaikilla on puhelimet, mutta kaikille ei soitto tai vastaaminen ole helppoa
        järjessä ei ole mitään vikaa ja puhuminen onnistuu kyllä
        ja hoitajien kanssa on sovittu, että tällainen auttaminen on ihan ok
        tässä hoivakodissa kaikki asukkaat pystyvät kommunikoimaan oikeinkin hyvin
        jos olet töissä hoivakodissa, niin aika outoa tuo kielenkäyttösi, ei kuulu palveluammattiin
        (tosin ymmärrän, jos sinun hoitosi on paskavaippojen vaihtoa)

Hoivakodissa asuu siis toimintakykyisiä ihmisiä. Missä kuplassa oikein elät ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä se ruuan jakelu, potilaan syöttäminen ja vessassa avustaminen mielestäsi on ?
        Perushoitoon kuuluvat ihmisen perustarpeiden tyydyttäminen …..ravinnosta huolehtiminen , puhtaus jne….
        Kuka ne mielestäsi sitten hoitaa jos ei perus-/ lähihoitaja ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä se ruuan jakelu, potilaan syöttäminen ja vessassa avustaminen mielestäsi on ?
        Perushoitoon kuuluvat ihmisen perustarpeiden tyydyttäminen …..ravinnosta huolehtiminen , puhtaus jne….
        Kuka ne mielestäsi sitten hoitaa jos ei perus-/ lähihoitaja ?

ja näistäkö omaiset liikaa valittaa, vrt aloitus

• Anonyymi

Suurin osa huonokuntoisia, liikunkyvyttömiä, ei pääse yksin vessaan tai ruokailutiloihin. Monet makaa sängyssä päiviä, viikkoja, kuukausia. Vaipoissa jotka vaihdetaan aamulla illalla kerran jos hyvin menee. Kaikkein surkeinta on ne jotka eivät pysty kääntymään, vaihtamaan kylkeä, ottamaan lisää peittoa tai ottamaan peittoa päältä esimerkiksi kuumina päivinä kuin nyt. Ei pysty itse juomaan ja monesti kuivuvat. Olen itse työskennellyt kymmeniä vuosia laitoksissa ja surkeammaksi on hoitoisuus mennyt. Itse toivon että kuolisin ennenkuin kituisin niissä laitoksissa tai yksin kotonani omissa eritteissä maaten vuosikausia huonolla hoidolla.

• Anonyymi

alkuperäinen kirjoitus koski, että omaiset puuttuu liikaa hoitoihin
        Minä kysyin että mihin hoitoihin puututaan, kun ne niin kirjoittajaa häiritsee.
        Itse olisin halunnut keskustella sairaanhoitajan ja lääkärin kanssa, mutta se ei ollut mahdollista, kun lääkäri ei koskaan ollut paikalla. piti tyytyä lähihoitajiin ja he eivät osanneet kertoa terveystietoja tai lääkitystä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olisin halunnut keskustella sairaanhoitajan ja lääkärin kanssa, mutta se ei ollut mahdollista, kun lääkäri ei koskaan ollut paikalla. piti tyytyä lähihoitajiin ja he eivät osanneet kertoa terveystietoja tai lääkitystä

Sinun pitää siirtää omaisesi yksityiseen hoitokotiin, 7000-8000 euroa / kk kun pulitatte, niin jospa sitten saatte sitä hyvää hoitoa ! Siihenhän tämä hallitus on terv. hoitoa ajamassa….yksityisille palvelun tuottajille .
        Rikkaat saavat sitten sitä hoito, myös omaisia paapotaan.
        Köyhät kuolkoot, kun eivät kykene maksamaan.
        Tai hoitakoot omaiset, niin sitten ei tartte ketään ulkopuolisia syyllistää.
        Tekis joillekkin omaisille ihan hyvääkin joutua 24/ 7 olemaan valmiudessa vaipan vaihtoon ja dementikon ”juttuja ” kuuntelemaan.
        Suosittelen hoitovastuun siirtoa varsinkin tämän hallituksen päättäjille ja heitä äänestäneille. Voisi avata silmiä , turhat puheet ja lupaukset loppuisivat.

• Anonyymi

Älähän nyt yritä. Liikuntakyvyttömät nostetaan päiväksi geriatriseen/pyörätuoliin, asentohoidot huomioidaan samoin kuin erilaiset tarpeenmukaiset patjat, hygieniasta huolehditaan samoin kuin syöttämisestä. Tekstisi on tavallista suoli24 ulostusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vain lääkärillä on oikeus kertoa terveystiedoista, ja lähiomainen voi myös halutessaan saada luettavakseen hoidettavasta tehdyt kirjaukset lääkityksineen kaikkineen. Sinänsä, lääkäri ei todellakaan päivystä hoivakodissa jutellakseen omaisten kanssa.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Miten joku notkuu hoivakodissa 10 tuntia päivässä ja on noinkin pihalla?
      Ensinnäkin; hoitotyöhön kuuluu myös hoitotoimenpiteitä, mutta jos niitä ei oma omaisesi (?) tarvitse, eihän sinulla ole mitään oikeutta tietääkään muiden asukkaiden hoidosta. Ja toisekseen; lähihoitaja voi kyllä kertoa lääkityksestä, hoidosta ym., jos sinulla on oikeus tietää. Jos ei ole, ei ole oikeutta kertoakaan.

• Anonyymi

Opettele lukemaan, 10 tuntia viikossa.
        Aloittaja kertoo että omaiset puuttuu hoitoihin, minua kiinnostaa että mihin hoitoihin he puuttuvat. Kysyin uusista pillereistä ja hoitaja sanoi etteivät he tiedä niistä mitään, pitää kysyä sairaanhoitajalta. Ei ole kyse etten tiedä mitä hoitajat hoivakodissa tekee, vaan miten me omaiset muka niihin puututaan.
        Lukekaa tuo facebook kirjoitus.
        https://www.facebook.com/groups/1393150581283415/permalink/1777310782867391/

• Anonyymi

Tiedän lääkkeet joita hoidettaville annan (minun täytyy olla lääkityksestä perillä että voin seurata sen vaikutusta) vaikka olen vain lähihoitaja. Samoin minun täytyy osata annostella insuliini oikein, ja päätellä tarvitaanko joskus mieltä rauhoittavaa lääkärin määräämää lääkitystä. Suurinta osaa omaisista ei kiinnosta tippaakan mitä lääkkeitä hoidettaville annetaan, koska hoidettavat ovat syöneet ko. lääkkeitä jo vuosikaudet. Hoidettavien terveystilanteet tiedottaa lääkäri eikä kukaan muu, ja koska lääkäriin ei syystä saa yhteyttä, voi hoitaja kertoa asiat niiden saantiin oikeutetulle taholle kirjauksista lukemalla. Kirjauksista löytyy myös ajankohtainen lääkitys jonka em. taho halutessaan saa, ja se taho voi ihan itse etsiä tiedon mikä lääke on kyseessä. Ei se ole sen vaikeampaa kun asian ymmärtää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedän lääkkeet joita hoidettaville annan (minun täytyy olla lääkityksestä perillä että voin seurata sen vaikutusta) vaikka olen vain lähihoitaja. Samoin minun täytyy osata annostella insuliini oikein, ja päätellä tarvitaanko joskus mieltä rauhoittavaa lääkärin määräämää lääkitystä. Suurinta osaa omaisista ei kiinnosta tippaakan mitä lääkkeitä hoidettaville annetaan, koska hoidettavat ovat syöneet ko. lääkkeitä jo vuosikaudet. Hoidettavien terveystilanteet tiedottaa lääkäri eikä kukaan muu, ja koska lääkäriin ei syystä saa yhteyttä, voi hoitaja kertoa asiat niiden saantiin oikeutetulle taholle kirjauksista lukemalla. Kirjauksista löytyy myös ajankohtainen lääkitys jonka em. taho halutessaan saa, ja se taho voi ihan itse etsiä tiedon mikä lääke on kyseessä. Ei se ole sen vaikeampaa kun asian ymmärtää.

aloitus oli että omaiset puuttuu hoitoihin
        lukekaa tuo facebook julkaisu, näin voi käydä kun omaisia tai asukasta ei kuunnella

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

aloitus oli että omaiset puuttuu hoitoihin
        lukekaa tuo facebook julkaisu, näin voi käydä kun omaisia tai asukasta ei kuunnella

Lääkehoitoon, haavanhoitoon, asentohoitoon ja perushoitoon puuttuvat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lääkehoitoon, haavanhoitoon, asentohoitoon ja perushoitoon puuttuvat.

miten kävi kun ei kuunneltu omaisia ja asukasta, katso facebook linkki

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

miten kävi kun ei kuunneltu omaisia ja asukasta, katso facebook linkki

Ei käynyt mitenkään koska joimme vain kahvia toimistossa.

• Anonyymi

Voisiko aloittaja tarkoittaa yleisesti hoidon arvostelua omaisten taholta. Arvostelu koskee siis esim perushoitoa, lääkehoitoa, hoitolinjauksia yms. Itse olen kokenut että hoitajana teemme parhaamme joka päivä, mutta aina löytyy omaisia jotka ovat tyytymättömiä,kaikkeen.

• Anonyymi

Pari esimerkkiä omaisista: Lapsi vie diabeetikko isänsä hoivakodista ulos syömään. Hoivakodissa verensokeri on kohtalaisesti hallussa, mutta käynnin jälkeen verensokerit ovat rajusti koholla. Lapsi/lapset ovat myös tuoneet selkeästi esille että muilla kuin heidän vanhemmillaan, ei pitäisi hoitajilla olla mitään merkitystä. Tai lapsi joka kitisee kun äidilleen on tullut pari kiloa lisää elopainoa. Lapsi vie äitinsä ulkomaan matkalle jonka jälkeen äidin elopaino on noussut viisi kiloa. Sillä ei ole lapsen mielestä mitään väliä. Pääasia että ruoka maittoi. Näitä esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      14
      1993
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      183
      1524
    3. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      149
      1352
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      97
      1298
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1188
    6. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      84
      918
    7. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      49
      872
    8. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      13
      807
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      803
    10. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      126
      800
    Aihe