Minä oon kylmästi sitä mieltä että Voith on paras automaattiloota busseihin, ei ole väliä onko 3- vai 4-portainen. Kunhan se on Voith. Toivottavasti pk-seudun liikenteestä ei kokonaan katoa bussit joissa kyseisen merkkinen laatikko on, nyt jo huolestuttavan moni bussi on varustettu ilmeettömällä ZF:llä. Muka taloudellisempi ja nykäyksettömämpi kuin Voith. Pah! Enpä ole huomannut mitään kummempia nykäyksiä Voithissakaan joten jälkimmäinen peruste on ainakin tuulesta temmattu.
Voith paras automaatti
10
2544
Vastaukset
- Lola
Samaa mieltä ei sillä lootalla siellä vaihteistosa ole väliä, vaan se loota siellä ratin ja penkinvälissä vaikuttaa eniten matkustusmukavuuteen. Ja siinähän riittää kehittämistä.
- sehän tiedetään
ZF-vaihteistot ovat tehokkaita, turvallisia ja mukavia (lähde: ZF). Niinpä yhä useampi kaupunkiliikenteen linja-auto on niillä varustettu.
Monet liikennöitsijät ovat myös siirtyneet muista vaihteistomerkeistä ZF-laatutuotteisiin. Esimerkiksi Espoon Auto vuonna 1991, Suomen Turistiauto vuosina 1990 (nivelet) ja 1993 (2-akseliset).
ZF:n taloudellisuus perustuu voiman siirtämiseen. Tarkoitus ei ole huudattaa moottoria ylikierroksilla (Allison) tai vatkata vaihteistoöljyä kuin kermavaahtoa (Voith). Lisäksi "uudet korkealuokkaiset voiteluaineet ja äärimmäisen pitkät huoltovälit vähentävät ylläpitokustannuksia" (lähde: ZF).- juupa juu
Tottakai ZF:n mainoksessa noin sanotaan. Kaikkihan nyt omaansa kehuu. Jos mulla olisi bussifirma niin voisi pari kipaletta olla ZF:ää kokeeksi mutta muut dösät olisi kyllä Voithilla varustettuja.
Eikä Allisonkaan mielestäni mikään huono ole, ei se niin huudata moottoria.
Yhden ainoan kerran olen Allison-vaihteistoisen STAn kuullut huutavan ja silloinkaan se ei johtunut vaihteistosta vaan siitä että kuski pisti vaihteen vapaalle valoissa ja nosti moottorin kierroksia. En tiedä mistä johtui, oliko pakkasilman aiheuttama nesteen kerääntyminen järjestelmään vai mikä syynä moottorin huudattamiseen vaiko paineilmat kateissa tms.
Taloudellisuus kun riippuu hyvin pitkälti siitä miten autoa kuskaa, huono kuski saa vaihteiston kuin vaihteiston paskaksi ja dieseliä kulumaan armottomat määrät. - Tuoppi_29
Jos verrataan 4v ZF:ää, ja 4v Voithia samassa alustassa ei kulutuksessa ole suurta eroa. Voith:in maine kulutuksen nostajana perustuu Scanian N112/N113 alustoihin joissa oli 3v Voith ja aivan liian harva perävälitys kaupunkiliikenteeseen. Ei liene kovin taloudellinen yhdistelmä...
- mrl586
Tuoppi_29 kirjoitti:
Jos verrataan 4v ZF:ää, ja 4v Voithia samassa alustassa ei kulutuksessa ole suurta eroa. Voith:in maine kulutuksen nostajana perustuu Scanian N112/N113 alustoihin joissa oli 3v Voith ja aivan liian harva perävälitys kaupunkiliikenteeseen. Ei liene kovin taloudellinen yhdistelmä...
"Voith:in maine kulutuksen nostajana perustuu Scanian N112/N113 alustoihin joissa oli 3v Voith ja aivan liian harva perävälitys kaupunkiliikenteeseen. Ei liene kovin taloudellinen yhdistelmä... "
Voith D863-vaihdelaatikko ja Scanian 11-litrainen kone on hyvin taloudellinen yhdistelmä. Voith D863 on hieman hidas vaihdelaatikko, joten sitä pitää auttaa oikean vaihteen löytämisessä.
- fulleristi
Kaikki Suomen bussit pitäisi varustaa suorahampaisella 13-vaihteisella Fuller Roadranger -vaihteistolla.
- LOL:D
Eikös tuo Fuller ole manuaali? Tässä oli nyt puhe automaateista. Ajele sinä fulleristi vaan manuaaleilla, ei kukaan enää kaipaa täysmanuaaleja busseihin. Ei kukaan halua vatkata vaihteiden ja alennusvaihteiden kanssa.
- kuksitaski
Kaikki käy vaikka unesta yöllä herätettäisiin tai silmät sidottuna, laatikot hyviä mutta kaupunki busseissa tänäpäivänä harvinaisena manuaalivaihde.
80-90 luvulla suurin osa manuaaleja pääasiassa ZF.
mutta olen ajanut kuten monet kuljettaqjat ZF:n suorahammas vaihde laatikkoisella linja-autolla 60luvun Sisut. Volvot siirtyivät aikaisemmin syngronoituihin laatikoihin ykkönen suora muut syngronoitu.
- Anonyymi
Todella mukavaa kun hajoaa
- Anonyymi
Sisu wiima oli kyseisen laatikko huusi kuin hullu
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra haluaa muuttaa
maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....23010172Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!
🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen604704Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan
Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht1424174Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!
Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu1424086- 2153889
Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut
😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik463204Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle
✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL392455Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana
Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä12245Nuoret pois politiikasta!
Näillä 30-kymppisillä ei ole juuri mitään elämänkokemusta. Ja tällaiset raakileet saavat huseerata ja pilata Suomen!181779Rakastan sua mutten uskalla jutella sulle
Kumpa sä näkisit tämän viestin❤️ Kaipaan sua vaikka oot välillä ihan lähellä mutten saa sanottua sulle enää mitään. Ujos1601723