Ateisti sanoo, ettei yhtään jumalaa ole olemassa: se on jopa mahdotonta monien mielestä.
Agnostikko ei tiedä onko yhtään jumalaa olemassa. Se on mahdollista, mutta äärettömän epätodennäköistä.
Agnostikon ja ateistin erot
13
104
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Käytännön kannalta oleellinen kysymys voidaan lausua muodossa:
Onko mitään perusteltua syytä uskoa yhdenkään Jumalan olemassaoloon?
Jos vastauksesi on "ei", niin de facto olet ateisti.
Teoreettinen pohdita siitä voisiko olla jotain, mitä ei osata mitenkään konkreettisesti määritellä ja jonka olemassaoloon ei ole mitään perusteltua syytä uskoa, on älyllistä onanointia ja ajanhukkaa.
Agnostismin kanssa askartelevat ovat tyypillisesti uskontoon (Suomessa kristinuskoon) niin vahvasti lapsuudessa indoktrinoituja, että alitajuinen pelko estää heitä sanomasta, että uskontojen selityksissä ei ole mitään järkeä, ja haluavat siksi jättää "takaportin" uskonnottomuudessaan.- AnonyymiUUSI
Minusta henkilö, joka sanoo olevansa agnostikko, ei vain uskalla vetää johtopäätöksiä loppuun asti. Juuri tuollaista takaportti-ajattelua.
Minä olen positiivinen ateisti ja olen 99,9 % varma, että mitään jumalia ei ole olemassa. Käytännössä se tarkoittaa täyttä varmuutta.
Sitten mietitään uudestaan, jos joku esittää todisteet jonkin jumalan olemassaolosta. Mutta enpä usko tuota päivää koskaan tulevan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minusta henkilö, joka sanoo olevansa agnostikko, ei vain uskalla vetää johtopäätöksiä loppuun asti. Juuri tuollaista takaportti-ajattelua.
Minä olen positiivinen ateisti ja olen 99,9 % varma, että mitään jumalia ei ole olemassa. Käytännössä se tarkoittaa täyttä varmuutta.
Sitten mietitään uudestaan, jos joku esittää todisteet jonkin jumalan olemassaolosta. Mutta enpä usko tuota päivää koskaan tulevan.Tämä "uskalluksen puutteesta" puhuminen saaepäilemään, että siitä puhuva ateisti tekee ratkaisunsa asiassa tunneperusteella. Kysymykseen on kuitenkin rationaalinen asenne, joka on pitäytyä agnostisessa kannassa.
Siitä olen samaa mieltä, ettei todisteita varmaankaan suuntaan tai toiseen tule koskaan. - AnonyymiUUSI
Korkeampi voima!
Ateismi on sitä, ettei usko jumaliin.
Agnostisismi tarkoittaa, ettei ihmisen tule sanoa tietävänsä tai uskovansa, jos hänellä ei ole tieteellistä perustaa tiedolleen tai uskolleen.
Näin ollen agnostisismi oikein käytettynä johtaa nykytilanteessa ateismiin koska jumalista ei ole yhtään ainoaa todistetta.- AnonyymiUUSI
Agnostikko (tosi sellainen) pitää jumalia yhtä mahdottomana kuin mahdollisenakin. Mitään todennäköisyyttä ei asiasta voi lausua.
Jumalien olemassaoloa äärettömän epätodenäköisenä pitävä henkilö on ateisti.Ei agnostisismille ole mitään todennäköisyyksiä. Se kuuluu samaan sarjaan kuin onus probandi, Occamin partaveitsi ja Hitchensin partaveitsi. Ihmisen ei pidä uskoa tai väittää todeksi mitään sellaista, mistä ei ole todisteita.
Huxleyn tarkoittamassa merkityksessä ”agnostisismi” ei viitannut vain Jumalan tai jumalten olemassaoloon eikä myöskään vain epätietoisuuteen yleensä, vaan tietoteoreettiseen asennoitumiseen, joka olisi osa tieteen olemusta. Huxleyn mukaan ”[a]gnostisismi on tieteen olemus, sekä muinaisen että nykyaikaisen. Se yksinkertaisesti tarkoittaa, ettei ihmisen tule sanoa tietävänsä tai uskovansa, jos hänellä ei ole tieteellistä perustaa tiedolleen tai uskolleen.”
https://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostisismi- AnonyymiUUSI
The_Raven kirjoitti:
Ei agnostisismille ole mitään todennäköisyyksiä. Se kuuluu samaan sarjaan kuin onus probandi, Occamin partaveitsi ja Hitchensin partaveitsi. Ihmisen ei pidä uskoa tai väittää todeksi mitään sellaista, mistä ei ole todisteita.
Huxleyn tarkoittamassa merkityksessä ”agnostisismi” ei viitannut vain Jumalan tai jumalten olemassaoloon eikä myöskään vain epätietoisuuteen yleensä, vaan tietoteoreettiseen asennoitumiseen, joka olisi osa tieteen olemusta. Huxleyn mukaan ”[a]gnostisismi on tieteen olemus, sekä muinaisen että nykyaikaisen. Se yksinkertaisesti tarkoittaa, ettei ihmisen tule sanoa tietävänsä tai uskovansa, jos hänellä ei ole tieteellistä perustaa tiedolleen tai uskolleen.”
https://fi.wikipedia.org/wiki/AgnostisismiHuxleyn ajattelu on jo vanhentunut. Filosofia kehittyy.
Sinänsä toki Huxley teki ansiokasta työtä aikanaan.
- AnonyymiUUSI
Kun kukaan ei osaa määritellä minkälainen itse asiassa on "Jumala" tai mitä kaikkia määritelmiä jumalille voidaan antaa, niin minkä suhteen agnostikko on agnostinen? Niiden kaikkien määritelmien vai jonkun tietyn vai joidenkin tiettyjen?
Pitääkö agnostikko mahdollisena, että ehkä Thor kuitenkin jotenkin vaikuttaa salamointiin? Millä perusteella Thor tai vastaava salamointiin vaikuttavan astraalihahmon olemassaolo olisi epätodennäköisempi kuin ihmisen kuolemattoman sielun olemassaolo?- AnonyymiUUSI
Inkarnaatiosta on tuhansia todistuksia ja YouTube videoita. Jopa professori todistaa!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Inkarnaatiosta on tuhansia todistuksia ja YouTube videoita. Jopa professori todistaa!
Inkarnaatiosta ei ole ENSIMMÄISTÄKÄÄN todistusta. Ei ole myöskään MITÄÄN VIITETTÄ siitä, että olisi olemassa mitään fyysisestä kehosta irrallista "sielua" joka voisi "vaeltaa" tai "syntyä uudelleen".
YouTubessa on varmasti kaikenlaista roskaa.
- AnonyymiUUSI
minä pienenä pidin sitä mahdollisena ehkä , mutta sitten kun luin niin tajusin , jos tuollaista sanoo niin mitään ei ole 🤣
jumala on kuin hessu hopo joka ottaa maapähkinöitä ja muuttuu superhessuksi - AnonyymiUUSI
Eräs tuttava-ateisti väitti, että myös agnostikko on ateisti. Hänen mukaan se, ettei ole jumaluskoa, tai edes epäilee Jumalan tai jumalien mahdollisuutta on ateisti. Hän luokitteli ateistit eri asteisiin. En muista, mitä nimityksiä hän niistä käytti.
Hänen mukaansa agnostikoiksi kutsutut ovat ns välinpitämättömiä ateisteja, joille jumalan olevaisuus on se ja sama, onko sitä. Vahvempi ateisti taas haluaa todistaa, ettei jumalaa ole, eli on ns Jumalan/jumalien kieltäjä. Vahvin muoto taas on antiteistinen ateisti, joka kokee syvää vihaa jumaluskoja kohtaan ja halveksuu uskovaisia.
Ite olen kuitenkin sitä mieltä, ettei agnostikko ole ateisti. Agnostikkoja on monenlaisia. On uskonnottomia agnostikkoja ja uskonnollisia agnostikkoja. Agnostisismi on epäilyä siitä, onko Jumalaa/jumalia olemassa. Sama ihminen voi haluta uskoa, mutta epäilee uskomaansa. Uskonnoton tai uskomaton agnostikko taas viis veisaa jumalista. Tällainen voi pitää jumalia mahdollisena, muttei jaksa vaivata niillä päätään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.282973Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652643Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151714Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1281428- 1101422
- 1021417
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241197Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411116Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141093Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest591005