Karjalassa on laajasti sellainen täysin hullu ajatus monilla, että kateus olisi jonkun toisen aiheuttamaa.
Kateus on aina kadehtijan itsensä itselleen aiheuttama tunne. Kukaan muu ei ole siitä vastuussa. Ei edes se joka syntyy kultalusikan kanssa, osaa paljon, on ahkera ja lahjakas. Kateus on vain kateellisen itsensä itselleen aiheuttama tunne josta olisi aiheellista saada aina nuhtelut.
Kukaan ei pysty esittämään pätevää argumenttia että kateus olisi jonkun toisen aiheuttamaa. Kateus liittyy huonommuuden kokemukseen joka johtuu itsetunnon puutteesta. Jos ihmisellä on itsetuntoa, hän voi tunnustaa olevansa huonompi jossain asiassa kuin joku toinen. Näinhän asia on jokaisen kohdalla. Aina on asiota missä on huonompi kuin joku toinen.
Kateellinen ei halua hyödyntää omaa potentiaaliaan kehittyä vaan hän ajattelee kuin varas että toisella olevat aineelliset tai aineettomat asiat kuuluisivat hänelle vaikka hän itse ei ole nähnyt mitään vaivaa niiden asioiden hyväksi. Maailma ei toimi niin. Täällä pitää nähdä kehityksensä eteen vaivaa.
Kateellinen ei ymmärrä elämästä ja sen lainalaisuuksista mitään.
Kateus on aina oma vika. ei koskaan toisen aiheuttamaa
6
150
Vastaukset
- Anonyymi
Ei esimerkiksi aivovammaisena voi kadehtia toisen muistia ja kykyä järkeillä asioita, oma vikahan se on jos toinen ajaa päälle. Mitä jos lopettaisit tuon säälittävän ulinan, ei kukaan halua sinun roinaasi.
- Anonyymi
Mitä jos lopettaisit hullulle vastailemisen.
- Anonyymi
Öö.Tuossa kommentissa ei olllut mitään järkeä. Siis jos joku ajaa toisen päälle, niin miten se liittyy kateuteen?
Eihän se että jos joku tekee toiselle vääryyttä anna mitään oikeutta uhrille kadehtia ketään. Se antaa oikeuden vaatia hyvitystä tai asian korjaamista siltä joka on vääryyttä tehnyt.
Eihän se ole jonkun kolmannen syyttömän osapuolen vikaa mitä hänellä on? Onko se jonkun terveen syytä kun minulla on sairaus? No ei tietenkään ole. Miksi siis kadehtisin terveitä siksi että itse olen sairas? Sellainen olisi täysin hedelmätöntä ja järjetöntä sekä pikkusieluista toimintaa.
Jos jollakin ihmisellä on esimerkiksi jokin hieno kone tai laite niin voin tuumata, että kas, taidan hankkia itsekkin tuollaisen kun näyttää kätevälle. En minä sitä ala kadehtimaan että toisella on jotain mitä minulla ei ole. Hölmöhän se olisi.
Lisäksi pahansuopuus tulee aina itselle takaisin ennemmin tai myöhemmin kielteisessä mielessä.
Mitä säälittävyyteen tulee, niin kateelliset ovat säälittäviä reppanoita. Ei-kateellisilla on mielenlaatu paljon miellyttävämpi ja he tuntee myötäiloakin muiden puolesta. - Anonyymi
Se ei ole oma vika jos joku ajaa päälle. Mutta se ei anna mitään oikeutta kadehtia jotakuta toista ihmistä hänen asiostaan. Tai ainakaan vahingoittaa kateuspäissään jonkun muun ihmisen elämää pahoilla puheilla tai muilla teoilla.
Se mitä puuttuu itseltä ei ole kateudella mikään oikeutus. Jos ajatellaan esimerkiksi Pohjois-korean ihmisiä jotka elää erityksessä ja kaltoinkohdeltuina niin ei heilläkään ole oikeutta kadehtia muualla asuvia. Sen sijaan heillä on oikeus vaatia että heidänkin ihmisoikeuden otettaisiin huomioon kuten muuallakin.
Ei se ole vielä kateutta jos haluaa itsellleen jotain hyvää mitä on jollain toisella. Kateutta on se että harmittaa se että toisella on jotain mitä itsellä ei ja haluaisi toiselta pois jotain.
- Anonyymi
Kateus kehittyy kuumassa.
- Anonyymi
Kirjoitahan tesla-mies taas sitä englantiasi niin saadaan nauraa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706594
- 584472
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283158- 612997
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271566- 151564
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381505- 341349
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471273