Se ei ole totta! Jeesus ei sellaista sanonut, että kaikkia ruokia saa syödä!
Miksi uskossa olevat väittävät JEESUKSEN julistaneen kaikki ruoat puhtaiksi ja syötäviksi
21
126
Vastaukset
- Anonyymi
'Ei se saastuta sinua minkä menee suusta sisään, vaan se mikä tulee ulos''
- Anonyymi
Niinpä, näin Jeesus sanoi, mutta joillakin on vaikeuksia ymmärtää, että Jeesuksen opetuksella taivasten valtakunnan evankeliumina Israelin hyvällä Jumalalla, ei ole mitään tekemistä Paavalin pahuuteen perustuvan evankeliumin kanssa, jonka Jumalaa Jeesus sanoi Saatanaksi ja kaiken valheen isäksi.
- Anonyymi
Jeesus tarkoitti likaisilla käsillä syömistä, ei sitä, että mitä syö. Ymmärrä lukemaasi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, näin Jeesus sanoi, mutta joillakin on vaikeuksia ymmärtää, että Jeesuksen opetuksella taivasten valtakunnan evankeliumina Israelin hyvällä Jumalalla, ei ole mitään tekemistä Paavalin pahuuteen perustuvan evankeliumin kanssa, jonka Jumalaa Jeesus sanoi Saatanaksi ja kaiken valheen isäksi.
Miten Paavali liittyy asiaan?
- Anonyymi
aloittaja ei välitä pätkääkään siitä mitä Raamattu asioista opettaa, vaan trollaa ihan tarkoituksellisesti vääristellen.
Tuo lukuisten aloitusten tehtailu asiasta jatkuvasti ei ole myöskään tervettä, trollausta sekin.- Anonyymi
Jep, sama tunnistettava Paavali-neuroorikko.
- Anonyymi
"Miksi uskossa olevat väittävät JEESUKSEN julistaneen kaikki ruoat puhtaiksi ja syötäviksi"
Koska sellainen kuvitelma tarjoaa hväksynnän heidän ruokailutottumuksilleen.
Lisäksi monilla kristillisen oikeiston edustajilla on ideologinen henkinen allergia kaikkea ituhippeilyä kohtaan.- Anonyymi
"Lisäksi monilla kristillisen oikeiston edustajilla on ideologinen henkinen allergia kaikkea ituhippeilyä kohtaan."
No kristillistä vasemmistoahan ei pitäisi olla olemassakaan, ja kyllä se ideologinen ja henkinen allergia on ihan ituhippien itsensä kerettiläisyyttä.
- Anonyymi
Ulostaminen ei saastuta. Suukin on suunantoa varten https://youtu.be/na47wMFfQCo?feature=shared
- Anonyymi
Kun otetaan huomioon Raamatun kokonaissanoma on olemassa vahva raamatullinen peruste sille, että Jeesuksen sanat Mark. 7\:ssa koskevat myös Mooseksen ruokasäädöksiä, eivät vain rituaalista käsienpesua. Raamattu on ehjä kokonaisuus, ei ristiriidassa eri kohdissa itsensä kanssa.
Evankelistan oma tulkinta:
"...ja se menee ulos viemäriin — puhdistaen kaikki ruoat." (Mark. 7:19)
- Kyseessä on evankelista Markuksen selittävä huomautus, joka osoittaa, että Jeesuksen opetus ymmärrettiin varhaisessa kirkossa niin, että ruokalait (esim. 3. Moos. 11) eivät enää sido kristittyjä.
Tämä tulkinta ei olisi mahdollinen, jos kyse olisi vain käsienpesusta,
se edellyttää laajempaa puhtausopillista muutosta.
Pietarin näky (sianliha, matelijat ym.):
- ”Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpuhtaaksi." (Apt. 10:15)
Pietari saa näyssä käskyn teurastaa ja syödä eläimiä, jotka olivat Mooseksen lain mukaan epäpuhtaita.
Aluksi hän kieltäytyy, mutta Jumala vastaa kolme kertaa: "Minkä Jumala on puhdistanut, älä sinä sano epäpuhtaaksi."
Vaikka näkymän pääviesti liittyy pakanoiden hyväksymiseen, se ei olisi uskottava ilman ruokasääntöjen sisällöllistä purkamista.
Pietarin reaktio kertoo, että hän ymmärsi tämän olevan radikaali muutos ja hän yhdistää tämän myöhemmin siihen, että ei saa enää pitää ketään "epäpuhtaana tai saastaisena".
Paavali: mikään ei ole itsessään epäpuhdasta:
"Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, että mikään ei ole itsessään epäpuhdasta." (Room. 14:14)
Paavali viittaa Jeesuksen opetukseen ("olen varma Herrassa Jeesuksessa") > selkeä linkki Jeesuksen puheeseen Mark. 7\:ssa.
Tässä puhutaan nimenomaan ruoasta, ei rituaalisesta peseytymisestä.
Paavali antaa yksiselitteisen opetuksen: kristityllä ei ole enää velvollisuutta noudattaa Mooseksen ruokalakeja.
Ruoasta voi silti tulla epäpuhdas omantunnon kautta, jos joku syö sen vastoin omaa vakaumustaan > tämä liittyy rakkauteen, ei rituaalilakiin.
Kol. 2:16–17 – Vanhat varjot, Kristus itse täyttymys:
"Älköön siis kukaan tuomitko teitä siitä, mitä syötte tai juotte... nämä ovat vain tulevan varjoja, mutta Kristus on todellisuus.”
Tässä Paavali sanoo suoraan, että vanhan liiton ruokasäädökset olivat "varjoja", jotka osoittivat kohti Kristusta.
Nyt kun Kristus on tullut, nämä säädökset ovat väistyneet. Tämä perustuu siihen, että puhdistautuminen tapahtuu Kristuksen kautta, ei ulkoisten määräysten kautta.
1. Tim. 4:3–5 – Kaikki Jumalan luoma on puhdasta:
"Kaikki Jumalan luoma on hyvää eikä mikään ole hylättävää, kun se otetaan vastaan kiitoksella, sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella."
Tässä Paavali varoittaa niistä, jotka "kieltävät naimisiinmenon ja vaativat pidättäytymistä ruoista".
Hän sanoo suoraan: kaikki ruoat ovat puhtaita, kun ne otetaan vastaan kiitollisuudella.
Tämä ei voi tarkoittaa vain käsienpesua; kyse on siitä, mitä ruokaa saa syödä.
Raamatun sisäinen johdonmukaisuus: laki täyttyy Kristuksessa:
Jeesus sanoi: "Älkää luulko, että olen tullut kumoamaan lakia... en kumoamaan, vaan täyttämään" (Matt. 5:17).
Monet VT:n rituaalisäännökset (uhrit, puhtaudet, sapattikäytännöt, ruokasäädökset) täyttyvät hänessä, eikä niitä enää sovelleta uudessa liitossa samalla tavalla.
Tämä ei ole ristiriita, vaan lupausta seuraava täyttymys.
— Johtopäätös: Jeesuksen sanat koskivat myös ruokasäädöksiä —
Kokonaisraamatullisesti:
- Jeesuksen puhe Mark. 7 ei rajoitu käsienpesuun: evankelistan ja myöhempien kirjoittajien tulkinta osoittaa, että sillä oli laajempi teologinen merkitys.
- Paavali ja Pietari molemmat soveltavat tätä siten, että Mooseksen ruokasäädökset eivät sido kristittyjä.
- Tämä on johdonmukaista koko UT:n opetuksen kanssa, eikä ole ristiriidassa VT:n kanssa, kun muistetaan että vanha liitto oli esikuvallinen ja ajallisesti rajoitettu (Gal. 3:24–25).
Asiaa ei voi ymmärtää muuten, että kokonaisuus pysyy loogisesti kasassa näiden kaikkien kohtien kohdalla.On silti väärin sanoa, että Raamattu on ehjä...
Räikeitä esimerkkejä, kuten Jeesus meni kuusivuotiaana sekä Egyptiin että Jerusalemiin, Jumalaa ei kukaan voi nähdä, mutta toisen mukaan Jumalaa katseli 76 ihmistä, eikä yksikään silminnäkijä kertonut mitään Jeesuksen taivaaseen menosta.
Raamattu on kertaheitolla epäluotettava.- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
On silti väärin sanoa, että Raamattu on ehjä...
Räikeitä esimerkkejä, kuten Jeesus meni kuusivuotiaana sekä Egyptiin että Jerusalemiin, Jumalaa ei kukaan voi nähdä, mutta toisen mukaan Jumalaa katseli 76 ihmistä, eikä yksikään silminnäkijä kertonut mitään Jeesuksen taivaaseen menosta.
Raamattu on kertaheitolla epäluotettava.Solvaat poikasi Timon uskoa.
- Anonyymi
JEESUKSEN OPETUKSESTA oli aloituksessa kyse, ei Paavalin ja Pietarin puheista!
JEESUS ei ole Pietari, eikä Paavali!
JEESUS EI KUMONNUT RUOKASÄÄDÖKSIÄ!
Olet sinäkin kumma uskovainen, kun valehtelet Jeesuksen puhuneen sellaista, mitä hän ei puhunut!
Häpeä!
- Anonyymi
Mitä väliä tutkia sanaa noin vähäpätöisten asioiden suhteen kun Jeesuksen ohjeita ei noudateta sotarikosten suhteen, vaan keksitään omat selitykset.
- Anonyymi
Otahan lääkkeesi!
- Anonyymi
Eivät mitkään Jeesuksen puheet ole vähäpitoisia.
- Anonyymi
Ei Jeesus käskenyt syödä vähäpitoisia ruokia.
Paljon muuta kyllä sanoi, kuten joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu.- Anonyymi
Matteuksen evankeliumi:
10:34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
Luukkaan evankeliumi:
22:36 Niin hän sanoi heille: "Mutta nyt, jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa; niin myös laukun. Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan.
Johanneksen evankeliumi:
18:10 Niin Simon Pietari, jolla oli miekka, veti sen ja iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois oikean korvan; ja palvelijan nimi oli Malkus.
Kansa piti todennäköisesti Jeesusta vapauttajanaan roomalaisten vallasta, mutta pettyi pahasti.
Isänsä Joosefin kautta Jeesus oli Daavidin jälkeläinen.
- Anonyymi
Markuksen evankeliumi:
7:1 Ja fariseukset ja muutamat kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, kokoontuivat hänen luoksensa.
7:2 Ja he näkivät, että muutamat hänen opetuslapsistaan söivät leipää epäpuhtailla, se on pesemättömillä, käsillä.
7:3 Sillä eivät fariseukset eivätkä ketkään juutalaiset syö, ennenkuin ovat tarkoin pesseet kätensä, noudattaen vanhinten perinnäissääntöä,
7:4 ja torilta tultuaan he eivät syö, ennenkuin ovat itseään vedellä vihmoneet; ja paljon muuta on, mitä he ovat ottaneet noudattaakseen, niinkuin maljain ja kiviastiain ja vaskiastiain pesemisiä.
7:5 Niin fariseukset ja kirjanoppineet kysyivät häneltä: "Miksi sinun opetuslapsesi eivät vaella vanhinten perinnäissäännön mukaan, vaan syövät leipää epäpuhtailla käsillä?"
7:6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
7:7 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'.
7:8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."
7:9 Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.
Markuksen evankeliumi:
7:14 Ja hän kutsui taas kansan tykönsä ja sanoi heille: "Kuulkaa minua kaikki ja ymmärtäkää:
7:15 ei mikään, mikä ihmisen ulkopuolelta menee hänen sisäänsä, voi häntä saastuttaa, vaan mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen.
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=7&kaannos=fi-38&kirjat=mar
Luukkaan evankeliumi:
11:37 Hänen näin puhuessaan pyysi eräs fariseus häntä luoksensa aterioimaan; niin hän meni sinne ja asettui aterialle.
11:38 Mutta kun fariseus näki, ettei hän peseytynyt ennen ateriaa, ihmetteli hän.
11:39 Silloin Herra sanoi hänelle: "Kyllä te, fariseukset, puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisäpuoli teissä on täynnä ryöstöä ja pahuutta.
11:40 Te mielettömät, eikö se, joka on tehnyt ulkopuolen, ole tehnyt sisäpuoltakin?
11:41 Mutta antakaa almuksi se, mikä sisällä on; katso, silloin kaikki on teille puhdasta.
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=11&kaannos=fi-38&kirjat=luu
Matteuksen evankeliumi:
15:1 Silloin tuli fariseuksia ja kirjanoppineita Jerusalemista Jeesuksen luo, ja he sanoivat:
15:2 "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat vanhinten perinnäissääntöä? Sillä he eivät pese käsiään ruvetessaan aterialle."
Matteuksen evankeliumi:
15:11 Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."
15:12 Silloin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: "Tiedätkö, että fariseukset loukkaantuivat kuullessaan tuon puheen?"
15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus".
15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?
15:18 Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.
15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.
15:20 Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä."
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=15&kaannos=fi-38&kirjat=mat - Anonyymi
Mikäs ravitsemusterapetti se sitten olikaan.
- Anonyymi
Jeesuksen mielestä ruuan varastaminen toisilta oli ihan fine. Että sellainen hiippari se.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614398KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1523221Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo482512Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?512465- 1022154
- 241893
- 231642
- 301616
- 1611484
- 351261