Siviilivihkimisen yleistymisestä huolimatta siviilivihkimispaikkoja on kohtuuttomasti vähennetty. Digi- ja väestöviraston vihkipaikoista peräti 44 prosenttia on lakkautettu ja jäljellä on enää 18 vihkipaikkaa koko maassa. Rakkausvirastoksi itseään lanseeranneelle DVV:lle itselleen ja asiakkailleen tämä on hyvin ikävä säästötoimi.
Virallisen siviilivihkimisen voi hoitaa myös käräjäoikeudessa, joita 20 eri puolilla maata, yleensä samalla paikkakunnalla kuin DVV:n vihkitila. Lisäpaikkakuntina ovat vain Espoo ja Vantaa. Myös käräjäoikeuksien määrää on supistettu.
Näin ankara siviilivihkimispaikkojen karsiminen rikkoo erityisesti uskontokuntiin kuulumattomien alueellista tasavertaisuutta palvelujen saatavuudessa. Viime vuonna avioliitoista noin 60 prosenttia solmittiin siviilivihkimisenä. Sen valitsevat myös monet eri uskontokuntien jäsenet.
Onko valtiovallan tarkoituksena näillä leikkauksilla painostaa ihmisiä uskonnollisten yhdyskuntien avioliittoon vihkimisen pariin? Suomessa on noin 40 uskonnollisella yhdyskunnalla vihkimisoikeus, mutta uskonnottomien järjestöille vihkimisoikeutta ei ole annettu.
Virastosta saa vihkijän hääpaikalle virkapaikan ja -ajan ulkopuolella, jolloin hinta on 250 euroa ja matkakulut.
Näiden leikkausten tuhoja voitaisiin lieventää antamalla vihkimisoikeus myös uskonnottomille järjestöille samalla tavalla kuin uskonnollisille yhdyskunnillekin. Näin on jo tehty esimerkiksi Norjassa ja Islannissa, tekeillä Ruotsissakin.
Lisäksi käräjäoikeuksien tulisi myöntää vihkimisoikeuksia ns. vapaille siviilivihkijöille, joiden nykysäännön mukaan pitää olla juristeja.
https://dvv.fi/yhteystiedot-vihkitilat
Siviilivihkimispaikkoja leikattu rajusti
Anonyymi-ap
10
74
Vastaukset
- Anonyymi
Ja sekin on kirkon syytä!
- Anonyymi
Kristillissosiaaliset & KD ovat saattaneet ajatella, että kirkkoja on runsaasti ja niissä on hyvin tilaa...
- Anonyymi
Sekulaarijärjestöille tarvitaan vihkimisoikeutta ja heti.
- Anonyymi
Vapaa-ajattelijat toimivat alueellisesti.
https://www.satakunnankansa.fi/lukijalta/art-2000011382605.html- Anonyymi
Katsos poikaa pontevaa!
- Anonyymi
Hyvä että reagoidaan.
- Anonyymi
Vapaa-ajattelijat vaativat tilalle osa-aikaisia vihkipaikkoja.
- AnonyymiUUSI
Se on oikein. Tilanne pitää korjata.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se on oikein. Tilanne pitää korjata.
Korjaamisesityksestä kiitos.
- AnonyymiUUSI
Korjausliike esitetty! Kuka vielä liikkuu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi3593885Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun252547Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos152050Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5011716Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141685Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t491631Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist3011576- 171354
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.631156- 211134