Paavali vastaan Jeesus: Kuka oikein keksi kristinuskon?

Anonyymi-ap

Jeesus opetti Jumalan valtakunnasta, joka oli tulossa – ei siitä, että ihmiset kuolevat ja menevät taivaaseen. Hän puhui ylösnousemuksesta "lopun ajassa", ei yksilön sielun pikamatkasta taivaisiin. Mutta sitten tuli Paavali. Ja yhtäkkiä koko painopiste siirtyi: ruumis muuttuu teltaksi, sielu lähtee ylös, ja taivas muuttuu henkilökohtaiseksi majoitukseksi.

Ongelma on, että Paavali ei ollut silminnäkijä Jeesuksen elämässä. Hän ei ollut mukana, ei kuullut opetuksia suoraan. Hän tuli kuvioon vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen, väittäen saaneensa ilmestyksen. Ja tästä ilmestyksestä hän rakensi oppinsa, joka usein poikkeaa Jeesuksen alkuperäisestä sanomasta.

Jeesus esimerkiksi sanoi:

"Älkää ihmetelkö tätä. Tulee aika, jolloin kaikki haudoissa olevat kuulevat hänen äänensä ja nousevat ylös." (Joh. 5:28)

Toisin sanoen – kuolleet odottavat hautausmaalla, kunnes ylösnousemus tapahtuu.

Paavali taas kirjoitti näin:

"Me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen majamme hajotetaan, meillä on asumus Jumalalta, iankaikkinen maja taivaissa." (2. Kor. 5:1)

"Me olemme turvallisella mielellä ja haluaisimme mieluummin muuttaa pois ruumiista ja päästä kotiin Herran tykö." (2. Kor. 5:8)

Siis sielu lähtee suoraan taivaaseen, heti kuoleman jälkeen. Tässä ei ole kyse enää lopunajan tapahtumista vaan yksilön sielunvaelluksesta. Kyse on käytännössä kahdesta eri maailmankuvasta: Jeesuksen juutalaisesta, apokalyptisesta ajattelusta ja Paavalin kreikkalais-väritteisestä dualismista.

Uskontotieteilijä Prof. Bart D. Ehrman tiivistää ongelman näin:

"Jeesus odotti Jumalan valtakunnan tulevan pian maan päälle. Paavali taas loi uskonnon Jeesuksesta."

Ja juuri tämä näkyy siinä, mitä kristityt nykyään uskovat. Harva odottaa ruumiin nousemista haudasta joskus tulevaisuudessa. Sen sijaan puhutaan kuolleista "taivaan kodissa", "Herran tykönä", "paremmassa paikassa". Eli Paavalin linjalla mennään – vaikka Jeesus puhui jostain aivan muusta.

Lopputulos? Jeesuksen alkuperäinen viesti hukkui matkalla. Paavalin teologia syrjäytti Jeesuksen opetukset, ja syntyi se kristinusko, jonka me nyt tunnemme. Eikä kukaan oikein kysy, miten tämä kaikki muka sopii yhteen.

On surullista, että Jeesus jäi jalkoihin omassa uskonnossaan...

12

134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paavalin tehtävä oli väkevän eksytyksen lisääminen kirjoituksiin mukaan. Eihän se lopun ajan väkevä eksytys muuten mikään väkevä eksytys olisikaan, jos joku ei olisi saanut tehtäväkseen sitä kirjoituksiin lisätä. Paavalille, Tarsolaiselle murhamiehelle se tehtävä lankesi.

• Anonyymi

Jeesus opetti kaiken tarvittavan omille hänen kanssaan eläneille 12 Karitsan apostolille, mitä ihmisen tulee tietää. Mitä siihen jälkikäteen on lisätty tai otettu pois, se on pahasta.

Joh. 15:15

En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.

• Anonyymi

Pakkovauvakastetut Paavalin rienaajat menevät kadotukseen kirjoitti Pietari.

Mikä "raamattu" on pakkovauvakastetuilla, kun eivät hyväksy Paavalin tekstejä?

• Anonyymi

Ap. t. 26:14

Me kaikki kaaduimme maahan, ja minä kuulin äänen sanovan heprean kielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Paha sinun on potkia pistintä vastaan.'

2. Kor. 12:7

Ja ettei ilmoitusten ylönpalttisuus minua ylen paljon korottaisi, on pistin annettu minun lihaani, nimittäin Saatanan enkeli, rusikoitsemaan minua, etten minä itsiäni ylen paljon korottaisi.

• Anonyymi

Aloittaja sinä itse olet herrasi, saatanan enkeli!

• Anonyymi

Hyvä nosto Apostolien tekojen 26:14:stä. Mutta kun tätä vertailee muihin Paavalin käännynnyskokemuksen kuvauksiin samassa kirjassa, huomataan selkeitä ristiriitoja.

Tässä kolme versiota:

Apt. 9:7 (Paavalin kääntymys kerrotaan kertojan äänellä):

"Miehet, jotka olivat hänen seurassaan, seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät nähneet ketään."

Tässä sanotaan, että miehet kuulivat äänen mutta eivät nähneet mitään – ja he seisoivat, eivät kaatuneet.

Apt. 22:9 (Paavali itse puhuu kansanjoukolle):

"Ne, jotka olivat kanssani, näkivät valon mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui."

Tässä taas päinvastoin: He näkivät valon mutta eivät kuulleet ääntä. Ja kaatumisesta ei mainita mitään.

Apt. 26:14 (Paavali puhuu kuningas Agrippalle):

"Me kaikki kaaduimme maahan, ja minä kuulin äänen sanovan heprean kielellä..."

Tässä kaikki kaatuvat, ja nyt ääni puhuu hepreaksi, mitä aiemmin ei mainittu.

Joten kysymys kuuluu:

- Kaatuivatko kaikki vai eivät?
        - Kuulivatko kaikki äänen vai ei kukaan paitsi Paavali?
        - Puhuttiinko hepreaa, vai eikö kieltä edes mainittu?
        - Miksi sama tapahtuma kerrotaan kolme kertaa eri tavoin?

Jos nämä kaikki ovat Raamatussa, niin mikä niistä on totta – ja mikä valetta? Vai onko tämä klassinen tapa, jolla myytti rakentuu ja kasvaa, kun kertomusta muokataan eri kuulijoille?

Rationalisesta näkökulmasta vaikuttaa siltä, että tarina on liikkeessä – ja totuus hukkuu pyhän tekstin sisäiseen dramatisointiin.

• Anonyymi

Paavali oli arvosteun lainopettjan jalkojen juuressa oppinut tuntemaan kirjoitukset.
      Paavali tunsi myös määräykset lehtimajan juhlan vietosta.

• Anonyymi

Jaa, päälaenkasteltu siis väittää Paavalin tehtävän olleen väkevä eksytys. joitten tykö minä sinut lähetän
      avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'
      Tosiaan, ei sanaakaan vedenvaluttelusta otsaa, ei kummeja, ei kummien uskoa, eikä pikkuvauvojen pelastamista toisen uskolla.

• Anonyymi

Jeesus sanoi, että hän menee taivaaseen tekemään seuraajilleen sijaa, jotta nämä saisivat olla hänen luonaan ikuisesti. Toisaalta hän sanoi myös haudassa olevien nousevan ylös, joten hänen sanansa ovat ristiriitaisia. Puhui toisaalta nukkumisesta ja toisaalta siitä, että noustaan tietoisena taivaaseen hänen tykönsä.

Paavalilla ja Apostolien teoissa on enemmän tätä ruumiin ylösnousemuksen toivoa, mutta löytyy Paavalilta pilkahduksia siitä, että sitä ennen mentäisiin taivaaseen. Ristiriitaista siis kautta linjan.

• Anonyymi

Miksi pitää pohtia tätä harhaoppista juputusta?

• Aloittajalla on hyvät välit saatanan kanssa ja siksi herjaaminen jatkuu.
      Kukaan uskova kristitty ei pilkkaa Paavalia .

• Anonyymi

Asiallinen aloitus

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      55
      3974
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      92
      2341
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      2002
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      22
      1783
    5. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      26
      1551
    6. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1516
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      15
      1182
    8. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1128
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      109
      1084
    10. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      79
      1042
    Aihe