Näin Jeesus opetti. Kristittyjen toivo on ruumiin ylösnousemuksen toivo. Se sama mätä ja tuhkaksi muuttunut ruumis nousee ylös, joka kuoli. Muuttuneena: katoamattomana ja kuolemattomana.
Miten Jeesus pystyy noutamaan pedon paskantamat atomit ihmisen ruumiista? Tai miten atomit saa talteen tuhkista ja maasta, joksi ruumis on muuttunut?
Haudassa olevat kuulevat Jeesuksen äänen ja heräävät kuolleista
21
168
Vastaukset
- Anonyymi
Harmi kun moni vanhus on huonokuuloinen vaikka ei edes ole multaa korvissa.
- Anonyymi
Kun Jeesus otti syntimme päällensä ja kuoletti ne Golgatan ristillä, varusti Jumala kaikille valkoisen kaavun Taivaaseen toivoen, että kaikki tahtoisivat sen ylleen, valitsemalla Jeesuksen tarjouksen syntiensä sovituksesta. Mutta hämmästyttävän moni torjuu Jeesuksen valtavan tarjouksen, jopa kiroten ja pilkaten. Kun Jumala tekee hyvää, pahaa hävittäessään, haukkuvat nämä Hyvää Pyhää Jumalaamme sadistiksi, näkemättä Jumalan valtavaa kauas katsovaa viisautta. Kun Jeesus ottaa kuolleita sieluja tuonelasta, niin ei Hän vanhaa ala kokoamaan, vaan sielun ja hengen omistaja saa uuden, ominaisuuksiltaan tuleviin sopivan kehon.
- Anonyymi
"Kun Jeesus ottaa kuolleita sieluja tuonelasta"
Siis hetkinen nyt... juurihan tästä oli puhetta. 😅 Toisten mielestä rakkaat singahtaa kuoltuaan heti taivaaseen, toisten mielestä ne otetaan ylös mullasta vasta kun Jeesus palaa, ja nyt aletaan puhua tuonelasta ja sielujen noutamisesta? Onko teillä eri painos Raamatusta... joku spesiaaliversio lisäluvuilla?
Eli missä se sielu oikein luuraa tässä välissä? Joku kosminen odotushuoneko?
- Anonyymi
Raamattu kertoo:
Matteus 27
51 Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat,
52 ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös.
53 Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle. - Anonyymi
Luurangot nousee haudoistaan, Keinonen vapautuu raudoistaan. Tuomiopäivä, tuomiopäivä, on Pertin nimipäivä!
- Anonyymi
Luurangot nousee haudoistaan, Keinonen vapautuu raudoistaan. Tuomiopäivä, tuomiopäivä, on Pertin nimipäivä!
Hienosti kirjoitettu,saa nauraa !
Kristushan sanoi,antakaa kuolleiden olla..Eli siellä ei ole mitään.
Kristus on itsekkin henki nyt ja kuten kuolleet tämän ruumiin on henkiä nyt ja elää.
Minkä Isä on luonut se ei kuole,eikö?
Kuoliko lusifer,kun kävi Isää vastaan..ei vaan vangitiin ja lusi oli vain henki,kuten me ihmiset olemme myös.
Isä ei tuhoa luotujaan vaan on vain aikaa kaikille niille jotka ei ymmärrä Rakkautta mitä Kristus tuli sanomaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luurangot nousee haudoistaan, Keinonen vapautuu raudoistaan. Tuomiopäivä, tuomiopäivä, on Pertin nimipäivä!
Hienosti kirjoitettu,saa nauraa !
Kristushan sanoi,antakaa kuolleiden olla..Eli siellä ei ole mitään.
Kristus on itsekkin henki nyt ja kuten kuolleet tämän ruumiin on henkiä nyt ja elää.
Minkä Isä on luonut se ei kuole,eikö?
Kuoliko lusifer,kun kävi Isää vastaan..ei vaan vangitiin ja lusi oli vain henki,kuten me ihmiset olemme myös.
Isä ei tuhoa luotujaan vaan on vain aikaa kaikille niille jotka ei ymmärrä Rakkautta mitä Kristus tuli sanomaan."Kristus on itsekkin henki nyt"
Ei ole. Tällaisia aivopieruja päästelevät vain ne, jotka eivät ole Raamattua lukeneet.
Luuk. 24:36–43 (KR38):
"Rauha teille!" Mutta he peljästyivät ja pelkäsivät ja luulivat näkevänsä hengen. Silloin hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee epäilyksiä sydämeenne? Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani, että minä itse tässä olen. Kokeilkaa minua ja nähkää; ei hengellä ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minulla olevan."
...
"Onko teillä täällä mitään syötävää?" Niin he antoivat hänelle palan paistettua kalaa. Ja hän otti ja söi heidän nähtensä.
Jeesus siis korostaa, ettei ole pelkkä henki, vaan hänellä on ruumis.
Apt. 1:9 (KR38):
"Kun hän oli tämän sanonut, hänet otettiin ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään."
Tämä kertoo Jeesuksen fyysisestä taivaaseenastumisesta (lento pilvellä huom!), ei henkimaailmaan katoamisesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kristus on itsekkin henki nyt"
Ei ole. Tällaisia aivopieruja päästelevät vain ne, jotka eivät ole Raamattua lukeneet.
Luuk. 24:36–43 (KR38):
"Rauha teille!" Mutta he peljästyivät ja pelkäsivät ja luulivat näkevänsä hengen. Silloin hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee epäilyksiä sydämeenne? Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani, että minä itse tässä olen. Kokeilkaa minua ja nähkää; ei hengellä ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minulla olevan."
...
"Onko teillä täällä mitään syötävää?" Niin he antoivat hänelle palan paistettua kalaa. Ja hän otti ja söi heidän nähtensä.
Jeesus siis korostaa, ettei ole pelkkä henki, vaan hänellä on ruumis.
Apt. 1:9 (KR38):
"Kun hän oli tämän sanonut, hänet otettiin ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään."
Tämä kertoo Jeesuksen fyysisestä taivaaseenastumisesta (lento pilvellä huom!), ei henkimaailmaan katoamisesta.Kirkkauden olotilassa.
”Tämän hän sanoi Hengestä, jonka häneen uskovat tulisivat saamaan. Sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesusta ei ollut vielä kirkastettu.”
Johannes 7:39 FINRK
”Jeesus vastasi heille: ”Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä.” Niin juutalaiset sanoivat: ”Neljäkymmentäkuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu. Sinäkö pystyttäisit sen kolmessa päivässä?” Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä. Kun hän sitten oli noussut kuolleista, hänen opetuslapsensa muistivat, mitä hän oli sanonut. Ja he uskoivat todeksi Kirjoitukset ja sen sanan, jonka Jeesus oli puhunut.”
Johannes 2:19-22 FINRK
”Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa, tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen.”
Heprealaiskirje 8:1-2 FB38
(ylimmäinen pappi maallisessa Jerusalemin temppelin kaikkein pyhimmässä rukoili kansan edestä. Niin nyt myös Jeesus kaikkein pyhimmässä itse taivaassa rukoilee omiensa puolesta)
”Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.”
Roomalaiskirje 8:34 FB38
”Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa, meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.”
Heprealaiskirje 9:11-12 FB38
”apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.”
Efesolaiskirje 2:20-22 FB38
Jeesuksen Kristuksen seurakunta ei ole käsintehty kirkkorakennus tms. rakennus, vaan Jumalan asumus Hengessä. Sää olojen vuoksi on tarpeen asialliset kokoontumis rakennukset mutta seurakunta ovat uudestisyntyneet uskovat
- Anonyymi
Paavali kirjoittaa toisessa korinttolaiskirjeessä (2 Kor. 5:19) näin:
"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut
heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan."
Tässä Paavali käyttää sovittaa-sanaa ensimmäistä kertaa siten, että hän
nimeää lauseen, jonka sisällä se esiintyy, "sovituksen sanaksi". Tämä
virke, jossa hän sitä käyttää, on täysin ehyt virke - siinä ei ole
mitään hämärää eikä kieroa, ei mitään kätkettyä. Se ei katkea keskeltä
kahtia. Se ei jää roikkumaan ilmaan. Paavali ei aseta sen loppuun ehtoa
"jos - -" tai "mutta - -".
Mihin mahtaa perustua se kuvitelma,
että Paavali EI halua lukijan pysähtyvän tämän virkkeen ääreen?
Kieltääkö Paavali tekemästä niin? Sanooko, että niin ei saa tehdä - että
hän nyt vain huvikseen lanseeraa sovittaa-sanan, mutta sen merkitystä
ei ole lupa selvittää saman tien? Että tässä kohtaa siihen ei sovi perehtyä?
Monia
kristittyjä ei jostain syystä kiinnosta, mitä Paavali tarkoittaa
sovittaa-sanalla tuossa jakeessa, mutta ihme kyllä sanan merkitys onkin
salamannopeasti ehtinyt selvitä heille, kun he alkavat kuola suupielistä
pärskyen siteerata seuraavaa jaetta:
"Kristuksen puolesta me
siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehottaa meidän kauttamme. Me
pyydämme Kristuksen puolesta: ANTAKAA SOVITTAA itsenne Jumalan kanssa."
Missään
vaiheessa he eivät suostu sanomaan, mitä sovittaa-sana tarkoittaa
jakeessa 19, joten siitä lienee pääteltävissä, että heidän mielestään
jakeessa 19 se ei tarkoita mitään, koska vasta jakeessa 20 se tarkoittaa
jotain, nimittäin sitä, että jakeessa 19 se ei tarkoita mitään, vaan
vasta jakeessa 20, jossa meidän pitää antaa Jumalan tehdä itsellemme tuo
asia, mikä jakeessa 19 ei tarkoita mitään.
Tällainen on kovin monen "oppi" sovituksesta.
Eikä kukaan koskaan suostu kertomaan, mitä sovittaa-sana tarkoittaa jakeessa 19 (saatikka mitä se tarkoittaa jakeessa 20).
Uuden
testamentin yksi tärkeimmistä sanoista on näiden suurten teologien
mukaan parasta jättää määrittelemättä - ei ole soveliasta pohtia, mitä
se tarkoittaa.
Ja jos sovituksesta meinaa ylipäätään puhua, tulee aina siteerata
jaetta 20, ei koskaan jaetta 19. Jakeessa 19 tuo sana sairastaa vielä
spitaalia mutta paranee jakeeseen 20 siirryttäessä, mutta edes jakeen 20
yhteydessä sitä ei sovi määritellä, koska se on ilmeisesti vielä
jossain määrin saastainen.
Monet uskovat ovat myös allergisia sen
pohtimiselle, että jos ja kun kerran Jumala sovitti jo maailman
Kristuksessa, eikä kukaan hyötynyt siitä millään tavalla, kuka takaa
sen, että Jumala sovittaa yhtään ketään, vaikka joku ”antaisikin
sovittaa” itsensä Jumalan kanssa? Jos Hän ei osannut tehdä sitä kunnolla
olemalla Kristuksessa (jae 19), osaako Hän muka tehdä sen
paremmin, kun sinä tai minä "annamme Hänen sovittaa itsemme Hänen
kanssaan"? Hänkö siis epäonnistui maailman sovittamisessa ollessaan
Kristuksessa, mutta onnistuu meidän sovittamisessamme, kun me annamme Hänen tehdä sen. Olemmeko me niin ylivertaisia Kristukseen verrattuna? Olemmeko me niin paljon Kristusta parempia?
Uudessa testamentissa korostetaan sitä, että Jeesus antoi itsensä vapaaehtoiseksi lunnasuhriksi maailman edestä.
Kuinka Jeesuksen vapaaehtoisuus voi olla vaikutukseltaan niin mitätön meidän vapaaehtoisuuteemme verrattuna? Miksi meidän vapaaehtoisuutemme saa sovituksen aikaan, kun Jeesuksen vapaaehtoisuus ei siihen pystynyt?
Miksi
ihmeessä Paavali meni ylipäätään kirjoittamaan jakeen 2 Kor. 5:19, jos
kerran ristillä ei tapahtunut mitään? Ketäänhän ei tosiasiassa sovitettu
ristillä, jos kerran sovitetuksi tullakseen on annettava sovittaa itsensä Jumalan kanssa. Miksi Paavali sitten kirjoittaa, että Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa? Kuinka niin sovitti? Mitä ihmettä Paavali sillä tarkoittaa, jos sovitusta ei tapahtunutkaan?
Koineekreikassa jakeen 19 ’sovittaa’ on sama verbi kuin jakeessa 20, eri muodossa vain. Mutta kyseessä on yhdestä ja samasta teonsanasta. Olisi mielenkiintoista tietää, millä logiikalla tuo teonsana voi yhdessä jakeessa viitata toteutumatta jääneeseen tekoon ja heti seuraavassa jakeessa tekoon, joka toteutuu. Tämä on kuin käyttäisi sanaa ”täysi” viittaamaan ensiksi johonkin tyhjään ja sitten heti perään johonkin, mikä on täynnä.- Anonyymi
Paavali sitä, Paavali tätä. Paavali on kristittyjen epäjumala!
- Anonyymi
Paavali kirjoittaa toisessa korinttolaiskirjeessä (2 Kor. 5:19)
Paavali ei tavannut Kristusta,miten voi kirjoittaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali kirjoittaa toisessa korinttolaiskirjeessä (2 Kor. 5:19)
Paavali ei tavannut Kristusta,miten voi kirjoittaa?Paavali sai ympärileikkauksessa nimen Saul ..
Leikko kikkeli siis Juutalais suuntaus..
MIten tämä voi opettaa Kristusta kun ei ole koskaan tavannut? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali sai ympärileikkauksessa nimen Saul ..
Leikko kikkeli siis Juutalais suuntaus..
MIten tämä voi opettaa Kristusta kun ei ole koskaan tavannut?Paavali sai ympärileikkauksessa nimen Saul ..
Leikko kikkeli siis Juutalais suuntaus..
MIten tämä voi opettaa Kristusta kun ei ole koskaan tavannut?
Luimpa Paavalista,onkin hyvä vaikka ei tavannut Kristusta kuin näyssä.
Historia ei tosin ole hyvä mutta Rakkaus Kristuksen antaa armoa.
Anteenksi Paavali/Saul, olet Kristuksen tien kantaja,epäilin sitä . - Anonyymi
Voi voi tuota suurta ymmärtämättömyyttä ja typeryyttä !
Suomenkielessäkin on eri aikamuotoja !
Eli siis "sovitettu" ja "tullaan sovittamaan" !
Etkö sinä raukka tämän vertaa tajua, eli saman sanan taivutus ja aikamuodoista on siis kyse !!!
Ja sitä meidän ei edes tarvitse alkukielestä tutkia, vaikka näkyy se sieltäkin, jos nuo sanat ja niiden aikamuodot esim. Novumista tutkii.
Siis sovitti "katalassoon" !
Tulkaa sovitetuksi "katallagete" !
Eli saman sanan eri taivutus / aikamuoto !
No, ei meidän tässä tapauksessa tarvitse edes sitä alkukieltä tutkia, kun asia kerrotaan suoraan ja selvästi jo siinä jakeessa 20, eli :
Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme
Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
Siis TULEVA AIKAMUOTO !
Ei mennyt !
Ja on todella säälittävää se, että sinun pitää avata yhä uusia ketjuja tästä sinun yhdestä ainoasta Raamatun jakeessta ja siitä rakentamastasi "kaikki pelastuu" harhaopista ja tunkea sitä samaa muihinkin keskusteluketjuihin !
Harhaoppisi ei muutu todeksi, vaikka sinä sitä maailman tappiin asti jankkaisit ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi voi tuota suurta ymmärtämättömyyttä ja typeryyttä !
Suomenkielessäkin on eri aikamuotoja !
Eli siis "sovitettu" ja "tullaan sovittamaan" !
Etkö sinä raukka tämän vertaa tajua, eli saman sanan taivutus ja aikamuodoista on siis kyse !!!
Ja sitä meidän ei edes tarvitse alkukielestä tutkia, vaikka näkyy se sieltäkin, jos nuo sanat ja niiden aikamuodot esim. Novumista tutkii.
Siis sovitti "katalassoon" !
Tulkaa sovitetuksi "katallagete" !
Eli saman sanan eri taivutus / aikamuoto !
No, ei meidän tässä tapauksessa tarvitse edes sitä alkukieltä tutkia, kun asia kerrotaan suoraan ja selvästi jo siinä jakeessa 20, eli :
Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme
Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
Siis TULEVA AIKAMUOTO !
Ei mennyt !
Ja on todella säälittävää se, että sinun pitää avata yhä uusia ketjuja tästä sinun yhdestä ainoasta Raamatun jakeessta ja siitä rakentamastasi "kaikki pelastuu" harhaopista ja tunkea sitä samaa muihinkin keskusteluketjuihin !
Harhaoppisi ei muutu todeksi, vaikka sinä sitä maailman tappiin asti jankkaisit !On surullista, kuinka nopeasti raamatullinen keskustelu voi ajautua henkilökohtaisiin loukkauksiin ja lapselliseen pilkkaan. Kiihtymys ja nimittely eivät tee tyhjääkään oikeaksi. Jos asiasisältö on heikko, pelkkä äänen korottaminen ei sitä pelasta.
Väitteesi että 2. Kor. 5:20 sisältäisi tulevan aikamuodon, on yksinkertaisesti väärin. Ei ole kyse aikamuodoista, jotka "näkyisivät jo suomennoksesta", vaan siitä, mitä tekstissä todella lukee. Eikä sitä voi sivuuttaa retorisella raivolla.
Katsotaanpa tarkasti:
2. Kor. 5:19:
«ὅτι Θεὸς ἦν ἐν Χριστῷ κόσμον καταλλάσσων ἑαυτῷ»
"Jumala oli Kristuksessa, sovittaen maailman itsensä kanssa"
Verbi katallassōn (καταλλάσσων) on imperfekti partisiippi. Se kuvaa jo tapahtunutta, jatkuvaa menneen ajan tekoa. Sovitus tapahtui Kristuksessa.
2. Kor. 5:20:
«καταλλάγητε τῷ Θεῷ»
"Sovituksen ottakaa vastaan Jumalan kanssa"
Verbi katallagēte (καταλλάγητε) on aoristi passiivin imperatiivi. Ei tuleva, vaan käsky. Ei siis "tullaan sovittamaan", vaan: "ottakaa vastaan se sovitus, joka on jo tehty."
Sinun tulkintasi perustuu ilmeisesti pelkkään sanamuotojen pinnalliseen tulkintaan, ilman kreikan kieliopin tai kontekstin ymmärtämistä. Tämä ei ole kunnollista raamatuntutkimusta. Se on asiantuntemattomuuden varaan rakennettua varmuutta, jolla ei ole mitään painoarvoa järkevässä keskustelussa.
Tutkijat, jotka oikeasti tuntevat alkukielen, ovat tästä yksimielisiä:
F.F. Bruce: "God has already accomplished the work of reconciliation. It now remains for people to receive that reconciliation."
C.K. Barrett: "The reconciliation has been effected; it must now be accepted."
Paavali ei sano: "Jumala tulee sovittamaan maailman", vaan "Jumala oli Kristuksessa, sovittaen maailman". Tämän jälkeen hän vetoaa: "Antakaa sovittaa itsenne." Miksi? Koska valmiiksi tehty sovitus täytyy ottaa vastaan, jotta sen vaikutus toteutuu yksilöllisesti. Tämä ei tarkoita, ettei sovitusta olisi jo tehty.
Kun seuraavan kerran aiot opettaa muita ymmärryksestä, kehottaisin ensin varmistumaan siitä, että oma lukutaito ei rajoitu ääntämiseen. Alkutekstin verbit eivät taivu tunteen mukaan.
- Anonyymi
Kyllä uskonnosta seonnut siihenkin kuule selityksen keksii.
- Anonyymi
Ihmisen valinnoista tässä ajassa riippuu minne temmataan. https://rll.fi/2020/08/ennaltamaaraamisoppi/
- Anonyymi
Aloitus on Sanan vääristelyä: Jeesuksen opetuksen mukaan: jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä
ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.
"tulevat esiin" - Anonyymi
”— niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" — sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.”
Roomalaiskirje 4:17 FB38
(kutsuu näkymättömät näkymään)
”Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.”
Heprealaiskirje 11:3 FB38
( ex nihilo - tyhjästä)- Anonyymi
Tulkintasi ovat vääriä.
Room. 4:17 ei puhu luomisesta, vaan Aabrahamin uskosta Jumalaan, joka lupasi asioita, joita ei vielä ollut. "Kutsuu olemattomat" tarkoittaa tulevia asioita, ei tyhjästä luomista.
Samoin Hepr. 11:3 ei sano, että maailma syntyi ei-mistään, vaan ettei se syntynyt näkyväisistä. Kummassakaan jakeessa ei opeteta ex nihilo -luomista . Se on myöhempää teologiaa, ei tekstin oma sisältö.
- Anonyymi
KD-kansanedustajaehdokas ja evankelista Johanna Tukiainen on nähnyt RIP sisarensa Julia Tukiaisen olevan Jeesuksen käsikynkässä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614348KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1433087Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo472398Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?462323- 971961
- 241883
- 281596
- 221574
- 1491402
- 341233