Tyttöjen haudalla Tulilahdella oli eilen kaatunut

Anonyymi-ap

Itsekseen se risti johon on kaiverrettu 1959.
Kukahan ne on sinne alunperin laittanut?

Siitä on video tiktokissa.

24

830

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joku paikallinen, kuka? Olihan siellä valtavasti uteliaita etsintöjen aikaan....Sotkivat tutkintaa. Oliko tekijätkin siellä.

• Anonyymi

Samaa olen pohtinut.

• Anonyymi

Mistä ap tietää että risti on kaatunut "eilen"??

• Anonyymi

Johan sanoin että siitä on video jossa asia tapahtuu videota kuvatessa ja videossa on päivämäärä .

• Anonyymi

Joku yrittää häivyttää paikkaa.surkeaa

• Anonyymi
    • Anonyymi

Luinkin kirjasta että risti jossa on vuosiluku onkin viety sinne vasta 2000- luvulla

• Anonyymi

Kuulustelikohan poliisi sitä "susiparia" mitenkin tarkkaan kun eikös he kuulleet kun oliko se murhayötä seuraavana yönä olivat nähneet ja kuulleet kahden miehen miehen keskustelun leirintäpaikalla?
      Tuli vaan mieleen kun eräällä kylän miehistä oli erittäin selvästi kuuluva "ärrävika", minkä eroitti selvästi hänen puhuessaan.
      Olen jostain lukenut (murha infosta) että oikeudessa ei todistajana kovin paljon annettu painoa "susiparin" (Oliko nainen Elina?) todisteluille?

• Anonyymi

Kenelläköhän se puhevika oli?
        Olen katsellut vanhoja klippejä helsingistä tuolta netistä elävästä arkistosta ja kavi sta siellä oli jotain alan miehiä kuvattu ja haastateltu vaan voihan se ihminen iänmyötä muuttua varsinkin jos viinakset maistuu.
        Onkohan näistä kuulustelluista vanhempia kuvia olemassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kenelläköhän se puhevika oli?
        Olen katsellut vanhoja klippejä helsingistä tuolta netistä elävästä arkistosta ja kavi sta siellä oli jotain alan miehiä kuvattu ja haastateltu vaan voihan se ihminen iänmyötä muuttua varsinkin jos viinakset maistuu.
        Onkohan näistä kuulustelluista vanhempia kuvia olemassa.

No enpä nyt nimiä ala tänne kirjoittelemaan mutta sanotaan nyt silleen että tuon "ärrävikaisen" omassa nimessään ei r-kirjainta ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No enpä nyt nimiä ala tänne kirjoittelemaan mutta sanotaan nyt silleen että tuon "ärrävikaisen" omassa nimessään ei r-kirjainta ole.

Joo niin arvelinkin sellainen on hyvä ottaa huomioon tutkinnassa liekkö otettu huomioon.
        Jokatapauksessa kyllä se on tekijän asiaan osallistuneiden ja yhteisönkin kannalta melko raskas ja elämänpituinen taakka ollut.

Olen kyllä kuullut sukulaisiltani millaisia ihmisiä on heinävedellä ollut esimerkiksi oman läheiseni jo edesmenneen äiti on tehnyt lapsen sisarensa miehelle se on ollut suuri murhe ja taakka ja vain yhden henkilön vuoksi useat kärsineet ja muuttaneet pois.
        Samaisen läheisen isomummuni naapurissa on asunut henkilö joka on murtautunut mummini kesäasuntoon ja ulostanut matolle. Samalla kylällä on niittänyt mainetta erikoisuuksillaan eräs Herkoksi kutsuttu mies ja Turunen oletettavasti jo edesmenneitä kuten myös isomummuni ja muut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskallanko kysäistä mikä on sinun arvio mahdollisesta tekijästä tai tekijöistä ja tapahtumista ja onko sinulla tietoa onko kukaan enää elossa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskallanko kysäistä mikä on sinun arvio mahdollisesta tekijästä tai tekijöistä ja tapahtumista ja onko sinulla tietoa onko kukaan enää elossa?

Minulla ei ole mitään tietoa tekijästä/tekijöistä.
        Itse olen sen verran nuorempaa ikäluokkaa että vuosia jälkeenpäin vasta Tulilahti-tapauksesta kuulin.
        Ja korostan että tätä "ärrävikaista" en millään tavoin syyllistä tapauksesta.
        Mukava mies oli silloin kun sain työskennellä hänen kanssaan, eikä koskaan puhuttu Tulilahden -tapauksesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla ei ole mitään tietoa tekijästä/tekijöistä.
        Itse olen sen verran nuorempaa ikäluokkaa että vuosia jälkeenpäin vasta Tulilahti-tapauksesta kuulin.
        Ja korostan että tätä "ärrävikaista" en millään tavoin syyllistä tapauksesta.
        Mukava mies oli silloin kun sain työskennellä hänen kanssaan, eikä koskaan puhuttu Tulilahden -tapauksesta.

Joo alkaa väki olla jo iäkästä itsekkin olen nuorempaa sukupolvea. Eri ikäpolvilla on erilaiset käsitykset häpeästä ja muusta ja pieni yhteisö niin varmasti asiaa on vaikea käsitellä kun liippaa aina kuitenkin läheltä ja yhdessä olisi elettävä.

Olisihan se hyvä jos selviäisi joskus mutta en usko että enää selviää.Uusi sukupolvi turhaan ujostelee varsinkin jos tekijät on jo edesmenneitä vaikka olisikin sukua.Jokaiseen sukuun mahtuu kaikenlaisia ihmisiä ja tapahtumia.Toisaalta ymmärrän kyllä heitäkin.
        Itse taidan usealle olla etäserkku joita on epäilty mutta myös Riitta Pakkasellekkin. Einen sukupuuta ei ole suuressa sukupuussa joten en tiedä onko mitään yhteyttä.Vaikea pala varmaan perheille.Linnea on tyttönimellä ja vain tyttäret on lapsina Teuvoa ei ole merkitty.Omassakin lähisuvussa on ollut kaikenlaisia ihmisiä sitä miettii ihmiskohtaloita mikä kenetkin ajaa millaisillekkin poluille.Mutta ei varmasti ole ollut helppo taakka kantaa tekijälkekkään ellei aivan psykopaatti ole ollut.

Luulen että tapahtuma on ollut surullisten sattumusten summa ja että viinaksilla on ollut osuutta tavalla tahi toisella.Tissuttelu on ollut aika yleinen harrastus kylillä joskus työtkin tehty pienessä tihnerössä luulen ma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

M.Info sivulle on tänään joku laittanut Elina Haaviston kuulemat yölliset keskustelut.
        Jos tuossa oli miesten repliikit oikein kommentoitu niin eipä ollut ärrä-vikaista mukana hiippailemassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

M.Info sivulle on tänään joku laittanut Elina Haaviston kuulemat yölliset keskustelut.
        Jos tuossa oli miesten repliikit oikein kommentoitu niin eipä ollut ärrä-vikaista mukana hiippailemassa.

Kävin lukemassa selkeyttää varsin paljon tapahtumia.
        Kunnioitettava teko vie aikaa kopioida noin pitkä teksti esitutkintapöytäkirjoista.Arvostan suuresti!

Jostain olen lukenut että Jyväskylässä ei ole omaa murretta.Toiset sanovat siellä venytettävän sanoja ja että se olisi pohjoisintata päijäthämeen murretta olevaa aluetta.

Jos nuo keskustelijat ovat puhuneet kirjakieltä tai ilman murretta se mielestäni viittaisi oppineistoon tai virkamieheen tai kenties jopa myyntimieheen.
        Papistoon? Oliko kirkastusjuhlien vakiokävijät jotka tunsivat aluetta ja jääneet paikkakunnalle?Kenties lähipaikkakuntalaisia? Runar pakoili viranomaisia oliko tullut murtokeikoille silläaikaa kun ihmiset olivat kirkonmenoissa tuskin kävi taskuvarkaissa?

Joku totesi minfossa että mitä enemmän tapauksesta lukee sen vaikeammaksi menee.

• Anonyymi

Poliisille voi ja kantsii nimiä kertoa...

• Anonyymi

Onko epäillyistä kukaan enää elossa ja kuinka heidän elämä sujui tapauksen jälkeen?

• Anonyymi

On...

• Anonyymi

Olisipa mukava kuulla muistoja tytöistä...

• Anonyymi

Kolonlammen löytö:
      tämä liittyy olennaisesti Tulilahden tapauksen tavaroihin ja siihen, miksi ne löydettiin vasta myöhemmin. Katsotaan kuvaa ja sen yksityiskohtia:
      1. Mitä kuvassa näkyy?
      Kengät: Kaikki kengät ovat pystyssä, pohjat maata vasten, eivätkä ole kierähtäneet kyljelleen.
      Hatun ja kengän suhde: Hattu on ehjä ja näyttää levitetysti maassa, ei rypistynyt möykkyyn.
      Muut vaatteet: Osa vaatteista näyttää selvästi avattuna tai levällään, ei tiiviinä kasana.
      Sommittelumaisuus: Tuntuu siltä, että tavarat muodostavat ikään kuin rivin tai "näyttelyasettelun".
      2. Luonnollinen satunnaisuus vs. tarkoituksellinen järjestys
      Jos tavarat olisivat maanneet talven yli maastossa runsaslumisen kauden jälkeen, ne todennäköisesti olisivat:hajallaan epäsymmetrisesti,
      painuneet osin maan sisään,
      peittyneet neulasiin, oksiin ja kasvillisuuteen,
      kenkien asento olisi sattumanvarainen (osa kaatuneina tai puoliksi hautautuneina).
      Kuvassa tavarat eivät näytä talven jäljiltä hajonneilta tai vahingoittuneilta vaan pikemminkin "järjestetyiltä".
      3. Johtopäätös kuvasta
      Todennäköisyys on suuri, että tavarat on tuotu paikalle myöhemmin keväällä/kesällä, ei jätetty runsaslumisen talven yli.
      Asettelu viittaa siihen, että joku ihminen on tietoisesti jättänyt ne näkyviin (esim. muistoksi, hämäykseksi tai muun motiivin takia).
      Tämä sopii siihen teoriaan, että tekijä tai joku tapahtumien jälkeen on palannut keväällä paikalle ja siirtänyt/tuonut tavarat uudelleen.
      4. Mitä tämä kertoo tekijästä?
      Tekijällä on ollut syy käydä paikalla uudelleen.
      Hän on halunnut ehkä kontrolloida löydettävyyttä: tavarat näkyvät mutta eivät olleet mukana heti alkuperäisessä ruumiiden kätkennässä.
      Tämä käytös viittaa tekijään, jolla on ollut mahdollisuus liikkua alueella vielä kuukausia rikoksen jälkeen – eli todennäköisemmin paikallinen kuin satunnainen ohikulkija.
      Tavarat eivät näytä talven yli luonnostaan maanneilta, vaan pikemminkin keväällä/kesällä asetelluilta.

• Anonyymi

Pölläsen sisar Jenny on kuollut Jyväskylässä 24.7.1951

• Anonyymi

Kävin Hejacissa lukemassa vaihteeksi siellä oli tälläinen:
      Hommasin pitäjän historiasta kertovan teoksen.
      On kerrontaa myös poliisin toimista vuosien varrelta.
      Tulilahti ja Happonen on mainittu , mutta hyvin lyhyesti.

Sen sijaan pontikankeitosta on kerrontaa ihan kuvankin kera.
      On tarina Kermajärven saaressa olleesta tuotantolaitoksesta.
      Kuvan pönikässä oli ilolientä 40 litraa.
      Oliko se will , joka mainitun tuotteen tähän yhteyteen toi ?
      Ponua on siis todistetusti keitetty niissä saarissa ja ehkä Tulilahtea voitu käyttää rahtisatamana Kermanrannan sijaan.

Tulilahden suuntaan viittaavat myös ns. viinaloilot.
      Viinaloiloja oli Vainolahteen mennessä. Olivat kalastajien tulia lahukoissa ( lue lahdissa ) ja saattoivat olle myös merkkejä ohimeneville hinaajille ?
      Josko olisi ollut markkinoita kauempanakin ?
      Ehkäpä sille ittenlensä , eli ponulle ?

Kirja on mielenkiintoinen , joskin äkkiseltään mielestäni osin ristiriitainen .
      Pitää nyt tavata ko. teosta , josko siitä jotain irtoaisi.

Kirjasta ilmenee , että Kermanranta on ollut aina 60-luvun alkuun saakka erittäin merkittävä paikka.
      Syynä tiestön vajavaisuus niihin päiviin asti.
      Järven muilta rannoilta oli helpompi saavuttaa kirkonkylän keskus veneillä ja talvisin jäitse.
      Sen lisäksi kesäinen laivaliikenne. Es laivaemäntien on kerrottu tehneen hankintoja Kermanrannasta käsin.
      Vuonna 1959 on voinut olla vielä paljonkin trafiikkiä siellä rannalla.
      Onko kyseessä mahdollisesti Heinäveden historia niminen kirja?
      Jyväskylässä tässä taannoin käviessä tuli rupateltua Tulilahden tapauksesta erään itseäni vanhemman kauppiaan kanssa joka totesi että hyvinkin mahdollista koska tuohon aikaan ei viinaksia saanut kaikkialta vaan esimerkiksi Kuopiosta.
      Netistä muuten löytyy yksi opinnäytetyö joka käsittelee Liperin ja Joensuun rikollisuutta sotien jälkeen mielenkiintoista luettavaa.Vilho Laaninenkin oli mainittuna.
      UEF S.Leppänen 2019

• Anonyymi

Ensimmäistä näin unta Tulilahdesta soitin jonnekkin ja kyselin papereita tapaukseen liittyen ja joku mies vastasi ja sanoi että Riitta Pakkanen on hänen tätinsä sitten puhelu katkesi.Yritin uudestaan monta kertaa kunnes hän vastasi uudelleen ja sanoi että niissä kestää vähintään vuoden ja minä ehätin sanomaan että Riitta on minulle etäserkku.Siihen mies vastasi että heitä on tuolla äänekoskella päin.
      Kaikenlaista sitä uneksiikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      84
      3046
    2. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      68
      2335
    3. Yksi kuoli nokkakolarissa

Asiasta YLEn verkkosivuilla uutinen klo 23.02. Oliko itsemurha?
      Oulainen
      27
      2143
    4. Mikä on kaivattusi ammatti

entäpä sinun? 💶
      Ikävä
      73
      1544
    5. Helvetistä ei ole paluuta

Kun ihminen laskeutuu kuolleiden maailmaan, kauhujen valtakuntaan ja tuonelan ovet sulkeutuu kiinni, se on karu tunne ku
      Idän uskonnot
      388
      1523
    6. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      57
      1395
    7. Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi

Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?
      Ikävä
      87
      1254
    8. Järjetön Topi-ilta

Lisää tappiota konkurssipesälle. Miten voi olla mahdollidta , että annetaan järjestää tämä. Sorsakoski pyörii haudassaan
      Ähtäri
      23
      1194
    9. Terveisiä vanhemmalle

J-miehelle. Ehkä nähdään vielä 😉
      Ikävä
      56
      1149
    10. Halutaan toisiamme

Mutta se on Salaisuus❤️
      Intohimo
      47