Skeptismi voi tarttua ihmiseen niin voimakkaasti, että hänestä tulee lähes täysin epäluuloinen kaikkea kohtaan, mikä ylittää hänen oman ymmärryksensä tai kokemuksensa.
Tällaisessa tapauksessa puhutaan joskus radikaalista skeptismistä, jossa ihminen hylkää kaikki väitteet, joita ei voi itse todistaa tai järjellisesti käsittää. Tämä voi johtaa:
Uskontojen ja merkitysten köyhtymiseen.
Ihminen voi kokea elämän merkityksettömäksi.
Koska hän ei enää kykene uskomaan mihinkään suurempaan, kuten arvoihin, hengellisyyteen, rakkauteen tai ihmisen hyvyyteen ilman todisteita.
Js luottamuksen menetykseen. Skeptikko voi kyseenalaistaa muiden motiivit, yhteiskunnan instituutiot tai jopa omat havaintonsa jatkuvasti, mikä voi aiheuttaa ahdistusta tai eristäytymistä.
Voi myös johtaa tieteen väärinkäyttöön
Äärimmäinen skeptikko voi tukeutua vain "kovaan" tieteeseen, mutta samalla unohtaa, että myös tieteellinen tieto on rajallista ja usein muuttuvaa.
Myös...
Henkisen kasvun pysähtymiseen. Jos ihminen ei enää ole avoin uusille kokemuksille, intuitiolle tai asioille, joita ei voi mitata, hänen sisäinen kehityksensä voi hidastua tai pysähtyä.
Mutta skeptismi ei ole aina pahasta.
Terve skeptismi suojaa ihmistä harhaluuloilta, huijauksilta ja sokealta uskolta. Ongelmia syntyy vasta, kun skeptismi muuttuu dogmaattiseksi, eli kun ihminen alkaa "uskoa epäuskoon" yhtä fanaattisesti kuin joku toinen voi uskoa Jumalaan tai salaliittoon.
Joskus voimakas skeptismi on puolustusmekanismi: ihminen voi suojella itseään pettymyksiltä tai epävarmuudelta kieltäytymällä uskomasta mihinkään, mitä ei voi hallita tai ymmärtää.
Silloin voi olla hyödyllistä pysähtyä ja kysyä:
"Suojeleeko tämä skeptisyys minua, vai estääkö se minua elämästä täysillä?"
Tiede ei ole kaikki kaikessa. Ja.
Harhaluuloisuus liittyy mm. Skitsofreniaan.
Tätäkin sairautta.
Liitetetään rennolla kouralla uskoviin.
Uusateismi. Hyökkäys. Tarpeeton.
Tieteen jälkeen. Joillakin
10
118
Vastaukset
- Anonyymi
Maailmankuva on niin henk. koht. monille, että sen kyseenalaistaminen saa henkilön suorastaan raivoihinsa, rakkautta maailmankuvaansa kohtaan loukataan verisesti!
Ei osata keskustella kiihkottomasti, tunteet tulevat heti pintaan. - Anonyymi
Rakkauteen ei tarvitse uskoa, dorka. Se koetaan, jos sitä on ja nämä kokemukset ovat tosia. Sitä joko rakastaa tai ei rakasta.
- Anonyymi
kennokonna rakastaa toista kennokonnaa 🤔 se kertoo paljon rakkaudesta 🤣 se on sokea , tai evoluution muokkaama
- Anonyymi
Tieteellinen tieto on harvoin virheellistä. Se on täydentyvää. Aiemmin ei oltu väärässä, mutta uudemmat tutkimukset tuloksineen tarkentavat tietoa.
- Anonyymi
Epäuskoon ei uskota. Ihminen joko uskoo teistiseen jumaluuteen tai ei usko. Ateisti ei usko. Ateisti ei usko epäuskoon. Ateisti ei usko mihinkään jumalaan.
- Anonyymi
Uskovaiset väittävät joskus, että ateistit eivät uskoisi mihinkään. Se on kuitenkin täysin väärä käsitys ja ilmeisesti tahallista väärin ymmärtämistä.
Ateistit uskovat moniinkin asioihin. Ateistit uskovat, että ihmisiä on olemassa, maapallo on olemassa, aurinko on olemassa, tunteita on olemassa, rakkautta on olemassa, tietoisuus on olemassa. (Jotkin uskovaiset väittävät esimerkiksi, että tietoisuus olisi ateisteille jokin ongelma. Luulevatko ehkä, että uskonto jotenkin selittäisi tietoisuutta sen paremmin?)
"Tällaisessa tapauksessa puhutaan joskus radikaalista skeptismistä, jossa ihminen hylkää kaikki väitteet, joita ei voi itse todistaa tai järjellisesti käsittää."
Skeptisismi on ihan normaalia rationaalisen päättelyn työkalujen käyttöä - Occamin partaveistä, Hitchensin partaveistä ja onus probandia. Niiden mukaan todistamisvelvollisuus on väitteen esittäjällä ja todistamaton väite voidaan ohittaa ilman todisteita. Tämä avaajan väite "ei voi itse todistaa tai ei itse ymmärrä" on kyllä enemmänkin denialismin määritelmä ja liittyy teismiin. Siihen liittyy läheisesti herkkäuskoisuus ja alttius salaliittoteorioihin uskomiseen. Jumalmyytit, paranormaalit ilmiöt, salaliitot ja humpuuki ovat helppoja vastauksia herkkäuskoiselle ja yksinkertaiselle teistille monimutkaisessa maailmassa.- Anonyymi
Intiaanit (jotkut) sanovat, että sellainen, joka ei osaa epäillä mitään, on outo.
UGH, olen puhunut.. - Anonyymi
intuitio ? se on uskovaisen silmässä 🤣 eräs venäläinen uskova väitti minun olevan ennustaja 🤣🤣🤣
- Anonyymi
uskovaiset näkevät asioita joilla ei ole oikeasti yhteyttä 🤔
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1576050
- 1155613
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465277Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323325- 552829
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252611- 432330
- 232140
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131960On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151841