Sotatieteilijä, John Spencer.
“New York Times"
John Spenceriltä.
Mielipidekirjoituksessaan otsikolla "Olen kansanmurhan tutkija. Tunnistan sen, kun näen sen." Omer Bartov syytti Israelia kansanmurhasta Gazassa. Kansanmurhatutkimuksen professorina hänen pitäisi tietää paremmin. Kansanmurhaa ei määritellä muutamien asiayhteydestään irrotettujen kommenttien, uhrien tai tuhojen arvioiden tai sen perusteella, miltä sota näyttää otsikoissa tai sosiaalisessa mediassa. Kansanmurha määritellään erityisenä aikomuksena tuhota kansallinen, etninen, rodullinen tai uskonnollinen ryhmä kokonaan tai osittain. Se on korkea oikeudellinen rima. Bartov ei tavoittanut sitä. Hän ei edes yrittänyt.
“En ole asianajaja tai poliittinen aktivisti. Olen sota-asiantuntija. Olen johtanut sotilaita taistelussa. Olen kouluttanut sotilasyksiköitä kaupunkisodankäyntiin vuosikymmeniä ja opiskellut ja opettanut sotahistoriaa, strategiaa ja sodan lakeja vuosikausia. Lokakuun 7. päivän jälkeen olen ollut Gazassa neljä kertaa Israelin puolustusvoimien palveluksessa. Olen haastatellut Israelin pääministeriä, puolustusministeriä, IDF:n esikuntapäällikköä, eteläisen komentokeskuksen johtoa sekä kymmeniä komentajia ja sotilaita etulinjassa. Olen käynyt läpi heidän käskyjään, seurannut heidän kohdentamisprosessiaan ja nähnyt sotilaiden ottavan todellisia riskejä välttääkseen siviilien vahingoittamisen.
“Mikään näkemäni tai tutkimani ei muistuta kansanmurhaa tai edes kansanmurha-aikomusta.
Bartov väittää, että viisi Israelin johtajien lausuntoa todistaa kansanmurha-aikeet. Hän aloittaa pääministeri Netanjahun 7. lokakuuta antamalla kommentilla, jonka mukaan Hamas "maksaisi valtavan hinnan". Tämä ei ole kehotus kansanmurhaan. Näin sanoisi kuka tahansa johtaja maan historian pahimman terrori-iskun jälkeen. Hän mainitsee myös Netanjahun lausunnot, joiden mukaan Hamas tuhottaisiin ja että siviilit pitäisi evakuoida taistelualueilta. Se ei ole todiste halusta tuhota kansa. Näin ammattimaiset sotilaat tekevät taistellessaan siviilien joukkoon piiloutunutta vihollista vastaan.
“Bartov esittää myös Netanjahun viittauksen "muistakaa Amalek" savuavana aseena. Mutta tämä on juutalaisen historian ja perinteen mukainen lause. Se on kaiverrettu Israelin holokaustin muistomerkkiin, Yad Vashemiin, ja se on myös Haagin holokaustin muistomerkissä. Molemmissa paikoissa se toimii varoituksena pysyä valppaana uhkia vastaan, ei kehotuksena joukkotappamiseen.
“Bartov korostaa myös puolustusministeri Gallantin käyttämää termiä "ihmiseläimet" kuvaamaan Hamasin taistelijoita. Se ei ole sotarikos. Lokakuun 7. päivänä tapahtuneen siviilien teurastuksen, raiskauksen ja sieppauksen jälkeen monet ymmärtäisivät tai jopa jakaisivat tämän reaktion.
Koska Bartov ei löydä tarkoitushakuisuutta sodan todellisista johtajista, hän kääntyy Bezalel Smotrichin ja Nissim Vaturin kaltaisten äärioikeistolaisten poliitikkojen puoleen. Nämä henkilöt eivät komenna joukkoja, anna käskyjä tai vaikuta taistelukentän päätöksiin. Heidän retoriikkansa on oikeudenkäynnin kannalta merkityksetöntä.
“Olen tutkinut varsinaisia armeijan käskyjä. He keskittyvät Hamasin tuhoamiseen, panttivankien pelastamiseen ja siviilien suojelemiseen aina kun mahdollista.
Israel on ryhtynyt poikkeuksellisiin toimiin rajoittaakseen siviileille aiheutuvia vahinkoja. Israel varoittaa ennen hyökkäyksiä tekstiviesteillä, puhelinsoitoilla, lentolehtisillä ja lähetyksillä. Siinä avataan turvakäytäviä ja keskeytetään operaatioita, jotta siviilit voivat poistua taistelualueilta. Se seuraa siviilien läsnäoloa aina rakennusten tasolle asti. Olen nähnyt, että tehtäviä on lykätty tai peruttu, koska lapsia oli lähellä. Olen nähnyt israelilaisjoukkojen joutuvan tulituksen kohteeksi, mutta heitä on silti käsketty olemaan ampumatta takaisin, koska siviilejä saattaisi vahingoittua.
“Israel on toimittanut Gazaan enemmän humanitaarista apua kuin yksikään armeija on koskaan toimittanut vihollisväestölle sodan aikana. Alueelle on saapunut yli 94 000 kuorma-autoa, jotka ovat kuljettaneet yli 1,8 miljoonaa tonnia apua. Israel on tukenut sairaaloita, korjannut vesiputkia, lisännyt puhtaan veden saatavuutta ja antanut yli 36 000 potilaalle mahdollisuuden lähteä Gazasta hoitoon ulkomaille.
IDF on koordinoinut miljoonia rokoteannoksia, toimittanut polttoainetta sairaaloihin ja infrastruktuuriin sekä helpottanut elintarvikkeiden ja lääkkeiden kulkua YK:n, avustusryhmien ja yksityisten kumppanien kautta. Pelkästään Yhdysvaltojen ja Israelin Gazan humanitaarinen säätiö on toimittanut yli 82 miljoonaa ateriaa - yhdestä kahteen miljoonaa päivässä - ja heikentänyt samalla Hamasin määräysvaltaa avun suhteen. Tämä ei ole kansanmurha. Se on vastuullista ja historiallista humanitaarista politiikkaa sodan puolivälissä.
“Bartov siteeraa Hamasin terveysviranomaisten antamia kuolemantapauksia kyseenalaistamatta. Hänen mukaansa 58 000 ihmistä on saanut surmansa, joista 17 000 on lapsia (alle 20v).
Gazassa ei ole mitään kansanmurhaa
17
190
Vastaukset
- Anonyymi
Ja kuitenkin kaksi israelilaista ihmisoikeusjärjestöä väittävää Gazassa tapahtuvan kansanmurha.
Mutta eihän se sinua vaikuta kun sinulla on laput silmillä!- Anonyymi
Punavihreät ovat ihan samanlaisia jokaisessa maassa. 😂
- Anonyymi
https://www.facebook.com/share/v/1DXWUr28WX/?mibextid=wwXIfr
YK on kieltänyt jakamasta tonneittain vauvanruokaa Gazaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.facebook.com/share/v/1DXWUr28WX/?mibextid=wwXIfr
YK on kieltänyt jakamasta tonneittain vauvanruokaa Gazaan.Ei media kerro siitäkään!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei media kerro siitäkään!
Ei tietenkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään.
Ei kuulu agendaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Punavihreät ovat ihan samanlaisia jokaisessa maassa. 😂
Aina tappelemassa.
- Anonyymi
https://www.facebook.com/share/r/1G64pYU2yA/?mibextid=wwXIfr
Eikä nälänhätää!- Anonyymi
Ei todellakaan.
- Anonyymi
Hyvä oikaista median valheet.
- Anonyymi
Niitä on todella paljon…..
- Anonyymi
Ei tietenkään ole,
- Anonyymi
Israel estää vapaan ja kansainvälisen tiedonkulun gazassa. Onneksi on muitakin reittejä. Mikään länsimaa ei sano että nälkää ja murhia ja tappamisia ei tapahtuisi israelin toimesta. Kyllä tieto kulkee. Tieto ei ole hamasin varassa.
- Anonyymi
Näin on että sodissa aina estetään vihollispropaganda! Kuitenkin on tärkeää että Israelin avustustoiminnasta on niin vankkumatonta näyttöä joka päivä Gazassa vaikka YK ja Hamas yrittävät estää koska nälkäpropaganda on nyt Hamasin lähes ainut ase Israelia vastaan.
- Anonyymi
valitettavasti israelia johtaa uusi aatu joka tappaa huvikseen lapsia.
- Anonyymi
Täällä joku kyseli että miksei puolueettomia toimittajia päästetä Gazaan? Nyt päästettiin ja heti löysi valtavan ruokavaraston: "Raportti Gazasta: "Kävelimme humanitaarisen avun keskukseen Gazassa. Mitä näimme? Hyllyt täynnä ruokaa – tonnikalaa, sokeria, maissia – kaikki tuotu Israelista. Ja silti… Israelia syytetään avun estämisestä ja siviilien nälkiinnyttämisestä.
Miksi tämä ruoka on edelleen täällä?"
Miksi Israelin antamaa ruokaa ei anneta Gazan siviileille?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2131413- 961266
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31057Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle15971Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9918Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86890Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.59828- 32820
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37758Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44744