On erikoinen ilmiö: monilla uskonsa varaan elävillä on käsitys, että usko tekee ihmisestä moraalisesti korkeamman, hengellisesti heränneen, jopa jollain tavalla "valitun". Uskotaan, että pelastuksen tie on suljettu niiltä, jotka eivät lausu oikeita sanoja tai allekirjoita tiettyjä dogmeja.
Uskotaan, että "minä olen pelastettu mutta sinä et."
Miksei sitä kutsuta miksikään muuksi kuin hengelliseksi ylemmyydenharhaksi?
Minä olen ateisti. En usko yliluonnollisiin olentoihin, mutta tunnistan hyvät elämänarvot, olivatpa ne sitten Jeesuksen, Buddhan tai Sokratesin suusta. Se, että joku uskoo Jumalaan, ei tee hänestä vielä yhtään parempaa ihmistä kuin se, joka elää eettisesti ilman uskoa.
Itse asiassa, historia tarjoaa riittävästi varoittavia esimerkkejä siitä, mihin sokeasti omiin uskomuksiinsa luottava ego voi johtaa.
Ristiretket. Inkvisitio. Vaino. Tuomio. Ja nykyään: syytökset, että "ateisti ei voi tuntea moraalia", koska ei "tunne Jumalaa".
Onko se todella hengellistä nöyryyttä vai valepukuun puettua hengellistä ylemmyydentuntoa?
Entä ateistit?
Richard Feynman – nobelisti, jonka sydämen sivistys oli yhtä suurta kuin hänen älynsä.
Albert Camus – agnostikko, joka eli tinkimättömän ihmisarvon puolustajana.
Tai tavallinen naapuri, joka ei usko, mutta auttaa hiljaa ja ilman palkkion odotusta.
Heidän moraalinsa ei nouse "uskosta", vaan ihmisyydestä.
Paavali kirjoitti, että "ettei kukaan kerskaisi".
Mutta uskonnollisessa maailmassa kerskaaminen on joskus juuri sitä: "Minä uskon, siksi minä pelastun. Sinä et usko, sinä et pelastu.*"
Mikä ironia: nöyräksi kutsuttu usko kasvattaakin suurimman egon.
Jos Jeesus olisi tänään täällä, veikkaan, että hän olisi ystävä myös niille, jotka eivät usko häneen, mutta elävät kuten hän opetti.
Ja se, ystävät, ei ole harhaoppi. Se on moraali.
Tekeekö uskominen sinusta todella paremman ihmisen?
43
301
Vastaukset
- Anonyymi
Asiaa! Uskon Jeesuksen ylösnousemukseen, eikä tämä ylösnousemususko ole vaikuttanut minussa yhtikäs minkäänlaista moraalista notkahdusta parempaan suuntaan (korkeintaan huonompaan, ainakin siihen saakka, kunnes tajusin, ettei moisella moraalinytkähdyksellä kannata vaivata päätään, kun sellaista ei ole eikä edellytetä).
Paavali ilmoittaa selkeästi roomalaiskirjeen 7. luvussa, millaiseen loppputulemaan avauksessa mainitun moraalisen itsekorostuksen tulisi päätyä - syvään epätoivoon: "Minussa ei asu MITÄÄN hyvää."
Jotain tällaista olen Jumalan armosta saanut kokea, mistä on ollut seurauksena lisääntyvä vapaus ja rentous. Kaikki me olollaan ihan vain ihmisiä, uskoimmepa me johonkin tai johonkuhun tai emme.
Jumala oli Kristuksessa ja sovitti MAAILMAN itsensä kanssa.- Anonyymi
po. ollaan
- Anonyymi
Olet siis äärimmäisen paha ihminen. Millaisina tekoina se ilmenee sinun elämässäsi? Entä ajatukset? Pahoja nekin kaiken aikaa?
Oletko varmasti Jumalan lapsi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet siis äärimmäisen paha ihminen. Millaisina tekoina se ilmenee sinun elämässäsi? Entä ajatukset? Pahoja nekin kaiken aikaa?
Oletko varmasti Jumalan lapsi?Kappas, veljiemme syyttäjän juoksupoika tai -tyttö saapui paikalle läyryämään.
- Anonyymi
Minä uskon itseeni jumalan poikana!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä uskon itseeni jumalan poikana!
Matt. 10:34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.''
- Anonyymi
Herra ylentää ja alentaa. Joku voi olla ennen uskoon tuloa korkea ja sivistynyt, mutta muuttuu sitten alhaiseksi ja puolivilliksi. Mieleen vaikuttava voima ei johda ajattelemaan maailmaa ja sen loistoa, vaan henkimaailmaa pahoine henkiolentoineen. Kaaosta ja epäjärjestystä.
Sitten on niitä jotka ovat eläneet ojan pohjalla ja jotka Herra ylentää maailman loistoon, vaurauteen ja kuuluisuuteen.
Raamattu kuvaa useita Jumalan soveltamia periaatteita. Köyhät hän ottaa huomaansa, mutta lähettää rikkaat tyhjinä pois. On eräs periaate. - Anonyymi
Höpsistä! Jeesus oli suvaitsematon juutalainen. Heittäisi sinut oitis helvettiin, kun kehtaat kieltää hänen isänsä eli Jumalan. Mokomakin!
- Anonyymi
Kyllä. Evankeliumin uskonut ihminen on uusi luomus eli uusi Jumalan ihminen, joka muistuttaa kaikessa Jeesusta ja vaeltaa kuin hän vaelsi: ei tee syntiä vaan tekee hyvää. Pelastumaton ihminen ei tunne tätä uutta luomusta ja "Kristus meissä" on hänelle kauhistus. Siksi hän herjaa ja luulee olevansa nöyrä kerskatessaan pahuudestaan.
- Anonyymi
Veistele muraali.
- Anonyymi
Ei tee. Me olemme pyhiä, mutta emme omien tekojemme ansiosta, vaan saamme Kristuksen lahjoittamaa pyhyyttä. Me olemme hurskaita, koska uskomme kohdistuu itseensä hurskauden lähteeseen, jota haluamme oppia tuntemaan paremmin ja paremmin. Itsessämme olemme pökäleitä. Kyllä, kuni koiran tien sivuun pursottamat pökäleet. Pahoja, saastaisia, haisevia jätöksiä. Ja kuitenkin Jumala näkee meidän puhtaina, Poikansa puhtauden kautta.
- Anonyymi
Kun vertaa moralisija arvojani ja tekojani summaten ne ajalla jolloin elin jumlattomuujessa ja teen saman summaisuusarvijon sille ajalle kun olen eleskellylliöijellisöinyt uuvvestisyntymyksessä kristittynä, uujestisyntyiseenekseksiseenä, pyhällisenä niin omalta kohjalta ei ole epäselvää että näitä kahta minällistäin verrattajessa ero on kuin yöllisellisellä ja päivällisellä.
Elän nyt parempaata elämäätä, koska ajatuksieni haluitteena on elää kuten Jeesus eli, minulla on ymmärrys Jumalan tahjosta kuinka minun tulee elää ja siihen tähtään kymppisuoritteena. Kun yrittää niin joko osuu kymppiin, mutta välillä tulee hutipaikkojakin, jonka katumuksen jälkeen tähtää toiminnoissaan kymppiin eli Jumalan tahjon mukaiseen toiminnallisuuteen.
Tyytyväisellisenä,
Selef Urge- Anonyymi
Miksi sinä vääntelet suomea tuolla tavoin? Kuvitteletko olevasi hauska?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinä vääntelet suomea tuolla tavoin? Kuvitteletko olevasi hauska?
Hauskaisa voi olla monellisella tavallisella. Minä tunnistan olevallani hauskallinen tavoilla 4 ja 7 tämän luvettelon 13 eri vaihtoehjoisten mukaan. Olen rajullistuma ja tyylikällikystämä.
https://www.suomisanakirja.fi/hauska
Selef Urge
"Jos Jeesus olisi tänään täällä, veikkaan, että hän olisi ystävä myös niille, jotka eivät usko häneen, mutta elävät kuten hän opetti."
Vastaus: Yllä oleva lause todistaa juuri, että uskot Jeesukseen, paitsi että Jeesus olisi ystävä myös niille, jotka eivät elä niin kuin Hän opetti. Jeesus rakastaa kaikkia ihmisiä ilman ehtoja. Se on kristinuskoa ja Jumalan armoa.- Anonyymi
Linköpingin yliopiston uunituore tutkimus saattaa paljastaa totuuden: uskovat eivät ainakaan ole anteliaampia kuin uskonnottomat, ellei autettava kuulu samaan uskontoon. Eli jos toinen ei ole "meidän porukkaa", lompakko pysyy kiinni.
https://phys.org/news/2024-12-religious-people-generous-atheists-exception.html
Niinpä usko ei lisää rakkautta lähimmäiseen vaan lojaalisuutta omalle leirille.- Anonyymi
entäpä muslimit. montako ei-muslimia islamvaltiot ottaneet pakolaisina?
- Anonyymi
kyllä se tekee paremman ihmisen. jollei tee niin silloin on feikkiuskova, joku säälittävä tekopyhä valehtelija liberaaliteologi.
- Anonyymi
Ajatukseni ovat puhtaat enkä tee syntiä. Olen Jumalan lapsi.
- Anonyymi
Jumalan lapset ovat autuaita.
He perivät maan. Kiitos rakas Jeesus kun otit synnit kannettavaksi ja annoit omillesi perintöosan.
M - Anonyymi
Daniel esittää 7 x 490 vuoden ohjelmajulistuksen. Se alkaa 490 ekr - 0 ekr kansa ja kaupunki jälleen rakennetaan.
Sitä seuraa Jeesukselle pyhitetty aika ja tehtävä 0 jkr - 490 jkr JUMALATTOMUUDESTA TULEE LOPPU.
Toisaalla Danielin kirjaa sanotaan että LEIJONALTA REPÄISTÄÄN KAKSI SIIPEÄ JA SILLE ANNETAAN IHMISEN SYDÄN.
Jeesus tuli sivistämään ja antamaan syntisille pahoille pedoille IHMISEN SYDÄMEN JA IHMISYYDEN.
Nyt on niin että on mahdollista uskoa myös muiden maailmanuskontojen kautta. Nämä uskonnot eivät korota ihmisyyteen pelkästään vaan antavat UNIVERSAALISEN luonteen ja mielen. Joku voi tuntea Panteistisesti olevansa osa Gaiaa. Joku voi tuntea olevansa taivaan soturi taistelussa taivaan henkivaltoja vastaan jne.
Monia eri rooleja voi olla. Ihmisyys ei ole kaikille mitenkään suuri asia. Jotkut unelmoi kloonauksesta ja kybernetiikasta. Joku voi toivoa saavansa Intian puolijumalilta boonin lahjaksi.
Monet kokevat ihmisyyden jälkeen jääneisyydeksi joka ei johda Jumalan valtakuntaan. Liha ja veri eivät peri.
Voi olla että käsitykseni ovat jo vähän jälkeen jääneitä. Sitä en tiedä mitä merkitsee Kristuksen kaltaiseksi tulemus kaikin tavoin. Ja onko se tärkeää.
MINÄ OLEN SE JOKA MINÄ OLEN......
Koko luomakunta huokaa pääsyä Jumalan lasten vapauteen..... Kaikki ovat Kristuksessa ja Kristus on kaikissa..... Utopiaa, tätä päivää vai tulevaisuutta...... - Anonyymi
Jos ei tee, niin olet väärässä uskossa.
- Anonyymi
”Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne, joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa, joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut, on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa — armosta te olette pelastetut —
ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa, osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta — se on Jumalan lahja — ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.”
Efesolaiskirje 2:1-10 FB38- Anonyymi
Kiinnostavaa että lainasit juuri Efesolaiskirjettä, jonka tiedetään olevan Paavalin nimissä kirjoitettu myöhempi väärennös, todennäköisesti 80–100 jKr ja kopioi osin sisältöä Kolossalaiskirjeestä.
Ei ole harvinaista, että varhaiskristityt laittoivat sanoja Paavalin suuhun auktoriteetin nimissä.
Joten lainasit kopion kopiota, jonka alkuperäinen tekijä käytti Paavalin nimeä saadakseen viestinsä läpi.
Kysymys kuuluukin:
Jos joku väärentää uskonnollisen kirjeen ja liittää siihen Jumalan nimen niin mitä se kertoo ihmisten moraalista silloin ja nyt?
Ja vielä enemmän: miksi näitä tekstejä edelleen käytetään auktoriteettina, kun alkuperäisyys ei enää kestä päivänvaloa?
Ajateltavaa riittää.
- Anonyymi
Hyvänä käy vaikeaksi olla hyvin nöyrä.
- Anonyymi
Nöyryys on hyvän ihmisen ominaisuus
- Anonyymi
Täyteen mittaansa kasvanut kristitty, on kasvanut yhteiskunnalle ja yksilöille harmittomaksi eläjäksi. Emme ole lähelläkään Jeesuksen Pyhyyttä, mutta saamme elää vapaata ihmiselämää. Suutumme, kun suututtaa, mutta emme kiroa pahantekijöitä, vaan siunaamme heitä, sillä heidän pahuuteen on jokin juurisyy, paha ihminen, huono kohtelu, toivoton olosuhde jne.... Kristitty on myös huomannut anteeksiannon valtavan siunauksen. Vihollisestakin voi tulla hyvä ystävä. Olin nuorena noviisina kiihkeä, äkkipikainen ja väkivaltainen, mutta Jumala varjeli minua saamasta ja antamasta väkivaltaa, aivan ihmeellisesti. Myöhemmin tunsin Pyhän Hengen valtavan vaikutuksen, joka saattoi minut puhtaana monta vuotta, jotka elin herkässä synnintunnossa. Mutta nuoren on vaikeaa olla yksin. Naiset olivat kauniita. Liuuin hiljaa eroon pyhän Hengen vaikutuksesta. Vain rukouksen aikana tullut Pyhän Hengen kupla oli jäljellä. Sitten kohta, näin Hänen lähtevän surumielisenä luotani. Silloin havahduin ja aloin etsiä vakavasti Jumalan kasvoja taas. Nyt vanhana tulee Pyhä Henki aina tarvittaessa, minun henkeni opastajaksi. Hän antaa ehdottoman parhaan neuvon salamana, joka tilanteeseen. Ratkean usein kammiossani riemulliseen ylistykseen, kun Hän ilmoittaa rakkaudestaan minullekin, vaikka lankesin maailman houkutuksiin, kuin Aatami aikoinaan.
- Anonyymi
Kuinka ajattelit noiden kokemustesi hyödyttävän ketään? Nehän ovat sinun ja vain sinun kokemuksiasi. Kuinka ne voivat olla mitenkään yleistettävissä? Eikö kannattaisi julistaa ristiinnaulittua Kristusta eikä omia kokemuksiaan, vaikka ne ovatkin itselle tietysti arvokkaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka ajattelit noiden kokemustesi hyödyttävän ketään? Nehän ovat sinun ja vain sinun kokemuksiasi. Kuinka ne voivat olla mitenkään yleistettävissä? Eikö kannattaisi julistaa ristiinnaulittua Kristusta eikä omia kokemuksiaan, vaikka ne ovatkin itselle tietysti arvokkaita.
Eikös jeesus sanonut parantamalleen mm, mene kotiisi ja kerro mitä suuria jumala on sinulle tehnyt !
Mitäs siihen sanot! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös jeesus sanonut parantamalleen mm, mene kotiisi ja kerro mitä suuria jumala on sinulle tehnyt !
Mitäs siihen sanot!Ja Paavali kun alkoi kertoa, kuinka suuria Herra oli tehnyt hänen kauttaan, hän sanoi kahteen eri otteeseen puhuvansa kuin mieletön. Mitäs siihen sanot?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja Paavali kun alkoi kertoa, kuinka suuria Herra oli tehnyt hänen kauttaan, hän sanoi kahteen eri otteeseen puhuvansa kuin mieletön. Mitäs siihen sanot?
Sanon ettet ymmärrä mitään paavalin puheista !
Tuo yks lauseesi riittää kertomaan sen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo yks lauseesi riittää kertomaan sen.Ite oot!!! Äitis on!!!! Ja isäs!!!!
:D :D :D :D :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo yks lauseesi riittää kertomaan sen.Opettele nyhverö argumentoimaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös Raamattu turvautuu kertomuksiin, jotka vahvistavat ja konkretisoivat pelkkää julistusta. Raamatun kuivinkin, valaiseva kertomus,sisältää valtavan monipuolisen selityksen Jumalan toiminta tavoista. Tietenkin minäkin voin kertoa vain omakohtaiset tarinani. en muiden tarinoita. Seurakunassa ilmoitetut uskovien todistukset, ravitsevat muidenkin uskoa. Jos omakohtaisten kokemusten jakaminen, tuottaa sinulle sappikiviä, niin sekin on arvokas huomio, että tuollaisiakin on. Monet ovat erimieltä.
- Anonyymi
Tarujen ja valheiden totena pitäminen ei muuta ihmistä. Evankeliumin uskonut on edelleen samanlainen kuin oli ennen uskomista. Paha pysyy pahana ja hyvä hyvänä.
- Anonyymi
No kyllähän se ihminen voi muuttua ainakin käytökseltään uskottuaan evankeliumin. Se muuttuuko sisältä päin onkin sitten toinen juttu. Ehkä joku muuttuu.
Usko muuttaa, ei sen kohde. Kohde on olematon, mutta sille on annettu ominaisuuksia, joihin uskominen muuttaa ihmistä. Usko toimii kuin plasebo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kyllähän se ihminen voi muuttua ainakin käytökseltään uskottuaan evankeliumin. Se muuttuuko sisältä päin onkin sitten toinen juttu. Ehkä joku muuttuu.
Usko muuttaa, ei sen kohde. Kohde on olematon, mutta sille on annettu ominaisuuksia, joihin uskominen muuttaa ihmistä. Usko toimii kuin plasebo.Uudestisyntyminen on nimenomaan sisimmän uudustus, täydellinen siivous ja valkaisu.
Ja se tulee leviämään ulos joka suuntaan vääjäämättömästi.
Näin käy eikä mikään mielipide sitä muuta.
- Anonyymi
Ystäväksi nimittäessä pitäisi olla edes puusta pudonnut.
- Anonyymi
Paremman ihmisen? Mihin nähden paremman?
Kyllä uskon tarkoitus ainakin on tehdä ihmisestä parempi, entiseen itseensä nähden. Sitähän parannuksen tekeminen tarkoittaa. Tehdään jatkuvaa parannusta synneistä.
Toiset muuttuvat paremmiksi, toiset eivät, sillä he ovat ainoastaan uskon harrastajia, eivät uskoa tosissaan ottaneita.
Asian ydin ei kuitenkaan ole ihmisen paremmuus tai huonommuus, vaan Jeesuksen Herranaan pitäminen sekä Jumalan tahdossa eläminen.- Anonyymi
<<Asian ydin ei kuitenkaan ole ihmisen paremmuus tai huonommuus, vaan Jeesuksen Herranaan pitäminen sekä Jumalan tahdossa eläminen.>>
Ei voi elää Jumalan tahdon mukaan, jos ei tule paremmaksi ihmiseksi uudestisyntymisessä. Jos jatkaa syntielämää, niin ei ole Jumalan lapsi.
- Anonyymi
Ei parempaa vaan uuden luomuksen Kristuksessa.
- Anonyymi
Vaikeita kysymyksiä riittää.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17544013/mika-tekee-ihmisesta-ihmisen-(osa-2) - Anonyymi
Monista usko ja asenne siinä tekee hirviöitä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1483583Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta703560Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463342- 532779
- 322046
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘301972Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k431790- 481686
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä961645- 391400