"En jättänyt pastorin työtä, koska uskonto petti minut. Lähdin, koska totuus ei enää mahtunut alttarin taakse."
– Jerry DeWitt, entinen pastori, nykyinen ateisti.
Katsokaapa tarkkaan tätä miestä, veljet ja sisaret: Jerry DeWitt. Ei mikään Jumalanpilkkaaja katuojasta, vaan entinen helluntailainen saarnaaja, joka julisti tulta ja helvettiä, pelastusta ja parannusta vuosikymmenien ajan.
Ja sitten hän teki parannuksen.
Ei rukoilemalla.
Ei katumalla syntiä.
Vaan lopettamalla valehtelun, ennen kaikkea itselleen.
DeWitt menetti uskonsa, ja samalla:
Vaimonsa.
Työnsä.
Ystävänsä.
Koko yhteisönsä.
Hän luopui kaikesta siitä, mihin uskonto usein vetoaa: lohtuun, yhteenkuuluvuuteen, valmiisiin vastauksiin. Miksi? Koska hän ei enää voinut tehdä hengellistä petosta. Ei omassa sydämessään, ei saarnastuolissa, ei muiden ihmisten sieluja koskettaessaan.
Ja se, ystävät, on parannusta puhtaimmillaan.
Ei teeskenneltyä murtumista synnin alla, vaan rehellistä kapinaa tekopyhyyttä vastaan.
Jerry ei vajonnut moraaliseen kaaokseen uskonsa kadottua. Hän ei muuttunut hirviöksi, koska Jumala katosi horisontista. Päinvastoin:
hän rakensi uuden etiikan, ilman pelkoa helvetistä ja toivetta taivaasta.
Kysynkin sinulta, lukija, nyt suoraan:
- Onko parannus aidompaa, jos se syntyy pakosta?
- Onko moraali aitoa, jos se vaatii taivaallisen valvojan?
- Miksi hyvä ihminen tarvitsee Jumalan? Vai tarvitseeko ollenkaan?
Kuka on oikeasti tehnyt parannuksen?
Se, joka toistaa synninpäästön rukouksen kerran vuodessa - vai se, joka maksaa siitä, että voi elää rehellisesti omien periaatteidensa mukaan, vaikka koko yhteisö kääntäisi selkänsä?
DeWitt teki juuri sen, mitä monet pelkäävät tehdä: hän hylkäsi valheen, joka oli kauniisti koristeltu pyhällä kielellä.
Minulle, ateistina, parannus ei ole rukous. Se on toiminta, itsekritiikki, vastuu.
Se ei tarvitse taivaallista valvontaa.
Vain ihmisyyttä.
Vain rohkeutta.
Jos sielun pelastuksen mitta on vain sen jumalallinen hyväksyntä, mutta ei sen inhimillinen rehellisyys, kysyn:
kuka teistä on oikeasti katunut?
Ja kuka teistä elää edelleen valheessa - koska niin on helpompi olla "pelastettu"?
Kun totuus on tärkeämpää kuin usko
39
259
Vastaukset
- Anonyymi
Tosiaan ei pidä valehdella kansanmurhan ja nälänhädän puolesta.
Se kauhea synti. - Anonyymi
Helluntaitaustaustat ja koulutus antavat pastoreille väärän suhtautumistavan syntiin.
- Anonyymi
Usko sokaisee täysin ja helluntailainen elää vahvistusharhassa: tulkitsee kaiken ulkoa opitun uskon mukaan.
Minulla kesti 20 vuotta saarnaajana ennen kuin vähän kerrassaan johtanut tie johti ateismiin. Se oli vapauttava kokemus.
Jälkeenpäin ihmettelen, miten ihmeessä saatoin uskoa niin typeriin asioihin.
Miten joku voi pitää Raamatun taruja ja valheita tosina?
Miten se joku saatoin olla minä?- Anonyymi
DeWitt ei ollut edes uskossa, niin totta kai hänen oma luulottelunsa uskosta katosi ja mureni.
Uskoa Jeesukseen kukaan ei kadu: Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei kukaan kadu; mutta maailman murhe tuottaa kuoleman. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
DeWitt ei ollut edes uskossa, niin totta kai hänen oma luulottelunsa uskosta katosi ja mureni.
Uskoa Jeesukseen kukaan ei kadu: Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei kukaan kadu; mutta maailman murhe tuottaa kuoleman.Raamattua lainaamalla et osoita ajattelevasi omilla aivoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskoa Jeesukseen kukaan ei kadu: Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei kukaan kadu; mutta maailman murhe tuottaa kuoleman.Juuri tuossa on koko pointti... kun ihminen elää uskossaan pelon, paineen tai yhteisön paheksunnan alla, se ei ole uskoa vaan roolia. DeWitt oli täysin sisällä järjestelmässä, rakasti ihmisiä ja palveli koko sydämestään. Hän ei kadonnut "luulotteluun", vaan tunnisti eron aidon vakaumuksen ja opitun ohjelmoinnin välillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri tuossa on koko pointti... kun ihminen elää uskossaan pelon, paineen tai yhteisön paheksunnan alla, se ei ole uskoa vaan roolia. DeWitt oli täysin sisällä järjestelmässä, rakasti ihmisiä ja palveli koko sydämestään. Hän ei kadonnut "luulotteluun", vaan tunnisti eron aidon vakaumuksen ja opitun ohjelmoinnin välillä.
Järjestälmä eikä seurakakunta ole Jeesus. Uskosta osattomat kuvittevat uskon vaelluksen olevan Raamatun ilmoituksen mukaan elämistä, vaikka Jeesus on elävä ja voimallinen Jumala, sielun ankkuri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri tuossa on koko pointti... kun ihminen elää uskossaan pelon, paineen tai yhteisön paheksunnan alla, se ei ole uskoa vaan roolia. DeWitt oli täysin sisällä järjestelmässä, rakasti ihmisiä ja palveli koko sydämestään. Hän ei kadonnut "luulotteluun", vaan tunnisti eron aidon vakaumuksen ja opitun ohjelmoinnin välillä.
Sisällä järjestelmässä ei ole uskoa, vaan Kristus teissä, kirkkauden toivo!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Järjestälmä eikä seurakakunta ole Jeesus. Uskosta osattomat kuvittevat uskon vaelluksen olevan Raamatun ilmoituksen mukaan elämistä, vaikka Jeesus on elävä ja voimallinen Jumala, sielun ankkuri.
On totta, että järjestelmä ei ole Jeesus. Mutta kun usko rakennetaan järjestelmän varaan, sen heikkous paljastaa, missä sydän oikeasti oli.
DeWitt ei kieltänyt mitään pelkästä pettymyksestä järjestelmään. Hän etsikin Jeesusta vilpittömästi, mutta ei enää löytänyt häntä Raamatusta, rukouksesta eikä Pyhästä Hengestä. Eikö se kerro enemmän Jeesuksesta kuin ihmisestä, jos vilpitön etsintä päättyy hiljaisuuteen?
Jos Jeesus todella on elävä ja voimallinen Jumala, miksi hän ei pidä kiinni niistä, jotka rukoilevat jäädessään yksin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On totta, että järjestelmä ei ole Jeesus. Mutta kun usko rakennetaan järjestelmän varaan, sen heikkous paljastaa, missä sydän oikeasti oli.
DeWitt ei kieltänyt mitään pelkästä pettymyksestä järjestelmään. Hän etsikin Jeesusta vilpittömästi, mutta ei enää löytänyt häntä Raamatusta, rukouksesta eikä Pyhästä Hengestä. Eikö se kerro enemmän Jeesuksesta kuin ihmisestä, jos vilpitön etsintä päättyy hiljaisuuteen?
Jos Jeesus todella on elävä ja voimallinen Jumala, miksi hän ei pidä kiinni niistä, jotka rukoilevat jäädessään yksin?Niin, mistä tiedät DeWitt vilpittömästä etsineen Jeesusta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Jeesus todella on elävä ja voimallinen Jumala, miksi hän ei pidä kiinni niistä, jotka rukoilevat jäädessään yksin?Jeesus vaatii ehdotonta kuuiaisuutta ja täydellistä alistumista hänestä kertoville Raamatun kirjoituksille. Jos joku lipeää, niin Jeesus on julma ja armoton häntä kohtaan.
Kaikki eivät jaksa tai tahdo pelätä loppuun saakka. Pelko pitää kristityn uskossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, mistä tiedät DeWitt vilpittömästä etsineen Jeesusta?
Hyvä kysymys. Mutta kuten DeWitt itse sanoi:
"Rukoilin, saarnasin, itkin alttarilla. En leikkinyt uskoa, vaan elin sitä. Ja silti hiljaisuus oli Jumalaa äänekkäämpi."
Jos tuo ei ole vilpitöntä etsintää, niin mitä se on?
Vai määritelläänkö vilpittömyys vasta sitten, kun ihminen päätyy samaan lopputulokseen kuin sinä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kysymys. Mutta kuten DeWitt itse sanoi:
"Rukoilin, saarnasin, itkin alttarilla. En leikkinyt uskoa, vaan elin sitä. Ja silti hiljaisuus oli Jumalaa äänekkäämpi."
Jos tuo ei ole vilpitöntä etsintää, niin mitä se on?
Vai määritelläänkö vilpittömyys vasta sitten, kun ihminen päätyy samaan lopputulokseen kuin sinä?Huomaatko, DeWitt puhuu uskossa elämisestä. Mutta elikö DeWitt Jumalan Pojan uskossa? Oliko Jeesus DeWittin elämä, vai usko, uskonto ja uskonnon harjoittaminen? Puhuuhan DeWitt uskonnon harjoittamisesta: rukoilin, saarnasin, itkin alttarilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamattua lainaamalla et osoita ajattelevasi omilla aivoilla.
”Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.”
1. Korinttilaiskirje 14:20 FB38
”Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.”
1. Korinttilaiskirje 13:11 FB38 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus Kristus on lihassa ilmestynyt Jumalan Sana.
”Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.”
Psalmit 119:105
”Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus".”
Johannes 8:12 FB38
”Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?" Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan. Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.”
Johannes 14:22-24 FB38 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomaatko, DeWitt puhuu uskossa elämisestä. Mutta elikö DeWitt Jumalan Pojan uskossa? Oliko Jeesus DeWittin elämä, vai usko, uskonto ja uskonnon harjoittaminen? Puhuuhan DeWitt uskonnon harjoittamisesta: rukoilin, saarnasin, itkin alttarilla.
Vastauksesi perusteella aihe koskettaa syvältä, kuten pitääkin.
Tuo kysymys on olennainen, ja siihen voi etsiä vastausta esimerkiksi DeWittin omasta kirjasta Hope After Faith tai hänen haastatteluistaan ja videoistaan. Hän on puhunut avoimesti juuri tästä: elämänsä syvimmästä uskosta, jonka hän uskoi olevan Jeesuksessa.
Mutta ehkä juuri siinä on asian ydin. Hän luuli tuntevansa Jeesuksen, mutta lopulta tajusi tunteneensa vain uskon, joka ei kantanut, kun kaikki riisuttiin pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus vaatii ehdotonta kuuiaisuutta ja täydellistä alistumista hänestä kertoville Raamatun kirjoituksille. Jos joku lipeää, niin Jeesus on julma ja armoton häntä kohtaan.
Kaikki eivät jaksa tai tahdo pelätä loppuun saakka. Pelko pitää kristityn uskossa.Rakkaus pitää ihmisen elävässä uskossa.
”Siinä on rakkaus — ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme. Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä.
Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä. Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi. Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.
Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä. Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt. Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.”
1. Johanneksen kirje 4:10-21 FB38 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomaatko, DeWitt puhuu uskossa elämisestä. Mutta elikö DeWitt Jumalan Pojan uskossa? Oliko Jeesus DeWittin elämä, vai usko, uskonto ja uskonnon harjoittaminen? Puhuuhan DeWitt uskonnon harjoittamisesta: rukoilin, saarnasin, itkin alttarilla.
Niin, tällaisissa tapauksissa uskovaisten ainoa ase näyttääkin olevan uskosta luopuneen henkilön uskon aitouden kyseenalaistaminen. Joka ainoa kerta.
- Anonyymi
Kummalle puolelle alttaria ei totuus mahtunut? Eikö se mahtunut pastorin päähän, vai seurakuntalaisille? Herran haltuun!
Niin kysyin minäkin kaksi kysymystä?- Anonyymi
Jumala katsoo sydämeen.
”Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!" Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?" Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.”
Roomalaiskirje 10:8-17 FB38
- Anonyymi
Ef.2:20 Apostolein ja prophetain perustuksen päälle rakennetut, jossa Jesus Kristus paras kulmakivi on. Biblia (1776) 1Piet.2:4-5. Ilm.21:14
- Anonyymi
Hellari elää vahvistusharhassa. Hän tulkitsee kaiken oman uskonsa tueksi. Siksi ei hyväksy tieteen tutkimustuloksia. Nehän kumoavat Raamatun kertomukset ja osoittavat niiden olevan taruja ja valheita. Alkaen luomismyyteistä ja päättyen Jeesuksen taivaaseen nousemiseen.
- Anonyymi
Ateisti elää vahvistusharhassa...
- Anonyymi
1Kor.3:11 Sillä muuta perustusta, ei taida yksikään panna, vaan sen, joka pantu on, joka on Jesus Kristus. Biblia (1776) Jes.28:16. 1Piet.2:6-7
- Anonyymi
Ps.90:4 Sillä tuhat ajastaikaa ovat sinun edessäs niinkuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niinkuin vartio yöllä. Biblia (1776)
- Anonyymi
Universalistinen kristillisyys ei aja tuollaiseen epärehellisyyteen.
- Anonyymi
Jumala näkee sydämeen onko katumus aitoa. Pahaa kun tekee silloin käännytään pois siitä ja otetaan vastuu.
- Anonyymi
Jatkakaamme rukoilua asioitten eteen. Olkaamme Pyhän Hengen lähettiläitä, sen sanoman, joka on meille uskottu. On murhetta, ahdistusta, pienempää/isompaa ongelmaa, kukapa niitä arvottamaan. Aina on mahdollisuus ainakin käydä rukoukseen. "Puhua" Jumalalle. Vaikka huokauksin. Kuitenkin onhan koti. Vaikka ei niin kivilinna, ei olkimaja, ei palatsi. Koti.
- Anonyymi
Sitten arkitodellisuus iskee naamalle toisten herjojen, pahuuden ja sen puolustelun myötä.
>>DeWitt ei ollut edes uskossa, niin totta kai hänen oma luulottelunsa uskosta katosi ja mureni.>>
Oletko sinä uskossa vai luulotteletko vain?
😀😀😀😀😀- Anonyymi
"Totuus tärkempää kuin usko"??
”Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.”
Psalmit 119:160 FB38
”Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".”
Johannes 8:31-32 FB38
”Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?" Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.”
Johannes 14:5-6 FB38
”Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.”
Johannes 16:13-15 FB38
”Vanhin valitulle rouvalle ja hänen lapsillensa, joita minä totuudessa rakastan — enkä ainoastaan minä, vaan myös kaikki, jotka ovat tulleet totuuden tuntemaan — totuuden tähden, joka meissä pysyy ja on oleva meidän kanssamme iankaikkisesti.”
2. Johanneksen kirje 1:1-2 FB38
”Vanhin rakkaalle Gaiukselle, jota minä totuudessa rakastan. Rakkaani, minä toivotan sinulle, että kaikessa menestyt ja pysyt terveenä, niinkuin sielusikin menestyy. Minua ilahutti suuresti, kun veljet tulivat ja antoivat todistuksen sinun totuudestasi, niinkuin sinä totuudessa vaellatkin. Minulla ei ole suurempaa iloa kuin se, että kuulen lasteni vaeltavan totuudessa.”
3. Johanneksen kirje 1:1-4 FB38
”Demetrius on kaikilta, jopa itse totuudeltakin, saanut hyvän todistuksen; ja mekin todistamme hänestä samaa, ja sinä tiedät, että meidän todistuksemme on tosi.”
3. Johanneksen kirje 1:12 FB38 - Anonyymi
toinen helluntai - toinen henki - toinen kaste - toinen herra
- Anonyymi
Ylivainiokin ja sen ajan helluntailaiset laittoivat liikkeelle yli tuhat valheellista väitettä siellä tapahtuneiksi väittämistä ihmeparanemisista.
Oikea lääkäri tutki Tampereen yliopistossa tekemässään tri:n väitöskirjassa kaikki tapaukset, yhteensä 1304 kpl.
Kukaan ei ollut oikeasti parantunut yhtään mistään. - Anonyymi
Oli väärässä hengessä julistaa bethel seurakunnassa ja se on harhaopppia julistava taho.Suomessakin seinäjoelle kävi se johnsson ja paljon niistä varoitettu intenetissä. https://www.youtube.com/watch?v=Aq9N8eWbvnM
- Anonyymi
Seinäjoella veljet tulivat ylistyskokouksesta ja menivät paikalliseen karaokebaariin jatkamaan ylistystään.
Ei aikaakaan kun koko kaupunki tuli herätyksen tilaan. Pistoolit paukkui ja piipaa-autot meni edestakaisin.
- Anonyymi
Kaksi helluntailaista Hirsilä ja Maanselkä tekivät laajan selvityksen helluntailaisten väittämistä ihmeparanemisista.
Tutkimuksen lopputulos: Kukaan ei ollut parantunut yhtään mistään.
Suuri puhallus!- Anonyymi
Löytyy nimellä Herra tekee ihmeitä ilman määrää, Markus Hirsilä ja Vesa Maanselkä 2006
- Anonyymi
Vanha juttu aloittajalla. Etkö ole lukenut Raamattua.
Jo Vapahtajaan loukkkaannuttiin ja lähdettiin. ELI- ketkä jäi?
He- joilla Sana oli sydämessä.
Sinulla on Iankaikkisen ELÄMÄN Sanat.
Jänkkä sinä aloittaja mitä jänkkäät, ja kuole synkkyyteesi.
Heille, joille Pyhä Henki on avannut Elämän, he jäävät. ja piste. - AnonyymiUUSI
Paikallis seurakunnan kasvua tai kuivumista.
Apostoli Paavali opetti Efeson seurakunnalle mitä varten Jumalan on antanut seurakunta virat seurakunnalle lahjaksi. ( Ef.4:7-16.)
Tehdäkseen niiden välityksellä seurakunnan jäsenistä valmiita palveluksen työhön Kristuksen ruumiin rakentamiseen.
Ef.4:11. “..Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,12. tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,..”
Kristuksen ruumis eli seurakunta ei ole joku käsin tehty kivi tms. Rakennus vaan Pyhä temppeli Herrassa, Jumalan asumus Hengessä.
Ef.2:19.”.. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; 22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.”
Kyse on siis hengellisestä rakentamisesta, ei jostakin VC pönttöjen siivoamisesta, ei siihen hommaan tarvita Hengen lahjoja , ja armoituksia, vaan normaalia tervettä ymmärrystä. Lahjat ja armoitukset on Jumala antanut. Niitä eivät jakele seurakunnan “johtajat”.
Maallisessa tehtaassa on usein työhön opastaja uudelle työntekijälle. Opastus jakson päättyessä uusi työntekijä alkaa itsenäisesti tehdä sitä työtä mitä tehtaan ehkä osaston johtaja hänelle osoittaa.
Ei missään maallisessa tehtaassa pomot tee töitä ja varsinaisen työn tekijän katsellessa sivusta viikosta toiseen vuodesta toiseen jne. Vain kuitatakseen palkan tilipäivänä.
Mikäli paikallis seurakunnassa tehtäisiin samoin että ensin opetetaan esim. Mitä on todistaminen, joka ei ole jotakin vanhan synti elämän kertomista ja uskoontuloa vaan Jumalan tekojen kertomista Kristuksessa Jeesuksessa, eli evankelioiva puhe. Ja opetetaan Hengen lahjoista sekä annetaan mahdollisuus harjoitella niillä käytännössä palvelemisesta, evankelioivan puheen pitämisessä omassa paikallis seurakunnassa.Virheitä tapahtuu aloittelevalle, mutta niissä voidaan opastaa turvallisessa koti seurakunta yhteydessä.
Opetus jakson jälkeen laitetaan opetettu käytäntöön. Ensin omassa paikallis seurakunnassa harjoitus puheita, ja sitten ulkona kaduilla ja aitovierillä.
Mikä on seuraus? Ihmisiä tulee uskoon ja seurakunnan jäsen määrä kasvaa. Uskoon tulleita taas opetetaan ja annetaan käytännön harjoittelua.
Entä miten saadaan seurakunnan toiminta ja vaikutus ulospäin kuivumaan?
Viikosta toiseen, vuodesta toiseen vain ne ovat äänessä ja tekemässä joiden tehtävä olisi seurakunnan jäsenistä tehdä valmiita palveluksen työhön Kristuksen ruumiin rakentamiseen.
Ymmärtääkö paikallis seurakunnan seurakunta viroissa olevat miksi he ovat niissä viroissa? Vastuu on suuri ,sillä siinä voi olla esteenä Hengen vaikutukselle paikallis seurakunnassa.
—————
Ef.4:7.”.. Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.
8. Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille".
9. Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin?
10. Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki.
11. Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
12. tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
13. kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
14. ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
15. vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
16. josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on..”
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613071Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433057- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa901966- 311883
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251749- 481596
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä811347- 391280
- 791100