Kristitty ja vapaa-ajattelija kavereina

Toisessa ketjussa: "Ihmettelen kuinka uskovainen tahtoo olla vapaa-ajattelijan kaveri, ainakaan jos lukee heidän julkaisujaan. No, elämä on. Minulla on ateisti ystäviä. Puhumme joskus uskonnosta. Eikä kukaan pilkkaa ketään."

Minusta tämä on kummallinen kommentti. Heittelen frisbiigolfia kaverin kanssa, jolla on Tunnustuskirjat hyllyssä. Autoin pari kesää sitten kirkkovaltuutetun mökkityömaalla. Jne, jne. Facebook-"kaverit" eivät tietysti useinkaan ole oikeasti ystäviä, mutta ehkä kaverilistanikin jotain kertoo.

FB:ssä postasin taannoin "Me pelaamme korteilla jotka käteen sattuivat, ja sattumaa on sekin mitä pakasta nousee. - - Sen eteen olen toiminut mihin olen uskonut, tai pikemminkin mihin en usko. Toivottavasti ainakin osa tässä vastapuolella olleista voi sanoa minun pelanneen reilusti." Tähän tuli erään papin vastaus "- - Liityn täydesti tuohon, mitä kirjoitat.. no, ehkä minulla on puolestaan ollut ristiässä hihassa kuitenkin.. 😇 - - Lopuksi voisin vielä antaa lisätodistuksen sinusta: kunpa edes osa meistä kristityn nimeä kantavista yltäisi tasollesi hyvänä ja toisia kunnioittavan keskustelijana."

30

252

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sinä Jori pyrit olemaan hyvis. Tällä palstalla toimintasi on hieman muuttunut niinä aikoina kun itse olen ollut mukana. Et enää tivaa niin paljon kuin aiemmin, kun esitit kysymyksiä joihin vastaamisesta ei voi kieltäytyä. Ja jätit itsellesi esitetyt huomiotta. Kehitystä on tapahtunut.

Ja onhan meilläkin ollut (hyvää) vuorovaikutusta. Olet ottanut kopin kun olen ehdotellut vierailijaa tampereen klubi-iltaan vai miksi sitä nykyisin nimitetään. Olet tehnyt monta, monta uutta keskustelu aloitusta kirjoittamisistani.

Sinulla on kuitenkin parempina kavereina Tampereen va-aktiiveja jotka antavat piutpaut käytöstavoille kaikkea kohtaan mikä haiskahtaa vähänkin "kirkolliselta". Älä nyt ala tivaamaan missä ja todista, tiedät kyllä jos tahdot. Joskus tulee mieleen, että kiltti poika on eksynyt huonoon seuraan. Tämä on mielipiteeni, ei tieteellinen todistus, joten sitä tulee mielipiteenä käsitellä. Jokaisella on oikeus muodostaa omia mielipiteitä. Se on vapaata ajattelua.

• Nimenomaan Tampereen? Se on niin pieni joukko, että haen mielessäni väkeä, enkä oikein keksi. Minähän saatan olla keskilinjaa tiukempi ja jyrkempi, joten tuntuu kovin epäuskottavalta.

En tunnista tuollaista muutosta itsessäni, mutta selvästi vähemmän jaksan kirjoittaa, kun keskustelu ei juuri koskaan etene. Voi tietysti olla, että muutenkin jaksaminen vähenee.

• Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

Nimenomaan Tampereen? Se on niin pieni joukko, että haen mielessäni väkeä, enkä oikein keksi. Minähän saatan olla keskilinjaa tiukempi ja jyrkempi, joten tuntuu kovin epäuskottavalta.

En tunnista tuollaista muutosta itsessäni, mutta selvästi vähemmän jaksan kirjoittaa, kun keskustelu ei juuri koskaan etene. Voi tietysti olla, että muutenkin jaksaminen vähenee.

Mihin keskustelun pitäisi edetä? Samanmielisten hymistely ei ainakaan etene. Erimieltä olevien kimppuun taas hyökätään tai ei olla kiinnostuneita keskustelemaan.

• Anonyymi

Nimenomaan Tampereen? Se on niin pieni joukko, että haen mielessäni väkeä, enkä oikein keksi. Minähän saatan olla keskilinjaa tiukempi ja jyrkempi, joten tuntuu kovin epäuskottavalta.

Kuinka määrittelisit vapaa-ajattelijuuden "linjat", loivalinjainen/suvaitsevainen - keskimääräinen - jyrkkä/tiukka? Jos itse kuulut keskimääräisen ja tiukan välimaastoon mikä erottaa sinut niistä puoleen ja toiseen?

• Anonyymi kirjoitti:

Mihin keskustelun pitäisi edetä? Samanmielisten hymistely ei ainakaan etene. Erimieltä olevien kimppuun taas hyökätään tai ei olla kiinnostuneita keskustelemaan.

On ehkä helpompi sanoa mikä ei ole "keskustelua" jota tarkoitan. Jos vaikka aloitus on jumalanpilkkalaista, niin en kaipaa siihen (enkä mihinkään) jauhantaa vaikka pörssikurssien noususta tai wokesta, jota yksi kirjoittaja kaikkialle tunkee. Ja jos on aiheena vaikka kirkon jäsenmäärän lasku, ei sitä yritettäisi kääntää keskusteluun va-liiton jäsenmäärästä jne.

• Anonyymi kirjoitti:

Kuinka määrittelisit vapaa-ajattelijuuden "linjat", loivalinjainen/suvaitsevainen - keskimääräinen - jyrkkä/tiukka? Jos itse kuulut keskimääräisen ja tiukan välimaastoon mikä erottaa sinut niistä puoleen ja toiseen?

Ensinnäkin on ihan se jako, pyritäänkö uskontokritiikkiin jossa todetaan että jumalia ei ole. Iso osa hakee ainoastaan valtion ja kirkon liiton purkamista, tai jos uskontokritiikkiä miettii, käytännön seurausten kuten samaa sukupuolta olevien parien kannalta. Olen siis jyrkempi, kun minusta voi mennä ikäänkuin perimmäisiin kysymyksiin, "mikä on totta".

Toisaalta tulisiko yhteiskunnan huomioida uskontoja lainkaan. Minusta joku ehtoollisviini-kieltolaki -tyyppinen poikkeus ei ole mikään mahdoton asia. Taas toisaalta en halua poliisin virka-asuun voivan yhdistää esimerkiksi huntua, osa haluaa. Osa pilakuvista taas on niin jyrkkiä, etteivät ne minua edes naurata.

Se on joka tapauksessa selvää, että erilaisia vapaa-ajattelijoita on, ja tulee olemaan. Liiton linja on jonkinlaista löyhää keskiarvoa jäsenten kannoista.

• Anonyymi

Ensinnäkin on ihan se jako, pyritäänkö uskontokritiikkiin jossa todetaan että jumalia ei ole. Iso osa hakee ainoastaan valtion ja kirkon liiton purkamista, tai jos uskontokritiikkiä miettii, käytännön seurausten kuten samaa sukupuolta olevien parien kannalta. Olen siis jyrkempi, kun minusta voi mennä ikäänkuin perimmäisiin kysymyksiin, "mikä on totta".

Toisaalta tulisiko yhteiskunnan huomioida uskontoja lainkaan. Minusta joku ehtoollisviini-kieltolaki -tyyppinen poikkeus ei ole mikään mahdoton asia. Taas toisaalta en halua poliisin virka-asuun voivan yhdistää esimerkiksi huntua, osa haluaa. Osa pilakuvista taas on niin jyrkkiä, etteivät ne minua edes naurata.

Se on joka tapauksessa selvää, että erilaisia vapaa-ajattelijoita on, ja tulee olemaan. Liiton linja on jonkinlaista löyhää keskiarvoa jäsenten kannoista.

"Olen siis jyrkempi, kun minusta voi mennä ikäänkuin perimmäisiin kysymyksiin, "mikä on totta".
        Yksi "totuus" on että jumalia ei ole. Kuitenkin vallitsee uskonnon vapaus. Pitäisikö asialle tehdä jotain?
        Kristinuskon myötä Jumalat ovat vähentyneet. Vuosituhansia taaksepäin vallitsi oikein jumalien sekamelska. Kun ihminen on vuosituhannet keksinyt, etsinyt, kaivannut ja uskonut jumalia joihin voi vaikuttaa, kuinka kauan ajattelet kestävän sen ettei yhtäkään muisteta eikä uusia keksitä. Näetkä sen realistisena tavoitteena?

Onko totuus "jumalia ei ole" ainoa totuus joka tulee saattaa kaikkien tietoon (tuleeko kaikkien myös omaksua se?). Onko muilla totuuksilla samanlainen arvo vai asetatko ateismin totuuden kaikkien muiden totuuksien edelle?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Olen siis jyrkempi, kun minusta voi mennä ikäänkuin perimmäisiin kysymyksiin, "mikä on totta".
        Yksi "totuus" on että jumalia ei ole. Kuitenkin vallitsee uskonnon vapaus. Pitäisikö asialle tehdä jotain?
        Kristinuskon myötä Jumalat ovat vähentyneet. Vuosituhansia taaksepäin vallitsi oikein jumalien sekamelska. Kun ihminen on vuosituhannet keksinyt, etsinyt, kaivannut ja uskonut jumalia joihin voi vaikuttaa, kuinka kauan ajattelet kestävän sen ettei yhtäkään muisteta eikä uusia keksitä. Näetkä sen realistisena tavoitteena?

Onko totuus "jumalia ei ole" ainoa totuus joka tulee saattaa kaikkien tietoon (tuleeko kaikkien myös omaksua se?). Onko muilla totuuksilla samanlainen arvo vai asetatko ateismin totuuden kaikkien muiden totuuksien edelle?

Jori miettii.... se on tapa ajatella.

"Synonyymejä sanalle "miettiä" ovat esimerkiksi pohtia, harkita, ajatella, mietiskellä, pohdiskella, tuumia, ja hautoa. Nämä sanat viittaavat ajatteluprosessiin, jossa asiaa käsitellään syvällisemmin tai monipuolisemmin kuin pelkkä pinnallinen ajattelu."

Enpä tiedä antaako vapaa-ajattelijain valmiit ajattelut vapautta miettiä tai tilaa harkinnalle.

• Anonyymi

Nimenomaan Tampereen? Se on niin pieni joukko,

Kommnisti kaupunki aina ollut ja nyt gay johtaa:)) ,että niin.

• Anonyymi

Sitä minäkin ihmettelen, miksi netissä pitää nimettömänä sitten pilkata? Miksi pitää ateismi-palstalla nimitellä uskovaisia ja haukkua heitä mielisairaiksi?

Uskonnollisesti perusteltu kansanmurha taas ei näytä haittaavan yhtäkään "tiedepohjaista" humanistia, millään tavalla. Tappamien on ihan fine, mutta auta ateismi, jos uskoo Jumalaan, kyllä silloin on ihminen, jonka pitäisi hävetä itseään!

Ainakin netissä ateistit antavat itsestään kuvan ihmisinä, jotka eivät houkuttele liittymään joukkoonsa kuin ehkä rikollisia tai vähintäänkin tunne-elämältään vammaisia-

Ja oma lukunsa on taistolaisulinaansa jatkavat vaparit, jotka "taistelevat" kirkon "etuoikeuksia" vastaan. Mitä vuosituhatta te oikein elätte?

• Anonyyminä voi toki kirjoittaa mitä haluaa. Helppoa olisi minunkin vaikka kirjoittaa tälle palstalle nimettömänä näytellen idioottimaista uskovaa. Ja vaikka ihan tuota ei tapahtuisi, niin kovinhan vääristyy otos kun seuraa jotain palstaa jossa on muutama kirjoittaja. Siksi olen kehottanut katsomaan va-liiton lehteä tai lausuntoja, niistä näkee mitä mieltä oikeasti olemme. Lausunnot toki ovat usein hiukan pitkästyttäviä yksityiskohtia käsitteleviä.

En oikein tiedä mihin taistolaisulinalla viittaat. En minä juuri muista nähneeni mitään "porvariston aseena kirkko taas..." -tyylistä juttua pariin vuosikymmeneen.

• Anonyymi

Anonyyminä voi toki kirjoittaa mitä haluaa. Helppoa olisi minunkin vaikka kirjoittaa tälle palstalle nimettömänä näytellen idioottimaista uskovaa. Ja vaikka ihan tuota ei tapahtuisi, niin kovinhan vääristyy otos kun seuraa jotain palstaa jossa on muutama kirjoittaja. Siksi olen kehottanut katsomaan va-liiton lehteä tai lausuntoja, niistä näkee mitä mieltä oikeasti olemme. Lausunnot toki ovat usein hiukan pitkästyttäviä yksityiskohtia käsitteleviä.

En oikein tiedä mihin taistolaisulinalla viittaat. En minä juuri muista nähneeni mitään "porvariston aseena kirkko taas..." -tyylistä juttua pariin vuosikymmeneen.

Komppaan täysin 2025-08-02 10:27:53 kirjoittajaa.
        Olen lukenut va-lehteä ja ei se kummempia ole. Vainion aikaan on ollut oikeasti mielenkiintoisia pohdintoja. Joitain "kuinka minusta tuli ateisti" olen lukenyt myös. Mielikuva on tyyliin että 5-vuotiaana, kissan kuoltua on tapahtunut valaistuminen ettei Jumalaa ole. Käsitys Jumalasta on sekin jäänyt 5-vuotiaan tasolle. Pilven päällä istuva pitkä partainen ukkeli. "Kritiikki" kuulostaa lapselliselta lällätykseltä.

• Anonyymi

Anonyyminä voi toki kirjoittaa mitä haluaa. Helppoa olisi minunkin vaikka kirjoittaa tälle palstalle nimettömänä näytellen idioottimaista uskovaa. Ja vaikka ihan tuota ei tapahtuisi, niin kovinhan vääristyy otos kun seuraa jotain palstaa jossa on muutama kirjoittaja. Siksi olen kehottanut katsomaan va-liiton lehteä tai lausuntoja, niistä näkee mitä mieltä oikeasti olemme. Lausunnot toki ovat usein hiukan pitkästyttäviä yksityiskohtia käsitteleviä.

"Ja oma lukunsa on taistolaisulinaansa jatkavat vaparit, jotka "taistelevat" kirkon "etuoikeuksia" vastaan. Mitä vuosituhatta te oikein elätte?"

Minusta tuo oli aivan selkeästi sanottu.

• Anonyymi

Muistelen ihan hyvällä, kun korona-aikana Jori esiinnyit sulassa sovussa Matti Revon kanssa yhdessä videolla ja vetositte rokotusten ottamisen puolesta.

• Anonyymi

Mäntysalo on rokotus tuntia ja ne kuluvat vaparien vapa ajatteluun

• Anonyymi

En oikein ymmärrä mikä uroteko on esiintyä sulassa sovussa. Vapaa-ajattelijat väittävät että uskonto kieltää tieteen. Ehkä kyseessä oli Revon uroteko?

Sitä en muista hyvällä kun Jori alkoi tosissaan vänkäämään riittämättömistä hengityskoneista.

• Anonyymi

Jorilla on paljon kristittyjä kavereita. Yksi Revon kanssa esiintyminen ei ole mikään juttu.

• Anonyymi kirjoitti:

En oikein ymmärrä mikä uroteko on esiintyä sulassa sovussa. Vapaa-ajattelijat väittävät että uskonto kieltää tieteen. Ehkä kyseessä oli Revon uroteko?

Sitä en muista hyvällä kun Jori alkoi tosissaan vänkäämään riittämättömistä hengityskoneista.

Ei tuon minustakaan olisi pitänyt mikään suuri ihme olla. Eipä silti nähty esimerkiksi Perussuomalaisten ja Vihreiden vastaavaa yhteisvideota, mikä on sääli.

Nyt vuosia myöhemmin lyhyen videon merkitys tuntuu entistä suuremmalta.

• Anonyymi
      • Anonyymi

"Kolmannella sektorilla on omat vahvuutensa, mutta julkisen vallan vastuita ja velvollisuuksia ei pidä ulkoistaa uskonnollisille yhteisöille."

No hohhoijjaa, kuinkahan tuokin pitäisi ymmärtää!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kolmannella sektorilla on omat vahvuutensa, mutta julkisen vallan vastuita ja velvollisuuksia ei pidä ulkoistaa uskonnollisille yhteisöille."

Jos se tarkoitta että demarit ei päästä puliukkoja alkon kassoiksi vaan vaatii että heidän tyhmät kakarat pääsee kun ei ole luku päätä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kolmas sektori koostuu uskonnollisista toimijoista. Se olikin uutta tietoa!

• Anonyymi kirjoitti:

Kolmas sektori koostuu uskonnollisista toimijoista. Se olikin uutta tietoa!

Wikipediasta: "Kolmas sektori on yksityisen sektorin, julkisen sektorin ja perheiden väliin jäävä yhteiskunnallinen sektori, jonka tunnuspiirteitä ovat voittoa tavoittelematon talous ja organisaatioiden tai ryhmien sosiaaliset tavoitteet. Kolmannen sektorin toimijoita ovat muun muassa yhdistykset, osuuskunnat ja säätiöt."

Kyllähän tuohon myös uskonnollisia toimijoita mahtuu määritelmään, vaikka tietysti rajanveto yhteiskuntaa koskevissa asioissa on aina vähintään hiukan epämääräistä.

• Anonyymi

Wikipediasta: "Kolmas sektori on yksityisen sektorin, julkisen sektorin ja perheiden väliin jäävä yhteiskunnallinen sektori, jonka tunnuspiirteitä ovat voittoa tavoittelematon talous ja organisaatioiden tai ryhmien sosiaaliset tavoitteet. Kolmannen sektorin toimijoita ovat muun muassa yhdistykset, osuuskunnat ja säätiöt."

Kyllähän tuohon myös uskonnollisia toimijoita mahtuu määritelmään, vaikka tietysti rajanveto yhteiskuntaa koskevissa asioissa on aina vähintään hiukan epämääräistä.

Wikipedian tapaan olen asian ymmärtänyt.

Tässä sensijaan on yhdistetty kaksi itsenäistä asiaa, jotka eivät ole riippuvaisia toisistaan, samaan lauseeseen ja saatu luotua harhauttava merkitys.

Positiivista asiassa on, että samalla ikäänkuin myönnetään uskonnollisten yhteisöjen tekevän julkisen vallan kannalta hyvää työtä.

• Anonyymi

Tätkein on toki edelleen se mitä Jeesus toivoo ihmistensä olevan. Emmehän hae ihmisten kunniaa eläessämme. Totuus kun antaa sijaa myös huumorille. Sitä ei voi käyttää väärin.

• Anonyymi

Että ihan tunnustuskirjat hyllyssä. WOW!!!

• Jooh, melko hardcorea kyllä... Mutta eihän sekään tavallisessa arjessa näy.

• Anonyymi

Jooh, melko hardcorea kyllä... Mutta eihän sekään tavallisessa arjessa näy.

Niinpä. Frisbeegolfin pelaamisesta tunnustuskirjoissa ei taida olla mainintaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Niinpä. Frisbeegolfin pelaamisesta tunnustuskirjoissa ei taida olla mainintaa.

Ei ole ei. Raamatusta yleensä löytää melkein joka asiaan jonkun jakeen, mutta frisbiihin en keksi mitään linkkiä.

• Anonyymi

Kirjoitat Kristitty ja e on hvä suunta,maailman paras. Mutta perustiko Kristus Kristin uskon,ei vaan ihmiset.Minköä kirkon Kristus perusti,ei perustanut,vain oman sanamon.
      Muut teki ihmiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      235
      7945
    2. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      45
      5580
    3. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4852
    4. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      156
      3839
    5. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      78
      3614
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      2055
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      32
      2051
    8. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1869
    9. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      46
      1769
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      39
      1717
    Aihe