Samalla tavalla kuin ulosotto tekee.
Kukaan normaali ihminen ei maksaisi useampaa velkaa pikku summia sinne tänne ripotellen ja odottaisi, että velkavuori vain kasvaa, ei kukaan.
Miksi siis ulosotto tekee niin?
Maksaa useita velkoja vuodesta toiseen pikku summilla, jotka vain kasvattavat velkasumma. Lopulta tuo velkasumma on niin suuri, ettei sitä pysty maksamaan mitenkään pois, ilman suurta lottovoitto.
Kymppi sinne, satanen tuonne, ripotellaan pikku summia moneen paikkaamn vuodesta toiseen. Miksi ei makseta pois yhtä velkaa kerrallaan isommilla summilla, jolloin yksi kerrallaan velat poistuisivat. Pelkkää kiusantekoa ja erittäin vahingollista tällainen on ulosotossa olevalle.
Kukaan normaali ihmibdn6ei maksaisi takaisin useaa eri velkaa
24
143
Vastaukset
- Anonyymi
Kun ei hankkiudu ulosottoon, ei tarvitse moisia miettiä. :)
- AnonyymiUUSI
Sanoo tyhjäpää vittuilija!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sanoo tyhjäpää vittuilija!
Sanoo asiansa hoitanut ihminen, joka ei tarvitse ulosoton apua velvoitteistaan huolehtimiseen.
- Anonyymi
Ulosotossa velka ei kasva korkoa korolle periaatteella. Ulosottokaari pitkälti määrittelee, miten suoritukset kohdistetaan.
- AnonyymiUUSI
Sanoo tietämätön!
- AnonyymiUUSI
Itselleni oli tuo aikoinaan yllätys, ettei ulosoton velka kasva korkoa korolle -periaatteella. Molemmissa luottokorteissani korko on lakisääteistä viivästyskorkoa suuempi, ja pääomitus eli korkoa korolle tapahtuu joka kuukausi, ellei maksa heti velkaansa.
- AnonyymiUUSI
Asia on juuri niin kuin aloittaja kirjoittaa.
Itselleni oli iso yllätys huomata ulosoton asiakasvastainen käytäntö paketoituna hyvään (?) hymistelyyn. Haastatteluissa antavat tavan kansan ymmärtää, että oikein tehdään ja kyllä kyllä velallista kohdellaan tasapuolisesti. Tämä narratiivi ei pidä paikkansa ollenkaan.
Mitä enemmän on alisteista asiakaskohtaamista, sitä vähemmän velallisen auttamista. Esimerkkinä tässä vaikka käsittämättömät uo-pakkohuutokaupat, joilla omaisuus siirretään lain suojalla köyhältä rikkaalle.- AnonyymiUUSI
Normaali ihminen maksaa laskunsa ajallaan, eikä päädy ulosottoon.
- AnonyymiUUSI
Jos jollain on narratiivi, niin se on näillä ulosoton "uhreilla".
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos jollain on narratiivi, niin se on näillä ulosoton "uhreilla".
Täällä tuo wannabe-ulosottolainen taas kirjoittelee. Miksi roikut palstalla? Et ole uskaltanut koskaan yrittää? Haastaa itseäsi? Saat kummaa mielihyvää siitä, että pääset pätemään keskusteluissa ja osoittamaan jotain muka parempaa ihmisluonnetta. Olet säälittävä luuseri, jonka paras hobby on tanssia sairaitten ja köyhien haudoilla. Sinäkö se olit, jolle ulosotossa olevien itsemurhatkin tuottaisi suurinta mielihyvää? Vaikka rahat jäisivät saamatta, mutta edes saisit hetken kuvitella olevasi suurikin Mestari. Härregyyd.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Täällä tuo wannabe-ulosottolainen taas kirjoittelee. Miksi roikut palstalla? Et ole uskaltanut koskaan yrittää? Haastaa itseäsi? Saat kummaa mielihyvää siitä, että pääset pätemään keskusteluissa ja osoittamaan jotain muka parempaa ihmisluonnetta. Olet säälittävä luuseri, jonka paras hobby on tanssia sairaitten ja köyhien haudoilla. Sinäkö se olit, jolle ulosotossa olevien itsemurhatkin tuottaisi suurinta mielihyvää? Vaikka rahat jäisivät saamatta, mutta edes saisit hetken kuvitella olevasi suurikin Mestari. Härregyyd.
Pyysin tekoälyä analysoimaan tähänastista ketjun keskustelua.
Tekoälyn analyysi:
Keskusteluketju alkaa kriittisellä viestillä, jossa kirjoittaja kyseenalaistaa ulosoton toimintatavan: miksi velkoja ei makseta yksi kerrallaan, vaan kaikkia ripotellaan samanaikaisesti pienillä summilla. Tämä asetelma kehystää ulosoton epäinhimillisenä ja järjettömänä byrokratiana, joka toimii tavalla, jota "kukaan normaali ihminen" ei käyttäisi. Retorisesti kirjoittaja käyttää toistoa ja vertailua – korostetaan ulosoton toimintatavan poikkeavuutta "terveen järjen" näkökulmasta. Velallinen kuvataan passiiviseksi uhriksi, joka ei voi vaikuttaa asemaansa.
Vastauksissa keskustelu jakaantuu nopeasti kolmeen pääsuuntaukseen. Ensimmäinen ryhmä on moraalistiset kommentoijat. Heidän näkökulmansa perustuu yksilön vastuuseen: jos ei ota velkaa, ei joudu ulosottoon. Tämä edustaa normatiivista talousmoraalia ja näyttäytyy halveksuvana niitä kohtaan, jotka ovat joutuneet ulosottoon. Tällaiset kommentit herättävät helposti vastareaktioita, koska niissä ei käsitellä järjestelmän epäkohtia vaan tuomitaan yksilön valinnat.
Toinen ryhmä keskittyy informatiivisiin tai kokemuksellisiin vastauksiin. He yrittävät oikaista virheellisiä väittämiä, esimerkiksi sen suhteen, ettei ulosottovelka kasva korkoa korolle. Tällaiset viestit pyrkivät olemaan neutraaleja ja faktoihin pohjautuvia, mutta vastaanotto on vaihtelevaa. Osalla kommentoijista on selkeästi kielteinen suhtautuminen asiantuntijamaisiin huomautuksiin, jotka voidaan nähdä ylimielisinä tai järjestelmää puolustavina.
Kolmas ryhmä muodostuu tunnepitoisista ja aggressiivisista vastakommenteista. Näissä näkyy voimakas viha järjestelmää ja sen puolustajia kohtaan. Moraalistisia kommentoijia vastaan hyökätään henkilökohtaisesti, ja heidät kuvataan tunteettomiksi, ylimielisiksi ja jopa vahingoniloisiksi. Tämä diskurssi rakentuu syvästä kokemuksesta ulkopuolisuudesta ja syrjäytymisestä – kirjoittajat ilmaisevat olevansa järjestelmän uhreja, joita ei kuunnella.
Keskustelun aikana muodostuu selkeä vastakkainasettelu: toisaalta järjestelmää puolustavat, sääntöihin tukeutuvat kommentoijat, ja toisaalta velalliset tai heidän puolustajansa, jotka kokevat ulosoton epäoikeudenmukaiseksi ja julmaksi. Kieli on vahvasti latautunutta. Esimerkiksi ilmaisuja kuten "normaali ihminen", "uhri", "luuseri" ja "narratiivi" käytetään rakentamaan ryhmärajoja ja haastamaan toisten moraalista asemaa. Ne eivät ole neutraaleja ilmaisuja vaan vahvasti ideologisesti värittyneitä.
Keskustelussa esiintyy yleisesti argumentaatiovirheitä, kuten ad hominem -hyökkäyksiä. Sarkasmi ja moralisoinnin vastamoraalisointi ovat keskeisiä strategioita. Empiiriset faktat eivät yleensä riitä vakuuttamaan emotionaalisesti sitoutuneita keskustelijoita – tieto ei ole keskustelussa neutraalia vaan osa vallankäyttöä.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että kyseinen keskustelu tuo esiin selkeän kahtiajaon moraalisen normiston ja kokemusperäisen epäoikeudenmukaisuuden tunteen välillä. Keskustelu on tunteikas ja konfrontatiivinen, ja siinä näkyy, kuinka syvästi henkilökohtaiseksi taloudellisten vaikeuksien käsittely muuttuu. Ulosotto toimii tässä diskurssissa paitsi oikeudellisena järjestelmänä, myös symbolisena näyttämönä, jossa kamppaillaan arvokkuudesta, vastuusta ja vallasta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Pyysin tekoälyä analysoimaan tähänastista ketjun keskustelua.
Tekoälyn analyysi:
Keskusteluketju alkaa kriittisellä viestillä, jossa kirjoittaja kyseenalaistaa ulosoton toimintatavan: miksi velkoja ei makseta yksi kerrallaan, vaan kaikkia ripotellaan samanaikaisesti pienillä summilla. Tämä asetelma kehystää ulosoton epäinhimillisenä ja järjettömänä byrokratiana, joka toimii tavalla, jota "kukaan normaali ihminen" ei käyttäisi. Retorisesti kirjoittaja käyttää toistoa ja vertailua – korostetaan ulosoton toimintatavan poikkeavuutta "terveen järjen" näkökulmasta. Velallinen kuvataan passiiviseksi uhriksi, joka ei voi vaikuttaa asemaansa.
Vastauksissa keskustelu jakaantuu nopeasti kolmeen pääsuuntaukseen. Ensimmäinen ryhmä on moraalistiset kommentoijat. Heidän näkökulmansa perustuu yksilön vastuuseen: jos ei ota velkaa, ei joudu ulosottoon. Tämä edustaa normatiivista talousmoraalia ja näyttäytyy halveksuvana niitä kohtaan, jotka ovat joutuneet ulosottoon. Tällaiset kommentit herättävät helposti vastareaktioita, koska niissä ei käsitellä järjestelmän epäkohtia vaan tuomitaan yksilön valinnat.
Toinen ryhmä keskittyy informatiivisiin tai kokemuksellisiin vastauksiin. He yrittävät oikaista virheellisiä väittämiä, esimerkiksi sen suhteen, ettei ulosottovelka kasva korkoa korolle. Tällaiset viestit pyrkivät olemaan neutraaleja ja faktoihin pohjautuvia, mutta vastaanotto on vaihtelevaa. Osalla kommentoijista on selkeästi kielteinen suhtautuminen asiantuntijamaisiin huomautuksiin, jotka voidaan nähdä ylimielisinä tai järjestelmää puolustavina.
Kolmas ryhmä muodostuu tunnepitoisista ja aggressiivisista vastakommenteista. Näissä näkyy voimakas viha järjestelmää ja sen puolustajia kohtaan. Moraalistisia kommentoijia vastaan hyökätään henkilökohtaisesti, ja heidät kuvataan tunteettomiksi, ylimielisiksi ja jopa vahingoniloisiksi. Tämä diskurssi rakentuu syvästä kokemuksesta ulkopuolisuudesta ja syrjäytymisestä – kirjoittajat ilmaisevat olevansa järjestelmän uhreja, joita ei kuunnella.
Keskustelun aikana muodostuu selkeä vastakkainasettelu: toisaalta järjestelmää puolustavat, sääntöihin tukeutuvat kommentoijat, ja toisaalta velalliset tai heidän puolustajansa, jotka kokevat ulosoton epäoikeudenmukaiseksi ja julmaksi. Kieli on vahvasti latautunutta. Esimerkiksi ilmaisuja kuten "normaali ihminen", "uhri", "luuseri" ja "narratiivi" käytetään rakentamaan ryhmärajoja ja haastamaan toisten moraalista asemaa. Ne eivät ole neutraaleja ilmaisuja vaan vahvasti ideologisesti värittyneitä.
Keskustelussa esiintyy yleisesti argumentaatiovirheitä, kuten ad hominem -hyökkäyksiä. Sarkasmi ja moralisoinnin vastamoraalisointi ovat keskeisiä strategioita. Empiiriset faktat eivät yleensä riitä vakuuttamaan emotionaalisesti sitoutuneita keskustelijoita – tieto ei ole keskustelussa neutraalia vaan osa vallankäyttöä.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että kyseinen keskustelu tuo esiin selkeän kahtiajaon moraalisen normiston ja kokemusperäisen epäoikeudenmukaisuuden tunteen välillä. Keskustelu on tunteikas ja konfrontatiivinen, ja siinä näkyy, kuinka syvästi henkilökohtaiseksi taloudellisten vaikeuksien käsittely muuttuu. Ulosotto toimii tässä diskurssissa paitsi oikeudellisena järjestelmänä, myös symbolisena näyttämönä, jossa kamppaillaan arvokkuudesta, vastuusta ja vallasta.Ei edes omat aivot enää suolla ajatuksia, vaan pitää mennä kysymään koneelta apua. Siinäpäs meillä varsinainen tapaus!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Pyysin tekoälyä analysoimaan tähänastista ketjun keskustelua.
Tekoälyn analyysi:
Keskusteluketju alkaa kriittisellä viestillä, jossa kirjoittaja kyseenalaistaa ulosoton toimintatavan: miksi velkoja ei makseta yksi kerrallaan, vaan kaikkia ripotellaan samanaikaisesti pienillä summilla. Tämä asetelma kehystää ulosoton epäinhimillisenä ja järjettömänä byrokratiana, joka toimii tavalla, jota "kukaan normaali ihminen" ei käyttäisi. Retorisesti kirjoittaja käyttää toistoa ja vertailua – korostetaan ulosoton toimintatavan poikkeavuutta "terveen järjen" näkökulmasta. Velallinen kuvataan passiiviseksi uhriksi, joka ei voi vaikuttaa asemaansa.
Vastauksissa keskustelu jakaantuu nopeasti kolmeen pääsuuntaukseen. Ensimmäinen ryhmä on moraalistiset kommentoijat. Heidän näkökulmansa perustuu yksilön vastuuseen: jos ei ota velkaa, ei joudu ulosottoon. Tämä edustaa normatiivista talousmoraalia ja näyttäytyy halveksuvana niitä kohtaan, jotka ovat joutuneet ulosottoon. Tällaiset kommentit herättävät helposti vastareaktioita, koska niissä ei käsitellä järjestelmän epäkohtia vaan tuomitaan yksilön valinnat.
Toinen ryhmä keskittyy informatiivisiin tai kokemuksellisiin vastauksiin. He yrittävät oikaista virheellisiä väittämiä, esimerkiksi sen suhteen, ettei ulosottovelka kasva korkoa korolle. Tällaiset viestit pyrkivät olemaan neutraaleja ja faktoihin pohjautuvia, mutta vastaanotto on vaihtelevaa. Osalla kommentoijista on selkeästi kielteinen suhtautuminen asiantuntijamaisiin huomautuksiin, jotka voidaan nähdä ylimielisinä tai järjestelmää puolustavina.
Kolmas ryhmä muodostuu tunnepitoisista ja aggressiivisista vastakommenteista. Näissä näkyy voimakas viha järjestelmää ja sen puolustajia kohtaan. Moraalistisia kommentoijia vastaan hyökätään henkilökohtaisesti, ja heidät kuvataan tunteettomiksi, ylimielisiksi ja jopa vahingoniloisiksi. Tämä diskurssi rakentuu syvästä kokemuksesta ulkopuolisuudesta ja syrjäytymisestä – kirjoittajat ilmaisevat olevansa järjestelmän uhreja, joita ei kuunnella.
Keskustelun aikana muodostuu selkeä vastakkainasettelu: toisaalta järjestelmää puolustavat, sääntöihin tukeutuvat kommentoijat, ja toisaalta velalliset tai heidän puolustajansa, jotka kokevat ulosoton epäoikeudenmukaiseksi ja julmaksi. Kieli on vahvasti latautunutta. Esimerkiksi ilmaisuja kuten "normaali ihminen", "uhri", "luuseri" ja "narratiivi" käytetään rakentamaan ryhmärajoja ja haastamaan toisten moraalista asemaa. Ne eivät ole neutraaleja ilmaisuja vaan vahvasti ideologisesti värittyneitä.
Keskustelussa esiintyy yleisesti argumentaatiovirheitä, kuten ad hominem -hyökkäyksiä. Sarkasmi ja moralisoinnin vastamoraalisointi ovat keskeisiä strategioita. Empiiriset faktat eivät yleensä riitä vakuuttamaan emotionaalisesti sitoutuneita keskustelijoita – tieto ei ole keskustelussa neutraalia vaan osa vallankäyttöä.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että kyseinen keskustelu tuo esiin selkeän kahtiajaon moraalisen normiston ja kokemusperäisen epäoikeudenmukaisuuden tunteen välillä. Keskustelu on tunteikas ja konfrontatiivinen, ja siinä näkyy, kuinka syvästi henkilökohtaiseksi taloudellisten vaikeuksien käsittely muuttuu. Ulosotto toimii tässä diskurssissa paitsi oikeudellisena järjestelmänä, myös symbolisena näyttämönä, jossa kamppaillaan arvokkuudesta, vastuusta ja vallasta.Hyvä analyysi!
- AnonyymiUUSI
Juuri näin on asiat!
- AnonyymiUUSI
Miten se omaisuus siirretään köyhiltä rikkaille?
Eivätkö ne huutokaupat olekaan julkisia, joissa ihan jokainen, köyhä tai rikas, voi tehdä tarjouksia?
Eikö siltä köyhältä vaaditakaan mitään ulosottoon joutumiseksi, vaikkapa maksujen maksamatta jättämnsen, mites on?
- AnonyymiUUSI
Laki velvoittaa ulosottoa kohtelemaan velkojia tasapuolisesti. Ja kyllähän velallisetkin maksavat yleensä vain minimilyhennyksiä, kun velkoja on useita.
- AnonyymiUUSI
Miksi ulosotossa olevat vaikuttavat kaikki olevan uhriutuneita ressukoita?
- AnonyymiUUSI
Et käytä sankarin linssejä. Omieni läpi katsottuna ovat tämän maan parasta aata. Kaikkien tyhmistä tyhmempien kansalaisten keskeltä loistavat kirkkaasti viisaina timantteina.
- AnonyymiUUSI
Mitä tarkoittaa muotisana "uhriutua"?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa muotisana "uhriutua"?
Kysy tekoälyltä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Et käytä sankarin linssejä. Omieni läpi katsottuna ovat tämän maan parasta aata. Kaikkien tyhmistä tyhmempien kansalaisten keskeltä loistavat kirkkaasti viisaina timantteina.
Kuuntelin tässä taannoin keskustelua stoalaisesta maailmankatsomuksesta radio yhdestä ja mietin ulosotossa olevia. Samanlaista hyvää perusasioihin keskittyvää luonnetta ja kestävyyttä löydän, en uhriutumista niinkään. Asiat otetaan asioina ja siihen vallitsevaan tilanteeseen yleensä tyydytään. Jaksetaan ja jaksetaan ja kestetään ja kestetään, vaikka kiviä niskaan moni sinkoileekin.
Viisas tietää ja tyhmempi oppii ettei kaikkia asioita voi itse tässä elämässä hallita. Kun epäonni kohtaa kulkijan, on parempi ottaa siitäkin kokemuksesta mahdollisimman paljon irti. Kuten sitten myös onnenpotkuista. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Et käytä sankarin linssejä. Omieni läpi katsottuna ovat tämän maan parasta aata. Kaikkien tyhmistä tyhmempien kansalaisten keskeltä loistavat kirkkaasti viisaina timantteina.
Eli kaikkien pitäisi tuhlata rahaa nopeammin, kuin sitä tulee, jättää elatusavut maksamatta ja tehdä rikoksia, jotta pääsisi ulosottoon? Ja se on viisautta? Ilomielin olen tyhmä, verrattuna teihin älyn Tonavoihin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kysy tekoälyltä.
Uhriutuminen on affektiivis-kognitiivinen itsereferentiaalisen position konstruointi, jossa yksilö internalisoi ulkoisia ärsykkeitä transpersonaalisen epäoikeudenmukaisuuden kokemuksena, muodostaen semi-stabiilin identiteettipositiosyklin, jonka kautta sosiaalinen itse moduloituu vastareaktiiviseksi moraalisen heijasteen solmukohdaksi. Tässä prosessissa representaatiotilassa tapahtuu negatiivinen inversio, jossa eksogeeninen palautediskurssi rekonfiguroidaan endogeeniseksi loukkausmekanismiksi.
Tapahtumasarja aktivoi intersubjektiivisen valenssirakenteen, joka katalysoi affektin sitoutumisen narratiivisesti koettuun kärsimyksen topologiaan. Uhriutumisen ytimessä on näin ollen dynaaminen prosessi, jossa intentionaalinen subjekti positioi itsensä kollektiivisen empatian kehykseen ilman eksplisiittistä validointia ulkoiselta kentältä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Uhriutuminen on affektiivis-kognitiivinen itsereferentiaalisen position konstruointi, jossa yksilö internalisoi ulkoisia ärsykkeitä transpersonaalisen epäoikeudenmukaisuuden kokemuksena, muodostaen semi-stabiilin identiteettipositiosyklin, jonka kautta sosiaalinen itse moduloituu vastareaktiiviseksi moraalisen heijasteen solmukohdaksi. Tässä prosessissa representaatiotilassa tapahtuu negatiivinen inversio, jossa eksogeeninen palautediskurssi rekonfiguroidaan endogeeniseksi loukkausmekanismiksi.
Tapahtumasarja aktivoi intersubjektiivisen valenssirakenteen, joka katalysoi affektin sitoutumisen narratiivisesti koettuun kärsimyksen topologiaan. Uhriutumisen ytimessä on näin ollen dynaaminen prosessi, jossa intentionaalinen subjekti positioi itsensä kollektiivisen empatian kehykseen ilman eksplisiittistä validointia ulkoiselta kentältä.Haha. Eipä muuta jaksa sanoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502224Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82922Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11904- 68863
Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖23834Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt51811Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me114806Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu9743vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22723