Ostin lapsilleni Samsung Galaxy S25 -huippuälypuhelimet

Anonyymi-ap

Kaikenkarvaisia kännyköiden kieltäjiä varmaan kauhistuttaa se, että ostin just 1,3 ja 5 luokkaa alottaville lapsilleni Samsungin S25 -huippuälypuhelimet. Eli kaikenmaailman koulujen kännykkäkielloista ja muusta kukkahattutätien kännykkävauhkoamisesta huolimataa meillä lapset saa kunnolliset älypuhelimet. Meillä ei tulla noudattamaan mitään idioottimaisia kännykkäkieltosuosituksia, ei nyt eikä jatkossakaan.

Itselläni on ollut omakohtasta kokemusta siitä, että oon ollut lähes koko ikäni tekemisissä sekä tietokoneiden että peruspuhelimien ja älypuhelimien kanssa eikä siitä ole ollut mitään haittaa. Siitä on ollut vain etua elämässä kun on pienestä alkaen tottunut tietokoneisiin, peruskännyköihin, älypuhelimiin ja muihin mobiililaitteisiin. Siitä olen hyötynyt sekä itse että vanhempani, joiden ei tarvitse kärvistellä ummikkona maailman teknistyessä. Sen ansiosta, että itse kiinnostuin tietokoneista ja mobiilaitteista jo peruskouluikäisenä oma elämä on ollut hyvä ja vanhempienikaan ei tarvitse olla pulassa uuden tekniikan kanssa.

Itse olen koodari, tulot on 7000 euron paikkeilla kuussa, on oma talo sähköauto, vene, kesämökki, perhe ja lapsia eikä tarvitse jokaista penniä laskea. Ei tarvitse myöskään pähkäillä uusia tietoteknisiä keksintöjä kun on pienestä asti ollut niiden kanssa tekemisissä. Eli ei tule jäätyä pulaan ja ulkopuolelle maailman digitalisoituessa yhä enemmän.

Itselleni siitä on ollut vain ja ainoastaan hyötyä, että kiinnostuin tietokoneista ja mobiililaitteista jo peruskoulun alkupuolella. Tein ekat pelini ja opin koodaamaan jo yläasteella Amiga -tietokoneella ja sen ansiosta olen siinä asemassa nyt missä olen. Elämässä on kaikki hyvin ja niin on lapsillanikin ja vanhemmillanikin. Siitä ei ole ollut kertakaikkiaan mitään haittaa, että käytin suuren osan ajastani pelaamiseen, purkeissa pyörimiseen jo ennen nettiä jakoodaamiseen jo yläasteella.Eikä siitä ole ollut mitään haittaa, että älypuhelinten yleistyttyä olen roikkunut somessa ja käyttänyt älypuhelinta jatkuvasti ihan kaikkeen mihin se antaa kätevän mahdollisuuden. Eikä se paljo näyttöjäen tuijottaminen ole vienyt elämästä mitään pois.

Eihän se tietokoneen ja mobiililaitteen runsas käyttö sitä tarkota ettei olisi muuta elämää vaikka kaikenkarvaisegt kukkahattutädit niin kuvitteleekin. Itsekin olen pelannut futista, harrastanut muutenkin liikuntaa ja jopakäynyt ulkomailla maastopyöräkisoissa jne. Muutenkin elämää on aina ollutniiden ruutujen ulkopuolellakin ja koskaan ei ole ollut kavereista pulaa. Joten on täysin naurettavaa väittää, että kännykät jne aiheuttaa sitä ja tätä. Kokeakouluopiskelutkin sujui lukion jälkeen. Eli ilmeisesti olen pystynyt keskittymään ruutuajasta huolimatta.

Ja ihan sama pätee omiinkin lapsiini. Nuorin toki menee ekalle, mutta hyvin on nuo kaksi muuta ala-asteella olevaa pärjännyt vaikka pelaavat jne paljonkin ihan samalla lailla kuin minä samanaikäisenä. Molemmilla on myös liikunta- jne harrastuksia ihan kuten itselläni oli samanaikäisenä. Sama pätee vanhimpaan lapseeni, joka on lukiossa. Kokoajan nakuttaa hyviä tuloksia vaikka on menossa samaa tietä koodarin suuntaan kuin minä. Lisäksi kun itse aikanaan panostin tietokoneisiin ja mobiililaitteisiin nyt on työ minkä ansiosta on varaa tarjota lapille hyä lapsuus ja harrastuksia. Ilman sitä omaa ruudun tuijotustani tässä asemassa ei välttämättä oltas.

Lisäksi haluan, että omat lapseni eivät putoa kehityksen tahdista, koska tietokoneiden ja mobiililaitteiden kehitys ei pysähdy vaan kiihtyy kokoajan. Kun lapset tottuu tekniikkaan jo pieninä he osaavat myös hyödyntää sitä sitten kun muuttavat kotoa alottamaan omaa itsenäistä elämää. se antaa heille heti hyvän pohjan pärjätä nykyaikasessa maailmassa. Se kun ei taatusti vähene, että kaikki siirtyy yhä enemmän nettiin, tekoälyn ja mobiililaitteiden käyttöön jneKukkahattuttätityylillä lapsia yliholhoamalla ja kännyköiden jne käytön rajoittamisella luodaan vaan taas uui ummikkosukupolvi nykysten vanhusten tapaan, sukupolvi jolla menee sormi suuhun heti kun yhtäkkiä sitten joutuukin tekemisiin tietokoneiden ja mobiililaitteiden kanssa. Eikö yksi ummikkovanhussukupolvi muka riitä, pitääkö sitä väkisin yrittää tehdä nykysistä lapsistaki uusi sellainen sukupolvi?

Tottakai muitakin harrastuksia jne pitää olla kuin ne mobiililaitteet jne. Mutta minkä ihmeen takia ne muka sulkisi toisensa pois? Itseni kohdalla tietokoneet ja mobiilitteet ei koskaan sulkenut pois muita harrastuksia, livenä nähtyjä kavereita ja muuta elämää. eikä ne tietokoneet ja mobiililaitteet ole sitä tehnyt omienkaan lapsieni kohdalla.

94

322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Nuo on ihan hyviä peruspuhelimia. Keskivertoa parempia, mutta eivät varsinaisesti millään osa-alueella parasta mitä on tarjolla. Plussaa pitkä päivitettävyys, 7 vuotta. Eli ekaluokkalainenkin selviää samalla puhelimella yläkouluun saakka.

• Anonyymi
        UUSI

Kyllä nuo on parasta mitä saatavilla on. Samsungin huippuälypuhelimet on erittäin hyviä. Ja tosiaan niiden päivitystuki on ihan omaa luokkaansa, 7 vuotta isoja päivityksiä ja 7 vuotta tietoturvapäivityksiä. tosin Samsungilla on vielä noita kalliimpiakin malleja, tällä hetkellä Samsung Galaxy S25+ ja Samsung Galaxy S25 Ultra. Lapsille noita kaikkein kalleimpia malleja eikannata ostaa, vituttaa vaan jos menee rikki leikeissä jne.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä nuo on parasta mitä saatavilla on. Samsungin huippuälypuhelimet on erittäin hyviä. Ja tosiaan niiden päivitystuki on ihan omaa luokkaansa, 7 vuotta isoja päivityksiä ja 7 vuotta tietoturvapäivityksiä. tosin Samsungilla on vielä noita kalliimpiakin malleja, tällä hetkellä Samsung Galaxy S25 ja Samsung Galaxy S25 Ultra. Lapsille noita kaikkein kalleimpia malleja eikannata ostaa, vituttaa vaan jos menee rikki leikeissä jne.

Kuten sanottu, niin nuo ovat keskivertoa parempia laitteita, mutta eivät millään osa-alueella ns. "state of the art" -tasoa, jos tuota pitkää päivitystukea ei huomioida. Amigistina tietänet tuon nimisen demonkin, joka mahtui yhdelle 880 kB korpulle.

• Anonyymi
        UUSI

Varmaan on helppo napata tuo lapsen kädestä ja juosta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Varmaan on helppo napata tuo lapsen kädestä ja juosta.

Varkaan...

• Anonyymi
      UUSI

Toivottavast kännyköitä saa käyttää koulussa oppitunneillakin, muutenhan lapsi ei opi mitään.

• Anonyymi
        UUSI

Tekoälyn käyttötaito on uusi kansalaistaito. Osaavissa käsissä tekoälyllä saa nopeastikin hyvää jälkeä aikaan. Pitää toki osata ymmärtää suhtautua kriittisesti tekoälyn tuottamaan materiaaliin.

Siinä onkin opettajille oikeastaan seuraava oppiaihe, opettaa lapsille ja nuorille tekoälyn käyttöä siten, että pysyy maalaisjärki mukana.

• Anonyymi
        UUSI

Koulu on lasten työpaikka sinne ei kuulu kännykät . Ne häiritsevät opetusta jos lapset niitä räplää koko ajan.
        Välitunnilla ehkä voisi pitää, mutta silloin jää ne törkeät sosiaalise5 suhteet kokonaan pois käytännöstä. Jos välitunnitkin räplätään kännykkää.
        Minunkin työmaalla jätettiin kännykät pukukoppiin eikä otettu osastolle mukaan. . Miten sairaat olisivat saaneet hyvää hoitoa jos kaikki henkilökunta räplää puhelintaan koko ajan .
        Koulussakin on opittava sosiaaliset koodit , ja keskustelemaan muidenkin lapsien kanssa .
        Niin että kännykkä on hyvä olemassa kun sitä käytetään oikein . Kasvanåva lapsi tarvitsee toki muutamin kun kännykän.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Koulu on lasten työpaikka sinne ei kuulu kännykät . Ne häiritsevät opetusta jos lapset niitä räplää koko ajan.
        Välitunnilla ehkä voisi pitää, mutta silloin jää ne törkeät sosiaalise5 suhteet kokonaan pois käytännöstä. Jos välitunnitkin räplätään kännykkää.
        Minunkin työmaalla jätettiin kännykät pukukoppiin eikä otettu osastolle mukaan. . Miten sairaat olisivat saaneet hyvää hoitoa jos kaikki henkilökunta räplää puhelintaan koko ajan .
        Koulussakin on opittava sosiaaliset koodit , ja keskustelemaan muidenkin lapsien kanssa .
        Niin että kännykkä on hyvä olemassa kun sitä käytetään oikein . Kasvanåva lapsi tarvitsee toki muutamin kun kännykän.

Laskutikut ja helmitaulut pois!

Opetelkoot penskat sormilla laskemaan kuten luolamiesoletetut

• Anonyymi
      UUSI

Kuka ostaa huippupuhelimia pienille muksuille, jotka eivät osaa niitä hyödyntää..

• Anonyymi
        UUSI

Meillä oli kakaroina jo huipputietokoneet. Koodailuinnostus alkoi jo alle 10-vuotiaana.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä oli kakaroina jo huipputietokoneet. Koodailuinnostus alkoi jo alle 10-vuotiaana.

Mihin huppupuhelinta innostunut lapsi tarvitsee?...outoa tarinaa..

• Anonyymi
        UUSI

Miten meinaat nyt . Kai lapset osaavat hyödyntää sen mukaan kun aikuisetkin. Ja oppivat nopeasti , ja jos kotona on osaavat vanhemmat niin mikäs siinä .
        Me eletään nykyaikaa ja emme voi verrata omaan itseemme sitä mitä lapset osaavat kännyköiden kanssa . Ainakin kaikilla minun lapsenlapsillani on ollut kännykät jo hyvin aikaisin.
        Mutta silti seurustelevat paljon ystäviensä kanssa ilman että kännykkä on edes esillä . Ja tarvittaessa tulevat ne nuoremmatkin auttamaan. Meitä vanhoja silloin kun ei osata jotain .

• Anonyymi
      UUSI

Kolme lasta ala-asteella ja lukioikäinen , tuskin samasta äidistä...

• Anonyymi
        UUSI

No se tuskin edes kuuluu kenellekään. Toisaalta alotusvuodesta riippuen esimerkiksi peruskoulun 5. luokkaa alottava voi olla, tai olla aikanaan ollut, 10 tai 11 vuotias. Esimerkiksi itse täytin 11 ekan luokan syyslukukauden aikana. Toisaalta kun alotin lukion ekan vuoden olin15 vuotias ja täytin sen syyslukukauden aikana 16. Eli eihän nyt peruskoulun 5. luokka alottavan ja lukion ekalla olevan välillä ole kuin 4 vuotta. Lukion tokalla olevan kohdallakaan ei ole kuin 5 vuotta. Eli mistä oikein vedät tuollaisen johtopäätöksen?

• Anonyymi
      UUSI

Laivassa ei tarvita sähköä niin paljon. Ja mökillä.

• Anonyymi
      UUSI

Onkos alottaja siellä Hekan asunnossa 10 M vain 20 M nettiliittymä talon puolesta

• Anonyymi
      UUSI

Pitäisi kieltää kännyköiden käyttö kokonaan alle 18 vuotiailta he kulkevat nenä kiinni kännykässä jopa liikkuessaan polkupyörällä joten vaaratilanteita riittää ja lapsuus menee hukkaan kun ei ole muuta kuin kännykkä kännykkä kännykkä

• Anonyymi
      UUSI

huippu juttu

• Anonyymi
      UUSI

Ei se sossu osta sinun lapsillesi yhtään puhelinta.

• Anonyymi
      UUSI

Et ole sitten kehittänyt edullista, turvallista, helppokäyttöistä ja pitkäikäistä älykännykkää, mitä ei tarvitse ladata alvariinsa.

Tavallisen käyttäjän kannalta ongelmana on nörttien ajatusmaailma. Laitteet ovat täynnä turhaa tingeltangelia peruskäyttäjän näkökulmasta. Lisäksi tietolaitteiden käyttämistä häiritsevät mainokset. Erilaisia laitteita on myös tolkuttomasti varsinaiseen tarpeeseen nähden. Rahat pois ympäristöstä piittaamatta.

Olen täysin varma, että tietotekniikan tulevaisuus on lyhyt. Maailmassa ei yksinkertaisesti ole resursseja nykyaikaisen elämäntavan jatkumiselle.

• Anonyymi
        UUSI

Mulla on vain yksi älypuhelin, eikä siinä ole yhtään mainosta. Kaiken voi sillä hoidella,, missä tahansa. Ja mahtuu taskuun. Toki ion myös telkkari, josta voi kännykän nettijaolla katsella leffoja, mutta ei ole niissäkään mainoksia, koska olen ostanut mainoksettomat paketit.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla on vain yksi älypuhelin, eikä siinä ole yhtään mainosta. Kaiken voi sillä hoidella,, missä tahansa. Ja mahtuu taskuun. Toki ion myös telkkari, josta voi kännykän nettijaolla katsella leffoja, mutta ei ole niissäkään mainoksia, koska olen ostanut mainoksettomat paketit.

Kuinka paljon älypuhelimesi maksoi ja mikä on käytön hinta/kk?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kuinka paljon älypuhelimesi maksoi ja mikä on käytön hinta/kk?

Puhelin noin 1200e, liittymä 35e/kk, Maikkari 11e/kk, Ruutu 16e/kk Yle-veroa en tähän laske mukaan, koska se maksetaan joka tapauksessa.

• Anonyymi
        UUSI

Myös älypuhelimiin on saatavilla mainostenestäjiä jos et nyt sattunut tietämään. Lisäksi pääasiassahan ne vaivaa webbisivuja selatessa riippumatta siitä käytetäänkö älypuhelinta vai tietokonetta. Älypuhelimille on olemassa webbiselaimia, joille on mainostenestolaajennus, esimerkiksi Firefoxille on. Ja mitä sitten, jos puhelimessa on esiasennettuja sovelluksia? Ensinnäkin vaikka ne ei olisi sinulle hyödyllisiä ne voi olla hyödyllisiä muille. Eikä sun tarvitse käyttää sovellusta mitä et halua. Voit myös ryhmitellä niitä kansioihin, joten halutessasi voi piilottaa käyttämättömän soelluksen vaikkapa luomaasi kansioon. Ja hyvin usein voit myös poistaa sovelluksia mitä et käytä. Vaikka poistaminen ei onnistuisi voit tosiaan esimerkiksi siirtää en johonkin kansioon talteen. Ja sovelluksia voi muutenkin ryhmitellä niin ettei käyttämättömät sovellukset ole tiellä. Jos et vaivaudu tekemään sitä niin oma on ongelmasi. Ei niistä käyttämättömistä sovelluksista ole mitään haittaa, eihän niitä ole pakko avata missään vaiheessa. Ja mitä tulee pitkään päivittämiseen niin Samsung tarjoaa jopa 7 vuoden päivitystuen. Eli saat Samsungin parhaille älypuhelimille käyttis- ja tietoturvapäivityksiä jopa 7 vuoden ajan. Sovellusten ja käyttiksen tietoturvapäivitykset on tottakai syytä asentaa aina kun niitä tulee saataville. Se on erittäin tärkeää, koska päivitykset tuo yleisiä korjauksia, tietoturvakorjauksia ja uusia ominaisuuksia puhelimeen. Päivitysten asentamatta jättäminen on typerää ja se voi aiheuttaa myös tietoturvaongelmia, koska niin kauan kuin ihminen tekee ohjelmistot niissä myös on virheitä ja tietoturvaongelmia. Sen takia päivitykset on syytä asentaa, koska niillä korjataan niitä vikoja ja tietoturvaongelmia sitämukaa kuin niitä havaitaan ja ehditään korjata.

• Anonyymi
      UUSI

Pidit pitkän puolustuspuheenvuoron kenenkään syyttämättä. Vertaat omia valintojasi ja niiden hyvyyttä siihen, miten lapsesi nyt vuorostaan voivat sitten toimia samoin.

Toivottavasti muistat, että se verkkoympäristö on muuttunut radikaalisti sitten nuoruusvuosiesi silloin viime vuosituhannella. Lapsia vaanii jatkuva vaara verkossa ja lisäksi jatkuva seuranta on kova riesa. Et lahjoita heille samaa, mitä itse sait, vaan jotakin aivan muuta.

Ehkäpä olet niin valveutunut, että minimoit ongelmat, vaikkei mieleesi kirjoituksessa noussut kuin peliaika ja harrastaako muuta. Suosittelen. Uudet sukupolvet ovat natiiveja älylaitteiden kanssa, mutta yksityisyyden ja turvallisuuden kanssa hyvin haavoittuvia.

• Anonyymi
        UUSI

Tekoälyn tekemät kappalejaot kannattaa pilkkoa eri tavalla, jottei näy läpi niin selvästi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tekoälyn tekemät kappalejaot kannattaa pilkkoa eri tavalla, jottei näy läpi niin selvästi.

Sulla on selviä vainoharhoja. Tossa ei ole mitään mikä viittaisi sellaiseen.

• Anonyymi
        UUSI

Etkö ole koskaan kuullut puhuttavan tietoturvaohjelmistoista, joita saa älypuhelimiinkin? Et taida itse sellasta käyttää kun et niitä ota huomioon. Sitäpaitsi älypuhelimilleo on myös olemassa ohjelmistoja joiden avulla vanhemmat voivat rajoittaa esimerkiksi sovellusten asentamista turvattomista lähteistä. Lisäksi sanomasi on hölynpölyä. Kyllä kuule sillon aikanaan jo purkkiaikana oli ihan vastaavia uhkia verkossa kuin nykyään. Liian usein ihmiset kuvittelee, että kaikki on vasta viimevuosien juttua vaikka ihan vastaavaa oli jo 90 -luvulla. Itsekin olin netissäkin jo 90 luvulla.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Etkö ole koskaan kuullut puhuttavan tietoturvaohjelmistoista, joita saa älypuhelimiinkin? Et taida itse sellasta käyttää kun et niitä ota huomioon. Sitäpaitsi älypuhelimilleo on myös olemassa ohjelmistoja joiden avulla vanhemmat voivat rajoittaa esimerkiksi sovellusten asentamista turvattomista lähteistä. Lisäksi sanomasi on hölynpölyä. Kyllä kuule sillon aikanaan jo purkkiaikana oli ihan vastaavia uhkia verkossa kuin nykyään. Liian usein ihmiset kuvittelee, että kaikki on vasta viimevuosien juttua vaikka ihan vastaavaa oli jo 90 -luvulla. Itsekin olin netissäkin jo 90 luvulla.

Itsellänikin oli jo 90 -luvun puolivälissä kiinteä internet-verkkoyhteysyhteys opiskelijakämpässäni. Tuli jo sillon selailtua webbiä selaimella myös. Karuhan kokemus oli sillon vielä, mutta kyllä niitä erilaisia palveluita oli SOME:a jne varten jo sillon. Ja tosiaan purkkiaikana kaikenlaista oli jo kauan netin yleistymistä. Kyllä niitä uhkiakin siis oli ihan vastaavasti kuin nykyään.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sulla on selviä vainoharhoja. Tossa ei ole mitään mikä viittaisi sellaiseen.

Noh, kysyin GOOGLELTA kuvahaulla, mikä osa on autoni ikkunassa, muovinen sateensuoja
        ulkoneva.
        se eli joku
        LEO-vastasi

"kuvassa on auton ikkuna sekä järvimaisema - Ohessa myös peili jossa heijastus kädestä. "

KAIKKEA muuta teko äly osaa tehdä paitsi oikeaa. vainoharhoja? Miten tuosta voi selvitä selvinpäin kun vastaukse on kuin demaripolitikolla viime hallituksessa!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Itsellänikin oli jo 90 -luvun puolivälissä kiinteä internet-verkkoyhteysyhteys opiskelijakämpässäni. Tuli jo sillon selailtua webbiä selaimella myös. Karuhan kokemus oli sillon vielä, mutta kyllä niitä erilaisia palveluita oli SOME:a jne varten jo sillon. Ja tosiaan purkkiaikana kaikenlaista oli jo kauan netin yleistymistä. Kyllä niitä uhkiakin siis oli ihan vastaavasti kuin nykyään.

Ja 90 -luvullahan porukka vasta latailikin kaikenlaista verkosta. Ihan kuin muka nykyset Piratebayt ja vertaisverkotkaan olisi muka jokin uusi juttu. 90 -luvulla oli jo ennen nettiaikaa suomessakin useita piraattipurkkeja, joista porukka lataili pelejä, leffoja jne ja sasi sitten koneilleen ties mitä viruksia ja muita haittaohjelmia. Purkeissa oli myös ihan samanlaista SOME -menoa kuin nykyään ja siellä tietenkin oli myös niitä pedofiileja ja muita pervoja myös. Eli ei ne ajat nyt ole oikeasti muuttunut miksikään, tekniikka vain on kehittynyt.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ja 90 -luvullahan porukka vasta latailikin kaikenlaista verkosta. Ihan kuin muka nykyset Piratebayt ja vertaisverkotkaan olisi muka jokin uusi juttu. 90 -luvulla oli jo ennen nettiaikaa suomessakin useita piraattipurkkeja, joista porukka lataili pelejä, leffoja jne ja sasi sitten koneilleen ties mitä viruksia ja muita haittaohjelmia. Purkeissa oli myös ihan samanlaista SOME -menoa kuin nykyään ja siellä tietenkin oli myös niitä pedofiileja ja muita pervoja myös. Eli ei ne ajat nyt ole oikeasti muuttunut miksikään, tekniikka vain on kehittynyt.

1980-luvulla kopioitiin pelejä tupladekeillä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Yle lähetti tietokoneohjelmia myös radioaaltoja pitkin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Itseasiassa ensimmäiset purkit, joihin pysty menemään tietokoneen ja modeemin avulla perustettiin jo 80 -luvulla. Eli jo 80 -luvulla pysty keskustelemaan ja lähettelemään viestejä purkeissa. Osassa purkeissa oli vain julkisia keskustelualueita siihen aikaan, mutta osassa oli jo sillon chatteja ja privaviestien lähettämismahdollisuus. Myös pelien jne lataaminen purkeista toimi jo 80 -luvullakin. Itseasiassa monet ensimmäisistä purkeista toimi esimerkiksi Commodore 64 -tietokoneella jne Osassa purkeista oli myös jo 80 -luvulla vuoropohjaisia verkkopelejä.. Kaikki purkkiajan kokoneet tietävät, että suomessakin oli todella paljon purkkeja, joihin pystyi ottamaan yhteyden tietokoneen ja modeemin avulla. Tarvittiin vain puhelinlinja, tietokone, modeemi ja tietokoneeseen jokin terminaaliohjelma. Eli suomessakin SOME on oikeasti ollut olemassa jo 80 -luvulta asti.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Itseasiassa ensimmäiset purkit, joihin pysty menemään tietokoneen ja modeemin avulla perustettiin jo 80 -luvulla. Eli jo 80 -luvulla pysty keskustelemaan ja lähettelemään viestejä purkeissa. Osassa purkeissa oli vain julkisia keskustelualueita siihen aikaan, mutta osassa oli jo sillon chatteja ja privaviestien lähettämismahdollisuus. Myös pelien jne lataaminen purkeista toimi jo 80 -luvullakin. Itseasiassa monet ensimmäisistä purkeista toimi esimerkiksi Commodore 64 -tietokoneella jne Osassa purkeista oli myös jo 80 -luvulla vuoropohjaisia verkkopelejä.. Kaikki purkkiajan kokoneet tietävät, että suomessakin oli todella paljon purkkeja, joihin pystyi ottamaan yhteyden tietokoneen ja modeemin avulla. Tarvittiin vain puhelinlinja, tietokone, modeemi ja tietokoneeseen jokin terminaaliohjelma. Eli suomessakin SOME on oikeasti ollut olemassa jo 80 -luvulta asti.

Niin siis purkin ylläpitäjällä piti olla tietokoneella ajossa purkkiohjelmisto, mutta purkkiin soittava tarvitssi vain tietokoneelle terminaaliohjelman.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Harrastajat ylläpitivät purkkeja kotoa käsin, sen ainoan lankapuhelinliittymän kautta. Yleensä purkit olivat avoinna öisin, koska päivisin lankapuhelin oli tarkoitettu siihen käyttöön mihin alun perinkin.

Jotta ns. online-aika vähenisi, ja mahdollisimman moni pääsi osallistumaan BBS-keskusteluihin, kehtettiin offline-sovelluksia, kuten QWK. Joillakin sovelluksilla pystyi myös automatisoimaan tiedostojen lataamisen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/QWK

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jos todella olet tietoturvaohjelmien varassa, varoitus tuli tarpeeseen. Kyse ei myöskään ole niinkään "turvattomista lähteistä", vaikka toki nekin on hyvä huomioida.

Ja ei, 90-luvulla ei todella ollut niitä vaaroja, mistä tässä yritin varoittaa.

• Anonyymi
        UUSI

Koska tähän alle lähinnä kokoonnuttiin muistelemaan menneitä ja luulemaan, että kyse on tietoturvasta ja oli niitä pedareita ennenkin, niin lisään vähän.

Nykyiset älylaitteet seuraavat käyttäjäänsä jatkuvasti sijainnista puheeseen, selailuun, puhelimen sisältöön ja kaikkeen verkkokäyttäytymiseen pyrkien yksilöimään ja analysoimaan. Käyttäjätietoje myös myydään ja yhdistellään eri tavoin kerättyihin tietoihin. Siitä lapsesta, joka älylaitetta käyttää, kertyy nopeasti hyvin yksilöivää dataa, josta ovat kiinnostuneita monet tahot. Oma tietoturva ei riitä mihinkään, kun dataa säilytellään pitkin pilvipalveluita eri palveluntarjoajien toimesta, välillä hyvin heikoin salauksin.

Lisäksi ne entisajan satunnaiset pedarit ja groomailijat ovat nyttemmin hyvinkin verkostoituneita. Deepfaket sun muut mahdollistavat lapsen huijaamisen tavoilla, joita 90-luvulla ei tarvinnut käydä mielen syrjälläkään.

Myös sisältö, johon lapsi pääsee tai joutuu käsiksi, on aivan toisella tavalla merkittävää. Tämä siksi, että kultaisella 90-luvulla verkko oli vielä kuitenkin hyvin erillinen arjesta, kun taas nykyisin kiinteä osa sitä. Jo pelkät erilaiset haasteet, jotka leviävät kulovalkean tavoin ja vaarantavat lasten turvallisuutta, ovat indikaattori tästä.

Kun lapselle lahjoittaa älylaitteen, lapsena samalla lahjoittaa tiedonkeruun kohteeksi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

1980-luvulla kopioitiin myös ostokasetteja tupla boomboxeilla ah niitä kultaisia aikoja

• Anonyymi
      UUSI

Vaikka aloitus vaikttaakin kusetukselta niin totta on kuitenkin se, että älypuhelimet ovat meidän toinen DNA jotka auttavat ihmistä elämään nykyajassa ja tulevaisuudessa mutkattomasti. Älypuhelin on elämän työkalu joka on suunniteltu helpottamaan arkea.

• Anonyymi
        UUSI

Vain vainoharhainen näkee tossa jotain kusetusta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Vain vainoharhainen näkee tossa jotain kusetusta.

No sanoin "kalu"

• Anonyymi
        UUSI

Niin aihehan oli kännykät , ja sitten tietysti moni alkoi epäillä kusetuksesksi ku. Teki omaisuus selityksen . Siis se ei olisi ollut tarpeen aiheen yhteydessä .
        Mutta kukin tavallaan . Kännykät on myöskin niin monilla lapsilla tänään ettei sekään mitenkään erikoista .no kukin tyylillään.
        Mutta siitä kännykästä sitten . On se vaan lapsillakin monesti ollut tärkeä asia kun se on ollut mukana . Joten se siitä kännyköistä

• Anonyymi
      UUSI

Koulujen kännykkäkielto on hyvä asia. Se vain pitäisi olla ehdottomampi ja kieltoa rikkovalle pitäisi voida antaa kunnon rangaistus.

Työpaikoillakin tulisi olla sama kielto. Olen kyllästynyt opastamaan zombiekakaroita, jotka saavat fyysisiä ahdistusoireita jos heille sanoo että nyt tehdään töitä, laita se kännykkä pois.

• Anonyymi
        UUSI

Eli Tyypillinen Maanantai-aamu raksalla.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eli Tyypillinen Maanantai-aamu raksalla.

Huomaa kyllä että elät kännykän kautta. Et osaa edes kirjoittaa kunnolla.

• Anonyymi
        UUSI

Tosta kirjotuksesta näkyy selvästi, että olet niitä ihmisiä, jotka eivät itse käytä älypuhelinta ja sitten ette sallisi sitä muillekaan. Annas kun arvaan, itse olet riippuvainen röökistä ja bensa-autolla ajamisesta. Heti, jos joku sanoo sulle, että lopetas ne niin heti saat raivarin ja psykoosin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tosta kirjotuksesta näkyy selvästi, että olet niitä ihmisiä, jotka eivät itse käytä älypuhelinta ja sitten ette sallisi sitä muillekaan. Annas kun arvaan, itse olet riippuvainen röökistä ja bensa-autolla ajamisesta. Heti, jos joku sanoo sulle, että lopetas ne niin heti saat raivarin ja psykoosin.

Väärin. Olen ihminen, jonka tehtävänä on ikävä kyllä yrittää tehdä kännykkäsukupolven nuorista työntekijöitä. Onnistumisprosentti pienenee koko ajan. Osa kersoista ihan selkeästi saa allergisia oireita jos joutuvat olemaan koskematta kännykkäänsä kahteen tuntiin.

• Anonyymi
      UUSI

Mitä se koodaaminen tarkoittaa?

• Anonyymi
        UUSI

Olkoon tyhmä kysymys. Et sinäkään kaikkea maataloudesta, maailman tärkeimmästä ammatista tiedä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olkoon tyhmä kysymys. Et sinäkään kaikkea maataloudesta, maailman tärkeimmästä ammatista tiedä.

Ilman maajusseja yksikään koodari ei pitkään koodaisi. Noin kuukauden ajan.

• Anonyymi
        UUSI

Hauskaa,
        n  a  h  ĸ  a  p  a  s  k  a
        on näköjään kielletty sana.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ilman maajusseja yksikään koodari ei pitkään koodaisi. Noin kuukauden ajan.

Ilman lypsyrobottiin tehtyä koodia nykyajan tukinulli paskamaha tekisi konkurssin nopeasti, koska ryyppäsi rahat ja osti uuden traktorin, eikä palkannut renkejä.

Tukinulli, alinta kastia yhteiskunnassa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ilman lypsyrobottiin tehtyä koodia nykyajan tukinulli paskamaha tekisi konkurssin nopeasti, koska ryyppäsi rahat ja osti uuden traktorin, eikä palkannut renkejä.

Valtion tulee ottaa maatilat haltuun, koska valtio maksaa myös kaikki kulut.

• Anonyymi
        UUSI

No on kyllä aika tyhmä kysymys, jokaisen pitäs nykyaikana tietää mitä se tarkottaa. Ja jos ei tiedä niin google kertoo sen, tai tekoäly myös.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Valtion tulee ottaa maatilat haltuun, koska valtio maksaa myös kaikki kulut.

Haluatko sata miljoonaa ihmistä tappaneen aatteen systeemin tänne?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedän että kommarit ovat vihanneet talonpoikaa sata vuotta. Älkää olko huolissanne, kyllä te sen nälän saatte kun ihanneyhteiskuntanne painaa päälle tuolta idästä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eli kommunismin

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Yritetään päästä ensin fataalista persuaatteesta eroon, joka tappaa palestiinalaisia tälläkin hetkellä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Pitikö se haukkua ruokkijoitaan tukijulleiksi heti kun mahdollista? Missä on kiitollisuutesi että saat maha täynnä koodata? Oletko kateellinen "tukijulleille" jotka ovat joutuneet tilojen lopetus kierteeseen? Tuo nimittely tukijulleiksi kertoo heti sen että sanoja on vain kateellinen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Pitikö se haukkua ruokkijoitaan tukijulleiksi heti kun mahdollista? Missä on kiitollisuutesi että saat maha täynnä koodata? Oletko kateellinen "tukijulleille" jotka ovat joutuneet tilojen lopetus kierteeseen? Tuo nimittely tukijulleiksi kertoo heti sen että sanoja on vain kateellinen.

Ei luulisi hänellä olevan mitään syytä kadehtia maailman tärkeimmän ammatin edustajia, mutta niin vain hän tekee.

Minä olisin iloinen jos joku tuottaa ruokaa kansalle.

Koodaus on varmasti tärkeää missä sitä tarvitaankaan. Mutta jos kaikki olisi jotain koodareita, kuka tekisi kirjaimellisesti paskaisen työn?

Jos maanviljelystä maksettaisiin riittävästi, herrat sen tekisi. Näin se menee.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Yritetään päästä ensin fataalista persuaatteesta eroon, joka tappaa palestiinalaisia tälläkin hetkellä.

Täällä Suomessa vasemmistoaate pitää pintansa ainakin jonkin aikaa. Muualla maailmassa siitä vapaudutaan

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä Suomessa vasemmistoaate pitää pintansa ainakin jonkin aikaa. Muualla maailmassa siitä vapaudutaan

Suomi onkin niin nuori kansakunta ettei se ole omaksunut riittävästi länsimaista kulttuuria ja sivistystä. Juuri metsästä tullut kansa. Kaikki kunnia entisaikojen ihmisille ja nykyisille jotka ovat kuitenkin rakentaneet tämän maan.

Tästä että maamme on niin nuori, siitä johtuu kaikki hölmöt päätökset mitä päättäjämme tekee. Ulkomaat kusettaa meitä mennentullen.

• UUSI

>>Itse olen koodari, tulot on 7000 euron paikkeilla kuussa, on oma talo sähköauto, vene, kesämökki, perhe ja lapsia eikä tarvitse jokaista penniä laskea. Ei tarvitse myöskään pähkäillä uusia tietoteknisiä keksintöjä kun on pienestä asti ollut niiden kanssa tekemisissä. Eli ei tule jäätyä pulaan ja ulkopuolelle maailman digitalisoituessa yhä enemmän. >>

99 % todennäköisyydellä olet pelkkä trolli (ainoastaan luuserit kirjoittavat tänne), mutta tulevaisuudessa ainoastaan Appalakkien pontikankeittäjät pärjäävät, muut kuolevat nälkään.

Vai meinaatko syödä luomaasi koodia?

😂😂😂😂😂

• Anonyymi
        UUSI

Mitä ihmeen tekemistä syömisellä on ketjun alotuksen kanssa? Eihän alotuksessa puhuta mitään syömisestä.

• Anonyymi
      UUSI

😂😂😂

• Anonyymi
      UUSI

Tosiasia on, että kun kännykät koulussa kielletään, tätä sääntöä noudattavat kaikki. Ei auta vaikka vanhemmat tienaisivat 7 tonnia kuukaudessa. Vanhemmilla lienee oikeus ottaa lapset koulusta pois ja järjestää valvottu kotiopetus.

• Anonyymi
      UUSI

Kuinka opettaja-oppilas pornovideot kuvataan jatkossa? Pitääkö ottaa kouluun mukaan vanha VHS-kamera?

• Anonyymi
      UUSI

Persujen lapset joutuvat amiksen penkille tai toimeentulotuki luukuille.

• Anonyymi
        UUSI

Kuinka inceIpersu lisääntyy? Jakautumalla?

• UUSI

>>Mitä ihmeen tekemistä syömisellä on ketjun alotuksen kanssa? Eihän alotuksessa puhuta mitään syömisestä.>>

Ei mitään mutta nälkä tulee ennen pitkää kun tuhlaa rahojaan eikä ole opetellut tekemään rehellistä työtä.

😀😀😀😀😀

• Anonyymi
        UUSI

Sinähän sen kokemusasiantuntijana tiedät.

Miksi et mennyt koskaan työelämään?

• Anonyymi
      UUSI

Niin ja mitä esimerkiksi SOME:n käyttöön tulee niin moni tuntuu unohtavan, että esimerkiksi IRC oli olemassa jo 90 -luvulla. Ja jo sillon kikki liimautui IRC:n niin, että jos käytössä oli kiinteä nettiyhteys, kuten itselläni oli jo 90-luvun puolivälissä, niin IRC oli jatkuvasti päällä ja sitä myös seurattiin jatkuvasti. Jokainen pystyi olemaan vaikka kymmenillä eri kanavilla samanaikaisesti ja kikilla oli jatkuvasti keskustelua. IRC tuli älypuhelimiinkin heti 2000 -luvun alussasa. Eli ei se nykyinen SOME:n keskusteluissa ja chateissä roikkuminen eroa mitenkään siitä mitä tehtiin jo 90 -luvulla. Tekniikka on vain kehittynyt. IRC on aluunperin suomalainen keksintö ja se laajeni maailmanlaajuisiksi IRC -verkoiksi jo 90 -lvulla. IRC:n keksi suomalainen Jarkko Oikarinen ja siitä tuli globaali palvelu. Käytännössä kaikilla puhelinoperaattoreilla, yliopistoilla ja muilla opiskelupaikoilla ja monilla muillakin firmoilla oli ja on edelleen IRC -palvelin, joka verkottui osaksi globaalia IRC -verkkoa. Ja tämä siis jo 90 -luvulla. Eli lapset, teinit ja aikuiset roikkuivat jatkuvasti IRC:ssä jo 90 -luvulla. Asia ei siis ole mikään uusi. Veikkaan, että nykyisen älypuhelinten käytön kauhistelijat ei ole ikinä kuullutkaan IRC:stä vaikka todellisuudessas irkissä oli ihan kaikki jo 90 -luvulla.

Toinen mistä nämä kauhistelijat ei varmaankaan ole edes kuullut on nyyssit. Se on toinen palvelutyyppi, joka oli jo ikuisuus sitten olemassa ja sielläkin oli kaikki aikanaan. Eli ei se SOME ja siellä jatkuvasti roikkuminen ole mikään uusi ja vain nykylasten juttu.

• Anonyymi
        UUSI

Itsellänikin kun oli kiinteä nettiyhtys jo 90 -luvun puolivälissä niin IRC oli päällä käytännössä 24 / 7. Se oli jatkuvasti käytössä jo tietokoneella ennenkuin IRC -tuli käytettäväksi älypuhelimella. Ja IRC -clientsovellus piippailikin uusien chattiviestien takia ihan samalla lailla kuin nykyään tapahtuu eri SOME-palveluissa.

• Anonyymi
      UUSI

Kuin niin huippu kun nälkä on valvoessa.

• Anonyymi
      UUSI

Ksikki on hyvä ja kaunista ja totta, mutta ota huomioon, että niillä ummikkokukkahattu täteillä niiden nuoruudessa ei ollut kannettavia puhelimia, puhumattakaan tietokoneista. Ei ollut laiteita olemassakaan.

• Anonyymi
        UUSI

Eipä ole kännykän näpytteleminen saanut sinuakaan kirjoittamaan omaa äidinkieltäsi oikein.

• Anonyymi
        UUSI

No jaa. Itseasiassa ensimmäiset kotikäyttöön suunnatut tietokoneet tuli markkinoille 1970 -luvulla. Eli esimerkiksi nykyiset 75 vuotiaat oli parikymppisiä siihen aikaan, eli vaikkeivat olleet lapsia ei ne nyt sillon kovin vanhojakaan olleet vielä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

No jaa. Itseasiassa ensimmäiset kotikäyttöön suunnatut tietokoneet tuli markkinoille 1970 -luvulla. Eli esimerkiksi nykyiset 75 vuotiaat oli parikymppisiä siihen aikaan, eli vaikkeivat olleet lapsia ei ne nyt sillon kovin vanhojakaan olleet vielä.

Eka mikroprosessori julkastiin 1971, siitä se alkoi ja ei mennyt kauan kun ensimmäiset kotikäyttöön suunnatut tietokoneet julkastiin. Aivan ensimmäiset oli tosin rakennussarjoja, eli vaativat teknistä osaamista.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eka mikroprosessori julkastiin 1971, siitä se alkoi ja ei mennyt kauan kun ensimmäiset kotikäyttöön suunnatut tietokoneet julkastiin. Aivan ensimmäiset oli tosin rakennussarjoja, eli vaativat teknistä osaamista.

Nuo osaajat alkoivat käyttää pankkikorttiakin jo 1980-luvulla.

Heikkoälyisen tunnistaa vielä nykypäivänä käteisen rahan käytöstä.

• Anonyymi
      UUSI

"Itse en tykännyt s-25 puhelimesta,liian hätäisesti kyhätty malli. Itselläni nyt paljon laadukkaampi s-24,tonnin puhelin käteisellä"!!!

• Anonyymi
        UUSI

"S-25 TEHTY JOSSAIN VINKU-INTIASSA,EI JAPANISSA,"VERHOILUT" REPSOTTAA"!!!

• Anonyymi
      UUSI

Valhettelet! Keksit , nostaaksesi itseäsi paksulla pötypuheella.
      Kuoleva duuni,

• Anonyymi
      UUSI

Olisit ostanut blackberryt

• Anonyymi
      UUSI

Matut pöllii ne jos leuhkivat liikaa...

• Anonyymi
      UUSI

Itse olen 60 vee ja monta tuntia tik tokissa päivässä, hyvin menee

• Anonyymi
      UUSI

Erinomainen valinta Samsungin Galaxy S-puhelimet selvästi parhaita

• Anonyymi
        UUSI

Ja ainakin 5 vuotta voi käyttää huoletta, jopa pidempään, tehot riittää

• Anonyymi
      UUSI

Tekoäly kehittyy koko ajan,koodareita ei kohta tarvita.Perusduunareita tarvitaan aina.

• Anonyymi
        UUSI

Jep, palomiehet, terveydenhuollon ammattilaiset , poliisit, niille riittää töitä. Taloushallinto, toimistotyö yleensä, koodarit, IT-asiantuntijat jne bye bye

• Anonyymi
      UUSI

Ihme sakkia olette, en muuta voi sanoa.

• Anonyymi
      UUSI

Itellä syvästi kansallismielisenä on vielä Nokia Eeloppi puhelimet :D

• Anonyymi
      UUSI

"Ihme sakkia olette",kirjottaa joku.No ihan tavallista yhteiskuntaa ylläpitävää duunarijengiä.Ei tarvi luetella koko omaisuutta,että saisi arvostusta.Saamme sitä toinen toisiltamme,joka on parasta!!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2274
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      26
      1117
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      83
      998
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      55
      902
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      127
      867
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      783
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe