Noniin, uusi luomus. Tuttu käsite. Jos joku on Kristuksessa, hän on uusi luomus. Joo. Ja jos joku lähtee uskosta, niin ilmeisesti hänestä tulee… vanha romu?
Mutta kuulkaas, kyllä sekin on aivan uusi luomus. Eri suuntaan vaan.
Kun uskon jättää, ei ehkä synny enkelin siivet selkään, mutta syntyy jotain muuta: ihminen, joka ei enää elä valvonnan alla. Ei tarvitse enää pyydellä anteeksi pelkkiä ajatuksia tai miettiä, oliko tämänpäiväinen syntikuorma liian painava. Tulee vapaus hengittää ilman että kysyy joka henkäykselle lupaa ylhäältä.
Jotkut sanovat että silloin "maallistuu". Ehkä niin. Mutta voi myös olla, että silloin vasta tulee näkyväksi se ihminen, joka siellä uskokuoren alla oli koko ajan. Vähän vino, vähän rikkinäinen, mutta aito.
Uskosta irtoaminen ei ole kaikkien tie, eikä se ole mikään automaattinen eheytymisprosessi. Mutta se ON muutos. Ja usein ihan järisyttävä. Kun ei enää kelpaakaan valmis vastaus, vaan joutuu itse katsomaan maailmaa ilman taivaallista käsikirjoitusta.
Ja silloin voi tapahtua kummia: alkaa nähdä kauneutta sielläkin, missä ennen näki vain syntiä. Tulee myötätuntoa ihmisiä kohtaan, joita ennen säälittiin tai paheksuttiin. Tulee ehkä jopa itsensä hyväksyminen.
Ei kai se nyt ihan huonoin mahdollinen uusi luomus ole?
Terveisin,
entinen pyhä, nykyinen ihan vaan ihminen
Uusi luomus
26
213
Vastaukset
- Anonyymi
Olet nyt ikävä kyllä ymmärtänyt uuden luomuksen ihan väärin.
Olet tutkinut vääriä ihmisiä.
Oikeasti uudestisyntyneessä Jumala synnyttää sydämeen Rakkauden, jonka ansiosta uskova haluaa kaikin tavoin toimia oikein, eli Jumalan hyvän tahdon mukaan ja oikein toisia ihmisiä kohtaan.
Nykyään toki on todella paljon niitä "uskovia", joilla sitä Rakkautta ei ole, eli se kertoo uudestisyntymättömyydestä.
No, minua uudestisyntyneenä uskovana Rakastava Isäni on kasvattanut ja opettanut niin, että minun on todella pyrittävä Jumalan avulla toimimaan oikein.
Ja Jumala näkee ja tietää ihan kaiken, jopa pienimmät ajatuksenikin, eli mikään ei ole Häneltä salassa.
Ja anteeksi minun on syntejäni ja vääriä toimiani pyydettävä Jumalalta ja eteenkin niiltä ihmisiltä, joita vastaan olen rikkonut.
Siis niin Jumalan kuin ihmisten kanssa tulee asiat sopia mahd nopeasti, jotta Jumala tai ihmissuhde ei vaarannu.
Joten minulla on täysin eri käsitys asioista kuin sinulla ja olen kymmeniä vuosia ollut jo uskossa.- Anonyymi
Siinäpä näppärä mannekeeraaminen sellaisella pikkusievällä itsekoro(s)tuksella. Voi Nellie Nellie... (missä huutomerkit ???)
- Anonyymi
Mitä mieltä olet helvetistä ja Jumalan suorittamista murhista ja tappokäskyistä Vanhassa testamentissa? Tiesitkö niistä? Tulva, Sodoma ja Gomorra: tappoi vauvat, imettävät äidit, vanhukset ja kaikki. Käski tappaa kokonaisia kansoja sukupuuttoon ja ne Israelin kansasta, jotka tekivät syntiä kuten palvelivat muita jumalia tai rikkoivat sapatin. Hyvän tekeminen sapattina on synti, sillä työ ja kotiaskareet ovat aina hyvän tekemistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä mieltä olet helvetistä ja Jumalan suorittamista murhista ja tappokäskyistä Vanhassa testamentissa? Tiesitkö niistä? Tulva, Sodoma ja Gomorra: tappoi vauvat, imettävät äidit, vanhukset ja kaikki. Käski tappaa kokonaisia kansoja sukupuuttoon ja ne Israelin kansasta, jotka tekivät syntiä kuten palvelivat muita jumalia tai rikkoivat sapatin. Hyvän tekeminen sapattina on synti, sillä työ ja kotiaskareet ovat aina hyvän tekemistä.
Noita asioita ei voi ymmärtää, jos ei ole kunnolla perehtynyt siihen, mitä Raamattu laajemmin kertoo ja todistaa.
Ensinnäkin sinä pidät kuolemaa ikäänkuin lopullisena tuomiona ja erittäin pahana asiana.
Vaikka sitähän se ei ole.
Esim. minä itse jo olen odottanut pääsyä pois täältä todelliseen Kotiini, olen vain vieras ja muukalainen täällä maan päällä:
Hepr. 11:13 Uskossa nämä kaikki kuolivat eivätkä luvattua saavuttaneet, vaan kaukaa he olivat sen nähneet ja sitä tervehtineet ja tunnustaneet olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä.
14 Sillä jotka näin puhuvat, ilmaisevat etsivänsä isänmaata.
21 Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto.
23 Ahtaalla minä olen näiden kahden välissä: halu minulla on täältä eritä ja olla Kristuksen kanssa, sillä se olisi monin verroin parempi;
Ja sinulle tiedoksi se, että Raamatussa sanotaan noista kuolleista näinkin:
1. Piet. 4:6 Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää
18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
Ongelmanasi on siis tietämättömyys ja sen lisäksi sinun ongelmasi on se, että et luota Jumalan olevan Oikeamielinen Tuomari, joka osaa ja kykenee tuomitsemaan ihan jokaikisen ihmisen oikein, eikä Hän tee vääryyttä yhdellekkään.
Sinun näkemyksesi Jumalasta siis on samankaltainen kuin tällä, joka pelkäsi tietämättömyyttään Jumalaa ihan väärin:
24 Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.
25 Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.'
26 Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.
27 Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
28 Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.
29 Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
30 Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'
Eli tämäkään ei siis tuntenut oikein Jumalaa ja siksi arvioi Häntä väärin ja eli pelossa siksi.
Mutta jos ja kun uskova tuntee Jumalan, niin silloin tuntee Jumalan Rakkauden ja se Rakkaus karkoittaa pelot:
1. Joh. 4:18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
- Anonyymi
Uusi luomus Kristuksessa.
”Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.”
Johannes 1:12-13 FB38
”te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.”( evankeliumina julistettu)
1. Pietarin kirje 1:23-25 FB38
”Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.”
Roomalaiskirje 10:17 FB38
”Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, ja uskoneet sen, pantu sinetiksi luvattu Pyhä Henki, joka on meidän perintömme vakuutena hänen omaisuutensa lunastamiseksi, hänen kirkkautensa ylistykseksi.”
Kirje efesolaisille 1:13-14 FINRK
”Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne, joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin; mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa — armosta te olette pelastetut — ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa, osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta — se on Jumalan lahja — ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.”
Efesolaiskirje 2:1-10 FB38
Usko ei ole tunteissa vaan Jumalan Sanassa. Jumala ei ole tunne vaan Henki.
Jumalan Sana on Hengen ilmoitus.
”Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."”
Johannes 4:24 FB38
”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.”
Johannes 1:1-3 FB38
”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.”
Johannes 1:14 FB38
”Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.”
Johannes 1:18 FB38- Anonyymi
Jumalan Sana on Jeesus Kristus,kun taas Raamattu on kooste kirjoituksia, joissa tietyissä kohdissa kerrotaan Jeesuksesta. Raamatun (paikkojen) kutsuminen Jumalan Sanaksi on epäjumalanpalvontaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan Sana on Jeesus Kristus,kun taas Raamattu on kooste kirjoituksia, joissa tietyissä kohdissa kerrotaan Jeesuksesta. Raamatun (paikkojen) kutsuminen Jumalan Sanaksi on epäjumalanpalvontaa.
Asioilla monesti erilaisia "ulottuvuuksia". Aito rukous Jumalan puoleen, jopa pikkuasiankin ei ole epäjumalanpalvontaa. Toki enhän tällä itsestäni kerro. Tuumailin vaan.
Toiset äkseeraa, että joutaa koko Kirja romukoppaan vanhanaikaisena, ja toiset pitävät minä pitävät. Satukirjana. Toiset pitävät VAIN koostena kirjoituksia. Eli pohjimmiltaa satuina.
Eli miten olla Jumalan lapsi, jos ei vastaanota pääsanomaa. Sekin on lopuksi sieltä korvienvälistä kiinni.
Ei Pyhä vihkiraamattu ole vaarallinen kirja. Toiset voivat sitä käyttää, toisten tuhoksi ja onnettomuuksiksi.
Lopuksi kuitenkin on kyse asenteesta. Tai asennevammasta.
Hyvää jatkoa. Ja hienoa kesäpäivää. Monille.
- Anonyymi
Parhami ja Olseni oli uusia luomuksia. Tekivät ahkerasi sitä poikatyötä.
- Anonyymi
Oliko Luther uusi luomus ?
Luther joka kidututti ja tapatti paljon uskovaksi itseään nimittäviä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko Luther uusi luomus ?
Luther joka kidututti ja tapatti paljon uskovaksi itseään nimittäviä.Luther oli raatelva susi murhaaja, eikä yhdessäkään murhaajassa ole iankakkikista elämää.
- Anonyymi
Uskosta lähtemistä nimitetään luopumiseksi ja sellaista ihmistä luopioksi. Se on hyvin vaarallinen olotila, koska se ihminen luopuu Jumalan antamasta suojasta ja hänestä tulee vapaata riistaa Saatanalle. Luopiokin voi uudistua uskossaan silti Jumalan armon avulla mutta se on usein vaikeaa ja pitkä prosessi.
- Anonyymi
Luopio voi olla kiihkouskovainen lahkolainen, mutta hän on luopunut totuudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luopio voi olla kiihkouskovainen lahkolainen, mutta hän on luopunut totuudesta.
Olsenikin perusti Suomeen 40 ens. hell.srk. vaikka oli kova homomies.
- Anonyymi
Seliteltiin mitä tahansa, niin monesti luomus on vain tappamisintoa, amerikan homoista ja muista herjaamista.
Siinä ei ole Kristuksen tuoksua ja luomus ei ole uusi.
Mutta kasteen armo vie silti taivaaseen, jos vanhemmat eivät ole eronneet kirkosta homooherjojen tähden. - Anonyymi
Herra alentaa ja ylentää! Joskus uusi luomus on heikompi kuin vahva aiempi persoona. Tätä ei ole kerrottu. Vaan se on yhä mysteeri.
Minä olen Tie , Totuus ja Elämä.
Joku on täydellisyyteen johtavalla tiellä. Toinen totisena kritisoi tarkasti kaiken väärän. Kolmas elää kuin viimeistä päivää.
Henki ja liha taistelee toisiaan vastaan. Liha anelee henkeä ja Henki tahtoo koota materiaa haltuunsa suuren määrän.
Mutta nämä yhdessä käyvät ELÄMÄN kimppuun silloin kun näkevät autuuden tulevan Herran armosta Elämän välityksellä.
Uusi luomus on mysteeri. Paavali puhui kielillä enemmän kuin kukaan muu. Kuinka hän toivoikaan ymmärrettäviä sanoja osakseen mutta harvoin sai. Vaikeasti ymmärrettävää on paljon.- Anonyymi
Niin Hän tekee, niin Hän tekee.
Uusi luomus saattaa olla sitäkin, kun katoaa vanha ja tulee uusi. Ei kaiketi se silloin ole mysteeri. Se on kaiketi uudestisyntymistä. Jo saman elämänsä aikana ja varrella.
Voiko huumorintajuttomasta esimerkiksi tulla huumorintajuisempi? Tai päinvastoin.
Voiko ihminen "jalostua", ja kasvaa ja kouluttautua. Kyllä nähdäkseni. Herra on hyvä.
Tänne synnytään. Opitaan kääntymään. Opitaan ryömimään. Opitaan konttimaan ja sitten kävelemään. Ensin vähän haparoiden. Ja kohta sitten loikitaan ja lujaa.
Sitten kun on oppikoulun aika. Opitaan tavaamaan ja lukemaan. Kuka äkimmin, kuka hitaammin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin Hän tekee, niin Hän tekee.
Uusi luomus saattaa olla sitäkin, kun katoaa vanha ja tulee uusi. Ei kaiketi se silloin ole mysteeri. Se on kaiketi uudestisyntymistä. Jo saman elämänsä aikana ja varrella.
Voiko huumorintajuttomasta esimerkiksi tulla huumorintajuisempi? Tai päinvastoin.
Voiko ihminen "jalostua", ja kasvaa ja kouluttautua. Kyllä nähdäkseni. Herra on hyvä.
Tänne synnytään. Opitaan kääntymään. Opitaan ryömimään. Opitaan konttimaan ja sitten kävelemään. Ensin vähän haparoiden. Ja kohta sitten loikitaan ja lujaa.
Sitten kun on oppikoulun aika. Opitaan tavaamaan ja lukemaan. Kuka äkimmin, kuka hitaammin.Miten Aatami ja Eeva osasivat heti kävellä ja puhua? Selvisivät hankalista olosuhteista ilman työkaluja, aseita, ruokailuvälineita, astioita jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten Aatami ja Eeva osasivat heti kävellä ja puhua? Selvisivät hankalista olosuhteista ilman työkaluja, aseita, ruokailuvälineita, astioita jne.
On apokryfinen kirja joka kuvaa yli 200 päivää heidän elämää paratiisista karkotuksen jälkeen. Koko elämän alku täynnä rukousta ja paastoa. Ja Jumalan Sana usein antaa avun.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Life_of_Adam_and_Eve - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On apokryfinen kirja joka kuvaa yli 200 päivää heidän elämää paratiisista karkotuksen jälkeen. Koko elämän alku täynnä rukousta ja paastoa. Ja Jumalan Sana usein antaa avun.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Life_of_Adam_and_EvePelkkä sana ei tuo tykötarpeita ja ruokaa pöytään. Tarvitaan käytännön tekoja.
- Anonyymi
Ne jotka uskovat että sukupuoli ratkaisee, kuka puhuu oikein, ovat ansainneet harhansa.
- Anonyymi
Tampereella se helluntailaiseksi uudestisyntynyt mies tappoi kadulla pienen lapsen kanssa kävelleen raskaana olleen naisen.
Varoa niitä uudestisyntyneitä pitää.- Anonyymi
Suurin osa murhaajista taitaa olla kirkon jäseniä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa murhaajista taitaa olla kirkon jäseniä.
Pastan aihe on helluntailaisuus
Tampereella se helluntailaiseksi uudestisyntynyt mies tappoi kadulla pienen lapsen kanssa kävelleen raskaana olleen naisen.
Varoa niitä uudestisyntyneitä pitää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pastan aihe on helluntailaisuus
Varoa niitä uudestisyntyneitä pitää.Hellarit eivät edes osoita mitään myötätuntoa uhrin omaisia kohtaan. Ei kuulu anteeksipyyntöjä.
On se juluma uskonto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hellarit eivät edes osoita mitään myötätuntoa uhrin omaisia kohtaan. Ei kuulu anteeksipyyntöjä.
On se juluma uskonto.Kenen pitäisi pyytää anteeksi?
Onko seurakunta vastuussa yhden henkilön teoista?
Mistä tiedät, että henkilö oli seurakunnan jäsen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hellarit eivät edes osoita mitään myötätuntoa uhrin omaisia kohtaan. Ei kuulu anteeksipyyntöjä.
On se juluma uskonto.Kun kansanmurhalle taputetaan käsiä, niin pieni synti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282547- 1142126
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?981825- 1221819
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91557Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161401157Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891041Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu211022Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35987