Varokaa keltahattuisia

Anonyymi-ap

Taas tulee uusi ikäluokka koululaisia liikenteeseen. Ekoina päivinä he saavat keltaisen lakin jotta huomaisimme heidät erityisesti. 6-7 vuotiaat ovat pieniä lapsia, he saattavat pomppia liikenteeseen varomattomasti.

Kaikkia liikenteessä tietysti varotaan, mutta varotaan erityisesti noita pieniä. Autoilija ei ole koskaan oikeassa jos jotain tapahtuu jalankulkijalle tai pyöräilijälle.

28

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rehellisesti sanottuna en muista ongelmatilanteita keltahattujen kanssa. Ongelmia on syntynyt yleensä heitä autolla kuskaavien vanhempien syystä. Ei valoja, ei ajeta nopeusrajoituksen mukaan, paskoja taskuperuutuksia. Elämä on niin kiireistä ettei ole aikaa opetella oman auton mittoja.
      Onko oikeasti yleistä että joku keltalippis möhlii liikenteessä?

    • Anonyymi

      Tottahan se autoilija on oikeassa silloin, kun se toinen osapuoli ei ole noudattanut niitä velvollisuuksia joita laki hänen noudatettavaksi on määrännyt.

      • Anonyymi

        Autoilijoilla on kuitenkin monissa tilanteissa suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoilla on kuitenkin monissa tilanteissa suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan.

        Nuo monet tilanteet ja suuremmat vastuut kannattaa unohtaa, kun ne säännöt ja vastuut koskee kaikkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo monet tilanteet ja suuremmat vastuut kannattaa unohtaa, kun ne säännöt ja vastuut koskee kaikkia.

        Siis näitä auton alle syöksähteleviä Urpoja on mahdotonta välttää. Ensin ne kävelee jalkakäytävällä suoraan eteenpäin, mutta kun auto tulee, niin yhtäkkiä tehdään 90 asteen käännös ja pannaan juoksuksi ja heittäydytään kaaressa auton alle. Ei ihan tervettä ja sitten vaaditaan korvauksia katkenneista luista.
        Näitä näkee päivittäin.... Paras keino välttää on ajaa niin lujaa ettei ne ehdi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo monet tilanteet ja suuremmat vastuut kannattaa unohtaa, kun ne säännöt ja vastuut koskee kaikkia.

        Ei voi unohtaa, koska lainsäätäjä on asian kirjannut. Säännöt ja vastuut koskevat kaikkia, mutta toisilla saattaa liikennelain mukaan olla enemmän vastuita, riippuen tilanteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis näitä auton alle syöksähteleviä Urpoja on mahdotonta välttää. Ensin ne kävelee jalkakäytävällä suoraan eteenpäin, mutta kun auto tulee, niin yhtäkkiä tehdään 90 asteen käännös ja pannaan juoksuksi ja heittäydytään kaaressa auton alle. Ei ihan tervettä ja sitten vaaditaan korvauksia katkenneista luista.
        Näitä näkee päivittäin.... Paras keino välttää on ajaa niin lujaa ettei ne ehdi!

        Kuinka usein käy niin, että joku heittäytyy tahallaan autosi alle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi unohtaa, koska lainsäätäjä on asian kirjannut. Säännöt ja vastuut koskevat kaikkia, mutta toisilla saattaa liikennelain mukaan olla enemmän vastuita, riippuen tilanteesta.

        Kyllä ne käytännössä voi unohtaa, eikä ole tarvis alkaa laskeskelemaan kenellä on enemmän ja kenellä vähemmän vastuita, koska säännöt ja vastuut koskee kaikkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka usein käy niin, että joku heittäytyy tahallaan autosi alle?

        Ei niitä tahallaan heittäytyjiä kohdalle satu, kun muistaa, "Paras keino välttää on ajaa niin lujaa ettei ne ehdi!"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä tahallaan heittäytyjiä kohdalle satu, kun muistaa, "Paras keino välttää on ajaa niin lujaa ettei ne ehdi!"

        Ja kun ajaa lujaa, niin polttoainetta ei ennätä kulua yhtä paljon, kuin että matka kestäisi pidempään, vai mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun ajaa lujaa, niin polttoainetta ei ennätä kulua yhtä paljon, kuin että matka kestäisi pidempään, vai mitä?

        Yleensäkin tuo polttoaineen kulutus on kaikissa tilanteissa täysin yhdentekevää. mutta tuolla heittäytyjien uhriksi joutumattomuudella on merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensäkin tuo polttoaineen kulutus on kaikissa tilanteissa täysin yhdentekevää. mutta tuolla heittäytyjien uhriksi joutumattomuudella on merkitystä.

        Kukaan ei vielä koskaan ole heittäytynyt eteeni liikenteessä. En tosin kiellä, etteikö olisi voinut joskus tapahtua jollekin, mutta väitän kuitenkin, että melko harvinaista taitaa olla. Vastoin sääntöjä on muutama eteeni tullut, mutta väistin heitä, eikä osumaa tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei vielä koskaan ole heittäytynyt eteeni liikenteessä. En tosin kiellä, etteikö olisi voinut joskus tapahtua jollekin, mutta väitän kuitenkin, että melko harvinaista taitaa olla. Vastoin sääntöjä on muutama eteeni tullut, mutta väistin heitä, eikä osumaa tullut.

        Mutta niin vaan jotkut ovat vahvasti sitä mieltä, että kun he ajavat autolla, niin valtavat määrät kävelijöitä ja pyöräilijöitä on koko ajan tahallaan heittäytymässä auton alle.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei vielä koskaan ole heittäytynyt eteeni liikenteessä. En tosin kiellä, etteikö olisi voinut joskus tapahtua jollekin, mutta väitän kuitenkin, että melko harvinaista taitaa olla. Vastoin sääntöjä on muutama eteeni tullut, mutta väistin heitä, eikä osumaa tullut.

        Eihän noita heittäytyjiä varmaan kenenkään kohdalle pilvin pimein satu tai ole sattunut.
        On toki hyvä ja hieno asia , että olet muutaman sääntöjen vastaisesti (heittäytyneen?) eteen tulleen kyennyt väistämään. Kaikki ei vaan ole noin onnekkaita olleet, vaan se osuma on tullut. Ja kuten tunnettua, ainahan se osuma on autoilijan syy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta niin vaan jotkut ovat vahvasti sitä mieltä, että kun he ajavat autolla, niin valtavat määrät kävelijöitä ja pyöräilijöitä on koko ajan tahallaan heittäytymässä auton alle.

        Taidat nyt tahallasi vahvasti liioitella, että joillakin autoilijoilla olisi esittämiäsi kuvitelmia kävelijöiden ja pyöräilijöiden määrästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat nyt tahallasi vahvasti liioitella, että joillakin autoilijoilla olisi esittämiäsi kuvitelmia kävelijöiden ja pyöräilijöiden määrästä.

        Silloin tällöin täällä joku varmasti todella taitava autoilija rähisee, miten kävelijät ja pyöräilijät aina säntää eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin tällöin täällä joku varmasti todella taitava autoilija rähisee, miten kävelijät ja pyöräilijät aina säntää eteen.

        Tokihan se autoilija "rähinässään" saattaa olla jopa oikeassa, siis kun kirjoittaa asiasta silloin tällöin.


    • Anonyymi

      Keltaiset lippikset annettiin ainakin ennen ekaluokkalaisille. Nytkö annetaan hattuja? Varoa pitää toki lippiksen tai hatun mallista huolimatta.

    • Anonyymi

      Vittu taas alkaa vouhotus ja pilkunnussinta! Lapsi liikenteessä on ihminen siinä missä eläkeläinenkin. Jos lapsi jää auton alle, syy on vanhempien jos eivät ole osanneet valistaa kultakutriaan. Aina sysätään vastuu autonkuljettajalle, jonka voisi olettaa ajavan silmät auki?
      Vaan kun HAISTAVITUN rajoitukset on tehty niin perseestä, niin nukahtaahan siinä rattiin 96% kun joutuu nysväämään järjetöntä potkulatakyytiä airstripillä.
      HANAA SAATANA JA VAPAAT NOPEUDET TAKAISIN!!!!

      • Anonyymi

        Mistä mahtaa kehitysvamma tarttunut, vaikka ei pitäisi olla mahdollista?


      • Anonyymi

        Parin kuukauden päästä talvi taas yllättää sinun kaltaiset autoilijat. Eihän se sinun vika ole vaan huono keli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä mahtaa kehitysvamma tarttunut, vaikka ei pitäisi olla mahdollista?

        Eihän tuota kehitysvamman tarttumista ole edes olemassa, joten miksi taas turhaan jne?


      • Anonyymi

        Jaahas, Antero on taas päässyt lomalle, pitkästä aikaa.


    • Anonyymi

      HAHAHHHAHHHAHHHAISTAVITUN RAJOITUKSET!!!!!!!!
      Olet asian ytimessä veliseni!

    • Anonyymi

      "Tieliikenteen yleiset periaatteet muodostavat kehikon, jossa liikennejärjestelmä toimii. Periaatteet toimivat apuna liikennesääntöjen tulkinnassa sekä toivottavan ja sallitun liikennekäyttäytymisen määrittämisessä. Periaatteiden taustalla vaikuttavat liikennepoliittiset ja kriminaalipoliittiset tavoitteet, joiden taustalla puolestaan vaikuttavat koko Suomen oikeusjärjestyksen perustana olevat perus- ja ihmisoikeudet.

      Liikennesäännöt toimivat lähtökohtana sille, miten tienkäyttäjän tulee liikenteessä toimia. Liikennesäännöillä tarkennetaan ja tehostetaan liikennejärjestelmän toimintaa. Tieliikenteen yleiset periaatteet toimivat apuna tieliikennelainsäädännön sisällön ja tarkoituksen määrittämisessä. Periaatteet ohjaavat yksittäistä tienkäyttäjää toimimaan liikenteessä huolellisesti niin, että liikenneonnettomuuksia ei tapahtuisi. Periaatteet vaikuttavat myös siihen, miten tienkäyttäjän voidaan odottaa tulkitsevan tieliikennesääntöjä.

      Tieliikenteen yleisiin periaatteisiin lukeutuu ensinnäkin liikennesääntöjen asema huolellisen liikennekäyttäytymisen ohjaajina . Liikennesääntöjen tarkoituksena on antaa tienkäyttäjille käyttäytymisohjeet, joilla tavoitellaan sekä tieliikenteen sujuvuutta että ennen kaikkea liikenneturvallisuutta.

      Tieliikenteen yleisiin periaatteisiin lukeutuvat myös tieliikenteessä edellytettävän huolellisen ja varovaisen käyttäytymisen arviointiin liittyvät periaatteet . Tieliikenteen yleisen huolellisuusvelvollisuuden vaatimustaso arvioidaan yksittäistapauksen olosuhteet huomioon ottavassa harkintaprosessissa. Yksittäistapauksen olosuhteiden lisäksi huolellisuusvelvollisuuden arvioinnissa otetaan huomioon se, mikä merkitys tietyn tieliikennesäännön rikkomisella on liikenneturvallisuudelle. Tällöin arvioinnissa otetaan huomioon tarkasteltavan liikennesäännön suojelutarkoitus.

      Tieliikenteessä keskeiseksi katsotun luottamusperiaatteen mukaan liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on pääsääntöisesti oikeus luottaa myös toisen tienkäyttäjän noudattavan liikennesääntöjä. Luottamusperiaatteen arviointiin liittyy keskeisesti tieliikenteen yleisiin periaatteisiin niin ikään lukeutuva ennakointivelvollisuus . Tienkäyttäjän tulee yleistä huolellisuusvelvollisuutta noudattaakseen tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle. Luottamusperiaate edellyttää siten, että tienkäyttäjä sekä sopeuttaa oman toimintansa vallitseviin olosuhteisiin että tarkkailee toisten tienkäyttäjien toimintaa. Luottamusperiaatetta ei sovelleta, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyvyt liikennesääntöjen noudattamiseen ovat tavanomaista alemmat.

      Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa.

      Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen . Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin.

      Tieliikenteen yleisiä periaatteita ovat siten seuraavat periaatteet: 1) tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet eli velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä ja tieliikenteen yleinen huolellisuusvelvollisuus; 2) tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus eli velvollisuus tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle; 3) varovaisuusvelvollisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan: vanhusten, lasten ja vammaisten erityisasema liikenteessä; jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasema sekä 4) turvallinen ajoneuvon kuljettaminen: velvollisuus kompensoida puutteelliset olosuhteet huolellisemmalla toiminnalla."

      HE 180/2017

      • Anonyymi

        "Periaatteet voivat olla osa voimassaolevaa oikeutta, vaikka ne eivät sisältyisi lainsäädäntöön. Tällainen on esimerkiksi tieliikenteen luottamusperiaate. Sen mukaan tienkäyttäjä voi lähtökohtaisesti luottaa siihen, että toinen tienkäyttäjä noudattaa liikennesääntöjä."

        "Luottamusperiaatetta ei sovelleta, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyvyt liikennesääntöjen noudattamiseen ovat tavanomaista alemmat."

        HE 180/2017


    • Anonyymi

      Ainahan lapsia pitää liikenteessä varoa erityisen paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7076
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7043
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      60
      5163
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5088
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4575
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3447
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3370
    Aihe