Muistaakseni katolilaisten Raamatussa on niitä poistettu aika paljon koska käskyihin kuuluu muun muassa kuvien tekemisen kieltäminen Jumalan luomista elollisista olioista. Ei niistä paljoa puhuttu kirkoissa tai uskonnon tunneilla luterilaisissakaan kirkoissa.
Sain tietää niistä vasta sitten kun itse aloin lukemaan Raamattua ja tutkimaan asiaa.
Miksi 10 käskyn alaviitteitä ei totella?
7
82
Vastaukset
- Anonyymi
Aloitus on jälleen helluntailaisten valhetta.
Ei ole mitään erillistä "katolilaisten Raamattua". Jos heillä olisi jokin erillinen, oma (en tiedä) raamattunsa, no, se on heidän asiansa.
Suomessa on käytössä kristittyjen yhteinen, luterilaisten kirkolliskokousten hyväksymä Biblia, KR 33/38- sekä KR 92-Pyhä Raamattu. Itse käytän KR 33/38:aa.
Pyhästä Raamatusta ei ole mitään poistettu, kuten aloittaja väittää. Kaikki lukee siellä.
Katolinen kirkko opetuksissaan (lyhennetty litania "10 käskystä") on tosin yhdistänyt kaksi ensimmäistä käskyä yhdeksi ja jakanut 10. käskyn "kahdeksi". Näin tuo 2. käsky jää usein ääneen lausumatta: "Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä niistä, jotka..."
Mutta Raamatussa nuo kaikki ovat tarkkaan luettavissa.- Anonyymi
Riippuu tietysti, miten "Raamatun" ymmärtää.
Juutalaisilla on oma "raamattunsa", TaNaKh. Kaikki sen kirjat eivät ole kristittyjen Raamatussa. Niillä on arvonsa juutalaisessa uskonnossa, mutta ne eivät ole sellsisia kirjoituksia, joilla olisi nk. kristillisen sanoman mukainen arvo.
Esim. Jesus Siirakin kirja on joskus kuulunut mukana kristittyjen Pyhää Raamattua, mutta on siitä poistettu. Se on kuitenkin luettavissa Raamatun nk. apokryyfisten kirjojen joukossa.
- Anonyymi
Aloittaja kysyy "miksei joitain alviitteitä totella".
Kukin tottelee, mitä tottelee. Meillä on täysi vapaus. Emme ole orjia ja esim. aloittajan käskytettävissä. Orjuus on Suomessa laitonta. - Anonyymi
Harhaoppinen aloitus, sillä uudessa liitossa vapauden laki on tuomitseva sen mukaan miten vaeltaa Hengessä.
- Anonyymi
Haluat laittaa omar himosi Jumalan tahdon edelle, tietty sinulla on siihen oikeus, mutta näissä asioissa on parempi olla rehellinen.
- Anonyymi
Hanki parempaa lukemista.
- Anonyymi
Raamattu on parasta lukemista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262446- 1142076
- 1211732
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?451557Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91497Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901075Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161231044Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87975Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15949