Mulla on 2.tyypin diabetes ja vuositarkastuksen aika eli sain lähetteen labraan. Otettiin maksa- ja virtsakokeet. Miksihän noin eikä otettu pitkäaikaista sokeria. Olen jotenkin ajatellut, että se olisi tärkeää katsoa. Enkä ymmärrä miksi virtsanäyte.
Täytin vielä verensokerilomakkeen kolmelta päivältä.
Siinä kai se vuositarkistus sitten oli.
Eikö pitkäaikaista sokeria mitata vuositarkastuksessa?
6
273
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä pitkä sokeri kuuluu diabeteksen vuosikontrolliin labrassa ihan automaattisesti, (ellei diabeteshoitajalla ole mittaria, jolla se mitataan vastaanotolla). Virtsanäytteestä selviää mahdollinen albumiini eli mitataan munuaisten kuntoa verikokeiden lisäksi.
- Anonyymi
Vuosikontrolliin kuuluu verensokereiden lisäksi myös verenpaineiden kotiseuranta kahdesti aamulla ja illalla muutaman päivän ajalta.
- Anonyymi
Mistä tiedät, ettei otettu pitkäsokeria? Se on kyllä tärkeä seurannassa.
Virtsakokeesta nähdään munuaisten toiminta. Diabeetikolla se helposti heikkenee. Maksan toiminta on aina tärkeä, diabeteslääkkeet rasittavat maksaa.
Verensokeria aamulla itse mitattuna seurataan. Samoin verenpaine aamulla ja illalla itse mitattuna ainakin neljältä päivältä.
Ei kai se vuosikontrolli tuohon laboratoriokäyntiin päättynyt? Lääkäri arvioi tulokset, jäljellä on diabeteshoitajan tai lääkärin luona käynti. Silloin tarkastetaan mm jalat, joten puhtain jaloin ja sukin käynnille. Määrätään tietyin aikavälein myös silmänpohjakuvaukseen. Lääkkeet tarkistetaan. Voit kysellä hoitoosi liittyvät kysymykset, jotka ehkä askarruttavat mieltäsi. Varaa aika, yleensä se on varattava itse.- Anonyymi
Ei mulla vain näy labrakokeissa pitkäsokeria.
Ja lähetteessä luki, että sairaanhoitaja itse ottaa yhteyttä eikä minun tarvitse kysyä labravastauksia.
Odottelen nyt sitä ja ihmettelen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mulla vain näy labrakokeissa pitkäsokeria.
Ja lähetteessä luki, että sairaanhoitaja itse ottaa yhteyttä eikä minun tarvitse kysyä labravastauksia.
Odottelen nyt sitä ja ihmettelen.Jos ei ala soittoa kuulumaan, kannattaa kyllä ottaa itse hoitajaan yhteyttä. Ja kysyä myös miksei pitkää sokeria ole mitattu. Lisäksi kolesterolit mitataan yleensä automaattisesti diabeetikoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei ala soittoa kuulumaan, kannattaa kyllä ottaa itse hoitajaan yhteyttä. Ja kysyä myös miksei pitkää sokeria ole mitattu. Lisäksi kolesterolit mitataan yleensä automaattisesti diabeetikoilla.
Mullakaan ei testata pitkääsokeria ihan 12 kk:n välein. Ja sitten kun testataan, sen tuloksen saapuminen kestää 1–2 päivää enemmän kuin muiden labratulosten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa1315355Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu1975041"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste873511Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa1093018Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta
Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan312418SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei362300Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua2601857Vanhat miehet eivät muista
Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan121501Toivottavasti odotat minua
Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.891399- 1091398