Mulla on 2.tyypin diabetes ja vuositarkastuksen aika eli sain lähetteen labraan. Otettiin maksa- ja virtsakokeet. Miksihän noin eikä otettu pitkäaikaista sokeria. Olen jotenkin ajatellut, että se olisi tärkeää katsoa. Enkä ymmärrä miksi virtsanäyte.
Täytin vielä verensokerilomakkeen kolmelta päivältä.
Siinä kai se vuositarkistus sitten oli.
Eikö pitkäaikaista sokeria mitata vuositarkastuksessa?
7
367
Vastaukset 7
- Anonyymi
Kyllä pitkä sokeri kuuluu diabeteksen vuosikontrolliin labrassa ihan automaattisesti, (ellei diabeteshoitajalla ole mittaria, jolla se mitataan vastaanotolla). Virtsanäytteestä selviää mahdollinen albumiini eli mitataan munuaisten kuntoa verikokeiden lisäksi.
- Anonyymi
Vuosikontrolliin kuuluu verensokereiden lisäksi myös verenpaineiden kotiseuranta kahdesti aamulla ja illalla muutaman päivän ajalta.
- Anonyymi
Mistä tiedät, ettei otettu pitkäsokeria? Se on kyllä tärkeä seurannassa.
Virtsakokeesta nähdään munuaisten toiminta. Diabeetikolla se helposti heikkenee. Maksan toiminta on aina tärkeä, diabeteslääkkeet rasittavat maksaa.
Verensokeria aamulla itse mitattuna seurataan. Samoin verenpaine aamulla ja illalla itse mitattuna ainakin neljältä päivältä.
Ei kai se vuosikontrolli tuohon laboratoriokäyntiin päättynyt? Lääkäri arvioi tulokset, jäljellä on diabeteshoitajan tai lääkärin luona käynti. Silloin tarkastetaan mm jalat, joten puhtain jaloin ja sukin käynnille. Määrätään tietyin aikavälein myös silmänpohjakuvaukseen. Lääkkeet tarkistetaan. Voit kysellä hoitoosi liittyvät kysymykset, jotka ehkä askarruttavat mieltäsi. Varaa aika, yleensä se on varattava itse.- Anonyymi
Ei mulla vain näy labrakokeissa pitkäsokeria.
Ja lähetteessä luki, että sairaanhoitaja itse ottaa yhteyttä eikä minun tarvitse kysyä labravastauksia.
Odottelen nyt sitä ja ihmettelen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mulla vain näy labrakokeissa pitkäsokeria.
Ja lähetteessä luki, että sairaanhoitaja itse ottaa yhteyttä eikä minun tarvitse kysyä labravastauksia.
Odottelen nyt sitä ja ihmettelen.Jos ei ala soittoa kuulumaan, kannattaa kyllä ottaa itse hoitajaan yhteyttä. Ja kysyä myös miksei pitkää sokeria ole mitattu. Lisäksi kolesterolit mitataan yleensä automaattisesti diabeetikoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei ala soittoa kuulumaan, kannattaa kyllä ottaa itse hoitajaan yhteyttä. Ja kysyä myös miksei pitkää sokeria ole mitattu. Lisäksi kolesterolit mitataan yleensä automaattisesti diabeetikoilla.
Mullakaan ei testata pitkääsokeria ihan 12 kk:n välein. Ja sitten kun testataan, sen tuloksen saapuminen kestää 1–2 päivää enemmän kuin muiden labratulosten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va3151273Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan73886Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä61813- 120683
Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt43670Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka38662- 50606
- 47600
Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.52578Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.95542- 45537
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺48515- 32511
Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain84485Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki
Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K9476- 22470
- 79447
En voi kertoa meistä kenellekään
Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o29438Onko kahvila Retro samalla pub???
Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm8437Iivari esittää poliisin tutkintaa
Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivari on pannu ison pyörän liikkeelle. Entinen Kemijärven historian lyhimmän kaupunginj21411