Korvausteologia eli supersessionismi tarkoittaa teologista ajatusta, jonka mukaan kristillinen kirkko tai seurakunta olisi ottanut Israelin eli juutalaisten paikan Jumalan valittuna kansana ja ottanut Israelille kuuluvat lupaukset. Korvausteologian mukaan juutalaisilla ei olisi pelastushistoriallista merkitystä.
Korvausteologia
43
219
Vastaukset
- Anonyymi
Jeesus oli uskoltaan Juutalainen alusta loppuun asti, eikä vaihtanut uskoaan tai uskontoaan mihinkään muuhun.
Luuk. 4:16
Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan.
Ilm. 14:12
Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt
ja Jeesuksen uskon. - Anonyymi
Mikään ei voi korvata juutalaisia.
Juutalaiset ovat valittu kansa loppuun asti.- Anonyymi
Toora kumoaa käsityksesi. Johanneksen evankeliumi erottaa juutalaiset israelilaisista. Jeesus sanoi juutalaisille, että Mooses tuomitsee heidät. Heidän täytyy syntyä uudelleen ylhäältä, siitä opista, joka annetaan taivaasta. Se oppi on Toora ja siinä on vain viisi Mooseksen kirjaa. Juutalaisuuksia oli erilaisia. Farisealaisuus, joka käännetään joko separatismiksi tai persialaisuudeksi, oli Jeesuksen vastustaja. Farisealaisuus oli ollut vahvoilla Hasmonien jäljiltä. Herodekset sekoittivat pakkaa mutta osa heistäkin oli hasmonien jälkeläisiä ja fariseuksia. Paavali oli Herodesten puoluetta ja sanoi olevansa fariseus. Näyttää siltä, että roomalaiset kristityt kohdistivat palvontansa Paavalin kristokseen. Kirkossa palvotaan sitä Daavidin poika -tyyppistä juutalaisten kuningasta, jonka Joosefin poika nimenomaan tappoi, jotta Juuda voisi olla yksi kahdestatoista pyhän kansakunnan heimosta. Jeesus sanoi voittaneensa maailman ja historian valossa siltä näyttääkin, koska juutalaisten temppelit purettiin ja lopulta roomalaiset häätivät kaikki juutalaiset pois Jerusalemista ja nimesivät kaupungin uudelleen. Israelilaiset sen sijaan pääsivät rakentamaan keskuspaikkansa uusiksi. Nykypäivän Israel-nimisen juutalaisvaltion yhdistäminen Tooran Israeliin on naurettavaa ja fariseusten kristoksen palvonta häpäisee Joosefin pojan muiston. Mitä aloitusviestiin tulee, niin juutalainen separatismi ei voi mitätöidä sitä totuutta, että juutalaisuus syntyi eroamalla Israelista. Juutalaisten supersessionismi ei toimi. Kristillinen Daavidin poika -juutalaisuus ei voi hävittää todellista Israelia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toora kumoaa käsityksesi. Johanneksen evankeliumi erottaa juutalaiset israelilaisista. Jeesus sanoi juutalaisille, että Mooses tuomitsee heidät. Heidän täytyy syntyä uudelleen ylhäältä, siitä opista, joka annetaan taivaasta. Se oppi on Toora ja siinä on vain viisi Mooseksen kirjaa. Juutalaisuuksia oli erilaisia. Farisealaisuus, joka käännetään joko separatismiksi tai persialaisuudeksi, oli Jeesuksen vastustaja. Farisealaisuus oli ollut vahvoilla Hasmonien jäljiltä. Herodekset sekoittivat pakkaa mutta osa heistäkin oli hasmonien jälkeläisiä ja fariseuksia. Paavali oli Herodesten puoluetta ja sanoi olevansa fariseus. Näyttää siltä, että roomalaiset kristityt kohdistivat palvontansa Paavalin kristokseen. Kirkossa palvotaan sitä Daavidin poika -tyyppistä juutalaisten kuningasta, jonka Joosefin poika nimenomaan tappoi, jotta Juuda voisi olla yksi kahdestatoista pyhän kansakunnan heimosta. Jeesus sanoi voittaneensa maailman ja historian valossa siltä näyttääkin, koska juutalaisten temppelit purettiin ja lopulta roomalaiset häätivät kaikki juutalaiset pois Jerusalemista ja nimesivät kaupungin uudelleen. Israelilaiset sen sijaan pääsivät rakentamaan keskuspaikkansa uusiksi. Nykypäivän Israel-nimisen juutalaisvaltion yhdistäminen Tooran Israeliin on naurettavaa ja fariseusten kristoksen palvonta häpäisee Joosefin pojan muiston. Mitä aloitusviestiin tulee, niin juutalainen separatismi ei voi mitätöidä sitä totuutta, että juutalaisuus syntyi eroamalla Israelista. Juutalaisten supersessionismi ei toimi. Kristillinen Daavidin poika -juutalaisuus ei voi hävittää todellista Israelia.
Asian ydin on siinä, että juutalainen separatismi ei tunnustanut Joosuaa Israelin messiaaksi, vaan halusi pitää oman heimon monarkkia, mieluiten Daavidin jälkeläistä, messiaana. Daavid ja Daavidin pojat toimivat täysin vastoin Tooraa eli Israelin Jumalan sanaa. Juutalaisilla on paljon kirjallisuutta, joka pyrkii puolustamaan ja perustelamaan juutalaismonarkin asemaa niin Israelin alistajana kuin papillisten töiden ja etuuksien omijana. Paavalin kristos tosiaan oli juutalaisten kuningas. Roomassa Josefus ja kumppanit yrittivät perustella, miksi Vespasianus oli se juutalaisten odottama messias. Lopulta Paavali näkyy saaneen voiton rooman pakanoiden silmissä, koska palvonta kohdistetaan ristiinnaulittuun Daavidin poikaan, joka oli juuri se yksi mies, jonka oli parempi kuolla Israelin vapahtajan kädestä kuin että koko kansakunta tuhoutuisi.
- Anonyymi
Kerro toki!
- Anonyymi
Jeesuksen uskosta Juutalaisuudesta luopuneita seurakuntia Ilmestyskirjassa kutsutaan "Saatanan synagoogaksi".
Ilm. 3:9
Katso, minä annan sinulle Saatanan synagoogasta niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan valhettelevat; katso, minä olen saattava heidät siihen, että he tulevat ja kumartuvat sinun jalkojesi eteen ja ymmärtävät, että minä sinua rakastan.- Anonyymi
Se puhuu fariseuksista. Jeesus oli juttujen perusteella vassari, jolla ei ollut mitään tajua mistään. Fariseus ei ole mikään vääräuskoinen eikä paha asia. Tyhmä ei vaan voi ymmärtää sitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se puhuu fariseuksista. Jeesus oli juttujen perusteella vassari, jolla ei ollut mitään tajua mistään. Fariseus ei ole mikään vääräuskoinen eikä paha asia. Tyhmä ei vaan voi ymmärtää sitä.
Pakko kyseenalaistaa koko "Jeesuksen" usko tämän perusteella.
Puoskari sanon minä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voit silti saada viisautta Jumalalta, jos nöyrästi sitä pyydät, ilman vilppiä.
- Anonyymi
Joku on keksinyt sen omasta päästään, harhauttaakseen uskovia. Ei tarvitse kuin lukea roomalaiskirje havaitakseen hänen opetuksensa vääräksi. Sen lisäksi on vanhan testamentin profetioita joista asia käy myös selväksi.
- Anonyymi
Anglosaksien hapatusta 1800-luvulta.
- Anonyymi
Jeesus ei perustanut Juutalaisuudesta irrallaan olevaa uutta kirkkokuntaa.
Kastemaljakin oli Juutalaisten temppelissä valmiina Kristityksi kastamista varten.
2. Moos. 40:7
Ja paneman pesoastian seurakunnan majan ja alttarin välille, ja paneman siihen vettä. - Anonyymi
Samalla tavalla kuin aikanaan vierasheimoiset liitettiin Jumalanlasten joukkoon proselyyttikasteella, Jeesuksen seuraajat olisi pitänyt liittää kasteella Juutalaisten valittujen lasten joukkoon kristillisellä kasteella.
- Anonyymi
Ilm.7
Eräskin pastori TV7:lla jätti lukematta tuon jakeen 4.. "kaikista Israelin sukukunnista"...nielaisi vain sillä kohtaa....
1 Senjälkeen minä näin neljä enkeliä seisovan maan neljällä kulmalla ja pitävän kiinni maan neljää tuulta, ettei mikään tuuli pääsisi puhaltamaan maan päälle eikä meren päälle eikä yhteenkään puuhun.
2 Ja minä näin erään muun enkelin kohoavan auringonnoususta, ja hänellä oli elävän Jumalan sinetti, ja hän huusi suurella äänellä niille neljälle enkelille, joille oli annettu valta vahingoittaa maata ja merta,
3 ja sanoi: "Älkää vahingoittako maata älkääkä merta, älkää myös puita, ennenkuin me olemme painaneet sinetin Jumalamme palvelijain otsaan".
4 Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä KAIKISTA ISRAELIN SUKUKUNNISTA."- Anonyymi
Jehovantodistajat ovat muuttaneet tuon kohdan, että sata neljäkymmnetä neljä tuhatta valittua ovat niitä Jehovantodistajia, ei muita.
- Anonyymi
Ei siellä pyhässä kaupungissa ole mitään Paavalin perustuksia, pilareita eikä portteja.
Ilm. 21:12
siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet;
Ilm. 21:14
Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä. - Anonyymi
Jeesus tosin opetti kaikkea muuta kuin juutalaisuutta ja joutui siksi sapatista ristille. Ja siksi juutalaiset eivät usko Jeesukseen, eikä Hänen opetuksiinsa.
Juutalaiset ovat hyljänneet kulmakiven.- Anonyymi
Jeesus opetti Juutalaisuutta oikein ja siksi lahkolaisporukat vihasivat häntä. Näinhän se on nytkin peruskristityt opettavat Raamattua oikein, ja siksi lahkolaiset, jenkkilahkot ovat heidän kimpussaan.
Jeesus oli paras Juutalaisen uskon ja uskonnon opettaja. Rabbi ja ylipapppi Melkisedekin järjestyksen mukaan.
Joh. 1:49
Natanael vastasi ja sanoi hänelle: "Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas".
Hepr. 6:20 jonne Jeesus edelläjuoksijana meidän puolestamme on mennyt, tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan, iankaikkisesti. - Anonyymi
Sapatinsäännöt eivät edes koskeneet Jeesusta, joka oli Rabbi.
Matt. 12:5
Tai ettekö ole lukeneet laista, että papit sapattina pyhäkössä rikkovat sapatin ja ovat kuitenkin syyttömät?
- Anonyymi
Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.
Raamatusta ei löydy kohtaa, jossa Jeesus itse tunnustaisi Paavalin omaksi apostolikseen. On vain Paavalin omia julistuksia, mutta todistajat puuttuu.
"Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava." - Anonyymi
Jeesus opetti oikein.
Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan.
Matt. 5:18
Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.- Anonyymi
Luuk. 22:53
Minä olen joka päivä ollut teidän kanssanne pyhäkössä, ettekä ole ojentaneet käsiänne minua vastaan. Mutta tämä on teidän hetkenne ja pimeyden valta." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuk. 22:53
Minä olen joka päivä ollut teidän kanssanne pyhäkössä, ettekä ole ojentaneet käsiänne minua vastaan. Mutta tämä on teidän hetkenne ja pimeyden valta."Jeesus oli huolissaan oman uskonsa eli Juutalaisuuden uskon säilymisestä, löytäneekö sitä enää ollenkaan, kun tulee takaisin Jerusalemiin Galilean vuorelle.
Luuk. 18:8
Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"
Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.
- Anonyymi
Jeesuksen usko Juutalaisuus on ainoa hyväksytty virallinen uskonto tuhatvuotisessa valtakunnassa, mitä siellä harjoitetaan.
ja Jeesuksen uskon.
Luuk. 16:17
Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.- Anonyymi
Liitonarkkku, missä on laintaulut palautetaan Uuuteen Jerusalemin temppeliin tuhatvuotisen valtakunnan ajaksi.
Hepr. 9:4
Siellä oli kultainen suitsutusalttari ja liitonarkku, joka oli kauttaaltaan kullalla päällystetty. Arkussa oli kultainen, mannaa sisältävä astia ja Aaronin sauva, joka puhkesi lehteen, sekä liiton taulut. [2. Moos. 16:33, 25:10,16, 30:1; 4. Moos. 17:25]
Ilm. 11:19
Taivaassa avattiin Jumalan temppeli, niin että temppelissä oleva liitonarkku voitiin nähdä. Salamat leimusivat, ukkonen jylisi, maa järähteli ja raemyrsky riehui. [2. Moos. 25:9; Hepr. 9:4 | 2. Moos. 19:16; Ilm. 4:5, 8:5]
Ilm. 3:12
Siitä, joka voittaa, minä teen pylvään Jumalani temppeliin, eikä hän joudu milloinkaan lähtemään sieltä. Minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, uuden Jerusalemin, joka laskeutuu taivaasta Jumalani luota, ja oman uuden nimeni. [Gal. 2:9 | Jes. 62:2, 65:15 | Gal. 4:26+]
- Anonyymi
Israelilla/Juutalaisilla on Jumalan lupa ja käsky karkottaa filistealaiset (palastiinalaiset) pois luvatulta maalta, mikä on heille luvattu
Jeesus voi tulla takaisin Kuninkaaksi vasta sitten, kun kaikki luvatun maan alueet on Israelin hallussa.
2. Moos. 23:31
Minä ulotan sinun rajasi Kaislamerestä* filistealaisten mereen ja Siinain autiomaasta Eufratvirtaan saakka. Minä annan sen maan asukkaat teidän käsiinne, ja te voitte karkottaa heidät tieltänne. [Kaislameri tarkoittanee Punaistamerta, filistealaisten meri Välimerta.][1. Moos. 15:18; 5. Moos. 11:24; 1. Kun. 5:1; Ps. 80:12]- Anonyymi
Filistealaiset on Haagarin perillisiä. Aja pois orja poikinensa. Goljat oli Hamasin miehiä.
- Anonyymi
Kansojen kohtalo ja yksittäisten ihmisten kohtalokin riippuu siitä, kuinka he suhtautuvat Israeliin ja Juutalaisiin.
Sak. 2:12
Herra Sebaot on oman kunniansa tähden lähettänyt minut niiden kansojen luo, jotka ovat ryöstäneet teitä. Hän sanoo niille näin: -- Joka koskee minun kansaani, se koskee minun silmäterääni. - Anonyymi
Jeesus toimi täysin päinvastoin kuin juutalaiset, sapatin, ruokasäädösten, ihmisiin suhtautumisen, lain ja rakkauden mukaan.
Kirjoitettu on, mutta minä sanon teille... - Anonyymi
Jeesuksen opetuksia ei kannata korvata millään muulla uudemmalla opetuksella.
- Anonyymi
Joh. 15:15
En sano teitä enää palvelijoiksi, sillä palvelija ei tunne isäntänsä aikeita. Minä sanon teitä ystävikseni, olenhan saattanut teidän tietoonne kaiken, minkä olen Isältäni kuullut.
Mikä siihen on sen jälkeen lisätty tai otettu pois on pahasta.
- Anonyymi
On turha väittää että Jeesus opettaisi juutalaisuutta sapatteineen.
Aivan päinvastaista opetti.- Anonyymi
Jeesus on Rabbi, Ylipappi Melkisedekin järjestyksen mukaan.
Sillä totisesti sanon minä teille: siihenasti kuin taivas ja maa katoo, ei pidä vähinkään piirto eikä joku rahtu laista katooman, siihenasti kuin kaikki tapahtuvat.
Vaikea on Jeesuksesta saada hurmoshenkistä hihhulia!
- Anonyymi
Hepr. 5:6
Niinkuin hän sanoo toisessa paikassa: sinä olet Pappi ijankaikkisesti, Melkisedekin säädyn jälkeen.- Anonyymi
Matt. 5:19
Kuka siis jonkun näistä vähimmistä käskyistä päästää, ja näin ihmisiä opettaa, hän pitää taivaan valtakunnassa vähimmäksi kutsuttaman; mutta joka sen tekee ja opettaa, se pitää suureksi taivaan valtakunnassa kutsuttaman.
Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.
- Anonyymi
Jeesus tosiaan kumosi juutalaisuuden opettamalla, että kirjoitettu on, mutta minä sanon teille...
Ei se herjaamalla muutu. - Anonyymi
Jeesus oli Juutalainen uskoltaan alusta loppuun asti.
Ei mikään lahkoissa hurmostilassa hilluva ja sekavia moliseva helluntailainen.
ja Jeesuksen uskon.
Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan. - Anonyymi
Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.- Anonyymi
Ei ole vielä taivas ja maa kadonnut.
- Anonyymi
Eivät ne valitut ole mitään hihhuleita.
"Älkää vahingoittako maata älkääkä merta, älkää myös puita, ennenkuin me olemme painaneet sinetin Jumalamme palvelijain otsaan".
Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä KAIKISTA ISRAELIN SUKUKUNNISTA."- Anonyymi
Voi tarkoittaa myös
12 x 144.000 = 1.728.000
Ei sellaista joukkoa voi enää silmämääräisesti laskea, montako heitä on.
- Anonyymi
Ei siellä ole mitään Paavalin nimeä kantavia perustuksia, pilareita tai portteja.
Ilm. 21:12
Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia, ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin kahdentoista heimon nimet. [21:12,13: Hes. 48:31-34]
Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31] - Anonyymi
Lahkolaisen hihhuliuskonnon eivät ole Jeesuksesta.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833288
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli352639- 612258
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.732239Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512181Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102153Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191927- 621904
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv201859- 861632