Miten te muut köyhät lapsiperheet pärjäätte nyt sitten leikkausten jälkeen? Miten saatte rahat riittämään ruokaan ja lasten/nuorten tarpeisiin?
T. Köyhä kahden nuoren äiti
Miten riittää rahat
32
248
Vastaukset
- Anonyymi
Juodaan vähemmän viinaa ja kaljaa, -eikä ajeta osamaksu-Mersulla .
- Anonyymi
Harvemmimpa sitä ikinä on rahaa käytössä yli 100 euroa kerrallaan, en osta alkoholia lainkaan.
- Anonyymi
Kansis vertaile hintoja ja ostaa kaiken halvempa. Leipoa sun muuta kokkailua niin pärjää pienillä hiluila myös hyvin.
- Anonyymi
Mistä leikkauksista puhut? Ei kukaan ole palkkaani koskenut, eikä pääomatuloihini.
- Anonyymi
Jos köyhällä on yli 100 euroa rahaa, se tarkoittaa että ruokakaapit ovat tyhjänä.
- Anonyymi
Yh.nä myyn tuota toosaani. Prostituutiota ei ole säädetty yleisesti rangaistavaksi. Seksuaalipalvelujen ostaminen ja myyminen on sallittua silloin, kun se tapahtuu täysi-ikäisten henkilöiden kesken, täysin vapaaehtoisesti ja yksityisissä tiloissa. Kiellettyä on seksuaalipalvelujen ostaminen alaikäiseltä tai seksikaupan kohteena olevalta henkilöltä sekä seksuaalipalvelujen ostaminen ja myyminen yleisellä paikalla.
- Anonyymi
Eli aivan laillista,kun toinen osapuoli aikuinen mies.
- Anonyymi
Tavalla ne missit ja mallit tekevät tuota vaihtokauppaa koko ikänsä.
- Anonyymi
Aloitukseen sen verran että onhan lapsilla isä jolta ehkä mangutaan rahoja.
- Anonyymi
Minkä leikkausten jälkeen?
Hyvin on pärjätty, ruokaa ostetaan kuten ennenkin keltaisilla ja punaisilla lapuilla, ei ole kallista! Itse tehdään ruokaa, ei maksa mahdottomia ja syödään ihan hyvin.
Lasten vaatteet kierrätyksistä ja tuttavilta, osa tarjouksista. Harrastusvälineet käytettyinä netistä, luistimet, sukset, polkupyörät, potkukelkat ja erilaiset ratsastustarpeet. Soittimet ostettiin Intiasta ja vahvistin myös.
Matkustetaan omatoimisesti, halvimmat lennot kytätään netin kautta, ei paljoa maksa lennot kaukomaille ja asuminen on edullisempaa, kuin Suomessa. Joten ei siitäkään kuluja tule, lasten koulua pidetään itse ulkomailla ollessa.
Harrastukset löytyy helposti hyvin edulliset, soittotunnit kansalaisopiston kautta. Ratsastustunnit kimppakyydeillä ja hieman vaihdettiin työtä. Partioleirit käytännössä ilmaisia, jopa ulkomaille saatiin stipendi ja sponsorit isommalle kansainväliselle leirille. Ei maksanut meille käytännössä mitään.
Huvipuistoihin ja kylpylöihin pääsee yhdistysten mukana, kun liittyy perhejäseneksi, yritykset ja kaupunki/kunta sponssaa yhdistyksiä, niin jäsenille ei jää juuri maksettavaa. Siinä pääsee aikuisetkin saattajina mukaan ja viihtymään. Eväät vaan mukaan kylmälaukkuun, niin ei tarvitse ostella kalliisti ruokaa.
Ilmaiset konsertit ja muut tapahtumat on kierretty koko perheen kanssa, on nähty kuuluisuudet esiintymässä ja nautittu kokoperhe.
Ja kun VR järjestää muutamalla eurolla junakyydit, niin on menty koko perhe tutustumaan vaikka Helsinkiin, kävellään keskustassa ja käydään katsomassa nähtävyydet, omat eväät tietty mukana. Illalla junalla kotiin, vähänkö mukavaa sekin koko perheen kanssa ja ihan taskurahalla!
Kirjastosta löytyy vaikka mitä ilmaiseksi, kirjat, leffat ym. Mukavasti iltalukemista lapsille, minä olen lukenut monet satukirjat illalla lapsille ja vanhimmalle luin kaikki Harry Potterit, sekä paljon muuta.
Hyvin meillä on rahat riittäneet, lapset olleet jopa yksityiskoulussa, siihenkin valtio maksaa tuen perusopetukseen, joten ei vanhemmille jää paljoakaan maksettavaa.
Siis miten niin rahan riittäminen, ihmettelen??
Me ei tuhlata rahaa mihinkään, jos kodinkone menee rikki, me katsotaan heti ilmaiseksi ja lahjoitetaan palstat, jos ei löydy, niin sitten halvimmat verkkokaupasta. Ilmaiseksi saaduilla pesukoneilla on pesty pyykkiä monet vuodet.
Lapsille on haettu harrastuksiin ja kouluun stipendit säätiöiltä ja niillä on saatu paljon aikaan, vaikka ei ne nyt niin suuria summia ole. Onnibussia on käytetty ja liput ostetaan hyvissä ajoin, niin ei maksa paljoa pidemmillekään matkoille.
Hyvin me ainakin on pärjätty! - Anonyymi
Jos on yh saa elatustuet melkein 400€ kahdesta lapsesta ja lapsilisät en muista paljonko. Ja TT tukea jos menot ja tulot ei kohtaa. Jos tekee edullisia kotiruokia niin kyllä rahaa jää huvitteluunkin vähän.
- Anonyymi
Saa kyllä tukiaisia yh ni se on että melko raitis täytyy olla olla toki nuorilla tarpeita kännykät jne niin luulis että mummut ja papat vähän jelppaa.Jos yh työttömänä niin on kyllä aikaa valmistella kotiruokaa.
- Anonyymi
Riippuu mitä ne nuorten tarpeet?
- Anonyymi
Rahat riittää kun panostaa niihin -30% tuotteisiin .
- Anonyymi
Ostan -60% tuotteita. Mene klo 17.00 keräämään tuotteet, kyllä se tunti kuluu äkkiä odotellessa.
- Anonyymi
Olen itse kerännyt nimenomaan ajoissa niitä. Ja sitten kaupassa ostan kahvin ja istun sen tunnin siinä kahvipisteessä.
- Anonyymi
Energiansäästö-tila päälle, eli kaikenlaista liikkumista pitää välttää.
Ajatteluakin pitää välttää, sekin vie paljon energiaa, eli nukkumisaikoja pidentää mahdollisimman pitkiksi.
Istua paikoillaa 3 tuntia vuorokaudessa, ja loput ajat maata sängyssä puoliunessa tai kokounessa. - Anonyymi
Talouden hallinta on hakusessaan, jos ei kahden lapsen kanssa pärjää. Harva on TODELLA yksihuoltaja, eli kyllä lasten isä tai yhteiskunta osallistuu elatusmaksuilla lasten kustannuksiin.
Ruoka on todella edullista, kun itse tehdään ruokaa kotona ja tarjouksista ei maksa mahdottomia ihan kunnon ruoka.
Harrastuksissa voi käyttää järkeä, kimppakyydit harrastuksiin, välineitä voi ostaa tai saada nettipalstoilta, ei kaiken tarvitse olla uutta ja pieneksi jääneitä varusteita voi myydä.
Vaatteet, niitäkin voi kierrättää, ei ole rakettitiedettä. Alusvaatteita, sukkia ostetaan uusia.
Paljon on ilmaista tarjontaa, se kannattaa hyödyntää, niin aktiviteetteja on enempi mihin edes ehtii.
Meillä mm. lasten vaipat ei maksaneet käytännössä mitään, liityttiin sellaiseen "naapero klubiin", sieltä sai viivakoodilla alennuskupongit, jolla sai Cittarin kassalla alennuksen ja loppu tuli vaippojen hinnasta suoraan pankkitilille Ruotsista, joten vaipat oli ilmaisia! Piti vaan ostaa tiettyä merkkiä ne vaipat ja hieman piti kikkailla, mutta lopputulos ratkaisi ja ilmaiset vaipat lapsille!
Tämän viestiketjun aloittaja voisi avata hieman tilannettaan, että miksi rahat ei riitä ja mitä on leikattu??? - Anonyymi
Ei yh kauheen hääviä jos eronnut vaikka väkivaltaisesta suhteesta niin eipä sitä kauheen äkkiä uutta kumppania hommata mutta kyllähän yh rahaa saa.
- Anonyymi
Vaikka yhteiskunta tukisi kuinka voimakkaasti niin ruikutus rahoista vaan jatkuu.
Mutta kun käy töissä, niin voi tukea sekä lapsia että lapsenlapsia. - Anonyymi
Aloittajalla oli nimimerkki köyhä kahden nuoren äiti. Ehkä köyhyyteen auttaisi kun isä pakotettaisiin ottamaan toisen nuoren asumaan kanssaan. Puolet kuluista siirtyisi näin isän vastuulle.
Siinä onkin monelle ukolle menemässä sormi suuhun kun nuori esimerkiksi syö valtavan paljon. Mutta eihän isukki kuitenkaan tekisi ruokaa kotona eikä leipoisi, eikä sitä edes ehdotettaisi.
Lapsi saisi pärjätä kouluruoalla ja lopun aikaa nälissään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajalla oli nimimerkki köyhä kahden nuoren äiti. Ehkä köyhyyteen auttaisi kun isä pakotettaisiin ottamaan toisen nuoren asumaan kanssaan. Puolet kuluista siirtyisi näin isän vastuulle.
Siinä onkin monelle ukolle menemässä sormi suuhun kun nuori esimerkiksi syö valtavan paljon. Mutta eihän isukki kuitenkaan tekisi ruokaa kotona eikä leipoisi, eikä sitä edes ehdotettaisi.
Lapsi saisi pärjätä kouluruoalla ja lopun aikaa nälissään.Kyllä ei ole mitään rakettitiedettä tehdä isänä ruokaa, sillä minä olen tehnyt meidän 5h perheen ruokia monta vuotta, ostanut tarpeet tarjouksista ja tehnyt niistä ruokaa. Pienet tulot meillä ja vaimo ei osaa käyttää rahaa, eli tili heti haisemaan ja lapsilisät siinä samalla, joten minun tuloilla aika pitkälti mentiin.
Teinit syö kyllä paljon ruokaa, mutta ei se ongelma ole, kun kunnon kotiruoka ei maksa mahdottomia. Broileria ja kalaa, niistä edulliset proteiinit, peruna on edullista ja monikäyttöistä. Kaalia ja porkkanaa salaateiksi, omenat edullisia, niitä lisäksi.
Pyykinpesuun pesuaineet 10kg iso pakkaus tarjouksesta, ei maksa puhtaus vaatteissa paljoa.
Välillä tuntuu, että nämä yh-äipät on ihan tumpeloita talouden suhteen! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ei ole mitään rakettitiedettä tehdä isänä ruokaa, sillä minä olen tehnyt meidän 5h perheen ruokia monta vuotta, ostanut tarpeet tarjouksista ja tehnyt niistä ruokaa. Pienet tulot meillä ja vaimo ei osaa käyttää rahaa, eli tili heti haisemaan ja lapsilisät siinä samalla, joten minun tuloilla aika pitkälti mentiin.
Teinit syö kyllä paljon ruokaa, mutta ei se ongelma ole, kun kunnon kotiruoka ei maksa mahdottomia. Broileria ja kalaa, niistä edulliset proteiinit, peruna on edullista ja monikäyttöistä. Kaalia ja porkkanaa salaateiksi, omenat edullisia, niitä lisäksi.
Pyykinpesuun pesuaineet 10kg iso pakkaus tarjouksesta, ei maksa puhtaus vaatteissa paljoa.
Välillä tuntuu, että nämä yh-äipät on ihan tumpeloita talouden suhteen!Lähipiirissäni moni ukkeli valmistaa ruokaa eikä sekään kauheen vaikeaa ole pistää pesukone päälle. Väärien ukkeleiden kanssa nämä naiset olut jos väittävät ettei ukkelit mitään tee.
- Anonyymi
Tiedän monta ukkelia jotka ollut yh ni ihan hyvin pärjännyt tosin olivat töissäkäyviä. Nää on näitä juttuja että äiti yksin lapsien kanssa ja mies alkoholisti narsisti.Tosin väkivalta onkin sitten eri.Lapsia tehdään eikä oteta vastuuta niin parempi huostaanotto.
- AnonyymiUUSI
Edullisempaa on tukea yksinhuoltajia, kuin huostaanottofirmoja ja turhaa organisaatiota
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Edullisempaa on tukea yksinhuoltajia, kuin huostaanottofirmoja ja turhaa organisaatiota
Niin sitä tehdäänkin, että tuetaan perheitä ja yh-äitejä viimeiseen asti, ettei lapsia tarvitse ottaa huostaan, koska huostaanotto on järjettömän kallista.
Kylmä tosiasia on, että kaikista ei ole vanhemmiksi omille lapsilleen, kun ei ole alkeellisimpiakaan taloustaitoja, siis talouden hallinta täysin hukassa (ei osata käyttää rahaa, ei osata hakea apua ongelmiin, lasten opetus ja terveydenhuolto laiminlyödään jne.) ja ei osata edes ruokaa valmistaa, lisäksi vielä peli- tai päihdeongelmia. Silloin lasten huostaanotto on pakko tehdä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-kadonneen-suurperheen-vanhempia-epaillaan-lastensa-torkeista-pahoinpitelyista/9184880 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin sitä tehdäänkin, että tuetaan perheitä ja yh-äitejä viimeiseen asti, ettei lapsia tarvitse ottaa huostaan, koska huostaanotto on järjettömän kallista.
Kylmä tosiasia on, että kaikista ei ole vanhemmiksi omille lapsilleen, kun ei ole alkeellisimpiakaan taloustaitoja, siis talouden hallinta täysin hukassa (ei osata käyttää rahaa, ei osata hakea apua ongelmiin, lasten opetus ja terveydenhuolto laiminlyödään jne.) ja ei osata edes ruokaa valmistaa, lisäksi vielä peli- tai päihdeongelmia. Silloin lasten huostaanotto on pakko tehdä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-kadonneen-suurperheen-vanhempia-epaillaan-lastensa-torkeista-pahoinpitelyista/9184880Eikö noiden lapset juosseet karkuun viranomaisilta vanhempiensa autoon. Hyvä että olivat vikkeliä ja pääsivät pois putkasta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eikö noiden lapset juosseet karkuun viranomaisilta vanhempiensa autoon. Hyvä että olivat vikkeliä ja pääsivät pois putkasta.
Ovat varmaan aivopestyjä, kuka normaali teini ei ole yhteyksissä kavereihin ja viihtyy talvella kotona putkirikkoisessa talossa viikkotolkulla käymättä ulkona. Vai onko ne lapset muuten epänormaaleja?
Mieti nyt itseäsi 15 tai 17 vuotiaana, olisitko ollut kotona vankina jossain ahtaassa huoneessa viikkotolkulla ja talossa putkirikko. Siis hei haloo nyt!!
Normaali 17 vuotias lähtee hakemaan apua koko perheelle, jos vanhemmat ei siihen pysty!
Meilläkin on perheessä ollut useampi lapsi, eivät he olisi suostuneet moiseen ja heillä oli ja on kavereita, joiden kanssa he ovat ja seurustelevat, todella sosiaalisia ovat meidän lapset. Lasten kaverit kävi meillä ja lapsemme kavereiden luona viikonloppuja. Ei tuo pohjanmaalaisen perheen touhu normaalilta ja terveeltä vaikuta. Ja ei kai heidän lapsiaan muuten olisi huostaan otettu.
- AnonyymiUUSI
Aloittaja voisit avata hieman enempi tilannettasi. Siis mitä ja mistä on leikattu? Miten rahat ei riitä?
Kahdesta lapsesta tulee kuitenkin elatusmaksut ja lapsilisät, olet oikeutettu asumistukeen jne. Mitkä ovat tulosi kaikkiaan, niin ehkä voimme auttaa sinua näin parviälyn voimalla pärjäämään lastesi kanssa. - AnonyymiUUSI
Niin mitkä tän hetkiset tulot ja menot niin vois arvioida,kyllä nyt jotain saa vaikka työttömänä olisi,toimeentulotuki,elatusapu,lapsilisä.Ihanaa varm oli olla yh joskus -50luvulla. Kyllä se lapseen jättää jäljen jos koko lapsuuden kuulee ei meitillä varaa.
- AnonyymiUUSI
Oli minunkin lapsuus köyhää, kun vanhemmilla oli tiukkaa rahasta, mutta ei meiltä puuttunut paljoakaan. Vanhemmat oli tosi kekseliäitä järjestämään asiat vähällä rahalla. Sukset vanhemmat osti suoraan tehtaalta II-laatuiset sukset edullisesti. Luistimet isä teki itse meille. Äiti valmisti koko perheelle vaatteet erilaisista palakankaista, joita vanhemmat osti tukusta. Ulkomaisilta radiokanavilta kuunneltiin sen ajan huippu hitit ja vanhemmat hankki ulkomaisia lehtiä meille, joten seurattiin maailman menoa hyvin tarkkaan.
Oli hienoa kasvaa monitoimisten vanhempien perheessä ja meillä kävi vieraita, joten ei oltu missään tynnyrissä kasvamassa. Meillä luettiin paljon, kirjoja ja lehtiä, käytiin taidenäyttelyissä ja isä vei meidät lapset messuille. Toki kuultiin, ettei meillä ole rahaa, mutta siihen tottui, eikä se traumoja aiheuttanut.
- AnonyymiUUSI
Ja viihdyt köyhyyspalstalla nooh jotkut koko elämänsä köyhä.Aikoinaan oli todellista köyhyyttä kun kaikilla ei välttämättä kenkiä mutta toki vaikka puutetta silti eteenpäin.Hmm tehtiin luistimet itse huh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833318
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli402716Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.742286- 612268
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512201Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102173Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.201957Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv201939- 621924
- 861682